جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها؛دیدار پوتین و بایدن در ژنو و…

۱۴۰۰/۰۳/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: بیانیه مشترک دیدار پوتین و بایدن در ژنو و واکنش ترامپ، روایت بورل از روابط اروپا و روسیه در پایین‌ترین سطح، موافقت اتحادیه اروپا با وضع تحریم‌های بیشتر علیه بلاروس، کاهش  شدید  سرمایه‌گذاری چین در اروپا، استقبال روسیه از ساز و کار مالی برای تجارت با ایران، درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای  مشارکت در مذاکرات وین، تاکید خلیل‌زاد بر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، فراخوان اعتصاب عمومی در لبنان، سفر هیأت اسرائیلی به قاهره برای تثبیت آتش‌بس در غزه، اعلام آمادگی مصر برای همکاری با دولت جدید اسرائیل در راستای پیشبرد روند صلح، عدم تعهدسپاری روسیه به تجدید عملیات امداد فرامرزی در سوریه، عملیات هلی برن ائتلاف آمریکایی در دیرالزور سوریه و  الحاق موفق  سفینه سرنشین دار چین به ایستگاه فضایی چین  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  کاخ کرملین با انتشار بیانیه مشترک دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا از توافق بر سر شروع گفتمانی دو جانبه جامع و مستحکم پیرامون ثبات استراتژیک خبر داد.در این بیانیه آمده است که روسیه و آمریکا نشان دادند که حتی در دوران تنش هم می‌توانند به سمت اهداف مشترک از جمله اطمینان از قابل پیش بینی بودن در حوزه استراتژیک، کاهش خطرات درگیری مسلحانه و تهدید جنگ هسته‌ای، پیشرفت کنند.کرملین در این بیانیه ضمن اشاره به تمدید پیمان جدید کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت نو»، تصریح کرد: تمدید استارت نو، گواهی بر تعهد ما در زمینه کنترل تسلیحات هسته‌ای است. امروز بار دیگر بر تعهد خود در قبال اینکه جنگ هسته‌ای برنده‌ای نخواهد داشت و چنین جنگی هرگز نباید آغاز شود، تاکید می‌کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری سابق آمریکا تاکید کرد، چهارشنبه شب که نشست رهبران روسیه و آمریکا در ژنو برگزار شد، روز خوبی برای مسکو بود اما برای واشنگتن هیچ دستاوردی نداشت. دونالد ترامپ به شبکه فاکس نیوز گفت: ما هیچ دستاوردی نداشتیم. ما یک صحنه نمایش بزرگ در اختیار روسیه گذاشتیم اما هیچ چیزی نصیب خودمان نشد. ما از چیزی دست کشیدیم که به طرز باور نکردنی با ارزش است. من خط لوله نورد استریم ۲ را متوقف کردم و پروژه این خط لوله متوقف شد. ما این پروژه را پس دادیم اما در ازایش هیچ چیزی بدست نیاوردیم.

خبرگزاری فارس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه روابط این قاره با روسیه در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، مدعی شد که همکاری نزدیک با مسکو یک چشم‌انداز دور است. «جوزپ بورل» درباره احتمال وخیم‌تر شدن روابط این قاره با روسیه هشدار داد.وی ضمن تاکید بر لزوم «محکم‌تر و مقاوم‌تر» شدن ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، خواستار اعمال ترکیبی از فشار، تعامل و اقدامات محدودیتی درخصوص روسیه شد تا به‌زعم خودش روابط با مسکو پایدارتر و قابل پیش‌بینی شود.

یورونیوز: اتحادیه اروپا با وضع تحریم‌های بیشتر علیه بلاروس موافقت کرد.یک دیپلمات اروپایی گفت اتحادیه اروپا در واکنش به فرود اجباری پرواز رایان‌ایر در مینسک، پایتخت بلاروس و بازداشت یک روزنامه‌نگار مخالف دولت که درون این هواپیما بود، با پیشنهاد وضع تحریم‌های بیشتر علیه این کشور موافقت کرده است.

خبرگزاری تسنیم: سرمایه‌گذاری چین در اروپا به پایین‌ترین سطح در ۱۰ سال اخیر رسید. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری چین در اروپا به شدت کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسیده است. بر اساس مطالعه و بررسی مشترکی که روز چهارشنبه توسط انستیتو چین برلین (مریکس) و گروه رودیوم ارائه شده است سرمایه گذاری مستقیم چین در اتحادیه اروپا و انگلیس با 45 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 6.5 میلیارد یورو رسیده است که این پایین ترین سطح در عرض 10 سال گذشته است.

خبرگزاری ایرنا: میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، از ساز و کار مالی ویژه تسهیل تجارت با ایران که رئیس جمهوری آمریکا خواهان آن شده است، استقبال کرد. اولیانوف روز پنجشنبه طی توئیتی در پاسخ به سوال یک کاربر در مورد سخنان بایدن که حمایت آمریکا را از سرعت بخشی تراکنش های مالی برای خرید کالاها برای ایران از طریق ساز و کار مالی اعلام کرد، نوشت: ما از این رویداد استقبال می کنیم.

دویچه وله: وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض خواستار مشارکت این شورا در مذاکرات احیای برجام شدند. کشورهای عربی منطقه خواستند تا موضوع موشک‌های ایران نیز به عنوان بخشی در مذاکرات هسته‌ای وین گنجانده شود.نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه ۲۶ خرداد (۱۶ ژوئن) در ریاض برگزار شد.شورای همکاری خلیج فارس (GCC) شامل عربستان سعودی،  بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت است.

خبرگزاری صدا و سیما: نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، بر پایبندی آمریکا به خروج نظامیانش از افغانستان تا یازدهم ماه سپتامبر آینده تاکید کرد.زلمای خلیل زاد گفت: دولت افغانستان و گروه طالبان باید پیش از تکمیل خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، به توافق صلح دست پیدا کنند.خلیل زاد افزود: نیرو‌های ما افغانستان را ترک خواهند کرد، اما آمریکا این کشور را رها نخواهد کرد

الکوثر فارسی: رسانه های لبنانی خبر دادند ، پنج شنبه اعتصاب عمومی در این کشور در اعتراض به تشکیل نشدن دولت جدید ، کاهش شدید ارزش لیره لبنانی و اوضاع نابسامان اقتصادی برگزار می شود.کارکنان برخی شرکت های بیمه ، بانک ها و ادارات تامین اجتماعی ، اتحادیه کارگران شرکت هواپیمایی ملی لبنان ، کارکنان پست ، توزیع کنندگان سوخت، تاسیسات نفت زهرانی، شرکت آب، پیمانکاران باربری و بارگیری بندر بیروت، و واردکنندگان دارو از جمله بخش هایی هستند که در اعتصاب عمومی کارمندان و کارگران لبنان در روز پنج شنبه اعلام مشارکت کرده اند.

خبرگزاری فارس: هیأت رژیم صهیونیستی به ریاست یکی از اعضای شورای امنیت داخلی این رژیم به منظور بررسی پرونده غزه و تثبیت آتش‌بس، امروز به قاهره سفر می‌کند.هیأت رژیم صهیونیستی امروز پنج‌شنبه در حالی برای بررسی آتش‌بس غزه به قاهره می‌رود که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد روز چهارشنبه برخی اهداف در نوار غزه را بمباران کردند.وبگاه «عرب ۴۸» گزارش کرد که هیأت رژیم صهیونیستی در این سفر پرونده غزه از جمله تثبیت آتش‌بس و تبادل اسرا با جنبش حماس را بررسی خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: وزیر خارجه مصر از اسرائیل خواست تصمیمات شجاعانه‌ای برای دستیابی به توافق صلح بگیرد تا منطقه از صلح و ثبات برخوردار شود. سامح شکری گفت: دولت جدید اسرائیل انتخاب اسرائیلی‌هاست.او تاکید کرد: مصر به دنبال آن است که درگیری‌های اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خاتمه یابند و منطقه از ثبات و امنیت برخوردار شود.

خبرگزاری مهر : یک مقام بلندپایه دولت ایالات متحده در آستانه برگزاری نشستی پیرامون عملیات امداد فرامرزی سازمان ملل در سوریه مدعی شد که «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود تعهدی از جانب وی برای تجدید عملیات امداد فرامرزی سازمان ملل در سوریه دریافت نکرده است.این در حالی است که واشنگتن و سایر کشورهای عضو شورای امنیت مدعی تلاش برای توسعه این عملیات فرامرزی هستند؛ عملیاتی که «مارک لاکوک» رئیس امداد سازمان ملل متحد آن را «خط حیات» برای حدود سه میلیون سوری در شمال این کشور خواند!

العالم فارسی: ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا عملیات هلی برن در دیرالزور در شمال شرق سوریه انجام داد و تعدادی را بازداشت کرد. هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی طی ساعات گذشته عملیات هلی برنی را در محله الشبکه در مرکز شهر الشحیل در حومه دیر الزور انجام دادند و در جریان آن به یکی از منازل یورش برده و تعدادی شهروند سوری را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی بردند.

رادیو چین: سفینه سرنشین دار «شن جوئو-12» در پایگاه پرتاب ماهواره «جیو چوان» پرتاب شد و سه فضانورد به نام های «نیه های شنگ»، «لیو بو مینگ» و «تانگ هونگ بو» را به فضا فرستاد.سفینه پس از ورود به مدار پیش فرض به طور اتوماتیک با ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام «تیان هه» که پیش تر به مدار خود فرستاده شده بود، متصل خواهد شد. سفینه باربری «تیان جوئو-2» نیز پیش از این، به فضا پرتاب شده و با ماژول اصلی ایستگاه فضایی «تیان هه» متصل شده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *