جدیدترین مطالب

تحریم‌های جدید علیه ایران

تحریم‌های جدید علیه ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: اسرائیل بعد از حمله ایران پیگیر اقدامات تحریمی و دیپلماتیک علیه ایران و قرار‌دادن سپاه در فهرست سازمان‌های حامی تروریسم و به‌اصطلاح «ایجاد یک جبهه جهانی و یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران» شده‌ است.

منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند

یک منبع در جنبش حماس گفت: این جنبش ۳۰ نفر از ژنرال‌ها و افسران شاباک را نزد خود اسیر نگه داشته است که در محل‌های کاملا امنی به سرمی برند و نظامیان صهیونیست نمی‌توانند به آنها دست یابند.

اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن

پنج راس اسب متعلق به واحد سوار نظام سلطنتی که گفته شده هنگام تمرین فرار کرده اند، در خیابان‌های مرکز لندن در برخورد با خودرو‌های عبوری زخمی شدند و رهگذران را در قلب سیاسی لندن حیرت زده کردند.

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

انحراف عمدی آب‌های مشترک ایران و افغانستان؛ طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که طالبان مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است. آب منحرف‌شده ۴۰۰ کیلومتر مربع از گودزره را پوشانده و آب شیرین رودخانه هیرمند را به تلخاب تبدیل کرده است.

سردبیرالاخبار: عملیات «وعده صادق» قدرت ایران را ثابت کرد

یک تحلیلگر برجسته لبنانی با اشاره به شکست نظریه امنیتی رژیم اشغالگر در نبرد طوفان الاقصی اعلام کرد که شهید سلیمانی تلاش گسترده‌ای برای تقویت مقاومت انجام داد و عملیات تلافی‌جویانه «وعده صادق» قدرت ایران در تقابل مستقیم با دشمن صهیونیستی را ثابت کرد.

واکنش نماینده ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس

نماینده ایران در ژنو در نامه‌هایی به رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشت: سبعیت رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچکس نیست، این نسل کشی را فورا متوقف کنید.

Loading

رسانه‌ها؛نگرانی آمریکایی ها از اوضاع افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اظهارات فرمانده نیروهای آمریکایی درافغانستان درباره پیشروی های طالبان، واکنش سخنگوی طالبان به تحولات افغانستان، لفاظی وزیرجنگ رژیم صهیونیستی  ضد ایران، هشدار گانتس درخصوص جنگ جدید در غزه، نشست ویژه بنت با مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی پیرامون ایران و برجام، تاکید روسیه بر اهمیت تداوم گفت و گوهای ایران و آژانس، هشدار کرملین درباره اقدامات مشابه تجاوز ناوشکن انگلیسی، نگرانی آمریکایی ها از ساخت جنگنده نسل پنجم جدید چینی ها،تصویب بودجه پنتاگون برای توسعه موشک کروز مسلح به کلاهک هسته‌ای،تاکید چین بر ضرورت همکاری جهانی در مهار چالش‌های بزرگ، ادامه بحران سدالنهضه و هشدار مصر به اتیوپی، تاکید وزیر خارجه مصر بر تداوم تماسها برای عادی‌سازی روابط با ترکیه، انتقاد تند وزیر انرژی عربستان از مانع‌تراشی‌های امارات در اوپک‌پلاس، همکاری مثلث آمریکا، ائتلاف سعودی و القاعده در مأرب یمن، تصمیم تاریخی ۱۳۰ کشور جهان برای اخذ مالیات از شرکت های چندملیتی، برگزاری نشست  رهبر چین با سران حزب کمونیست جهان و شکست ائتلاف حاکم در پارلمان ژاپن در انتخابات محلی، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو اعلام کرد که واشنگتن نباید نسبت به آنچه در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی رخ می‌دهد، بی‌توجه باشد.ژنرال «آستین اسکات میلر»گفت: «ما نمی‌خواهیم به افغانستان پشت کنیم.» وی افزود که آمریکا طی سال‌ها حضور در افغانستان درس گرفته است،‌ درس‌هایی که البته همه‌شان مثبت نبوده است. میلر همچنین افزود که اوضاع امنیتی در افغانستان ‌خوب نیست.وی اظهار کرد: «طالبان در حال انجام عملیات تهاجمی در سراسر کشور است. ما باید نگران باشیم.»

خبرگزاری مهر: سخنگوی طالبان تاکید کرد: تمامی نظامیان خارجی باید از افغانستان خارج شوند.سهیل شاهین اعلام کرد نظامیان خارجی اگر تا مهلت مورد توافق از افغانستان خارج نشوند به عنوان نیروی اشغالگر در نظر گرفته خواهند شد. سخنگوی طالبان در گفتگو با بی بی سی گفت: طالبان در پی تصرف نظامی کابل نیست ولی هیچ سرباز خارجی، از جمله پیمان کاران نظامی نباید در این شهر باقی بمانند.

دویچه وله: بنی گانتس مجددا مخالفت اسرائیل با برجام را اعلام کرد و گفت که اسرائیل مانع از تجهیز ایران به سلاح اتمی خواهد شد. مقامات ارشد اسرائیل درباره مذاکرات وین و احتمال دست‌یابی به توافق بین ایران و آمریکا تشکیل جلسه داده‌اند.بنی گانتس در مصاحبه‌ای که با کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل داشته سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران را بیان کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که نوار غزه مکان بسیار حساسی است و هر لحظه ممکن است اوضاع در این منطقه به حالت انفجار برسد. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت که “احتمال جنگ با نوار غزه هنوز هم وجود دارد”.

خبرگزاری فارس: منابع مطلع از نشست ویژه مقام‌های ارشد صهیونیستی درخصوص مذاکرات هسته‌ای در وین خبر دادند. منابع خبری صهیونیستی یکشنبه شب به وقت تهران از نشست سران ارشد این رژیم باهم برای رایزنی درباره ایران و برجام خبر دادند. «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم اسرائیل نشستی را با «یائیر لاپید» وزیر خارجه»، «بنی گانتز» وزیر جنگ و دیگر مقام‌های ارشد امنیتی برای بحث درخصوص مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین و بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام انجام دادند.

ایران پرس: میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین بر اهمیت تداوم گفت و گوهای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد. اولیانوف در توئیتی در پاسخ به توئیت کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین نوشت: ادامه تماس ها و گفت و گوهای بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بویژه در مرحله کنونی که می توانیم انتظار احیای کامل برجام و لغو تحریم ها در آینده نزدیک را داشته باشیم، اهمیت خاص دارد. 

العالم فارسی: سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه ناتو یک عنصر ثبات‌زدا است که منجر به تقابل می‌شود، گفت تکرار اقداماتی مانند تجاوز ناوشکن انگیسی را با واکنش کوبنده،‌ پاسخ خواهند داد.«دیمیتری پسکوف» گفت اقدامات تحریک‌آمیزی مانند تجاوز ناوشکن انگلیسی به آب‌های سرزمینی این کشور، درخور پاسخی محکم و کوبنده است.وی در این‌باره توضیح داد: «مشخص است که واکنش ما، کوبنده خواهد بود. واشنگتن و لندن این اقدام را با هم هماهنگ کرده بودند».

اسپوتنیک روسیه: آمریکایی ها نگران ساخت جنگنده نسل پنجم جدید چینی J-35 هستند. نشریه  Breaking Defense نوشت، چینی ها جنگنده رادارگریز جدید عرشه ای معروف به J-35 را ساخته اند. این نشریه آمریکایی خاطرنشان می کند که انتشار تصاویر جدید J-35 در اینترنت مقامات واشنگتن را نگران کرده است.

خبرگزاری مهر: آمریکا توسعه موشک کروز مسلح به کلاهک هسته‌ای را آغاز می‌کند.دولت ایالات متحده با اعطای یک بودجه دو میلیارد دلاری، «شرکت هوافضا و دفاعی ریتیان» را مأمور توسعه و ساخت یک نوع موشک کروز جدید مسلح به کلاهک هسته‌ای کرد.وزارت دفاع ایالات متحده در یک اطلاعیه خبری اعلام کرد: به شرکت دفاعی و موشک سازی ریتیان توسکان، آریزونا یک قرارداد حدوداً دو میلیارد دلاری برای طراحی و تولید فاز توسعه یک سامانه تسلیحاتی دوربرد اعطا شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه چین همکاری جهانی برای مقابله با خطرات و چالش‌های بزرگ را یک ضرورت دانست و از انزواطلبی و یک جانبه گرایی قدرت‌های غربی انتقاد کرد.وانگ یی این سخنان را در سخنرانی مهمی با عنوان «حفاظت از صلح جهان و حمایت از پیشرفت انسان» در افتتاحیه نهمین مجمع جهانی صلح در دانشگاه چینهوا بیان کرد.

خبرگزاری ایرنا: بحران سد النهضه (رنسانس) میان مصر و اتیوپی که نزدیک به یک دهه است ادامه دارد، هر روز وارد مرحله ای از تنش و لفاظی می شود، در تازه ترین مورد سامح الشکری ، وزیر خارجه مصر با لحن تند به آدیس آبابا تاخته و بار دیگر هشدار داده که «همه گزینه ها روی میز است».مصر در کنار سودان هر دو در پایین دست رود نیل از مخالفان جدی آبگیری سد النهضه به شمار می روند و از چند سال گذشته تاکنون چندین بار درباره عواقب آبگیری کامل این سد به اتیوپی هشدار داده اند. «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر پیشتر گفته بود که آبگیری یک طرفه سد النهضه تامین آب ۱۰۰ میلیون مصری را تهدید می‌کند. «سامح الشکری» نیز دیروز  بار دیگر هشدار داد که همه گزینه ها روی میز است و کشورش از هیچ کوششی برای محافظت از امنیت ملی خود دریغ نخواهد کرد.

آناتولی  ترکیه: وزیر امور خارجه مصر از ادامه مذاکرات و تماسها با ترکیه برای عادی‌سازی روابط خبر داد.شکری، وزیر امور خارجه مصر در گفتگو با کانال تلویزیونی الناس این کشور با اشاره به روند عادی‌سازی روابط با ترکیه اعلام کرد که تماس‌های وی با همتای تُرک خود ادامه دارد.وی تصریح کرد: ما به تماسهای خود ادامه می‌دهیم تا مراحلی را که زمینه عادی سازی روابط را فراهم می‌کند، بررسی کنیم.

خبرگزاری تسنیم: در پی مخالفت امارات با توافق عربستان و روسیه درباره تولید نفت، وزیر انرژی سعودی انتقاد تندی از ابوظبی کرد. «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی از امارات متحده عربی به دلیل مواضع مخالف آن با توافقی که روسیه و عربستان برای افزایش تولید نفت از اوت تا دسامبر مطرح کردند به شدت انتقاد کرد.

الکوثر فارسی: گروهک تروریستی القاعده در بیانیه‌ای از کشته شدن چندین تن از سرکردگان خود در یمن خبر داد و این موضوع بار دیگر بر ارتباط محکم میان ائتلاف متجاوز آمریکایی-سعودی و گروهک‌های تروریستی-تکفیری یعنی داعش و القاعده صحه گذاشت.رسانه‌های یمنی از کشته شدن چند تن از سران گروهک تروریستی «القاعده» به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان «البیضاء» خبر دادند.

یورونیوز:  سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پنجشنبه اعلام کرد که ۱۳۰ کشور عضو این سازمان بین المللی با تصویب اخذ مالیات دستکم ۱۵درصدی از شرکت های بزرگ و چندملیتی و غولهای فناوری به توافق رسیدند.ایالات متحده به رهبری جو بایدن پیشنهاد اصلی تصویب پایه حداقل نرخ مالیات جهانی برای شرکت های بزرگ و چند ملیتی را در این سازمان مطرح کرد.

رادیو چین: سخنگوی بخش ارتباطات خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین روز دوشنبه اعلام کرد، نشست ویدیویی سران حزب کمونیست چین با احزاب دیگر جهان فردا برگزار می شود و شی جین پینگ دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس جمهوری خلق چین ضمن حضور در این نشست به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت. موضوع اصلی این نشست، “دست یافتن مردم به سعادت: وظایف احزاب” است و بیش از 500 رهبر و نزدیک به ده هزار نماینده از احزاب و یا سازمان های سیاسی بیش از 160 کشور در آن حضور خواهند یافت.

 ان. اچ.کی ژاپن: ائتلاف لیبرال دموکرات در کسب اکثریت شورای کلانشهر توکیو ناکام ماند.دو حزب سیاسی که ائتلاف حاکم در پارلمان ژاپن را تشکیل می دهند در انتخابات روز یکشنبه شورای کلانشهر توکیو موفق به کسب اکثریت نشدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *