جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛افغانستان در دستورکار نشست اتحادیه اروپا و…

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: بررسی تحولات افغانستان و لبنان  درنشست امروز اتحادیه اروپا، ادامه درگیری ها میان طالبان و نیروهای دولتی افغانستان، درخواست طالبان را ترکیه برای خروج از افغانستان در چارچوب توافق با ناتو، مخالفت پاکستان با تاسیس پایگاه نظامی آمریکا درخاک خود، اعلام موضع نخست وزیر اتیوپی درخصوص سد النهضه پس از اعلام پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی، توافق عربستان و عمان برای حل سیاسی بحران یمن و ثبات بازار جهانی نفت، درخواست رئیس رژیم صهیونیستی از عباس برای احیای مذاکرات صلح، اعلام زمان افتتاح رسمی سفارت امارات در تل آویو، واکنش آمریکا به اعتراضات گسترده در کوبا، هشدار بلینکن به چین ،  واکنش چین به تحریم های جدید آمریکا ، سفر دوره‌ای وزیر خارجه چین به آسیای مرکزی، آغاز  چهارمین وضعیت اضطراری کرونا در توکیو و حمله دوباره ترامپ به بایدن در در جمع هوادارانش در دالاس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر :تحولات افغانستان، لبنان و همچنین دیدار غیررسمی با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بخشی از دستور کار نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا است. وبگاه شورای اروپا در بیانیه ای از برگزاری نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا به ریاست جوزف بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خبر داد.دستور کار این نشست بحث و تبادل نظر درباره مسائل جاری از جمله تحولات افغانستان، قفقاز جنوبی و لبنان است.

آناتولی  ترکیه: والی سرپل افغانستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی سه شهرستان و بخش‌های مرکز این ولایت را از وجود شبه نظامیان طالبان پاکسازی کردند.عبدالحق شفق، والی سرپل افغانستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی سه شهرستان و بخش‌های مرکز این ولایت را از وجود شبه نظامیان طالبان پاکسازی کردند.شفق به «اطلاعات روز» گفت که نیروهای امنیتی دو هفته پیش برای جلوگیری از پیشرفت طالبان به مرکز شهر٬ محدوده امنیتی ایجاد کردند.وی همچنین در مورد حملات گروه طالبان به شهرستان بلخاب اعلام کرد که حملات این گروه برای تصرف مرکز شهرستان چهار شبانه‌روز ادامه داشت. اما موفق به تصرف مرکز شهرستان نشدند.

تی.آر.تی ترکیه: طارق آرین سخنگوی وزارت کشور افغانستان امروز به رسانه‌ها اعلام کرد که در پی افزایش درگیری‌ها و حملات گروه طالبان٬ سیستم پدافند هوایی در فرودگاه بین‌المللی کابل نصب شده است.فرودگاه کابل یکی از مهمترین پل‌های ارتباطی افغانستان با پایگاه‌های مهم در دیگر کشورهاست. بدون تردید می‌توان فرودگاه کابل را شاهرگ حیاتی تداوم زندگی مردم افغانستان دانست که در قدرت ملی و سیاست داخلی و خارجی دولت تاثیرگذار بوده و از جایگاهی بسیار مهم در این کشور برخوردار است.

خبرگزاری ایلنا: گروه طالبان از ترکیه خواست مانند سایر کشورهای ناتو نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.«سهیل شاهین» سخنگوی گروه طالبان گفت: «ترکیه به عنوان عضو پیمان ناتو باید نیروهایش را بر اساس توافق امضا شده با آمریکا در فوریه سال گذشته از افغانستان خارج کند.» شاهین گفت: «از آنجا که ترکیه یک کشور مسلمان بزرگ است و افغانستان رابطه تاریخی با آن دارد، امیدوار هستیم که این روابط پس از تشکیل دولت اسلامی جددی در افغانستان باقی بماند.»

العالم فارسی: پاکستان با بیان اینکه هیچ پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار نخواهد داد، اعلام کرد که دو گذرگاه چمن و تورخم باز خواهد بود و تنها افراد واکسینه شده حق ورود به این کشور را خواهند داشت. «شیخ رشید»، وزیر کشور پاکستان با اشاره به وضعیت افغانستان گفت که موضع اسلام آباد درباره عدم واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا تغییر نکرده است.وی با بیان اینکه پاکستان صلح در افغانستان را ترغیب می‌کند، افزود: به رغم خروج نیروهای خارجی از افغانستان و حرکت منطقه به سمت و سوی جدید، پاکستان پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار نخواهد داد.

خبرگزاری تسنیم: نخست وزیر اتیوپی پس از اعلام پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی این کشور گفت: سدالنهضه پیش از اینکه برای ما منبع تولید انژری باشد، منبع اعلام قدرت و وحدت است. آبی احمد در صحفه شخصی خود در فضایی مجازی « توئیتر» نوشت: یکی از مسائلی که طی چند سال گذشته بر آن توجه شده است موضوع سد النهضه است البته برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی در کشور نشان می‌دهد، مردم خواهان افزایش دموکراسی هستند و یکی از مهم‌ترین کارهای ما این است که اقتصاد کشور را چابک‌سازی کنیم.

خبرگزاری ایرنا:عربستان و عمان با امضای توافقی ضمن تاکید بر حل سیاسی بحران یمن بر تداوم همکاری دو کشور برای حمایت از ثبات در بازار جهانی نفت تاکید کردند. در پایان سفر دو روزه «هیثم بن طارق» سلطان عمان به عربستان و دیدار با شاه سعودی، طرفین در بیانیه‌ای مشترک بر هماهنگی مقام‌های مربوطه برای شتاب‌بخشی به بازگشایی گذرگاه‌های مرزی زمینی میان دو کشور تاکید کردند.در این بیانیه به آغاز ابتکارهای مشترک عربستان سعودی و عمان از جمله سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و امنیت غذایی اشاره و خاطرنشان شده است: دو کشور برای افزایش همکاری‌ها در خصوص محیط زیست توافق کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):رسانه‌های عبری از گفتگوی تلفنی رئیس جدید رژیم صهیونیستی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره آتش‌بس در اراضی فلسطینی خبر دادند. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت گزارش داد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین یکشنبه شب گفتگوی تلفنی را با اسحاق هرتزوگ، رئیس جدید رژیم صهیونیستی داشت و طی آن به هرتزوگ به مناسبت مراسم تحلیف وی تبریک گفت.

الکوثر فارسی: مقامات دولتی امارات قرار است چهارشنبه این هفته سفارتخانه این کشور را به طور رسمی در تل آویو افتتاح کنند. به دنبال توافق سال گذشته مقامات صهیونیستی با امارات مبنی بر عادی سازی و گسترش روابط، حالا قرار است چهارشنبه هفته جاری سفارتخانه امارات به طور رسمی در تل آویو افتتاح شود. بر این اساس، محمد الخواجه، به عنوان سفیر امارات در تل آویو قرار است در این مراسم حضور داشته باشد. الخواجه چند ماهی می‌شود که در تل آویو به سر می‌برد و حالا قرار است بعد از افتتاح رسمی دفتر سفارتخانه همراه با خانواده اش در تل آویو مستقر شود.

دویچه وله: برای اولین بار پس از سال‌ها، مردم معترض در کوبا به خیابان‌ها آمدند. بیش از همه در منطقه سن‌آنتونیو لوس‌بانوس واقع در جنوب غربی هاوانا، پایتخت کوبا تعداد زیادی از مردم به شرایط بد اقتصادی اعتراض کردند.رییس جمهور و رهبر حزب کمونیست از “انقلابیون” خواست، به خیابان‌ها بیایند و از “انقلاب” دفاع کنند.در هاوانا و شهرهای هولگویین، ماتانزاس، کاماگوی و سانتیاگو‌دِکوبا نیز تظاهرات گسترده‌ای برپا شده است.

اسپوتنیک روسیه: مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا به مقامات کوبا را در مورد استفاده از زور علیه معترضان هشدار داد.جک سالیوان نسبت به استفاده از زور علیه اعتراضات در این کشور هشدار داد و در توئیتی نوشت: ایالات متحده حامی آزادی بیان و تجمعات در کوباست و به شدت اعمال و استفاده از هرگونه خشونت علیه معترضان صلح طلب را که برای حق خود به خیابان‌های این کشور آمده‌اند، محکوم می‌کند. پیش ازاین میگل دیاز کانل، رییس جمهور کوبا نیز در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، آمریکایی‌ها را به سازماندهی ناآرامی ها در کوبا متهم کرد.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریکا با اتهام‌زنی به چین، هشدار داد حمله به نیروهای مسلح فیلیپین در دریای چین جنوبی باعث فعال شدن پیمان دفاع متقابل ۱۹۵۱ میان ایالات متحده و فیلیپین خواهد شد. آمریکا روز یکشنبه هشدار به چین مبنی بر این که حمله به نیروهای مسلح فیلیپین در دریای چین جنوبی باعث فعال شدن پیمان دفاع متقابل ۱۹۵۱ میان ایالات متحده و فیلیپین می‌شود را تکرار کرد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا این اظهارات ضد چینی را در بیانیه‌ای کتبی در پنجمین سالگرد حکم دیوان داوری که ادعاهای سرزمینی چین را در دریای چین جنوبی رد کرده بود، بیان کرد.

رادیو چین: سخنگوی وزارت بازرگانی چین در واکنش به لیست تحریم وزارت بازرگانی آمریکا علیه 23 نهاد چینی گفت: آمریکا درباره مفهوم امنیت کشور بزرگنمایی کرده و حقایق را نادیده گرفته است، نیز بار دیگر به بهانه حقوق بشر، 23 نهاد چینی را در  “لیست تحریم نهادها” قرار داده است. این سرکوب غیر معقول شرکت های چینی است و به طور جدی قوانین تجارت بین الملل را نقض کرده است، پکن به طور قطع با این اقدام مخالف است. ایالات متحده باید فورا اشتباه خود را اصلاح  کند.

ایران پرس: وانگ ایی، وزیر خارجه چین از 12 تا 16 جولای در سفر دوره‌ای به آسیای مرکزی به کشورهای ترکمنستان ، تاجیکستان و ازبکستان خواهد رفت. «وانگ ایی»، وزیر خارجه چین در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان در جلسه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای شرکت خواهد کرد.«وانگ ایی» طبق برنامه پیش بینی شده به «عشق آباد» سفر می‌کند و با رئیس جمهور ترکمنستان و همتای ترکمنی خود دیدار خواهد کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: از امروز دوشنبه برای چهارمین بار وضعیت اضطراری کرونا در توکیو برقرار می شود. برای جلوگیری از شیوع ویروس، از بارها و رستوران ها خواسته شده است که از سرو نوشیدنی های الکلی به مشتریان خودداری کنند.دولت ژاپن وضعیت اضطراری را در استان اوکیناوا در جنوب غرب کشور و اقدامات هدفمند مقابله با ویروس کرونا را در استان های سایتاما، چیبا و کاناگاوا در مجاورت توکیو و استان اوساکا در غرب کشور هم تمدید کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: در چند ماه گذشته «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور، ما را به لبه نابودی کشانده است. «دونالد ترامپ»در یک سخنرانی در کنفرانس CPAC در دالاس در جمع هوادارانش با حمله به جو بایدن تاکید کرد، طی چند ماه گذشته جو بایدن کشور ما را به لبه نابودی کشانده است ما هزاران جنایتکار را از کشورمان اخراج کردیم و ۵۰۰ مایل دیوار مرزی ساختیم، اکنون دولت بایدن شرایط مرزی را تغییر داده است و این موضوع به یکی از بزگترین فجایع تاریخ آمریکا تبدیل شده است.ترامپ افزود: ما دوباره مرز‌های آمریکا را امن خواهیم کرد و آزادی بیان و آزادی انتخابات را دوباره تضمین خواهیم کرد و آمریکا را دوباره با عظمت می‌کنیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *