جدیدترین مطالب

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا موضوع تحریم اسرائیل را بررسی کند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت این سازمان اعلام کرد روسیه معتقد است که شورای امنیت باید موضوع تحریم اسرائیل را به دلیل عدم رعایت قطعنامه شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس در نوار غزه برای ماه مبارک رمضان به فوریت بررسی کند.

Loading

رسانه‌ها: تکرار ادعاهای واهی وزیر خارجه عربستان علیه ایران و…

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست کمک یک میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی از آمریکا، ادعای ترامپ درباره بازگشت به کاخ سفید، آغاز صدور گواهینامه دیجیتالی کووید در 7 کشور عضو اتحادیه اروپا، تکرار ادعاهای واهی وزیر خارجه عربستان علیه ایران، آخرین دیدار مخالفان کابینه نتانیاهو برای عبور از او قبل از ضرب‌الاجل، تائید دومین واکسن کرونای چینی توسط سازمان بهداشت جهانی، هشدار آمریکا به کشورهای خاورمیانه در خصوص همکاری با روسیه، برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، تاکید آمریکا بر اتحاد با ژاپن در برابر چین، احضار سفیر آرژانتین توسط رژیم صهیونیستی، پایان رزمایش مدافع ثابت قدم 2021، احضار سفرای ۴ کشور اروپایی از سوی فلسطین، پیوستن انگلیس به توافق تجاری دو سوی اقیانوس آرام و «اسحاق هرتزوگ» رئیس جدید رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رسانه‌های عبری فاش کردند که رژیم صهیونیستی پس از شکست اخیر در جنگ غزه ، با هدف نوسازی سامانه‌ “گنبد آهنین” از ایالات متحده درخواست کمک “اضطراری” به ارزش یک میلیارد دلار خواهد کرد. شبکه عبری زبان کان سه شنبه شب گزارش داد که بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی این تقاضای تل‌آویو را در سفر برنامه‌ریزی شده خود به واشنگتن طی امروز چهارشنبه منتقل خواهد کرد. طی آن قرار است وی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی این کشور دیدار کند. این شبکه به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرد که صحبت در مورد تجدید موجودی موشک‌های رهگیر “تامر” است که در ارتش اسرائیل علیه موشک‌های میان برد و کوتاه برد استفاده می‌شود.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا که همچنان با گذشت بیش از سه ماه از آغاز ریاست‌جمهوری «جو بایدن» شکست در مقابل او را نپذیرفته، گفته که انتظار دارد تا ماه اوت سمتش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را پس بگیرد. به گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، علیرغم آن که شواهدی مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا وجود ندارد، ترامپ همچنان تئوری‌های توطئه بی‌اساس مرتبط با انتخابات را تکرار می‌کند و مدعی است انتخابات از وی به سرقت رفته است.

رادیو چین: بر اساس بیانیه صادر شده از سوی کمیسیون اروپا، صدور گواهینامه دیجیتالی جدید کووید اتحادیه اروپا روز گذشته (سه شنبه برابر با 1 ژوئن/11 خرداد) و یک ماه زودتر از تاریخ برنامه ریزی شده که اول جولای تعریف شده بود، در هفت کشور عضو این اتحادیه از جمله بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک،‌ آلمان، یونان، کرواسی و لهستان آغاز شد. صدور این گواهینامه توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شد تا از سرگیری سفرهای امن و آزاد در تابستان سال جاری میلادی برای مردم میسّر گردد.

خبرگزاری ایرنا: فیصل بن عبدالله در گفت وگو با خبرگزاری سعودی “واس” ادعاهای تکراری خود را به بهانه سفر شیخ ” مشعل احمد جابر الصباح ” ولیعهد کویت به عربستان – که دیروز (سه شنبه) انجام شد – مطرح کرده است. وزیر خارجه سعودی مدعی شد که امیدوار است ” هماهنگی مشترک کویت و عربستان با دولت جدید آمریکا در مقابل تهدیدهای ایران در منطقه و اعمال مجازات های اقتصادی و تحریم تسلیحاتی این کشور ” در مقدمه پیامدهای یاد شده شکل گیرد.

العالم فارسی: رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند سران احزاب مخالف «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای رفع اختلافاتشان قبل از فرا رسیدن ضرب‌الاجل چهارشنبه امشب در هتلی در تل‌آویو دیدار کرده‌اند. روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست گزارش داده سران احزاب «یش‌عاتید»، یامینا و «تکفا حدشاه» (امید نو) به منظور حل و فصل اختلاف‌های باقی‌مانده خود جهت تشکیل کابینه در تل‌آویو دیدار کرده‌اند. مطابق این گزارش، حزب آبی و سفید به ریاست «بنی گانتز»، وزیر جنگ فعلی رژیم صهیونیستی هم نمایندگان خودش را به این جلسه فرستاده است. یک سخنگوی حزب یامینا گفت تیم‌های مذاکره‌کننده تمام شب مشغول گفت‌وگو در خصوص برنامه‌هایشان برای تشکیل کابینه ائتلافی بوده‌اند و به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کردند.

دویچه وله: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که واکسن سینوواک، ساخت چین را تایید می‌کند. تاییدیه این نهاد بین‌المللی بالاترین استانداردها در زمینه اثرگذاری و تولید این واکسن را دربرمی‌گیرد. این واکسن باید در دو نوبت با فاصله دو تا چهار هفته تزریق شود و برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه شده است. بر اساس نظر گروه مشاوران مستقل سازمان جهانی بهداشت این واکسن می‌تواند جلوی ظهور نشانه‌های بیماری در ۵۱ درصد از واکسینه‌شده‌ها را بگیرد. همچنین ۱۰۰ درصد واکسینه‌شده‌ها از ابتلا به نشانه‌های سخت بیماری و بستری شدن در بیمارستان مصون خواهند بود. این واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال امتحان نشده و اثرات آن در این گروه سنی برای کارشناسان مشخص نیست. با صدور این مجوز، نهادهای وابسته به سازمان ملل می‌توانند واکسن سینوواک را خریده و آن را توزیع کنند. همچنین این واکسن می‌تواند در قالب برنامه کوواکس برای کشورهای فقیر توزیع شود.

اسپوتنیک روسیه: معاون وزیر دفاع امریکا، به کشورهای خاورمیانه هشدار داده است که همکاری امنیتی این کشورها با روسیه و چین، می توانند روابط خود را با امریکا در خطر می‌اندازند. دانا سترول در این خصوص گفت: “واضح است که کشورهای دیگر می‌خواهند بفهمند که از امریکا چه چیزی می‌ خواهند بدست بیاورند و به دنبال همکاری با روسیه و چین در زمینه امنیت و فضای نظامی هستند. من می خواهم به آنها هشدار دهم که نکته خط قرمزی وجود دارد تا روابط با ایالات متحده خراب خواهد شد. و حاکمیت خود را مانند لبنان رو به زوال ببرند.”

خبرگزاری ایلنا: نشست کمیسیون مشترک برجام امشب -چهارشنبه- به وقت تهران، با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) در گراند هتل وین برگزار می‌شود. ریاست هیأت ایرانی را در این جلسه «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه برعهده خواهد داشت. ریاست این نشست برعهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود. قرار است بعد از پایان این نشست،  هیات‌های شرکت‌کننده برای مشورت‌های بیشتر راهی پایتخت‌های خود شوند.

خبرگزاری مهر : «جان آکوئیلینو» فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در منطقه ایندو پاسیفیک در دیدار با «توشیمیتسو موته‌گی» وزیر امور خارجه ژاپن نگرانی‌های خود را درباره تلاش‌های فزاینده و مداوم چین در منطقه مورد مناقشه دریاهای چین شرقی و جنوبی به اشتراک گذاشت و بر اهمیت اتحاد آمریکا با ژاپن تاکید کرد. وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شرایط کنونی اهمیت ائتلاف و اتحاد آمریکا و ژاپن بیش از هر زمان دیگری مهم است. در ادامه این بیانیه آمده است: دو طرف همچنین بر اهمیت صلح و ثبات در منطقه تاکید کرده و برای تقویت ظرفیت‌های واکنش مشترک و بازدارندگی‌های موجود در دستیابی به یک منطقه آزاد ایندوپاسیفیک توافق کردند.

الکوثر فارسی: روزنامه صهیونیستی جروزالم پُست از احضار «سرجیو اوریبری» سفیر آرژانتین در تل آویو خبر داد. علت این رویداد اعتراض صهیونیست ها به رأی مثبت آرژانتین در شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه اعلام شده است. این رژیم پیش از این نیز سفرای مکزیک، فیلیپین و فرانسه را به دلایل مشابه احضار کرده بود. هفته گذشته ۲۴ کشور از اعضای شورای حقوق بشر با این تحقیق موافقت کردند، ۶ عضو با این تحقیقات مخالفت کردند و ۱۴ کشور هم رای ممتنع دادند. این پیش نویس توسط سازمان همکاری اسلامی و هیات فلسطینی در سازمان ملل ارائه شده است.

آناتولی  ترکیه: رزمایش مدافع ثابت قدم 2021 (Steadfast Defender) با مشارکت 12 کشور عضو ناتو از جمله ترکیه، با نمایش قدرت مشترک متحدین در شهر سینسوی رومانی پایان یافت. این رزمایش مطابق با ماده 5 پیمان ناتو برای اجرای آموزش مشترک با کشورهای متحد برای دفاع جمعی و آزمایش میزان هماهنگی، واکنش سریع و ظرفیت استقرار یگان‌ها برای جنگ برگزار شد. در این رزمایش از ترکیه، فرماندهی سپاه سوم به نمایندگی از فرماندهی زمینی ناتو (NRF LCC) و فرماندهی تیپ 66 پیاده نظام مکانیزه که نقش گروه ویژه مشترک آمادگی بالا (VJTF) را به عهده داشت، شرکت کردند. سرهنگ اردوغان کوچ‌اوغلو، فرمانده ستاد فرماندهی تیپ گروه ویژه مشترک آمادگی بالا 2021 در مراسم افتتاحیه این رزمایش اظهار داشت: 2 هزار 200 سرباز و 550 دستگاه خودرو از 12 کشور در منطقه آموزشی سینسو حضور یافتند.

ایران پرس: وزارت خارجه فلسطین در اقدامی اعتراض آمیز سفیران اتریش، جمهوری چک، انگلیس و بلغارستان را به خاطر رأی منفی کشورهایشان علیه قطعنامه‌های مربوط به فلسطین در شورای حقوق بشر و سازمان بهداشت جهانی احضار کرد. در جریان احضار سفرای ۴ کشور مذکور، «أمل جادو شکعه»، معاون وزیر خارجه فلسطین ناخرسندی رهبری این کشور از این آرا را که به مثابه چراغ سبزی برای اسرائیل جهت ادامه تجاوزات و نقض منظم حقوق مردم فلسطین، اشغالگری و ادامه ارتکاب دو جنایت آپارتاید و آزار و اذیت است، اعلام کرد. وی سفرای چهار کشور مذکور را ملزم به ارائه توضیحاتی در مورد رای منفی کشورشان در شورای حقوق بشر و سازمان بهداشت جهانی کرده و نامه‌های اعتراضی وزیر خارجه را به همتایانش در این کشورها تحویل داد.

خبرگزاری صدا و سیما: اعضای توافق تجاری دو سوی اقیانوس آرام روز چهارشنبه از موافقت خود با آغاز روند پیوستن انگلیس به این توافق خبر دادند. این در حالیست که لندن همچنان مصمم راهبرد پسابرگزیت خود را دنبال می‌کند. نگلیس در ماه فوریه پیوستن به توافق تجاری دو سوی اقیانوس آرام را خواستار شد. این توافق در سال ۲۰۱۸ با حضور ۱۱ کشور از جمله ژاپن، کانادا، مکزیک، ویتنام و استرالیا امضا شد. در پی برگزاری نشست مجازی که توسط ژاپن برگزار شد، کشور‌های عضو این توافق با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند تصمیم گرفتند در روند پیوستن انگلیس متعهد شوند.

خبرگزاری تسنیم: «اسحاق هرتزوگ» رهبر سابق حزب کار و رئیس آژانس یهود را به جای رئوون ریولین رئیس کنونی رژیم صهیونیستی که دوره هفت ساله وی به پایان رسیده انتخاب کرد. اسحاق هرتزوگ رئیس آژانس جهانی یهود و میریام پیرتس فعال اجتماعی بر سر تصدی پست ریاست این رژیم با هم رقابت کردند که با شمارش آرا، هرتزوگ به ریاست این رژیم انتخاب شد. برای اولین بار است که احزاب حاضر در کنست کسی را برای ریاست رژیم صهیونیستی کاندید نکردند، چرا که معمولا این احزاب از جمله حزب حاکم لیکود یکی از اعضای خود را برای این سمت کاندید می‌کرد. ریولین تا 9 جولای ریاست رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد و پس از آن رئیس جدید رسما جانشین او خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *