جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی دریافت نکردیم، اما شاهد نشانه‌هایی هستیم که حاکی از کاهش تنش‌هاست.

رسانه عبری‌زبان: مذاکرات تبادل اسرا به بن‌بست رسیده است

کابینه جنگ اسرائیل ۱۲ روز است که درباره پرونده اسرای اسرائیلی نزد مقاومت در نوار غزه مذاکراتی انجام نداده است.  شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با اعلام این خبر افزود: مذاکرات به بن‌بست رسیده و جنگ جای آن را گرفته است.

خودسوزی در برابر دادگاه ترامپ در نیویورک

شبکه سی ان ان گزارش داد که فردی خود را در برابر دادگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در نیویورک به آتش کشیده است.

Loading

رسانه‌ها: توافق احزاب اپوزیسیون رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت و…

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: سفر وزیر خارجه انگلیس به عراق، ابراز امیدواری اتحادیه اروپا برای حصول توافق برجام در دور بعدی گفت‌وگوها، تایید لاوروف بر رشد 13 برابری تجارت چین و روسیه در 20 سال گذشته، اعلام آمادگی باکو برای آغاز مذاکرات امضای توافقنامه صلح با ارمنستان، رایزنی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با ولیعهد سعودی درباره جنگ یمن، افزایش قیمت ها در بازار نفت درجهان، توافق احزاب اپوزیسیون رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت، درخواست نخست وزیر ژاپن برای برگزاری انتخابات زودهنگام، حق رأی ایران در سازمان ملل، گروگان تحریم‌های آمریکا، از سرگیری پروازهای متقابل آلمان و روسیه، عملیات گسترده "حشد الشعبی" علیه داعش، برگزاری نشست سه جانبه پاکستان، چین و افغانستان و عربستان در صدر واردکنندگان سلاح‌های فرانسوی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک منبع دولتی عراقی از سفر وزیر خارجه انگلیس به این کشور طی روزهای آتی برای بررسی موضوع حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، یک منبع دولتی عراقی اعلام کرد که دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس هفته آتی برای بررسی حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق با مقامات این کشور به بغداد سفر می‌کند. این منبع درباره جزئیات این سفر گفت: قرار است راب در سفر به عراق پرونده‌های مختلفی را بررسی کند و با فؤاد حسین، همتای عراقی و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور دیدار می‌کند.

خبرگزاری فارس: «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حصول توافق در خصوص برجام در دور بعدی گفت‌وگوهای وین ابراز امیدواری کرده است. مورا گفته معتقد است توافق در خصوص برجام در دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای که از هفته آینده آغاز می‌شود حاصل خواهد شد. این مقام اتحادیه اروپا گزارش‌ قبلاً در خبرگزاری رویترز در خصوص اینکه دور بعدی مذاکرات وین پنجشنبه هفته آینده برگزار می‌شود را تأیید کرد. خبرگزاری رویترز ساعاتی پیش‌تر گزارش داده بود این گفت‌وگوها پنجشنبه آینده ۱۰ ژوئن (مصادف با ۲۰ خرداد) برگزار خواهد شد.

رادیو چین: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که تا پایان سال گذشته میلادی، میزان تجارت روسیه و چین به 104 میلیارد دلار رسید و نیز در حال افزایش مستمر است. به گزارش راشا تودی، وزیر خارجه روسیه در ششمین نشست بین المللی درباره همکاری روسیه و چین گفت:  در  20 سال گذشته، میزان تجارت دو کشور از 8 میلیارد دلار به 104 میلیارد دلار افزایش یافته که 13 برابر شده است. وی افزود: همکاری سرمایه گذاری دو کشور همچنان ادامه دارد و اکنون 70 پروژه به ارزش 120 میلیارد دلار با همکاری و سرمایه گذاری دو طرف در حال اجراست. با وجود کسادی اقتصاد جهانی در شرایط شیوع کرونا، میزان تجارت سال گذشته دو کشور در مقایسه با سال 2019 با کاهش حدود 3 درصدی به بیش از 100 میلیارد دلار رسید. دو کشور امیدوارند این میزان را به دو برابر یعنی 200 میلیارد دلار برسانند. مدیر مرکز صادرات روسیه پیش تر در گفت و گو با خبرگزاری تاس پیش بینی کرده است که تا سال 2024، میزان تجارت به این هدف خواهد رسید.

خبرگزاری ایرنا: علی اف در گفت وگوی تلفنی روز گذشته (چهارشنبه) با “شارل میشل” رییس شورای  اتحادیه اروپا اعلام کرد که ارمنستان تا به حال پاسخی به این پیام جمهوری آذربایجان نداده  است. بنا بر این گزارش، رییس شورای اتحادیه اروپا، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به انجام مذاکرات در یک شرایط سازنده دعوت کرد. در این گفت و گوی تلفنی که به ابتکار رییس شورای اتحادیه اروپا انجام گرفت، مسایل تامین امنیت و ثبات در منطقه پس از امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان جنگ در قره باغ، بررسی شد. میشل همچنین آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان در زمینه تعیین مرزها میان دو کشور و برقراری اعتماد بین باکو و ایروان را اعلام کرد.

العالم فارسی: وزارت دفاع آمریکا از تماس تلفنی «لوید آستین» رئیس پنتاگون با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خبر داد. براساس بیانیه پنتاگون، آستین در این گفت‌وگوی تلفنی بر حمایت آمریکا از امنیت عربستان سعودی و کمک به ریاض برای دفاع از سرزمین و مردم خود در برابر حملات خارجی تاکید کرده است. آستین و بن سلمان علاوه بر این درباره مسائل مربوط به امنیت منطقه از جمله پایان دادن به جنگ در یمن نیز رایزنی کرده‌اند.

اسپوتنیک روسیه: قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنج‌شنبه، همچنان تحت تأثیر توافق اخیر اوپک پلاس و چشم‌انداز تقاضای جهانی رشد کرد و قیمت نفت برنت در به ۷۲ دلار نزدیک شد. اوپک پلاس در جدیدترین اجلاس مجازی خود بر لزوم تدریجی بودن افزایش تولید خود تاکید کرد تا این اقدام باعث پایین آمدن قیمت‌های نفت نشود. از سوی دیگر واکسیناسیون گسترده کرونا در آستانه تابستان، سرمایه‌گذاران را در مورد آغاز مسافرت‌های تابستانی و افزایش تقاضا برای سوخت، امیدوار کرده است.

خبرگزاری ایلنا: احزاب اپوزیسیون رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت به توافق رسیدند. «یائیر لاپید» رهبر حزب راست میانه «یش عتید» از موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی خبر داد. در چارچوب این توافق، سمت نخست‌وزیری به صورت چرخشی میان لاپید و «نفتالی بنت»، رهبر حزب راست‌گرای «یمینا» تقسیم خواهد شد. در ابتدا بنت نخست‌وزیری را بر عهده می‌گیرد و پس از آن لاپید عهده‌دار این سمت خواهد شد. در همین حال حزب «الموحده» که از احزاب عرب و اسلامگرا است و چهار کرسی در کنست رژیم صهیونیستی دارد، توافق حمایت از ائتلاف دولت جدید را امضا کرد و به این ترتیب شمار حامیان ائتلاف جدید برای تشکیل دولت جدید، به حد نصاب ۶۱ نماینده رسید. با امضای این توافق، وضعیت سیاسی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که با پرونده‌های متعدد فساد و نارضایتی شدید مردمی رو‌به‌رو است، رو به اضمحلال قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر : رسانه های محلی ژاپن از قصد احتمالی نخست وزیر این کشور برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام پس از برگزاری بازیهای المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۱ توکیو خبر می دهند. گفته می شود که سوگا روز چهارشنبه با رئیس شریک ائتلافی حاکم خود برای تمدید نشست کنونی پارلمان که در روز شانزدهم ژوئن به پایان می رسد، به توافق رسید. گفتنی است دولت ژاپن تنظیم یک بودجه کمکی برای پرداخت هزینه های فوری جهت مقابله با پاندمی کرونا را آغاز خواهد کرد.

الکوثر فارسی: به دنبال نامه ارسالی از طرف آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به ولکان بوزکیر، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، حق رای ایران و جمهوری آفریقای مرکزی در سازمان ملل به حال تعلیق درآمد. در این نامه آمده است: “در حال حاضر ، پنج کشور عضو سازمان ملل مطابق با مفاد ماده 19 منشور سازمان ملل متحد بدهی معوقه دارند.” طبق ماده 19، اگر یک عضو سازمان ملل متحد در پرداخت حق عضویت خود، بدهی معوقه به میزان بیشتر از حق عضویت دو سال کامل داشته باشد، از حق رای در مجمع عمومی این سازمان محروم می شود. با این وجود ، اگر مجمع عمومی تشخیص دهد که تاخیر در پرداخت حق عضویت به دلیل شرایطی خارج از کنترل یک کشور باشد ، ممکن است به این کشور اجازه رأی دادن بدهد.

آناتولی  ترکیه: در پی صدور مجوز پروازهای شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا توسط روسیه، برلین نیز اجازه تردد خطوط هواپیمایی روسی در حریم این کشور صادر کرد. به گزارش خبرگزاری آلمانی (DPA)، سخنگوی شرکت لوفت‌هانزا اعلام کرد که مقامات روسی مجوز پروازهای این شرکت به شهرهای در مسکو و سن پترزبورگ را صادر کرده اند. وزارت ترابری فدرال آلمان اعلام کرده بود تا زمانی که روسیه صدور مجوز برای پروازهای لوفت‌هانزا را تعلیق کند، برلین نیز اجازه پرواز خطوط هواپیمایی روسی به مقصد این کشور را نخواهد داد و تنها درصورتی که مسکو تعلیق پرواز شرکت لوفت‌هانزا را لغو کند مجوز پرواز شرکت‌های روسی را صادر خواهد کرد.

ایران پرس: نیروهای سازمان بسیج مردمی عراق “حشد الشعبی” روز چهارشنبه عملیات گسترده‌ای را علیه تروریست های داعش در استان “دیاله” شرق این کشور  انجام دادند. هدف از این عملیات که با حضور 6 لشکر حشد الشعبی انجام شد، کشف مخفیگاه ها و تحت تعقیب قرار دادن عناصر گروه تروریستی داعش در مناطق اطراف “حمرین” و “خانقین” در استان دیاله اعلام شده است. با وجود شکست گروه تروریستی داعش در عراق، هنوز شماری از اعضای این گروه تروریستی در مناطق مختلف این کشور حضور دارند و به صورت پراکنده دست به اقدامات  تروریستی می زنند.

خبرگزاری صدا و سیما: چهارمین نشست سه جانبه وزرای خارجه پاکستان، چین و افغانستان امروز به میزبانی پکن با هدف بررسی تحولات امنیتی منطقه از جمله فرآیند صلح افغانستان برگزار می‌شود. به گفته منابع خبری در این نشست سه جانبه، طرفین علاوه بر آخرین تحولات افغانستان از جمله خروج نظامی آمریکا و پیامد‌های احتمالی هرگونه خلاء امنیتی ناشی از آن درباره توسعه همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت به تبادل نظر می‌پردازند. رادیو پاکستان به نقل از وزارت خارجه چین افزود: نشست سه جانبه وزرای خارجه چین، افغانستان و پاکستان بستر مهمی برای تقویت اعتماد متقابل و ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای است.

خبرگزاری تسنیم: اطلاعات ارتش فرانسه نشان داد که ارتش سعودی بالاترین وارد کننده سلاح فرانسه در طول سال 2020 بوده است. وزارت نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد که صادرات اسلحه این کشور در سال گذشته ، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا ، 41 درصد کاهش یافته است اما با این وجود ارتش سعودى در صدر لیست واردکنندگان تسلیحات فرانسوی قرار دارد. بر اساس گزارش این وزارتخانه گزارش داد که ارزش سفارشات در سال 2020 بالغ بر 4.9 میلیارد یورو در مقایسه با 8.3 میلیارد در سال 2019 بوده است. عربستان سعودی (-703.9 میلیون یورو) ، ایالات متحده آمریکا (-433.6 میلیون یورو) و مغرب (-425.9 میلیون یورو) از بزرگترین مشتریان فرانسه طی سال 2020 بوده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *