أحدث المقالات

نتانیاهو برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت توسط دادگاه لاهه دست به دامن اروپایی ها شد

تهران-ایرنا-یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب فاش کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تل آویو خواستار میانجی‌گری وزیران امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.

Loading

رسانه‌ها؛ پایان گفتگوهای بین‌الافغانی در تهران و …

۱۴۰۰/۰۴/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه‌ها: پایان اجلاس گفتگوهای بین‌الافغانی به میزبانی تهران با صدور بیانیه، بررسی پیامدهای خروج آمریکا از افغانستان، اعلام خروج نظامیان انگلیس از افغانستان، صدور قطعنامه ضدایرانی در پارلمان اروپا، تلاش نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای بررسی سیاست این رژیم علیه ایران و ... از مهم ترین موضوعات روابط خارجی بود که امروز در رسانه‌ها بازتاب یافت. در ادامه، گزیده‌ای از این اخبار را مرور می‌کنیم.

ایرنا: دو هیات افغانستانی حاضر در نشست تهران تاکید کردند که جنگ راه حل مساله افغانستان نبوده و همه تلاش ها برای رسیدن به راه حل سیاسی باشد. بر اساس اعلامیه دو هیات بین الافغانی نشست تهران، دو جانب اشتراک کنندهء بین الافغانی صلح که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در تهران گفتگو نمودند، بالای موارد ذیل به توافق رسیدند: ۱.هیاتها از مساعی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مورد تامین صلح در افغانستان و مهمان نوازی های بعمل آمده ابراز امتنان می نمایند؛ ۲.هر دو جانب با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامهء جنگ و صدمه ای که از آن متوجه سلامت کشور می شود، به موافقه رسیدند که جنگ راه حل مساله افغانستان نبوده و باید همهٔ تلاش ها در جهت رسیدن به راه حل سیاسی و صلح آمیز توجیه گردند؛ ۳. گفتگو ها در فضای صمیمانه صورت گرفت و همه مسایل بصورت مفصل و با صراحت مطرح گردید.

بلومبرگ: در حالی که نیروهای آمریکایی به سرعت از افغانستان خارج می شوند، رهبران پاکستان به این نتیجه رسیده اند که می توانند از اهرم نفوذ خود بر طالبان برای گرفتن امتیازات از ایالات متحده استفاده کنند. نیروهای جنگی ایالات متحده تا ماه سپتامبر افغانستان را ترک خواهند کرد. این دقیقا زمانی است که صندوق بین المللی پول کمک مالی 6 میلیارد دلاری پاکستان را بررسی می کند.

تسنیم: نخست‌وزیر انگلیس با حضور در پارلمان این کشور از پایان حضور نظامیان انگلیسی در افغانستان خبر داد و اعلام کرد که اغلب نظامیان انگلیسی خاک افغانستان را ترک کرده‌اند. شبکه خبری اسکای‌نیوز خبر داد، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز پنج‌شنبه طی سخنانی در پارلمان این کشور، پایان حضور نظامیان انگلیسی در افغانستان را اعلام کرد. بوریس جانسون به نمایندگان پارلمان گفت که طی هفته‌های اخیر تعداد زیادی از 750 نظامی انگلیسی که در چارچوب ناتو در افغانستان حضور داشته‌اند، خاک افغانستان را ترک کرده‌اند و تعداد باقی مانده نیز به‌زودی از افغانستان خارج خواهند شد.

گاردین: آمریکا در حالی خروج نیروهای خود از افغانستان را تسریع می کند که شهرهای مهم این کشور یکی پس از دیگری بدون هیچگونه مقاومتی از سوی نیروهای امنیتی به نیروهای طالبان واگذار می شود.

تسنیم: نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان از تیم‌های مذاکره‌کننده افغانستان و طالبان خواست تا فوراً به میز مذاکرات بازگردند. «دبورا لاینز» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان پس از پایان دادن سفر خود به قطر و گفت‌وگو با تیم‌های مذاکراتی افغانستان و طالبان خواستار بازگشت فوری دو طرف به میز مذاکره شد. لاینز همچنین از تیم‌های مذاکره‌کننده افغانستان و طالبان خواست تا در میز مذاکره برای یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز به بحران افغانستان و پایان دادن به درگیری‌ها تلاش کنند.

رویترز: معاون وزیر دفاع عربستان سعودی بالاترین مقام سعودی بود که از زمان ریاست جمهوری بایدن به آمریکا سفر کرده است. مقامات سعودی و آمریکایی با تمرکز بر تحولات منطقه ای، بر دو موضوع جنگ یمن و همچنین ایران صحبت کردند.

ایسنا: پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای از شورای اروپا خواست تا تحریم‌هایی را علیه مقامات ایرانی اعمال کند. به نوشته اورشلیم پست، پارلمان اروپا در روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند تا مطابق آن مقامات ایرانی که در بازداشت و اعدام اتباع اتحادیه اروپا دخیل بوده‌اند، تحریم شوند. پارلمان اروپا در این قطعنامه از شورای اروپا خواسته است تا تحریم‌های بیشتری را علیه افراد و نهادهایی در “بازداشت خودسرانه و صدور حکم اعدام برای اتباع اتحادیه اروپا” اعمال کند و دارایی‌های آن‌ها مسدود سازد.

آکسیوس: نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی بررسی سیاست در قبال ایران را پیش از نخستین دیدار خود با بایدن که قرار است اواخر ژوئیه برگزار شود را آغاز کرده است. بنت در حال ایجاد تغییراتی در سیاست خارجی اسرائیل در چندین جبهه با تمرکز ویژه بر پرونده ایران است. در حالی که بنت و نتانیاهو هر دو از مخالفان سرسخت ایران هستند ، بنت در حال بررسی سیاست اسرائیل در مسیری جدید است.

یو اس نیوز: حمله موشکی به پایگاه آمریکایی در عراق آخرین حادثه در چرخه افزایش تنش ها میان نیروهای نیابتی ایران و ایالات متحده است.این در حالی است که گفته می شود دولت هنوز پاسخی آشکار نسبت به اقدامات ایران نداده است و همین موضوع بایدن را با چالش های اساسی مواجه می کند. سخنگوی پنتاگون ، جان کربی با اشاره به هواپیماهای بدون سرنشین ، به گفت: “پهپادها به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به سلاح انتخابی در منطقه هستند و نه تنها تهدیدی برای ما بلکه برای دوستان و شرکای ما در منطقه شده اند.”تحلیلگران می گویند که حملات هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از فناوری GPS که قادر به هدف قرار دادن اهداف خاص است و تهدیدی بسیار قوی تر از مدل های کنترل از راه دور استفاده شده در سال های اخیر ، پیچیده تر شده است. کارشناسان بر این عقیده اند که تلاش بایدن برای افزایش حملات بازدارنده علیه متحدان ایران، خطر درگیری های طولانی مدت میان آمریکا و ایران را بیشتر می کند.

خبرگزاری صداوسیما: سد بزرگ النهضه اتیوپی به ویژه با ورود بحران به شورای امنیت سازمان ملل متحد، اکنون به مهمترین پرونده برای بسیاری از کشور‌ها تبدیل شده است، و خیلی‌ها می‌پرسند قاهره چه مدارکی برای حفظ حقوق آبی خود به شورای امنیت ارائه خواهد کرد. برخی منابع دیپلماتیک می‌گویند قاهره پرونده‌ای، شامل ۹۱ صفحه با کلیه نقشه‌ها، تصاویر و معاهدات بین المللی مربوط به رودخانه نیل آماده کرده است، تا خطرات اقدام اتیوپی علیه صلح و امنیت بین المللی را آشکار کند.

ایلنا: «الکساندر لاورنتیف»، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه امروز -پنج‌شنبه- گفت اوضاع در ‌سوریه به مرور به سمت ثبات پیش می‌‌رود. لاورنتیف تاکید کرد که جنگ با تروریسم در سوریه کماکان اولویت دارد. ‌وی تصریح کرد مسکو اوضاع در سوریه را رو به ثبات می‌داند. نماینده روسیه در امور سوریه گفت: «در جریان رایزنی‌ها، ما بر موضوعاتی تمرکز داشتیم که به خصوص این روزها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. با وجود این، در ابتدای رایزنی‌هایمان در خصوص سوریه بر ضرورت مبارزه با گروه‌های تروریستی، علی‌رغم حرکت تدریجی سوریه به سمت ثبات تاکید کردیم. مبارزه با تروریسم باید ادامه پیدا کند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *