جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

بورل: اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند / تحریم‌های جدید علیه تهران مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

وزیر خارجه چین به همتای سعودی: ایران گفت که هدف ضدحمله اش، هیچ کشور همسایه‌ای نیست / تهران مایل است به سیاست‌های حسن همجواری ادامه دهد

وانگ یی گفت: چین قاطعانه با حمله به سفارت ایران در سوریه که به شدت قوانین بین المللی را نقض می‌کند، مخالف است؛ در عین حال متوجه شدیم که ایران اعلام کرده است که هدف ضدحمله‌اش هیچ کشور همسایه‌ای نیست و مایل است به سیاست‌های حسن همجواری و دوستانه ادامه دهد.

واکنش ولی نصر، مشاور سابق اوباما، به تماس وزرای خارجه چین و سعودی: عربستان اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارد که بتواند از جنگ جلوگیری کند / بهایی که پکن برای استفاده از نفوذش در تهران می‌خواهد چیست؟ در مقابل به ایران چه خواهد داد؟

ولی نصر نوشت: « عربستان امید چندانی به توانایی آمریکا برای جلوگیری از توسعه درگیری‌ها در منطقه ندارد. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها چقدر نگران وضعیت فعلی هستند و چقدر اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارند که بتواند اوضاع را مدیریت و از جنگ جلوگیری کند.»

Loading

رسانه‌ها؛روسیه و ناتو روی مدار تنش و…

۱۴۰۰/۰۴/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: رزمایش روسیه در آب های "کریمه" در بحبوحه تنش‌ ها با ناتو، امتناع ناتو از خروج از دریای سیاه حتی پس از حادثه رخ داده برای ناوشکن انگلیسی، واکنش کاخ سفید و لندن به سخنان پوتین درباره عدم عبور از "خطوط قرمز" روسیه، رزمایش مشترک نظامی ژاپن و آمریکا برای مقابله احتمالی با چین، سخنرانی رهبر چین در مراسم گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست، وعده کره شمالی برای ارتقای روابط با چین به نقطه استراتژیک جدید، انتقاد  روسیه ازسیاست آمریکا درقبال  برجام و ایران، ابراز نگرانی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از احیای برجام،تاکید عراق و ناتو بر افزایش همکاری‌ها، منتفی شدن برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا،چالش‌های جدید برای شهروندان اتحادیه اروپا در بریتانیا، درخواست پرتغال برای  تاسیس  آژانس پناهجویی اروپا، خروج نظامیان ایتالیایی از افغانستان، پیشنهاد ارمنستان به جمهوری آذربایجان،کشف سومین گور‌ دسته جمعی در کانادا و تاکید سازمان ملل بر اقدام فوری جهانی در برابر بحران اقتصادی پساکرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس: همزمان با تشدید تنش‌ها میان مسکو و کشورهای غربی در دریای سیاه، نیروی دریایی روسیه از برگزاری رزمایش با مشارکت زیردریایی‌های این کشور در آب‌های شبه جزیره کریمه خبر داد. ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه اعلام کرد در آب‌های منطقه کریمه یک رزمایش با مشارکت زیر دریایی‌های این ناوگان برگزار شده است. روسیه این رزمایش را در پاسخ به تنش‌آفرینی‌های اخیر کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی “ناتو” در دریای سیاه، برگزار کرد.

اسپوتنیک روسیه: جیمز آپاتورای، نماینده ویژه دبیرکل ناتو در امور قفقاز جنوبی و آسیای میانه در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون گرجستان اعلام کرد این اتحادیه نظامی علیرغم موضع روسیه حضور خود را در دریای سیاه حفظ خواهد کرد.آپاتورای گفت انگلیس اطلاعاتی را در مورد حادثه رخ داده برای ناوشکن خود  به ناتو ارائه داد و این اتحادیه  دارای “تصویری کامل” از آنچه رخ داده می باشد.نماینده ویژه دبیرکل ناتو افزود: “ناتو در مورد آزادی کشتی رانی و اینکه کریمه متعلق به اوکراین است و نه روسیه موضع قاطعی اتخاذ می کند. در این حادثه متحدان ناتو استحکام خود را در رعایت اصولی که من برشمردم نشان داده اند. روسیه باید درک کند که اعضای ناتو در مورد این موضوع عقب نخواهند نشست”.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کاخ سفید و سخنگوی دولت انگلیس به اظهارات دیروز رئیس جمهوری روسیه درباره نتیجه نشست سران ژنو و ادامه تهدیدها درباره اعمال تحریم‌ها و اقدام تحریک آمیز ناوشکن انگلیسی در سواحل کریمه واکنش نشان دادند.”جنیفر ساکی” سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به سخنان روز گذشته (چهارشنبه) “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه درباره نتیجه نشست سران ژنو گفت که هدف ایالات متحده از شرکت در مذاکرات ژنو، همانطور که قبلاً از سوی “جو بایدن” اعلام شده، حرکت به سمت روابطی باثبات و قابل پیش‌بینی با مسکو بوده است.

خبرگزاری مهر : روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی از اجرای رزمایشهای نظام مشترک ایالات متحده و ژاپن برای یک سناریوی تعارض احتمالی با چین بر سر تایوان خبر داد. روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به نقل از مقامات ارتش آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده و ژاپن در حال انجام رزمایش‌های نظامی مشترک برای سناریوی تعارض احتمالی با چین بر سر تایوان هستند.در این گزارش به نقل از شش فردی که نامشان ذکر نشده آمده است که مقامات نظامی آمریکا و ژاپن «برنامه‌ریزی جدی» برای یک تعارض احتمالی را در سال پایانی ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» – رئیس جمهور پیشین ایالات متحده- آغاز کردند.

رادیو چین: مراسم گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین امروز پنج شنبه در میدان تیان آن من برگزار می شود. شی جین پینگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست، رئیس جمهوری خلق و رئیس کمیته نظامی مرکزی حزب کمونیست چین در این مراسم حضور یافته و سخنرانی مهمی ایراد کرد.شی جین پینگ ایجاد همه جانبه جامعه نسبتا مرفه  در چین را اعلام کرد.

خبرگزاری فارس:رهبرکره شمالی ضمن اشاره به اینکه نیروهای متخاصم نمی‌توانند پیشرفت چین را متوقف کنند، بر ارتقای روابط پیونگ‌یانگ-پکن به سطح استراتژیک جدید تاکید کرد. «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی بامداد پنجشنبه وعده داد که روابط با چین را به نقطه استراتژیک جدیدی ارتقا دهد.رسانه دولتی کره شمالی (KCNA) گزارش داد که کیم طی پیامی برای تبریک صدمین سالگرد تأسیس حزب حاکم چین به «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور، گفت: «علی‌رغم وضعیت پیچیده بین‌المللی، دو حزب و دو کشور، پیشرفت خود به سمت آینده‌ای روشن‌تر را سرعت بخشیده و دشواری‌ها را پشت سر می‌گذارند».

الکوثر فارسی: واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت، آمریکا همچنان سیاست فشار حداکثری علیه ایران را ادامه داده و قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض می کند. نبنزیا در جلسه شورای امنیت گفت: «متاسفانه، ما هنوز تجدید نظر واقعی در تصمیمات گرفته شده توسط دولت قبلی ایالات متحده را مشاهده نکرده ایم. در عمل طرف آمریکایی سیاست فشار حداکثری بر ایران را ادامه داده و قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض می کند از جمله با حفظ اثر محدودیت های یک جانبه و تحریم تسلیحاتی علیه ایران، اگرچه تمامی محدودیت های سازمان ملل در این زمینه اعتبارشان منقضی شده است».

العالم فارسی:وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی از احیای برجام خواستار رسیدن به توافقی شد که مورد پسند رژیم صهیونیستی باشد.«یائیر لاپید» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در اولین سفر خود به امارات متحده عربی ضمن ابراز نگرانی از احیای برجام خواستار رسیدن به توافقی شد که مورد پسند رژیم صهیونیستی باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرکل ناتو در دیدار الکاظمی تأکید کرد که هرگونه گسترش فعالیت ناتو در عراق به خواست و موافقت و براساس اولویت‌های دولت عراق خواهد بود. «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، در سفر به بروکسل با «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیدار کرد.

خبرگزاری ایلنا: نخست‌وزیر اسپانیا امکان برگزاری همه‌پرسی استقلال در کاتالونیا را منتفی دانست. «پدرو سانچز»گفت: «هیچ رفراندومی در زمینه استقلال و خودمختاری برگزار نخواهد شد، مگر آن‌که حامیان این طرح سه‌پنجم پارلمان را به تایید آن ترغیب کنند.»سانچز که اخیرا حکم عفو شماری از رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا را صادر کرد افزود: «به شما می‌گویم که حزب سوسیالیست هیچ‌گاه چنین نتیجه‌ای را نمی‌پذیرد.»

دویچه وله:  دیروز آخرین مهلت درخواست اجازه اقامت در بریتانیا برای شهروندان اتحادیه اروپا بود. بسیاری از کارفرمایان هنوز با ساز و کار جدید کنار نیامده‌اند و بسیاری از متقاضیان نگران پایمال شدن حقوق خود هستند.شهروندان اتحادیه اروپا که چندین ماه پیش درخواست خود را وارد سیستم کرده بودند با تاخیر زیاد پاسخ گرفته‌اند. از ارائه درخواست تا صدور اجازه اقامت درخواست‌کنندگان امکان پیگیری پرونده خود را ندارند. به این ترتیب درخواست‌کنندگان اقامت در بریتانیا تا دریافت پاسخ در عمل هیچ مدرک معتبری که نشان دهد به صورت قانونی در این کشور اقامت دارند در دست ندارند؛ موردی که می‌تواند در ارتباط با بانک‌ها کارفرمایان و صاحب‌خانه‌ها بسیار مشکل‌ساز باشد.

یورونیوز: نخست وزیر پرتغال گفت: ایجاد آژانس پناهجویی اروپا ضروری است. ریاست دوره‌ای پرتغال بر شورای اروپا همزمان با یکی از سخت‌ترین لحظات مدیریت همه‌گیری کرونا آغاز شد. اصرار پرتغال برای تأیید طرح احیای اقتصادی اروپا یکی از دستاوردهای ریاست دوره‌ای این کشور بوده است.

آناتولی  ترکیه: وزیر دفاع ایتالیا از اتمام روند خروج نظامیان این کشور از افغانستان خبر داد. لورنزو جیورینی، وزیر دفاع ایتالیا در فرودگاه نظامی شهر پیزا از آخرین یگان سربازان ایتالیایی که از افغانستان بازگشتند، استقبال کرد.جیورینی همچنین اظهار داشت: ارتباط ایتالیا با افغانستان با حمایت از نهاد‌های افغان و تقویت همکاری با آنها در حوزه توسعه و سایر بخش‌ها ادامه خواهد داشت.

تی.آر.تی ترکیه: جمهوری آذربایجان به ارمنستان پیشنهاد آغاز مذاکرات دوجانبه به منظور تعیین خطوط مرزی را داد.جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان طی سخنانی در چهل و سومین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه، با بیان اینکه به ارمنستان پیشنهاد آغاز مذاکرات دوجانبه به منظور تعیین خطوط مرزی داده‌اند، گفت: از دولت ایروان انتظار پاسخ مثبت در این زمینه داریم.

خبرگزاری صدا و سیما: با کشف سومین گور‌ دسته جمعی در کانادا، افراد ناشناس به چندین کلیسای کاتولیک حمله کردند. کانادا پنجشنبه در حالی مراسم روز ملی خود را برگزار می‌کند که مراسم این روز تحت الشعاع کشف گور‌های بیشتر از کودکان بومی ساکن مدارس شبانه روزی قرار گرفته است که تحت اداره کلسیای کاتولیک بود.تازه‌ترین قبر‌های کشف شده، قبر‌های بی نام و نشان بیش از ۱۸۰ نفر است که گفته می‌شود بقایای اجساد کودکان بین هفت تا ۱۳ ساله در آن‌ها قرار دارد.

خبرگزاری ایرنا: سازمان ملل ضمن هشدار درباره بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری در ۹۰ سال اخیر، با «فراخوانی مردم» خواستار اقدام فوری برای مقابله با بحران اقتصادی، اقلیمی و سبک زندگی بر روی زمین شد. سند فراخوان این نهاد بین المللی با هشدار  در برابر تهدیدهای جهانی متعدد اقتصادی، بوم شناسی و اکولوژیکی، بهداشتی، غذایی و … مردم کره زمین را به ایفای مسئولیتی همگانی برای مقابله با وخاومت روزافزون شرایط طبیعی و نحوه زندگی بر روی زمین فرامی خواند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *