جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ایرانی های همراه اسرائیلی های مخالف

روز جمعه میلیون ها نفر از مردم ایران در راهپیمایی حمایت از انتقام نیروهای مسلح ایران بابت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شرکت کردند، خبری که در بهبوهه هیاهوی حمله پهبادی کذایی بر علیه پایگاه شکاری نیروی هوایی ایران در اصفهان کمرنگ ماند.

واکنش سفیر ایران به توافقات ارمنستان و جمهوری آذربایجان

سفیر ایران در ارمنستان درباره گفت‌وگوهای اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: مقامات ارمنستان ما را در ارتباط با این گفت‌وگوها مطلع کردند و گفتند توافقاتی که صورت گرفته در چارچوب اعلامیه آلماتی است، یعنی بر اساس مرزهای بین المللی است.

Loading

رسانه‌ها؛جدال طالبان و دولت مرکزی افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: نگاهی به آخرین تحولات افغانستان، هشدار فرمانده ارتش آمریکا نسبت به وقوع جنگ داخلی در افغانستان، پایان حضور نظامی ۲۰ ساله آلمان در افغانستان، استقبال از طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران افغانستان، لغو ۲ مجوز دیگر اختیارات نظامی رئیس‌جمهوری آمریکا در مجلس نمایندگان، واکنش چین به قصد روسیه در کنار گذاشتن دلار، ادامه تقابل چین و آمریکا، فشار مشترک آمریکا، فرانسه و عربستان بر مقامات لبنان برای حل بحران سیاسی و اقتصادی، حمایت قطر از حل سیاسی بحران سوریه، برگزاری  دور سوم مذاکرات سیاسی چین و عراق، درخواست دبیرکل سازمان ملل از آمریکا  برای لغو تحریم‌های ایران، تاکید وزرای امور خارجه گروه ۲۰ بر ضرورت چندجانبه گرایی برای خروج از بحران کرونا، واکنش بلاروس به تحریم‌های اتحادیه اروپا ، گفتگوی  وزیران خارجه آمریکا و عربستان سعودی در باره ایران ، افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی، تمایل گسترده  شرکتهای چینی برای سرمایه گذاری در بازار آمریکا و تاکید ژاپن بر  امنیت اقتصادی در بحبوحه رقابت شدید میان آمریکا و چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: وزارت دفاع ملی افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهای دولتی در ۲۴ساعت گذشته پنج شهرستان را از کنترل گروه طالبان خارج کردند. در اطلاعیه وزارت دفاع ملی اضافه شده است نیروهای دولتی شهرستان های «خوست» در بغلان، «شینواری» در پروان، «خان چهارباغ» و «پشتون کوت» در فاریاب «کلدار» در بلخ را از طالبان پس گرفتند.براساس گزارش های منتشر شده ،گروه طالبان پس از دو ماه پیشروی سریع در مناطق مختلف و تصرف بیش از ۶۰ شهرستان ،روز گذشته نیز شهرستان های «سیدآباد» و «چک» را در استان میدان وردک در جنوب کابل را به کنترل خود درآورده اند و پیشروی هایی در در حومه شهر غزنی داشته اند.

خبرگزاری مهر : یکی از فرماندهان بلندپایه ارتش ایالات متحده مدعی شد که با خروج آخرین بخش از نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان، این کشور آسیایی با خطر لغزیدن به ورطه یک جنگ داخلی روبرو است. ژنرال «اسکات میلر» مدعی شد که با پایان یافتن فرآیند خروج نیروهای نظامی بین‌المللی از خاک افغانستان، این کشور در صورت عدم موفقیت در ایجاد اتحاد احتمالاً «با روزهای بسیار دشواری» روبرو خواهد شد.

العالم فارسی: وزارت دفاع آلمان در راستای خروج نیروهای نظامی خارجی از جمله آمریکایی از افغانستان، پس از ۲۰ سال تمام نیروهای نظامی خود را از کابل خارج کرده است.وزارت دفاع آلمان در پیامی توییتری نوشت: پس از ۲۰ سال، آخرین سربازان نیروهای مسلح ما افغانستان را ترک می کنند.

ایران پرس: دولت افغانستان از طرح پیشنهادی ایران برای برگزاری نشست سه جانبه در خصوص حل بحران افغانستان استقبال کرد .«محمد ابراهیم  طاهریان» نمایندۀ ویژۀ وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، طرح برگزاری نشست سه‌ جانبه وزرای امور خارجه افغانستان، ایران و پاکستان را مطرح کرد که از سوی «محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان مورد تایید قرار گرفت.

خبرگزاری ایلنا: مجلس نمایندگان با ۳۶۶ رای موافق در برابر ۴۶ رای مخالف، دو مجوز رئیس‌جمهوری این کشور برای استفاده از نیروی نظامی در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۵۷ را لغو کرد. یکی از این مجوزها متعلق به سال ۱۹۹۱ است و پس از حمله نظامی «صدام« دیکتاتور سابق عراق به کویت و اشغال این کشور توسط نیروهای عراقی صادر شد. مجوز دیگر نیز در سال ۱۹۵۷ برای مقابله با «تهاجم احتمالی کمونیسم» به منطقه خاورمیانه در دوران جنگ سرد صادر شده بود.مجلس نمایندگان آمریکا حدود دو هفته قبل نیز به طرح لغو اختیارات رئیس‌جمهوری برای استفاده از نیروی نظامی در حمله به عراق که در سال ۲۰۰۲ میلادی به تصویب رسیده بود، رای داد.

اسپوتنیک روسیه: چین اعلام کرد  تمایل روسیه به کنار گذاشتن دلار را شاید بتوان اعتراض به هژمونی آمریکایی نامید. آکادمی علوم چین افزود:کنارگذاشتن دلار توسط روسیه، تأثیر زیادی بر روسیه نخواهد گذاشت، زیرا آمریکا بر خلاف، چین و اروپا شریک اصلی تجاری مسکو نیست. در عین حال،ارز روسیه، خود را به عنوان یک ابزار پرداختی با ثبات نشان داده است.روند جایگزینی دلار در حساب های بین المللی مسکو را می توان « مسخره شدن آمریکا توسط روسیه» تلقی کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد آمریکا بزرگترین ویران کننده نظم جهانی است.سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتقاد از اظهارات اخیر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد چین همواره برقرار کننده صلح در جهان، کمک کننده به توسعه جهانی و مدافع نظام بین الملل بوده است در حالیکه آمریکا بزرگترین ویران کننده نظم جهانی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزرای خارجه ایالات متحده، فرانسه و عربستان سه شنبه از مقامات سیاسی لبنان خواستند تا برای حل بحران کشورشان با یکدیگر همکاری کنند.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که در حاشیه مذاکرات G-۲۰ جلسه‌ای با ژان ایو لودریان و فیصل بن فرحان، همتایان فرانسوی و عربستانی خود برگزار کرده و پرونده لبنان را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

الکوثر فارسی: وزیر خارجه و معاون نخست وزیر قطر حمایت قاطع خود را از تلاش های بین المللی و سازمان ملل برای دستیابی به یک راه حل سیاسی به منظور حل بحران سوریه اعلام کرد.«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در جلسه نشست وزیران که در رم پایتخت ایتالیا و با موضوع مبارزه علیه داعش برگزار شد، با تاکید بر پشتیبانی این کشور از سوریه مطابق با بیانیه اول ژنو ۲۰۱۲ و قطعنامه های مربوطه شورای امنیت گفت، وقت آن رسیده است که پس از گذشت تقریبا ۱۰ سال از مصیبت انسانی و رنج مردم کشور سوریه به شیوه دیگری عمل کنیم و فرصت ها و ابتکاراتی که مطابق با قطعنامه های بین المللی می تواند به حل و فصل بحران سوریه کمک کنند، ارائه دهیم.

خبرگزاری فارس: دور جدید مذاکرات سیاسی میان بغداد و پکن با حضور قائم مقام وزارت خارجه عراق و معاون وزیر خارجه چین برگزار شد. دور سوم رایزنی‌های سیاسی میان عراق و چین به ریاست «نزار خیرالله»، قائم‌مقام وزیر امور خارجه عراق و «دنگ لی»، معاون وزیر امور خارجه چین، با مشارکت «شورش خالد سعید» سفیر عراق در چین برگزار شد.بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، مهمترین تصمیمات اتخاذی در این دور از مذاکرات، توسعه روابط دوجانبه و شیوه‌های تقویت آن و بررسی قضایای منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهتمام مشترک برای دو طرف بود.

خبرگزاری تسنیم:دبیرکل سازمان ملل از دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواسته است همه تحریم‌های ایران را همان‌طور که در توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ مورد موافقت قرار گرفته، لغوکند. آنتونیو گوترش در گزارشی به شورای امنیت همچنین از آمریکا خواسته است معافیت‌های مربوط به تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران را تمدید کند و به‌طور کامل معافیت‌های مربوط به پروژه‌های منع گسترش سلاح‌های اتمی را تمدید کند.

یورونیوز: وزرای امور خارجه گروه ۲۰ بر ضرورت چندجانبه گرایی برای خروج از بحران کرونا تاکید کردند.اجلاس وزاری امور خارجه گروه ۲۰ (جی ۲۰) در شهر ساحلی ماترا در ایتالیا با تاکید بر ضرورت چندجانبه‌گرایی برای رویارویی با بحران جهانی شیوع ویروس کرونا و دیگر چالش‌های بین‌المللی برگزار شد.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در این نشست گفت: «همکاری چندجانبه گرایانه برای توانایی جمعی ما به منظور پایان دادن به این بحران سلامتی جهانی، ضروری است.»

دویچه وله: به دنبال وضع تحریم‌های متعدد از سوی اتحادیه اروپا علیه بلاروس، این کشور سفیر خود را از اتحادیه اروپا فراخواند و نماینده این اتحادیه در بلاروس را به اروپا بازگرداند تا پیام دهد، “فشار و تحریم را نمی‌پذیرد.بلاروس همچنین قصد دارد عضویت خود در توافق‌نامه “شراکت شرقی” (توافقی جهت تقویت روابط اتحادیه اروپا و همسایگان) را نیز به حالت تعلیق درآورد.

آناتولی  ترکیه: وزرای امور خارجه آمریکا و عربستان سعودی دیدار و درباره مبارزه مشترک با دخالت ایران در امور منطقه تبادل نظر کردند. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی امروز در حاشیه نشست گروه 20 در شهر ماترای ایتالیا با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود دیدار و گفتگو کرد. آنها همچنین در باره توقف کمک مالی ایران به شبه‌نظامیان حوثی ، تبادل نظر کردند.

تی.آر.تی ترکیه: سفارت اسرائیل در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی در مراسم رسمی افتتاح شد.وزیر امور خارجه اسرائیل یائیر لاپید که در چارچوب یک سفر رسمی به امارات رفته در مراسم افتتاحیه سفارت حضور یافت.لاپید  گفت که معمار توافق‌نامه عادی سازی که سال گذشته بین امارات و اسرائیل امضا شد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل بود و به همین مناسبت از وی تشکر کرد.

رادیو چین: اتاق بازرگانی چین در آمریکا و بنیاد اتاق بازرگانی چین در آمریکا به طور مشترک «گزارش تجاری سال 2021 شرکتهای چینی در آمریکا» را منتشر کردند.بر اساس نتایج نظرسنجی منتشر شده در این گزارش که اوایل سال 2021 در میان 183 شرکت چینی حاضر در آمریکا انجام شده، 83 درصد از این شرکت‌های چینی پیش‌بینی می‌کنند که میزان سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت‌ها در آمریکا در سال جاری تغییری نخواهد کرد و حتی افزایش هم پیدا می‌کند و از همین رو آنها نیز تمایل دارند به سرمایه‌گذاری در آمریکا ادامه دهند.

 ان. اچ.کی ژاپن: یک گزارش سالیانه دولت ژاپن بر نیاز به امنیت اقتصادی در بحبوحه رقابت شدید میان آمریکا و چین تأکید می کند.در این گزارش اشاره شده است که کشورهای سراسر جهان در حال افزایش تلاش های خود برای تحقق امنیت اقتصادی هستند.این تلاش ها شامل تأمین ملزومات مهم مانند نیمه هادی ها است و نیز مدیریت فناوری پیشرفته ای که بتوان برای مقاصد نظامی از آن استفاده کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *