جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

آیا پاریس برای میزبانی بازی‌های المپیک آماده است؟

تهران- ایرنا- انتشار اخباری در مورد کمک‌های خارجی به پاریس برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک و نیز نتایج نظرسنجی‌ها از میزان آمادگی فرانسه برای میزبانی این مسابقات این سوال را مطرح می‌کند که آیا این کشور واقعا برای میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان، آمادگی کافی را دارد؟

Loading

رسانه‌ها؛ برجام در ایستگاه آخر و…

۱۴۰۰/۰۳/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام در وین، دیدار بایدن و ریولین در واشنگتن، نشست کابینه رژیم صهیونیستی برای بررسی ازسرگیری جنگ علیه غزه، نخستین واکنش صهیونیست‌ها به پیروزی آیت‌الله رئیسی، واکنش آمریکا و روسیه به انتخاب رئیسی،تصرف گذرگاه مرزی لیبی و الجزایر توسط نیروهای خلیفه حفتر، برگزاری انتخابات محلی فرانسه، استقبال افغانستان از استقرار نیروهای ترکیه در فرودگاه کابل، هشدار وزیر خارجه پاکستان درمورد جنگ داخلی در افغانستان، پیام سرگئی لاوروف به آمریکا، نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و افغانستان در آنتالیا، تحرکات مشکوک نظامیان آمریکایی در مرز عراق با سوریه، بیانیه ارتش آمریکا درباره خروج برخی سامانه‌ها و نیروها از خاورمیانه، مخالفت پاکستان با تاسیس پایگاه هوایی آمریکا، مخالفت قاطع ارتش میانمار با قطعنامه سازمان ملل متحد و هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره توقف واکسیناسیون کرونا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نشست کمیسیون مشترک برجام امروز یکشنبه به صورت حضوری در وین برگزار می‌شود.در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است، این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امورخارجه ایران و گروه چهار به علاوه یک، برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان درباره دورنمای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی همه طرف‌ها بحث و گفتگو می‌کنند.

خبرگزاری ایلنا: کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ ۲۸ ژوئن میزبان رئیس رژیم صهیونیستی خواهد بود. در این بیانیه آمده است که محوریت دیدار دو طرف، چالش‌های پیش روی خاورمیانه خواهد بود.بر اساس این گزارش، این سفر در میانه انتقال قدرت در رژیم صهیونیستی و پایان دوره ۱۲ ساله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انجام می‌شود. ریولین نیز قرار است وظایف خود را به «اسحاق هرتزوگ» واگذار کند.

 خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): کابینه رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) نشستی را با ریاست نخست وزیر جدید برای بررسی از سرگیری جنگ علیه غزه برگزار می‌کند. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: کابینه امروز برای تصویب طرح نظامی جدید جهت از سرگیری جنگ علیه غزه تشکیل جلسه می‌دهد. این اولین نشستی است که با ریاست نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل برگزار می‌شود.این شبکه اعلام کرد، ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد دور جدیدی از جنگ را علیه غزه به راه بیندازد و معتقد است که جنگ هنوز تمام نشده است.

الکوثر فارسی: سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در یک رشته پیام توییتری به انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران واکنش نشان داد. «لیور حیات» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی آیت‌الله رئیسی را فردی توصیف کرد که متعهد شده که به سرعت برنامه نظامی هسته‌ای ایران را به پیش ببرد و انتخاب وی مقاصد مخرب واقعی ایران را شفاف کرده و باید نگرانی عمیق فوری جامعه بین‌المللی را برانگیزد!

یورونیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به مشارکت خود در گفت‌وگوهای هسته‌های وین ادامه خواهد داد.این نخستین واکنش ایالات متحده آمریکا به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروز ابراهیم رئیسی در آن است. وی همچنین گفت این کشور از این که ایرانیان نتوانستند در یک انتخابات آزاد و عادلانه مشارکت کنند، متاسف است.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور روسیه پیروزی رییسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. در پیام ولادیمیر پوتین آمده است: روابط میان کشورهایمان به طور سنتی از خصلت دوستانه و حسن همجواری برخوردار می باشد.امیدوارم که فعالیت جنابعالی در این سمت عالی به توسعه روز افزون همکاری دو جانبه سازنده در زمینه های مختلف و همچنین تعامل مشارکتی در امور بین الملل مساعدت خواهد نمود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رسانه‌های لیبی اعلام کردند، شبه نظامیان خلیفه حفتر در پی آغاز عملیات نظامی اخیر خود مرزهای مشترک با الجزایر را بستند و منطقه نظامی اعلام کردند. شبه نظامیان وابسته به خلیفه حفتر که خود را ارتش ملی می‌نامند و در شرق کشور مستقر هستند امروز، شنبه مرزهای مشترک با الجزایر را بستند و آن را منطقه نظامی اعلام کرده و مانع تحرک در آنجا می‌شوند.

خبرگزاری مهر : «مارین لوپن» نامزد راستگرای افراطی فرانسه امیدوار است که از انتخابات محلی پیش رو به عنوان سکوی پرتابی برای ورود به کاخ ریاست جمهوری الیزه استفاده کند. رای دهندگان فرانسوی در روز یکشنبه با شرکت در انتخابات محلی این کشور رای های خود را به صندوق ها می اندازند. این انتخابات، محبوبیت «مارین لوپن» نامزد راست افراطی را کمتر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، محک می زند.مارین لوپن امیدوار است که ازتغییر رویکرد جدیدی که در آن از «فرگزیت» و لحن کلام خشمگینانه قبلی وی خبری نیست به نفع خود استفاده کند.

آناتولی  ترکیه: رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تاکید کرد که تامین امنیت فرودگاه کابل توسط نیروهای ترکیه حائز اهمیت است. عبدالله عبدالله در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا با خبرگزاری آناتولی درباره اوضاع افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور و نقش ترکیه در این روند گفت‌وگو کرد. به‌دنبال خروج نیروهای خارجی به‌رهبری آمریکا از افغانستان، ترکیه مسئولیت تامین امنیت فرودگاه کابل را بر عهده گرفت.

خبرگزاری ایرنا:  وزیر امور خارجه پاکستان به طرف‌های جنگ افغانستان هشدار داد که اگر توافقی برای رسیدن به صلح بدست نیاید، جنگ داخلی دیگری مانند دهه ۹۰ این کشور را در بر خواهد گرفت.«شاه محمودقریشی» خواستار انعطاف پذیری رهبران افغانستان در روند گفت وگوهای صلح شد تا گفت وگوها به شکست نیانجامد.

تی.آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه روسیه مذاکرات پوتین و بایدن را مورد ارزیابی قرار داد.سرگئی لاوروف ضمن اشاره به اینکه مقامات آمریکایی در تعبیر و تفسیر دیدار ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه و جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا تنها از خواسته‌های خود سخن گفتند اعلام داشت: از کسانیکه این چنین تفسیرهایی انجام دادند، می‌خواهم تا صدای ما را بشنوند. بازی تک طرفه مورد بحث نخواهد بود.

خبرگزاری فارس: نشست سه جانبه محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و محمد حنیف اتمر وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و افغانستان‌ در شهر آنتالیای ترکیه برگزار شد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای شرکت در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا روز پنجشنبه ۲۷ خرداد وارد این شهر ترکیه شد. وی طی دو روز اخیر با برخی مقامات حاضر از جمله وزرای خارجه عراق، ونزوئلا، افغانستان، کرواسی، پاکستان، تاجیکستان، لهستان، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری تسنیم: یک منبع عراقی از تحرکات مشکوک نظامیان آمریکایی در مرز این کشور با سوریه طی روزهای گذشته خبر داد.این منبع امنیتی بیان کرد: نظامیان آمریکایی طی روزهای گذشته گشت‌های شناسایی در روستاهای مشترک میان عراق و سوریه از سمت گذرگاه «فیشخابور» انجام داده‌اند.منبع عراقی تاکید کرد: گشتی آمریکا متشکل از خودروهای نظامی است که طی روزهای گذشته میان مرز مشترک پرسه می‌زنند.

رادیو چین: سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که وزیر دفاع دستور خروج برخی سامانه‌ها و نیروها از خاورمیانه را طی این تابستان داده است اما این تغییرات بر منافع امنیت ملی ما تأثیر نخواهد گذاشت. جسیکا مک‌نولتی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) گفت: لوید آستین، وزیر دفاع دستور خارج کردن برخی نیروها و تجهیزات از منطقه طی تابستان را داده است. این مسئله به طور ویژه درباره تجهیزات دفاع هوایی است. این تجهیزات برای نگهداری و تعمیرات که بسیار ضروری است به آمریکا بازگردانده می‌شود و تعداد دیگری به مناطق دیگر منتقل می‌شود.

دویچه وله: ارتش آمریکا می‌خواهد پس از خروج از افغانستان پایگاهی در پاکستان داشته باشد تا بتواند در صورت لزوم در جنگ در افغانستان مداخله کند. ظاهرا پاکستان با این خواست موافق نیست.مقدمات ساخت یک پایگاه هوایی جدید در استان بلوچستان در جنوب غربی پاکستان، گمانه زنی‌ها را در مورد احتمال حضور نظامی آمریکا در این کشور برانگیخته است.

ان. اچ.کی ژاپن: ارتش میانمار قطعنامه اخیر سازمان ملل متحد را که توسل به خشونت توسط آن را محکوم می کند، قویا رد کرده و گفته است که این قطعنامه بر پایه ادعاهای کاملا یک طرفه و فرضیات جعلی تهیه شده است.در این قطعنامه، از ارتش میانمار خواسته شده است که از اقدام به خشونت علیه تظاهر کنندگان صلح جو دست برداشته و زندانیان سیاسی از جمله آنگ سان سوچی را از بند آزاد کند. این قطعنامه همچنین خواستار تحریم تسلیحاتی میانمار شده است.

ایران پرس: سازمان جهانی بهداشت درباره کمبود واکسن کرونا که چالش اصلی توقف واکسیناسیون در کشورهای جهان است، هشدار داد. سازمان جهانی بهداشت هشدار داد، ده ها کشور در جهان به دلیل کمبود دوزهای واکسن کرونا قادر به ارائه دوز دوم این واکسن نیستند؛ امری که منجر به اختلال در روند کارزار واکسیناسیون کشورها می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *