جدیدترین مطالب

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

نیروگاه هسته ای زاپاروژیه + داده نمایی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان از اوکراین برای توقف گلوله باران که می‌تواند به فاجعه منجر شود، درخواستی نکرده است.در داده نمایی اسپوتنیک ببینید که خطرات ناشی از انفجار نیروگاه اتمی زاپاروژیه چیست؟

Loading

رسانه‌ها؛عقب نشینی گسترده نظامی آمریکا از غرب آسیا، و…

۱۴۰۰/۰۳/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:کاهش گسترده سامانه های ضد موشک آمریکادر خاورمیانه، خروج سامانه های دفاعی پاتریوت از خاورمیانه، تکذیب تعلیق کمک‌های نظامی به اوکراین از سوی کاخ سفید، اجرای تحریم های گسترده اتحادیه اروپا علیه بلاروس، واکنش روسیه به احتمال ساخت پایگاه نظامی ترکیه در جمهوری آذربایجان، گردهمایی مخالفان پاشینیان در آستانه انتخابات پارلمانی ارمنستان، انتقاد سازمان ملل و اروپا  از  اوضاع منطقه تیگرای، افشای محور گفت‌و‌گوهای اخیر بن سلمان و السیسی،ابراز ناامیدی قطر از  مذاکرات صلح افغانستان، مهلت  دوهفته ای  بنت به نتانیاهو، کاهش تقریبا ۹۰ درصدی تجارت بین چین و کره شمالی در ماه مه، نشست سه‌جانبه افغانستان، ایران و ترکیه درباره افغانستان در آنتالیا، انتقاد اردوغان از مدیریت  جامعه بین‌المللی درخصوص کرونا، لغو توافق نامه مبادله واکسن فایزرمیان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی و هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع جهانی ویروس «دلتا» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: ارتش آمریکا صدها سرباز‏، هواپیما‏ توپخانه ضد موشک را از غرب آسیا خارج می کند.وال استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی نوشت لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی دوم ژوئن خود با ولیعهد سعودی این مطلب را با او در میان گذاشت. مقامات دولت آمریکا با اعلام این خبر افزودند دولت بایدن به شدت سرگرم کاهش سامانه های ضد موشک این کشور در خاورمیانه است که این اقدام بر اساس تغییر تمرکز نیروهای مسلح بر چالش چین و روسیه و تغییر عمده آرایش نظامی در آنجا صورت می گیرد.

دویچه وله:آمریکا هشت سامانه دفاعی پاتریوت را از خاورمیانه خارج می‌کند.آمریکا تصمیم گرفته است از تعداد سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت خود در کشورهای عربستان سعودی، کویت، اردن و عراق کاسته و هشت سامانه پاتریوت را از خاورمیانه خارج کند. هدف تجدید سازماندهی نظامی اعلام شده است.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی کاخ سفید صحت اطلاعات درباره تعلیق کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را تکذیب کرد.«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته -جمعه- گفت: «ایده تعلیق کمک‌های امنیتی آمریکا به اوکراین دروغ است.» وی افزود که هفته گذشته ایالات متحده یک بسته کمکی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلاری از جمله کمک‌های نظامی ارائه داد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امورخارجه اتریش از توافق فنی اعضای اتحادیه اروپا در اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه بلاروس از جمله ممنوعیت اعطای وام‌های جدید به این کشور خبر داد. دو دیپلمات اروپایی اعلام کردند اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های اقتصادی علیه بلاروس از جمله ممنوعیت اعطای وام‌های جدید به این کشور، به یک توافق فنی دست یافت.این تحریم‌ها علیه بخش مالی بلاروس، در صورتی که در سطح سیاسی به تصویب هر یک از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا برسد، به ویژه شامل ممنوعیت مذاکره در مورد سهام یا خرید اوراق قرضه کوتاه مدت برای سرمایه گذاران و ممنوعیت ارائه خدمات سرمایه گذاری برای بانک‌های عضو این اتحادیه خواهد شد.

خبرگزاری مهر : کاخ ریاست جمهوری روسیه می گوید اینکه یکی از کشورهای عضو ناتو بخواهد در مجاورت مرزهای ما در منطقه قفقاز جنوبی پایگاه نظامی بسازد، موضوعی نیست که بی خیال از کنار آن بگذریم. دیمتیری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می گوید روسیه تماس نزدیکی با ترکیه در راستای تأمین ثبات در منطقه قفقاز جنوبی دارد که اواخر سال گذشته، شاهد جنگ قره باغ بود. ترکیه و جمهوری آذربایجان سه شنبه گذشته سند هم پیمانی را که به «بیانیه شوشا» معروف است؛ امضا کردند که شامل همکاری در عرصه نظامی نیز می شود.

یورونیوز: حدود ۲۰ هزار نفر در آخرین روز از کارزار انتخابات پارلمانی ارمنستان در حمایت از روبرت کوچاریان، رئیس جمهوری پیشین و نامزد اصلی مخالفان دولت این کشور در ایروان گردهم آمدند.هواداران نیکول پاشینیان، نخست وزیر موقت ارمنستان نیز روز پنجشنبه در ایروان تجمع کرده بودند. انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان قرار است روز یکشنبه برگزار شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سازمان ملل اعلام کرد : اوضاع تیگرای همچنان پیچیده است. فرستاده اروپاهم گفت: اتیوپی دنبال نسل کشی در تیگرای است. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: اوضاع امنیتی و انسانی در تیگرای اتیوپی همچنان بسیار پیچیده و شکننده است. چهارم نوامبر ۲۰۲۰ درگیری‌هایی میان ارتش اتیوپی و جبهه مردمی آزادی تیگرای رخ داد. آدیس آبابا ۲۸ همان ماه از پایان عملیات “اجرای قانون” با سیطره بر تیگرای خبر داد هرچند از آن زمان گزارشات زیادی درباره ادامه نقض‌های حقوقی توسط نیروهای اتیوپیایی منتشر شده است.

خبرگزاری فارس: پس از دیدار ناگهانی اخیر ولی‌عهد سعودی با رئیس‌جمهور مصر، منابع مصری خبر دادند که دو طرف در این دیدار در خصوص مسئله سپرده‌های ریاض در بانک مرکزی مصر، تشکیل «ناتوی عربی» و مسائل جاری در فلسطین گفت‌و‌گو کرده‌اند.منابع مصری در گفت‌و‌گو با روزنامه قطری «العربی الجدید» از موضوعات گفت‌و‌گوی اخیر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در شهر «شرم الشیخ» (جنوب استان سیناء- شرق مصر) پرده برداشتند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه قطر گفت که هنوز هیچ پیشرفت قابل لمسی در مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان صورت نگرفته است. «محمد عبدالرحمان آل ثانی» وزیر خارجه قطر با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت که هنوز هیچ پیشرفت ملموسی در روند مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه حاصل نشده است.وی افزود که اعلام خروج نظامیان آمریکایی و دیگر نظامیان خارجی از افغانستان محدودیت زمانی برای مذاکرات را افزایش داده است.

العالم فارسی: پس از آنکه منابع عبری‌زبان گزارش دادند نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی همچنان خروج از اقامتگاه مخصوص نخست‌وزیر را نمی‌پذیرد، نخست‌وزیر جدید به او دو هفته مهلت داد تا اقامتگاهش را تخلیه کند.منابع عبری گزارش دادند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هنوز اقامتگاه مخصوص نخست‌وزیر را ترک نکرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: تجارت چین با کره شمالی در ماه مه نسبت به ماه قبل از آن نزدیک به ۹۰ درصد افت داشت.این امر پس از آن صورت می گیرد که به نظر می رسد پیونگ یانگ به دلیل شیوع جهانی نوع دلتای ویروس کرونا که برای اولین بار در هند شناسایی شد، کنترل مرزی خود را بار دیگر تشدید کرده است.مقامات گمرکی چین اعلام کردند که ارزش تجارت دو جانبه ماه گذشته ۴۶ / ۳ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با آوریل ۷ / ۸۸ درصد کاهش یافته است.

ایران پرس: وزارت خارجه ترکیه از برگزاری نشست سه‌جانبه افغانستان، ایران و ترکیه درباره افغانستان در روز یکشنبه در آنتالیا خبر داد. سه کشور در این نشست درباره تحولات روند صلح در افغانستان رایزنی خواهند کرد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که جامعه بین‌المللی در مدیریت اثرات مخرب پاندمی کرونا خوب عمل نکرد.رجب طیب اردوغان طی سخنانی در اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا که خبرگزاری آناتولی شریک ارتباطات جهانی آن است، اظهار داشت: جامعه بین‌المللی در مدیریت اثرات مخرب پاندمی (کرونا) خوب عمل نکرد و شورای امنیت سازمان ملل بزرگترین بحران سلامت در طول تاریخ را پس از گذشت 100 روز در دستور کار خود قرار داد.

رادیو چین: فلسطین توافق مبادله واکسن فایزر با اسرائیل را لغو کرد. «ابراهیم ملهم» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست خبری اعلام کرد: گروه پزشکی، درمانی و فنی وزارت بهداشت فلسطین نخستین محموله واکسن کرونای فایزر با تعداد حدود 90 هزار دوز را که شامگاه همین روز از سوی اسرائیل منتقل شده، آزمایش کرده و به این نتیجه رسید که این محموله واکسن با مشخصات فنی تعیین شده در توافقنامه مبادله واکسن با اسرائیل مطابقت ندارد.

خبرگزاری ایرنا: سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که نوع دلتا ویروس کرونا که برای نخستین بار در هند شناسایی شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور مواردی از آن ثبت شده است، در حال تبدیل به بیماری غالب ناشی از کووید-۱۹ در سطح جهان است. «سومیا سوامیناتان» از کارشناسان ارشد سازمان جهانی بهداشت ضمن هشدار از گسترش جهانی گونه جهش یافته دلتا همچنین تاکید کرد، گونه‌های جدید با قابلیت انتقال و سرایت پذیری بالا، ضرورت دسترسی به دوزهای موثر واکسن را افزایش می‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *