جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

Loading

رسانه‌ها؛ تکذیب پیشنهاد صلح طالبان به دولت افغانستان و …

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه‌ها: تکذیب پیشنهاد صلح طالبان به دولت افغانستان از سوی این جنبش، هشدار وزارت خارجه فلسطین درباره اقدامات اشغالگران صهیونیست، اعلام ناتوانی رژیم صهیونیستی در اثرگذاری بر مذاکرات هسته‌ای ایران، توجیه اتیوپی برای جنگ در منطقه تیگرای، نامه حمایت‌آمیز آمریکا به خوان گوایدو و ... مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که امروز در رسانه‌ها بازتاب یافت. در ادامه، گزیده‌ای از این خبرها را مرور می‌کنیم.

ایسنا: سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، نعیم وردک، گزارش‌های رسانه‌ای را مبنی بر اینکه این جنبش قصد دارد یک پیشنهاد صلح کتبی به دولت افغانستان در ماه اوت ارائه دهد را تکذیب کرد. اسپوتنیک گزارش داد، رویترز روز دوشنبه به نقل از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گزارش داد که این جنبش در حال تهیه پیش نویس صلح برای تحویل به دولت افغانستان در جریان گفتگوها طی ماه آینده است.

تسنیم: رئیس جمهور سابق افغانستان با ناکام خواندن ماموریت نظامی آمریکا و ناتو در کشورش گفت: آمریکا در گسترش تروریسم در افغانستان نقش داشته است. «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان بار دیگر با تاکید بر نقش آمریکا در گسترش تروریسم اظهارداشت که گروه تروریستی داعش زیر نظر آمریکا و ناتو در افغانستان ظهور کرد. به گزارش «اسکای نیوز»، کرزی قویاً بر این دیدگاه باور دارد که حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان در رشد تروریسم در افغانستان نقش داشته است. رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید دارد که نیروهای خارجی وضعیت را برای مردم این کشور بدتر کرده‌اند. کرزی با ناکام خواندن نیروهای خارجی در افغانستان افزود: اگر افغان‌ها در حضور نیروهای خارجی که به نام امنیت و ثبات در افغانستان هستند، همچنان از ناامنی و بی‌قانونی و حملات و درگیری‌ها رنج می‌برند، آن‌ها شکست خورده‌اند و باید به ماموریت ناکام خود پایان دهند.

ایسنا: وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد که مصادره اراضی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی و مجبور کردن آن‌ها به ترک مناطقشان، فرصت اجرای راهکار تشکیل دو کشور را از بین می‌برد. وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: درحالی که جامعه بین‌المللی منتظر اطلاع یافتن از رویکردهای سیاسی دولت جدید رژیم صهیونیستی به ویژه درباره حل نزاع فلسطین و اسرائیل است، این دولت از این وضعیت برای اجرای طرح‌های شهرک سازی خود در اراضی فلسطین استفاده می‌کند و فکر می‌کند که به راحتی می‌تواند با واکنش‌های بین‌المللی در قبال جنایت‌هایش علیه فلسطینی‌ها برخورد کند.

فارس: پس از انتشار گزارشی درباره سفر برادر کوچک ولی‌عهد سعودی به آمریکا به منظور بررسی پرونده هسته‌ای ایران، منابعی در ریاض گزارش دادند که سلطان عمان برای رایزنی درباره یمن و نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با شاه سعودی دیدار می‌کند.

تسنیم: یک منبع عالی‌رتبه صهیونیست در گفتگو با روزنامه اسرائیلی هاآرتص اعلام کرد که اسرائیل دیگر نمی‌تواند بر مفاد توافق هسته‌ای که کشورهای بزرگ و ایالات متحده قصد دارند با ایران امضا کنند، تاثیر بگذارد. به گفته این منبع مسئول اسرائیلی که روزنامه‌ هاآرتص وی را یک مقام ارشد توصیف کرده، تل‌آویو تماسهایی با واشنگتن درباره توافق هسته‌ای ایران برقرار کرده اما دیگر توانایی تاثیرگذاری بر مفاد توافق هسته‌ای که اکنون در وین مورد بحث است را ندارد. این مسئول صهیونیستی تاکید کرد، در حال حاضر تنها دو احتمال در مذاکرات وین وجود دارد: اینکه یا طرفین به بندهای توافق اصلی در سال 2015 برگردند و یا اینکه بازگشت به توافق هسته‌ای منتفی می‌شود. بر اساس این گزارش «نفتالی بنت» نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی روز یکشنبه یک جلسه مشورتی با وزرا و مقامات ارشد نظامی و امنیتی این رژیم در خصوص چگونگی تعامل با توافق وین برگزار کرده بود.

تسنیم: منابع یمنی از تحرکات نظامی گسترده نیروهای اماراتی در شبوه یمن که با هدف فعال کردن جبهه این استان علیه عربستان است، پرده برداشتند. البوابه گزارش داد، نیروهای دولت دست نشانده ریاض در یمن به نیروهای وابسته به امارات درباره هرگونه تحرکات مشکوک در استان ابین در جنوب یمن هشدار دادند. در بیانیه صادره از نیروهای «هادی» آمده است: ما به دقت مراقب تحرکات نیروهای انتقالی و تقویت مواضع آنها هستیم. هرگونه ایجاد استحکامات جنگی با واکنش قوی ما روبرو خواهد شد. ما با هرگونه اقدام مخل امنیت به شدت برخورد می‌کنیم.

 

ایسنا: نخست‌وزیر اتیوپی در سخنانی هدف کشورش از احداث سد النهضه را تامین نیاز برق این کشور اعلام کرد و گفت که دولتش ناگزیر به جنگ در منطقه تیگرای شده است. آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی با انتشار پیامی در توییتر نوشت: برخی از طریق درگیری و جنگ طولانی مدت در اقلیم تیگرای به دنبال تضعیف دولت اتیوپی هستند. وی افزود: جبهه آزادسازی خلق تیگرای به اشکال مختلف ما را تهدید کرد. ما نمی‌خواستیم وارد درگیری در تیگرای شویم اما ناگزیر به انجام این کار شدیم.

 

جماران: مرکز رسانه ای الفرات خبر داد ترکیه از 2هزار عنصر مزدور وابسته به گروه های مسلح سوری خواست خود را برای ارسال آنها به افغانستان آماده کنند. پیش از این ترکیه مزدوران سوری را به لیبی و جمهوری آذربایجان برای شرکت در جنگ فرستاده بود.

فارن افرز: روایت یک شکست؛ چرا آمریکا در افغانستان ناکام شد؟ سال ۲۰۰۸ بود. من با فرمانده مارک کارلتون سمث که یک آدم خوش‌برخوردی بود و در آن زمان فرماندهی ارتش بریتانیا را در افغانستان برعهده داشت، مصاحبه کردم. او را در یک پایگاه خاک‌آلود ارتش در هلمند دیدم؛ جایی که نیروهای بین‌المللی علیه طالبان برای سرزمینی پیکار می‌کردند که در شرُف نابودی بود. کارلتون سمث به من گفت، جنگ افغانستان از راه نظامی برده نمی‌شود. او نخستین مقام ارشد قوای ائتلاف بود که چنین واضح می‌گفت و این سخنان او سرخط خبرهای روزنامه ساندی تایمز چاپ بریتانیا شد. کمی بعد، وزیر دفاع ایالات متحده در مقابل رسانه‌ها او را «بازنده» خطاب کرد.

خبرگزاری فرانسه: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دوشنبه مصادف با روز جشن ملی ونزوئلا، در نامه ای بر حمایت کشورش از خوآن گوایدو رهبر مخالفان در این کشور که آمریکا او را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخته است، تأکید کرد. رئیس جمهور آمریکا در نامه ای خطاب به گوایدو او را آقای رئیس جمهور خطاب کرد و نوشت: «بیش از هر زمان دیگری، ما برای حمایت از مبارزه برای آزادی برای همه ونزوئلایی ها از طریق انتقال مسالمت آمیز و دموکراتیک قدرت مصمم هستیم.»

فارین پالیسی: ربات های پرنده قاتل به صحنه آمده اند. اکنون چه باید کرد؟ نسل نوینی از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی، می توانند توسط کشورهای شرور، گروههای جنایتکار و بیماران روانی برای اهداف وحشتناکی به کار گرفته شوند.

اکونومیست: آیا آمریکا و ایران می توانند توافق هسته ای را زنده کنند؟ گفته می شود که توافق نزدیک است اما موانع زیادی هم وجود دارد.

ایسنا: یک گروه صنعتی آسیایی که شامل گوگل، فیسبوک و توئیتر می شود هشدار داد در صورتی که هنگ‌کنگ برنامه‌هایش را برای تغییر قوانین حریم خصوصی اجرایی کند، شرکتهای فن آوری ممکن است ارائه خدماتشان را در این دولتشهر متوقف کنند. گاردین گزارش داد، این هشدار در یک نامه ارسال شده از سوی این گروه تحت عنوان “ائتلاف اینترنت آسیا” که در آن هر سه شرکت یاد شده به همراه شرکتهای اپل، لینکدین و چند شرکت دیگر عضو هستند مطرح شده است.

ایسنا: وزیر دفاع انگلیس ضمن اذعان به این مساله که کشورش به دنبال تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان مجبور شد تا همه نیروهایش را از این کشور خاورمیانه خارج کند، هشدار داد، تهدید تجدید فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله القاعده به دنبال خروج نیروهای ناتو از افغانستان احتمالا افزایش می‌یابد. به نوشته روزنامه دیلی میل، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس که به دنبال مثبت شدن تست کرونای ژنرال نیک کارتر، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور مجبور شد خودش را قرنطینه کند، گفت: تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، انگلیس و متحدان ناتو را در موقعیت بسیار دشواری برای ادامه این ماموریت قرار داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *