جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای رفع قطحی در غزه

تهران-ایرنا- قضات دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) امروز (پنجشنبه) به اتفاق آرا، به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم و موثر را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه انجام دهد.

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار روس ها به آمریکا و …

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار مسکو درباره استقرار نظامیان آمریکا در آسیای میانه، واگذاری کنترل پایگاه هوایی بگرام از سوی آمریکا به به نیروهای افغان ، اقدام پنتاگون به تاسیس دفتر در قطر برای حمایت از نیروهای دولتی افغانستان، تاکید چین بر بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام، استقبال عربستان از گفت‌و‌گو با ایران، نشست بدون نتیجه گفت‌وگوهای لیبی در ژنو، تاکید رجب طیب اردوغان بر ادامه  حضور ترکیه در لیبی، جمهوری آذربایجان و سوریه، ادامه رزمایش مشترک نظامی  ترکیه و جمهوری آذربایجان، هشدار سازمان ملل درباره خطر قحطی در تیگرای، آغاز مانور زیردریایی‌های مدرن روسیه در منطقه قطب شمال، ابراز تاسف روسیه از مخالفت اتحادیه اروپا با دیدار ماکرون، مرکل پوتین، افزایش تحریم های آمریکا ضد ارتش میانمار، حمله باج‌افزاری بزرگ به دست‌کم ۲۰۰ شرکت آمریکایی، به زیر کشیده شدن مجسمه‌های ملکه انگلیس  در کانادا، گسترش انوع جهش یافته ویروس کرونا در سراسر دنیا و هشدار یونیسف درباره تاثیر بحران اقتصادی بر کودکان لبنان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت، بارها این پیام را به واشنگتن رسانده‌ایم که نیروهای آمریکایی پس از خروج از افغانستان نباید در مجاورت ایران به‌ویژه در آسیای میانه مستقر شوند.«ضمیر کابلوف» گفت: «این روند (خروج آمریکایی‌ها از افغانستان) نمی‌تواند و نباید به استقرار مجدد تأسیسات زیرساختی آمریکا و ناتو در کشورهای مجاور جمهوری اسلامی ایران به ویژه در آسیای میانه منجر شود». این مقام روس در ادامه گفت: «ما تاکنون چنین سیگنال‌هایی را در سطوح مختلف مقامات به واشنگتن ارسال کرده‌ایم و امیدوارم شنیده شود».

آناتولی ترکیه: نظامیان آمریکایی پس از 20 سال٬ کنترل پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل٬ پایتخت افغانستان را به نیروهای این کشور واگذار کردند. نظامیان آمریکایی امروز از پایگاه هوایی بگرام که در 20 سال گذشته به عنوان مرکز عملیات‌ مختلف نظامی بود٬ خارج شدند.پایگاه هوایی بگرام٬ برای عملیات‌ نظامی نیروهای آمریکایی و ناتو در طول ماموریت‌شان در افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، رئیس پنتاگون از ایجاد یک دفتر همکاری امنیتی در قطر و انتصاب ژنرال “کورتیس بازارد” به عنوان رئیس آن در پشتیبانی از نیروهای دفاع ملی افغانستان حمایت کرده است. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا همچنین از تشکیل “نیروهای آمریکا-افغانستان به پیش” به رهبری از سوی آدمیرال پیتر ویسلی حمایت کرده است و فرماندهی آدمیرال ویسلی در کابل مستقر خواهد بود و از سوی ژنرال کورتیس بازارد که رهبری دفتر مدیریت همکاری‌های امنیتی دفاعی – افغانستان را به عهده خواهد داشت، حمایت می‌شود. این دفتر در قطر مستقر خواهد بود و اعتباراتی در حمایت از نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان را دریافت خواهد کرد.

رادیو چین: «گنگ شوانگ» معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل به آمریکا تاکید کرد که به برجام، معروف به توافق برنامه هسته ای ایران، بازگردد.این دیپلمات ارشد چینی ضمن سخنرانی خود در شورای امنیت در زمینه منع گسترش تسلیحات هسته ای در رابطه با اجرای قطعنامه 2231، با تاکید بر اینکه لازم است آمریکا در بازگشت به برجام بدون هیچ گونه پیش شرطی پیش قدم شود، گفت که ایران نیز باید متعاقبا به اجرای کامل برجام بازگردد چرا که این روش درست برای احیای توافق هسته ای ایران و تحقق تنش زدایی از اوضاع منطقه محسوب می شود.

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه عربستان سعودی با بیان اینکه برخی گروه‌های منطقه باعث نگرانی ریاض شده‌اند، گفت که کشورش از گفت‌و‌گو با ایران استقبال می‌کند. «فیصل بن فرحان»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی اخیرا در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا رپابلیکا» به مسئله ایران و فلسطین پرداخت. وزیر امور خارجه عربستان سعودی در خصوص ایران اظهار داشت که کشورش از گفت‌و‌گو با ایران استقبال می‌کند؛ «اما تهران باید پایبندی خود را به تضمین امنیت و ثبات منطقه با حقایق اثبات کند».

خبرگزاری تسنیم: هماهنگ کننده سازمان ملل در امور لیبی از پایان نشست گفت‌وگوهای سیاسی در ژنو بدون دستیابی به توافقی درباره قانون انتخابات این کشور خبر داد. « ریزدون زنینگا » هماهنگ کننده سازمان ملل در امور لیبی گفت: در نشست گفت‌وگوهای سیاسی که در ژنو برگزار شد ما نتوانستیم به توافقی درباره قانون انتخابات لیبی دست پیداکنیم و این چیز خوبی نیست.وی با بیان اینکه نشست گفت وگوهای لیبیایی‌ها در ژنو  به مدت 4 روز برگزار شد، اظهار داشت: ما با یک برنامه و جدول زمانی مشخصی در این نشست شرکت کردیم  و فرصت کافی داشتیم با پیشنهاد کمیته حقوقی را بررسی کنیم و اختلافات را کاهش دهیم  اما شرکت کنندگان در نشست ژنو نتوانستند به یک سازکار مشترکی درباره برگزاری انتخابات دست پیدا کنند.

خبرگزاری ایلنا: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که این کشور در لیبی، آذربایجان، سوریه و شرق دریای مدیترانه حضور دارد و این حضور را ادامه خواهد داد. اردوغان گفت که این کشور در لیبی، آذربایجان، سوریه و شرق دریای مدیترانه حضور دارد و این حضور را ادامه خواهد داد. وی افزود: «از حقوق قانونی خود استفاده کرده و به اکتشاف در دریاهایمان ادامه خواهیم داد، به‌ویژه در شرق مدیترانه.»

تی.آر.تی ترکیه:  رزمایش مشترک نظامی نیروی زمینی و هوایی ترکیه و جمهوری آذربایجان با عنوان «مصطفی کمال آتاترک -2021» در حومه باکو ادامه دارد.گفتنی است در رزمایش مذکور 600 سرباز، حدود 40 فروند تانک و خودروهای زرهی، 20 فروند توپ، 7 فروند بالگرد نظامی و نفربر و 50 دستگاه خودرو شرکت کردند.

خبرگزاری مهر : مقامات ارشد سازمان ملل متحد به شورای امنیت هشدار دادند که هم اکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر در استان «تیگرای» در اتیوپی از قحطی رنج می‌برند و همچنین علیرغم آتش بس یکطرفه دولت فدرال این کشور، خطر وقوع درگیری‌های بیشتر در این منطقه وجود دارد. «رامش راجاسینگهام» معاون منشی عمومی سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت، گفت: «تخمین زده می‌شود که بیش از ۴۰۰ هزار نفر از آستانه قحطی عبور کرده‌اند و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دیگر نیز در آستانه آن قرار دارند. برخی گفته‌اند که شمار این افراد به مراتب بیشتر از موارد اعلام شده است.

خبرگزاری تسنیم: زیردریایی‌های ناوگان دریای شمال روسیه در جریان یک مانور ویژه، استفاده از سیستم‌ها و تسلیحات نظامی خود در اعماق بسیار زیاد مناطق قطبی در آب‌های دریاهای بارنتس و نروژ را انجام می‌دهند. دفتر مطبوعاتی ناوگان دریای شمال اعلام کرد که مانورهای زیردریایی‌های این ناوگان در اعماق بسیار زیاد از روز جمعه در آب‌های دریاهای بارنتس و نروژ آغاز شده است.در این بیانیه یادآوری شده است: «زیردریایی‌های ناوگان دریای شمال روسیه برگزاری مانورهای ویژه در زمینه استفاده از سیستم‌ها و تسلیحات نظامی خود در اعماق بسیار زیاد دریاها در مناطق قطبی در دریای بارنتس و دریای نروژ را آغاز کرده‌اند. این آزمایشات در عمق بیش از 500 متری در زیر سطح آب انجام می‌شود.

یورونیوز: کاخ ریاست جمهوری روسیه با ابراز تاسف از لغو دیدار میان رهبران اتحادیه اروپا و ولادیمیر پوتین اعلام کرد: کشورهای اروپای شرقی عامل برگزار نشدن چنین دیداری شدند.یک هفته پس از دیدار سران ایالات متحده آمریکا و روسیه در ژنو آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون از تمایل خود برای برگزاری دیداری با ولادیمیر پوتین به منظور گفت‌وگو درباره منافع اروپا خبر داده بودند.با این حال رهبران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا که در نشست شورای اتحادیه اروپا در بروکسل حضور دارند، به دلیل مخالفت کشورهای بالتیک، لهستان، سوئد و هلند امکان چنین دیداری را منتفی کردند.

العالم فارسی: آمریکا جمعه شب با تحریم مجدد شماری از افراد و شرکت‌های وابسته به ارتش میانمار فشار اقتصادی بر حکام نظامی این کشور را افزایش داد.وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که هفت عضو اصلی ارتش میانمار را که به استفاده از نیروی کشنده علیه معترضان متهم هستند را تحریم کرده است.در میان افراد تحریم شده اعضای شورای اداری ایالتی، وزیر اطلاعات و سایر مقامات میانمار هستند.

دویچه وله: شرکت‌های آمریکایی بار دیگر هدف یک حمله سایبری بزرگ واقع شده‌اند. این حمله از جمله متوجه شرکت رایانه‌ای “کاسیا” بوده است. اخیرا حملات سایبری از طریق ارسال باج‌افزارها در آمریکا شدت یافته است و جو  بایدن روسیه را مسئول می‌داند. حملات باج‌افزاری از جمله باعث “قفل شدن” و انسداد دست‌یابی به اطلاعات ذخیره شده در یک رایانه می‌گردد. هکرها رفع انسداد از این رایانه‌ها را منوط به پرداخت رمزارز می‌کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: مجسمه‌های ملکه ویکتوریا و ملکه الیزابت در کانادا به زیر کشیده شد. معترضان در کانادا به دنبال افزایش خشم مردم از کشف بقایای اجساد صد‌ها کودک در گور‌های بی نام در مدارس سابق بومیان این کشور، مجسمه‌های ملکه ویکتوریا و ملکه الیزابت را در شهر وینیپگ به زیر کشیدند. معترضان شعار می‌دادند “نسل کشی افتخار ندارد.”حدود هزار گور بی نام در محل مدارس شبانه روزی سابق بریتیش کلمبیا و ساسکاچوان کشف شده است. این مدارس را عمدتا کلیسای کاتولیک اداره می‌کرد و دولت آن‌ها را تاسیس کرده بود.

 ان. اچ.کی ژاپن: ویروس کرونا در مناطق وسیعی از جهان در حال گسترش است و این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت شیوع ۱۱ نوع جهش یافته از این ویروس را نگران کننده و یا مورد توجه خوانده است.از جمله این انواع جهش یافته ویروس کرونا، نوع دلتا است که برای اولین بار در هند شناسایی شد. اعتقاد بر این است که این نوع یکی از عوامل افزایش شدید شیوع کرونا در این کشور بوده است که در یک زمان بیش از ۴۰۰ هزار مبتلا در روز گزارش کرد.موارد جدید ابتلا در هند پس از اقدامات سخت گیرانه قرنطینه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

ایران پرس: با شدت گفتن بحران اقتصادی در لبنان، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) درباره تاثیر این بحران بر کودکان لبنانی هشدار داد.اوضاع اقتصادی لبنان روند نزولی را با سرعت طی می‌کند، به نحوی که بانک جهانی اعلام کرد لبنان در ردیف سه کشوری قرار دارد که شاهد وخیم‌ترین شرایط اقتصادی هستند.کمبود برق که یکی از معضلات کنونی لبنان است، سبب شد مراکز درمانی این کشور نیز دچار مشکل شوند. همزمان مشکل نبود دارو، مردم لبنان به ویژه بیماران خاص را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *