جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

رسانه‌ها؛ نشست آرام شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و …

۱۴۰۰/۰۳/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: عدم صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران، انتقاد رئیس جمهور روسیه از آمریکا به خاطر تبدیل دلار به سلاح، واکنش دونالد ترامپ به محرومیت از استفاده از فیس بوک، پیش بینی : وزیر خارجه اسبق مصر از جنگ حتمی کشورش با اتیوپی بر سر سد النهضه، تلاش پاکستان برای توافق با آمریکا پیش از ترک افغانستان و ارزیابی حماس از کابینه بعدی رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که امروز در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایلنا: شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نمی‌کند. خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا هفته آینده در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه ای علیه ایران صادر نخواهند کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا هفته آینده در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه ای علیه ایران صادر نخواهند کرد. این خبرگزاری تصریح کرده است که صدور چنین قطعنامه‌ای می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها میان تهران و غرب شده و مذاکرات جاری در وین را به مخاطره بیندازد. دور بعدی مذاکرات وین قرار است ۱۰ ژوئن برگزار شود.

خبرگزاری صداوسیما: در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ؛ پوتین واشنگتن را به سوء استفاده از دلار متهم کرد. رئیس جمهور روسیه گفت این کشور ممکن است از دیگر ارز‌ها از جمله یورو برای تسویه تراکنش‌های مربوط به نفت و گاز استفاده کند. خبرگزاری رویترز از سن پترزبورگ گزارش داد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آمریکا را به استفاده از دلار به عنوان سلاح در جنگ اقتصادی و سیاسی متهم کرد و افزود روسیه ممکن است از دیگر ارز‌ها از جمله یورو برای تسویه تراکنش‌های مربوط به نفت و گاز استفاده کند.
ایلنا: کاخ سفید اعلام کرد پوتین و بایدن در ژنو درباره ایران گفت‌وگو می‌کنند. «اریک گرین» مدیر ارشد امور روسیه و آسیای میانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری گفت که جو بایدن تصمیم دارد در دیدار با ولادیمیر پوتین در ژنو درباره اوضاع دیپلمات‌های ایالات متحده، روسیه و همچنین بلاروس، اوکراین، ایران، کره‌شمالی، سوریه، افغانستان ، استانداردهای هواپیمایی مسافربری، چشم‌انداز خلع سلاح و مبارزه با تغییرات آب و هوا گفت‌وگو کند.
تسنیم: رئیس جمهور پیشین آمریکا اقدام فیس‌بوک در تعلیق حساب کاربری وی تا ژانویه ۲۰۲۳ میلادی را محکوم کرده است. شرکت فیس‌بوک روز جمعه از تعلیق حساب کاربری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این شبکه اجتماعی به مدت 2 سال خبر داد که البته تقریباً 5 ماه از این مدت طی شده است. به گفته شرکت فیس‌بوک، تعلیق حساب کاربری دونالد ترامپ که از یک روز پس از حمله هواداران وی به کنگره آمریکا آغاز شده است، تا 2 سال بعد تاریخ تعلیق آن یعنی تا روز 7 ژانویه 2023 (اواسط دی‌ماه 1401) ادامه خواهد یافت.
تسنیم: وزیر خارجه اسبق مصر درگیری میان این کشور و اتیوپی بر سر مناقشه سدالنهضه حتمی دانست. روزنامه الرای الیوم نوشت، وزیرخارجه  اسبق مصر اظهار داشت:  در صورت حل و فصل نشدن بحران سدالنهضه درگیری میان مصر و اتیوپی  اجتناب ناپذیر خواهد بود. « نبیل فهمی» با ابراز نگرانی زیاد از بروز جنگ میان مصر و اتیوپی گفت: ریشه بحران سدالنهضه این است که در مذاکرات گذشته میان مصر، سودان و اتیوپی  یک طرف می‎خواست نظر خود را به طرف مقابل تحمیل کند. مصر و سودان تاکید دارند که پیش از شروع مرحله دوم آبگیری سدالنهضه یک توافق الزام آور میان قاهره، خارطوم و آدیس آبابا درباره حق‌آبه رود نیل امضاء شود تا امنیت آبی مصر و سودان با خطر روبرو نشود اما اتیوپی با امضای چنین توافقی مخالف است لذا مداکرات 10 ساله سدالنهضه تاکنون هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشته است.
فارس: سفیر آلمان در روسیه تحریم‌های آمریکا علیه پروژه انتقال گاز نورد استریم ۲ را غیرقانونی دانست و گفت، این تحریم‌ها موضع آلمان را تغییر نمی‌دهند. «گیزا آندریاس ون گیر» روز شنبه تحریم‌های آمریکا علیه پروژه «نورد استریم ۲» را مغایر قوانین بین‌المللی دانست. سفیر آلمان در روسیه افزود:‌ «در این لحظه، مذاکرات مهمی میان آمریکایی‌ها و دولت آلمان در جریان است که مسئله نورد استریم ۲ را در بر می‌گیرد، اما موضع در این خصوص روشن است و تغییر نخواهد کرد».
فارس: نخست وزیر پاکستان گفت: اسلام آباد در بهترین سطح تلاش دارد که پیش از ترک نیروهای آمریکایی، افغانستان به یک توافق سیاسی دست پیدا کند.  «عمران خان» نخست وزیر پاکستان گفت که اسلام آباد تلاش دارد پیش از خروج کامل نیروهای خارجی، افغانستان به یک توافق سیاسی دست یابد تا از خطر جنگ داخلی جلوگیری شود. عمران خان در گفت‌وگو با رویترز افزود که در حال حاضر ترس زیادی در پاکستان وجود دارد و اسلام آباد در بهترین سطح تلاش دارد که پیش از ترک نیروهای آمریکایی، افغانستان به یک توافق سیاسی دست پیدا کند. نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان احساس می‌کنند که پیروز جنگ شده اند.
ایسنا: جنبش مقاومت اسلامی (حماس) ضمن انتقاد از ائتلاف دولتی جدید در اراضی اشغالی تاکید کرد، دولت موسوم به “تغییر” تندروتر از دولتی خواهد بود که بنیامین نتانیاهو هدایت کرد. جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت «تغییر» رژیم صهیونیستی «افراطی‌تر» از دولتی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی این رژیم هدایت کرده است. موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: ائتلاف جدید افراطی‌تر از ائتلاف راست‌گرای سابق است و عباس منصور بعد از سرپوش گذاشتن بر اقدام گندی که پیروزی مردم ما در داخل درخصوص مسجد الاقصی و قدس را مسموم می‌کند، تنها نماینده خودش است. وی افزود: پایداری و استقامت اخیر ملت ما در مقابل دشمن، پر کاهی بود که به دوران بنیامین نتانیاهو و آینده سیاسی آن پایان داد و زندان در انتظار اوست.
ایسنا: کارشناسان سازمان ملل گزارش می‌دهند که طالبان احتمالاً در حال آماده سازی برای افزایش تعداد عملیات نظامی خود در افغانستان است. کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل با ارائه گزارشی مربوط به اوضاع افغانستان اعلام کردند که جنگجویان طالبان اقدامات خشونت را در افغانستان نه تنها کاهش نخواهند داد، بلکه این گروه حملات‌شان را به سطح جدیدی خواهد رساند. کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل متحد در این گزارش گفتند برخی رهبران گروه طالبان علاقه‌ای به تامین صلح و ثبات در افغانستان ندارند. در این سند آمده است: “سخنان طالبان و گزارش‌های مربوط به آموزش فعال جنگجویان این گروه برای عملیات‌های بهاری نشان می‌دهند که این گروه احتمالاً عملیات نظامی را در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد داد”.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *