جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است

با گذشت ۲۰۰ روز از شروع جنگ در نوار غزه یک کارشناس سازمان ملل می‌گوید که این جنگ نظام بهداشتی در این باریکه را کاملا از بین برده است. تلالنگ موفوکنگ، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حق سلامت، به خبرنگاران در ژنو گفت که تنها چند روز پس از شروع جنگ در نوار غزه «آسیب‌های جبران ناپذیری به زیرساخت‌های بهداشتی» در این منطقه وارد شد.

Loading

رسانه‌ها؛گسترش همکاری آنکارا و باکو و امضای بیانیه شوشا و…

۱۴۰۰/۰۳/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: امضای بیانیه شوشا توسط اردوغان و علی‌اف، واکنش ترکیه به اجلاس آتن، تشدید تنش بین چین و تایوان، واکنش شدید چین به بیانیه ناتو،اتهام زنی متقابل در آستانه دیدار سران آمریکا و روسیه، رد تحریم نورد استریم-۲ از سوی بایدن، حمایت آمریکا از ساز و کار مالی سوئیس برای تجارت با ایران، ابراز نگرانی آمریکا و اتحادیه اروپا ازگام‌های هسته‌ای ایران، انتقاد کوبا از تحریم‌های یک جانبه آمریکا، سفر نماینده ویژه آمریکا در یمن به عربستان، اعلام آمادگی صنعاء برای ازسرگیری مذاکرات در قطر، شکست راهپیمایی پرچم صهیونیست‌ها، تداوم حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه،توافق اتحادیه اروپا و آمریکا برای پایان دادن به اختلاف بوئینگ و ایرباس و تنش در مرز کلمبیا و ونزوئلا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  اردوغان و علی‌اف روسای جمهور ترکیه و آذربایجان “بیانیه شوشا” را امضا کردند.در بیانیه شوشا تاکید شده که افتتاح کریدور زنگزور که ترکیه و آذربایجان را به یکدیگر متصل می‌کند و خط آهن نخجوان-قارص سهم مهمی در تحکیم روابط خواهد داشت . همچنین طرف‌هاتاکید کردند در صورت بروز تهدید یا حمله به استقلال یا تمامیت ارضی هر یک از آنها توسط کشور ثالث کمک لازم را به یکدیگر ارائه خواهند کرد.

تی.آر.تی ترکیه: ترکیه، بیانیه مشترک پایانی اجلاس آتن را بی‌ارزش خواند. تانژو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای به بیانیه مشترک پایانی اجلاس وزرای خارجه 7 کشور عضو اتحادیه اروپا و هم‌ساحل در مدیترانه که در آتن پایتخت یونان برگزار شد، جلب دقت کرده و ضمن برزبان آوردن واکنش ترکیه، اظهار داشت، بیانیه از نظر ما فاقد معنا و ارزش است.بیلگیچ با تاکید براینکه، ایجاد یک فضای همکاری واقعی در مدیترانه شرقی بدون حضور ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت، موضع یک‌جانبه و طرفدارانه این تشکل که در مورد مسئله قبرس و مدیترانه شرقی از خواسته‌های ماکسیمالیست و سیاست‌های روابط یونان – بخش روم‌نشین حمایت کرده و هر سال تکرار می‌شود، به صلح و ثبات و توسعه همکاری در منطقه کمک نخواهد کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: پس از آنکه تایوان بزرگترین تاخت و تاز هواپیما‌های چینی را تا به امروز در حریم هوایی خود گزارش کرد، پکن چهارشنبه اعلام کرد چین تحمل نمی‌کند که نیرو‌های خارجی در مسائل مربوط به تایوان دخالت کنند و باید قاطعانه به چنین اقداماتی که از روی «تبانی» صورت می‌گیرد، واکنش نشان داده شود.دولت جزیره تایوان که چین ادعای مالکیت آن را دارد، سه شنبه اعلام کرد ۲۸ هواپیمای نیروی هوایی چین از جمله چند جنگنده و بمب افکن با قابلیت هسته‌ای سه شنبه وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان شدند.این اتفاق پس از آن افتاد که رهبران گروه هفت بیانیه مشترکی را منتشر کردند که از چین بابت رشته مشکلاتی انتقاد و بر اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان تأکید شده بود. چین این تفاسیر را «تهمت» توصیف کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین به یک بیانیه مشترک رهبران ناتو که در قبال پکن سخت جبهه گیری کرده اند به شدت واکنش نشان داد.در این بیانیه آمده است: « جاه طلبی ها و رفتار تهاجمی اظهار شده چین چالش های همه جانبه ای نسبت به نظم بین المللی منطبق بر قانون و نیز به مناطق مربوط به امنیت این اتحاد ایجاد می کند».سفیر چین در اتحادیه اروپا در بیانیه ای پاسخ داد: «ناتو به توسعه صلح آمیز چین افترا می زند و اوضاع بین المللی و نقش آن کشور را بد قضاوت می کند».

ایران پرس: در آستانه دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه، دو طرف اتهاماتی را متوجه یکدیگر کرده اند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از شرکت در نشست سران ناتو در نشست خبری خود ادعا‌هایی را علیه چین و روسیه مطرح کرد و گفت:” پکن و مسکو در تلاش هستند همبستگی ما در اقیانوس اطلس را تضعیف کنند، اما اتحاد ما بر پایه‌های محکمی بنا شده است.در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در انتقاد از وضعیت داخلی آمریکا اظهار داشت که صد‌ها فردی که درارتباط با حمله به کنگره آمریکا در6 ژانویه 2021 بازداشت شدند، در معرض “آزار و اذیت به علت عقاید سیاسی” قرار گرفته اند.

اسپوتنیک روسیه: واشنگتن نوشت: جو بایدن درخواست وزارت امور خارجه برای تحریم پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ روسیه را رد می کند.منابع آگاه گفتند: وزارت امور خارجه ایالات متحده اصرار داشته، که تحریم هایی علیه کمپانی نورد استریم-۲ آگ، که پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ روسیه را اجرا می کند و رئیس آن ماتیاس وارنیگ را تحت تحریم قرار دهند، اما رئیس جمهور جو بایدن از ترس از بین رفتن روابط با آلمان از این کار امتناع ورزیده است.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه سوئیس گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا بر حمایت خود از تسریع روند صدور مجوز نقل و انتقالات مالی برای تجارت اقلام بشردوستانه با ایران در چارچوب سازوکار مالی سوئیس تاکید کرده است. «ایگنازیو کاسیس» بعد از دیدار رئیس‌جمهوری این کشور با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست ناتو، گفت که بایدن بر حمایت خود از تسریع روند صدور مجوز نقل و انتقالات مالی برای تجارت اقلام بشردوستانه با ایران در چارچوب سازوکار مالی سوئیس تاکید کرده است.

خبرگزاری تسنیم: سران آمریکا و اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که درباره اقدامات هسته‌ای ایران –که در پاسخ به عدم پایبندی طرف‌های غربی به تعهداتشان در برجام صورت گرفته است- نگرانی‌های جدی دارند. سران آمریکا و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای بار دیگر از گام‌های هسته‌ای جبرانی ایران که در پاسخ به خروج آمریکا از برجام در سال 2018 و کوتاهی طرف‌های اروپایی برجام در انجام تعهدات و وعده‌های خود صورت گرفته است، ابراز نگرانی کردند.

خبرگزاری ایرنا: کوبا روز از اقدامات زورگویانه و تحریم‌های اقتصادی یکجانبه آمریکا انتقاد کرد و آنها را مانعی برای دستیابی به اهداف توسعه به ویژه حق دسترسی به غذا دانست.خوزه کارلوس رودریگز نماینده دائمی کوبا در سازمان‌های بین المللی طی سخنرانی خود در چهل و دومین کنفرانس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که مقر آن در رم است با اشاره بر تاثیر جدی تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر صنعت کشاورزی کوبا گفت: محاصره اقتصادی، تجاری و مالی آمریکا بیش از ۶۰ سال است که علیه مردم کوبا جریان دارد. 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن سفر خود به عربستان را آغاز کرده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، تیم لیندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن در جریان سفرش به عربستان با مسئولان سعودی و نمایندگان دولت مستعفی یمن دیدار خواهد کرد.قرار است نماینده ویژه آمریکا در امور یمن با مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در این کشور نیز دیدار کند و با وی در خصوص تلاش و همکاری برای برقراری آتش بس در یمن گفت‌وگو کند.

العالم فارسی: عضو شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که در صورت پاسخ مثبت ائتلاف سعودی به میانجیگری عمان و پاسخ‌‌های صنعاء که به عمان ارائه شده، ممانعتی برای ازسرگیری مذاکرات در قطر نمی‌بیند.دولت نجات ملی یمن از موافقت با برگزاری دور جدید مذاکرات در قطر در صورت دریافت پاسخهای مثبت از سوی ائتلاف در قبال نامه تحویل داده شده از سوی هیأت عمانی خبر داد.

خبرگزاری مهر : گروه های ملی و اسلامی فلسطین در بیانیه ای با اعلام اینکه راهپیمایی پرچم صهیونیستها در قدس اشغالی شکست خورد، تأکید کردند: انتفاضه مردم فلسطین اجازه نداد صهیونیستها به اهدافشان برسند.گروه‌های ملی و اسلامی فلسطین در ادامه تصریح کردند: تغییر مسیر راهپیمایی صهیونیست‌ها دلیل روشنی بر تغییراتی است که نبرد «شمشیر قدس» و انتفاضه ملت انقلابی فلسطین در ذهن صهیونیست‌ها ایجاد کرده است.

الکوثر فارسی: نظامیان ترکیه حملات به مناطق غیرنظامی عراق و سوریه را همچنان در دستور کار دارند. برغم سر دادن شعارهای دولت ترکیه مبنی بر مبارزه با جریان های تروریستی در عراق و سوریه ، به نظر می رسد که نظامیان ترک صرفا” درصدد مساعدت با جریان های بیگانه تروریستی بویژه گروه تروریستی داعش هستند.با وجود این واقعیت ها ، وزارت دفاع ترکیه از حمله ارتش این کشور به مواضع یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) در شهرستان تل رفعت در شمال سوریه خبر داد.

یورونیوز: اتحادیه اروپا و آمریکا برای پایان دادن به اختلاف بوئینگ و ایرباس توافق کردند.اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا توافق کردند تا پس از سال‌ها به اختلاف میان دو غول هواپیماسازی دو سوی اقیانوس اطلس، بوئینگ و ایرباس پایان دهند.براساس این توافق دو طرف پذیرفته‌اند که به مدت پنج سال تعرفه‌های گمرکی تنبیهی علیه طرف مقابل در چارچوب ۱۷ سال اختلاف را کنار بگذارند. دو طرف در ماه مارس برای نخستین بار همین توافق را برای چهار ماه پذیرفته بودند.

خبرگزاری فارس: انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در یک پایگاه نظامی این کشور در نزدیکی مرز ونزوئلا، حداقل ۳۶ نفر را زخمی کرد. مقام‌های کلمبیا خبر دادند که یک گروه شورشی چپگرا به پایگاه ارتش در شهر «کوکوتا» واقع در نزدیکی مرز این کشور با ونزوئلا حمله تروریستی کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *