جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش نماینده روسیه به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین

نماینده دائم روسیه با اشاره به تشدید تنش در خاورمیانه، یادآور شد: آمریکا با وتوی قطعنامه پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل، برای پنجمین بار از آغاز تشدید درگیری‌ها در غزه، نگرش واقعی خود نسبت به ملت رنج کشیده فلسطین را به جهان نشان داد.

Loading

رسانه‌ها؛ درخواست دوباره آمریکا برای مذاکره با کره شمالی و…

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست  فرستاده جدید واشنگتن  از پیونگ‌یانگ برای مذاکره، اعلام پیروزی نخست وزیر مستعفی ارمنستان در انتخابات پارلمانی، چین هراسی مشاور امنیت ملی آمریکا، بازگشت  سفیر روسیه به واشنگتن، واکنش مسکو به تحریم های جدید آمریکا، رزمایش ناوگان اقیانوسیه روسیه در بخش مرکزی اقیانوس آرام، واکنش ریاض به تصمیم آمریکا برای کاهش حضور نظامی درعربستان، پیشتازی راستگراها در انتخابات منطقه‌ای در فرانسه، اسرائیل در پی تقویت همکاری منطقه‌ای برای مقابله با ایران، اعلام زمان توافق برجام ، نشست سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، ایران و افغانستان‌ در آنتالیا، انتقاد ترکیه از اقدامات یونان، سفر رهبر نظامی میانمار به روسیه، تحرکات جدید آمریکا در شمال شرق سوریه و توافق مصر و سودان برای تشکیل اتاق عملیات مشترک درخصوص سدالنهضه  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: فرستاده جدید آمریکا در امورکره شمالی تاکید کرد که منتظر دریافت پاسخ مثبت از سوی پیونگ‌یانگ درباره گفت‌و‌‌گو است. «سونگ کیم»، نماینده جدید آمریکا در کره شمالی در نشست با همتایان کره‌ای و ژاپنی خود در سئول اعلام کرد که منتظر دریافت پاسخ مثبت پیونگ‌یانگ درباره گفت‌و‌گو است.این مقام آمریکایی گفت: «ما برای هر دو احتمال مذاکره و مقابله آماده خواهیم بود، زیرا همان طور که می‌دانید، ما هنوز منتظر پاسخ پیونگ‌یانگ درباره نشست هستیم.»

خبرگزاری ایرنا: «نیکول پاشینیان» نخست وزیر مستعفی ارمنستان پس از برتری زودهنگام حزب “قرارداد مدنی” متعلق به وی، مدعی پیروزی در انتخابات پارلمانی شد.خبرگزاری رویترز با بیان اینکه ۳۰ درصد آرای انتخابات پارلمانی ارمنستان شمرده شده است، از اعلام پیروزی نیکول پاشینیان نخست وزیر مستعفی این کشور خبر داد.خبرگزاری “ریانووستی” نیز با استناد به گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات گزارش داد، با اعلام  ۳۰درصد از نتایج انتخابات روز گذشته، حزب پاشینیان  ۵۸.۵۲ درصد آرا را در اختیار دارد، این در حالی است که حزب رقیب وی یعنی اتحاد ارمنستان متعلق به «رابرت کوچاریان» رئیس جمهوری پیشین ۱۸.۵۶ درصد آرا را از آن خود کرده است.

خبرگزاری مهر : مشاور امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی تاکید کرد که اگر چین در تحقیقات مرتبط با منشاء کرونا همکاری نکند، با خطر انزوا در جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که اگر چین در تحقیقات مرتبط با منشاء کرونا همکاری نکند، با انزوا در جامعه بین‌المللی مواجه خواهد شد.

خبرگزاری فارس: سفیر روسیه در واشنگتن به کار خود بازگشت.به دنبال توافق روسای جمهور آمریکا و روسیه برای بازگشت سفرا، سفیر روسیه در واشنگتن یک شنبه شب به وقت محلی وارد سفارت این کشور در آمریکا شد. «آناتولی آنتونوف» سفیر مسکو که یک شنبه صبح عازم واشنگتن شده بود وارد سفارت این کشور در آمریکا شده و رسما کار خود را دوباره آغاز کرده است.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که اعمال تحریم‌های جدید تنها نشانه عدم توانایی آمریکا در عرصه رقابت است و سناتور روس نیز چنین اقدامی از سوی دولت بایدن، حتی پس از نشست سران ژنو را قابل پیش‌بینی ارزیابی کرد. “ماریا زاخارووا” در تفسیر این خبر که واشنگتن در حال آماده سازی بسته تحریم‌های جدیدی علیه مسکو در رابطه با وضعیت “آلکسی ناوالنی” (وبلاگ نویس مخالف روس) است، تأکید کرد که روسیه همواره به تحریم‌های غیرقانونی از جانب آمریکا پاسخ مناسب داده و خواهد داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، رزمناوهای متعلق به ناوگان اقیانوسیه نیروی دریایی این کشور همراه با هواپیماهای این نیرو اقدام به اجرای رزمایشی در بخش مرکزی اقیانوس آرام کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: بالغ بر ۲۰ رزمناو سطحی، زیردریایی و کشتی پشتیبانی در این رزمایش در دست برگزاری در نواحی دریایی دوردست در بخش مرکزی اقیانوس آرام برای نخستین بار در تاریخ معاصر ناوگان اقیانوسیه شرکت دارند.

الکوثر فارسی: ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در واکنش به تصمیم آمریکا خاطرنشان کرد که کاهش حضور ارتش آمریکا در عربستان و خارج کردن سامانه‌های دفاعی پاتریوت تاثیری در توانایی‌های دفاعی ریاض نخواهد داشت. واشنگتن اعلام کرد که بسیاری از سربازان و سیستم‌های دفاع هوایی خود را از کشورهای خاورمیانه و عمدتا عربستان، از جمله سامانه موشکی پاتریوت و سامانه ضد موشکی تاد خارج می‌کند.در واکنش به این مساله ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی به خبرنگاران گفت: “این موضوع بر قدرت دفاع هوایی عربستان تأثیری نخواهد گذاشت.”

یورونیوز: نتایج اولیه مرحله اول انتخابات منطقه ای در فرانسه از پیشتازی حزب راستگرای «جمهوریخواهان» و نامزدهای مورد حمایت آن حکایت دارد.حزب راست افراطی «اتحاد ملی» به رهبری مارین لوپن که بنا به نظرسنجی ها بخت زیادی برای پیروزی در چند منطقه داشت در جایگاه دوم قرار گرفته است. رهبران حزب «اتحاد ملی» دلیل کسب نتیجه ضعیف تر از پیش بینی ها را عدم شرکت بسیاری از رای دهندگان در انتخابات دانسته اند.

دویچه وله: رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به آمریکا سفر کرده و ظاهرا تقویت همکاری‌های نظامی علیه ایران یکی از اهداف مهم این سفر است. او همچنین امیدوار است با برخی کشورهای عربی کناره خلیج فارس در چارچوب سنتکام در این زمینه همکاری کند.آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل یک‌شنبه ۲۰ ژوئن به واشنگتن سفر کرد تا با برخی مقام‌های ارشد آمریکایی در مورد مسائلی چون بحران خاورمیانه و حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی رایزنی کند.

اسپوتنیک روسیه:نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین، اذعان کرد: آغاز دور هفتم به این بستگی دارد که هر کس دستورات سیاسی لازم را برای آخرین دور مذاکرات در پایتخت خود دریافت کند.میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین گفت: پس از آغاز دور هفتم مذاکرات برای احیای توافق هسته ای، حل مسائل فنی مربوط به ویرایش توافق نهایی دو هفته طول خواهد کشید.

رادیو چین: نماینده اتحادیه اروپا اعلام کرد : مذاکرات برجام به حصول توافق نزدیک است. ششمین دور مذاکرات درباره احیای برجام روز یکشنبه 30 خرداد(20 ژوئن) در وین پایتخت اتریش به پایان رسید.انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا پس از پایان این مذاکرات گفت که مذاکرات “نزدیک به مرحله توافق است.

آناتولی  ترکیه: نشست سه جانبه مولود چاووش‌اوغلو، محمد جواد ظریف و محمد حنیف اتمر، وزرای امور خارجه ترکیه، ایران و افغانستان‌ در چارچوب مجمع دیپلماسی آنتالیا برگزار شد.مجمع دیپلماسی آنتالیا روز جمعه هجدهم ژوئن با سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با شرکت شمار زیادی از وزرای خارجه کشورهای جهان در منطقه بَلَک آنتالیا آغاز شد.

تی.آر.تی ترکیه: وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت که تلاش داریم تا مشکلاتمان با یونان را از طریق دیالوگ حل کنیم.

 ان. اچ.کی ژاپن: رهبر نظامی میانمار برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی درباره امنیت، عازم مسکو شده است.تلویزیون دولتی میانمار گزارش داد که مین آنگ هلاینگ صبح همان روز نایپیداو، پایتخت این کشور، را به مقصد روسیه ترک کرد.تلویزیون میانمار گفت که این ژنرال ارشد از سه شنبه تا پنجشنبه در یک کنفرانس امنیتی که توسط وزارت دفاع روسیه برنامه ریزی شده است، شرکت خواهد کرد.او همچنین قرار است با مقامات ارشد ارتش و دولت روسیه دیدار کند و از یک دانشگاه و یک کارخانه نیز بازدید کند.

ایران پرس:  نظامیان تروریست آمریکایی دوباره با نقض حاکمیت سوریه و قوانین بین المللی، 30 خودروی زرهی و کامیون حامل تجهیزات نظامی را  وارد خاک سوریه کردند.این کاروان که از گذرگاه غیرقانونی “الولید” عراق وارد خاک سوریه شده هم اکنون در حال حرکت به سمت پایگاه های نظامی آمریکا در استان “حسکه” Hasakah، شمال شرق سوریه است.پیش از نیز آمریکا در چند نوبت اقدام به انتقال تسلیحات و  تجهیزات سنگین و لجستیکی به خاک سوریه از طریق عراق کرده بود.

خبرگزاری صدا و سیما: قاهره و خرطوم درباره لزوم اتخاذ موضع مشترک در مورد بحران سد النهضه و دستیابی به توافق فراگیر و الزام آور در خصوص این سد و احداث دیگر سد‌ها، توافق کردند.هدف مصر و سودان از تشکیل اتاق عملیات مشترک دائم، هماهنگی درباره سد النهضه و همچنین هماهنگی با واشنگتن است و به این منظور، قرار است دو هیئت مصری و سودانی به آمریکا سفر کنند.به گفته این منابع، قاهره و خرطوم درباره لزوم اتخاذ موضع مشترک در مورد بحران سد النهضه و دستیابی به توافق فراگیر و الزام آور درباره این سد و احداث دیگر سد‌ها در آینده، توافق کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *