جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

رسانه‌ها: گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران و…

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: مهلت دو هفته‌ای نبیه بری به حریری برای تشکیل دولت لبنان، تهدید ترکیه توسط رئیس شورای اروپا، فروش نفت توقیف شده ایران توسط آمریکا، ابراز نگرانی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از جنگ با لبنان، آغاز خروج نظامی از بزرگترین پایگاه آمریکا در افغانستان، رسوایی شنود در دانمارک، احتمال تشکیل دولت جدید اسرائیل در ساعات آینده، قطع ارتباط احتمالی روسیه با سوئیفت، آغاز گفتگوهای صلح کابل با طالبان در قطر، افتتاح رسمی سفارت امارات در تل آویو، واکنش اسرائیل به رای مثبت بحرین و سودان علیه تل‌آویو در شورای حقوق بشر، پکن؛ میزبان چهار وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا، پيام تبريک رئيس جمهور چين به رئيس جمهور سوريه و گزارش آژانس اتمی درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از دیدار رئیس پارلمان لبنان و نخست‌وزیر مکلف این کشور و گفت‌وگوی آنها درباره موضوع تشکیل دولت جدید لبنان خبر دادند و اعلام کردند فضای این گفتگوها مثبت بود. این دیدار دو ساعت به طول انجامید و دو طرف در آن درباره آخرین تحولات سیاسی لبنان و به ویژه موضوع تشکیل دولت جدید رایزنی کردند. دو طرف در این دیدار روند و مسیر تشکیل دولت و مراحل طی شده در این زمینه را بررسی کردند و جو حاکم بر دیدار مثبت بود. منابع مطلع درباره جزئیات این دیدار گفتند که بری چندین پیشنهاد را درباره حل و فصل موضوع تعیین وزرای مسیحی و وزرای کشور و دادگستری مطرح کرد. این منابع همچنین اعلام کردند که نبیه بری دو هفته دیگر به سعد حریری برای آغاز دور جدید مذاکرات تشکیل دولت فرصت داد.

خبرگزاری فارس: در ادامه تنش‌های کشورهای اروپایی با دولت ترکیه بر سر مشکلات دوجانبه مختلف، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا از روی میز بودن همه گزینه‌ها علیه آنکارا خبر داد. میشل روز شنبه در مصاحبه با روزنامه یونانی «کاثیمِرینی» با ابراز نگرانی از تمایلات و نیات ترکیه، گفت اتحادیه اروپا آماده است از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد برای تغییر رفتار آنکارا استفاده کند. وی ضمن اشاره به اعلام موضع محکم ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به ترکیه، توضیح داد: «ما پیام واضحی فرستادیم، اینکه برای داشتن دستورکاری مثبت‌تر آماده هستیم، اما این حالت ما مشروط، متناسب و برگشت‌پذیر است». رئیس شورای اروپا ادامه داد که موضع مثبت کشورهای اروپایی در قبال ترکیه، به حصول پیشرفت در عرصه میدانی – مخصوصا در روابط ترکیه با یونان و قبرس – و همچنین رفتار ترکیه مشروط کرد.

رادیو چین: طبق گزارش های آسوشیتدپرس و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در روز  31 مه /10خرداد، اسناد قضایی ایالات متحده نشان می دهد که در فوریه 2021، ایالات متحده یک نفتکش ایران را در سواحل امارات متحده عربی توقیف کرد. در نتیجه آمریکا حدود 2 میلیون بشکه نفت را به قیمت 110 میلیون دلار فروخت و از آن خود کرد.

خبرگزاری ایرنا: «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز دوشنبه با هشدار نسبت به عواقب درگیری با لبنان گفت: جنگ با لبنان خطرناک‌تر از آنچه با غزه روی داد، خواهد بود.گانتس گفت:  آنچه در غزه دیدیم ده برابر آن در لبنان خواهد بود. وی در ادامه با اشاره به موشک های شلیک شده از غزه به سرزمین های اشغالی گفت: اگر گنبد آهنین نبود، صدها نفر در اسرائیل زخمی می شدند و خسارت های بسیاری وارد می شد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین در خصوص بازسازی غزه نیز شرط گذاشت گفت: بازگشت سربازان اسرائیلی و آتش بس طولانی مدت بخشی از شروط بازسازی غزه است.

العالم فارسی: منابع اعلام کردند که همزمان با تخریب تجهیزات پایگاه بگرام، روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از این بزرگترین پایگاه نظامی در افغانستان آغاز شده است. پایگاه نظامی بگرام بزرگترین و مجهزترین پایگاه نظامی در افغانستان است و به گفته منابع روند خروج نیروها از این پایگاه آغاز شده و قرار است تا 15 روز دیگر پایان یابد. براساس تازه‌ترین آمار رسمی از روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، تاکنون معادل 160 بار هواپیما C-17 تجهیزات نظامی از افغانستان خارج شده و بیش از 10 هزار قطعه تجهیزات نیز برای تخریب به آژانس تدارکات دفاعی آمریکا در افغانستان سپرده است. روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان 1 می (11 اردیبهشت) آغاز شده و قرار است این روند تا 11 سپتامبر (20 شهریور) پایان یابد.

دویچه وله: صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه از دانمارک و آمریکا خواسته‌اند در باره مسئله شنود توضیح دهند و جوانب امر را  شفاف‌سازی کنند. امانوئل مکرون پس از نشست مجازی با آنگلا مرکل با لحنی اعتراضی گفت: «چنین چیزی بین شرکا پذیرفتنی نیست. انتظار می‌رود دانمارک و آمریکا حقایق امر را به وضوح توضیح دهند.» آنگلا مرکل نیز از  آنچه روی داده، برانگیحته است. او در تایید انتقاد مکرون گفت: «نگرش دولت آلمان نسبت به شنود مکالمات مقامات سیاسی همان است که قبلا بود.» اشاره مرکل به اکتبر ۲۰۱۳ است که مشخص شد، آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات میلیون‌ها شهروند آلمانی را جمع‌آوری کرده و تلفن همراه صدراعظم را نیز تحت کنترل و شنود داشته است. آن موقع نیز صدراعظم “جاسوسی بین دوستان” را به چالش کشیده بود. مرکل با استقبال از این که دولت دانمارک اقدام سرویس مخفی را تقبیح کرده، گفت: «این از نظر من نه تنها مبنایی برای روشن کردن موضوع است، بلکه به اعتمادآفرینی نیز کمک خواهد کرد.»

اسپوتنیک روسیه: روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت که رهبر حزب “آینده‌ای هست” رژیم صهیونیستی که مکلف به تشکیل دولت شده است، امروز(سه‌شنبه) موفقیتش در تشکیل دولت را به رئیس این رژیم ابلاغ خواهد کرد. روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نوشت: هنوز اختلافاتی میان احزاب فراکسیون تغییر وجود دارد اما برخی چهره های برجسته این فراکسیون اعتقاد دارند که دولت امروز تشکیل می‌ شود و تمام اختلافات و درگیری ها طی ساعات امروز حل خواهد شد. آحارونوت نوشت که احتمالا امروز لاپید موفقیت خود در تشکیل دولت را به روون ریولین رئیس جمهور اسرائیل، اعلام خواهد کرد.

خبرگزاری ایلنا: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت که پیشنهاد قطع ارتباط این کشور از سیستم پرداخت سوئیفت، مسأله جدیدی نبوده و روشن نیست غرب چه تصمیمی می‌گیرد. لاوروف در یک نشست خبری گفت:  «این یک پیشنهاد جدید نیست. چنین درخواست‌هایی بیش از یک ماه یا شاید بیش از یک سال شنیده شده است و در هنگام جست‌وجوی امکان‌های جدید برای به اصطلاح مجازات روسیه نیز این موضوع عنوان شده است». وی گفت: «نمی‌دانم که کشورهای غربی، صاحبان سوئیفت چه تصمیم‌های ویژه‌ای می‌گیرند و چه اهرم‌هایی، چه روش‌های فشاری ممکن است بر آنها اعمال شود».

خبرگزاری مهر : «احمد نادر نادری» سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان، اعلام کرده است که مذاکرات صلح بین گروه طالبان و نمایندگان کابل امروز سه‌شنبه (اول ژوئن) در دوحه از سر گرفته می‌شود. مذاکرات صلح در حالی از سر گرفته می‌شود که دولت افغانستان نیز در آخرین مراحل ایجاد شورای عالی دولت قرار دارد که انتظار می‌رود نقش تعیین‌کننده‌ای در ترسیم نقشه‌ راه آینده کشور ایفا کند. شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرده که این نهاد تا آخر هفته تشکیل خواهد شد و بسیاری از رهبران عالی‌رتبه کشور از جمله چهار زن عضو آن خواهند بود. گروه طالبان هشدار داده است که تا زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از کشور در نشست صلح شرکت نمی‌کند اما بسیاری آن را روش طالبان برای خرید زمان و آمادگی برای حملات بیشتر علیه دولت مرکزی این کشور قلمداد می‌کنند.

الکوثر فارسی: روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد که با برافراشته شدن پرچم امارات در کنار پرچم رژیم صهیونیستی، سفارت ابوظبی در تل آویو روز یک شنبه رسما آغاز به کار کرد. دفتر سفارت امارات در ساختمان بورس اوراق بهادار تل آویو که میزبان چندین شرکت فناوری اسرائیل نیز است واقع شده است. «محمد الخواجه» سفیر امارات از روز اول مارس 2021 در سرزمینهای اشغالی مستقر شده است. وی طی درگیری اخیر رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین به ابوظبی رفته بود و چندین روز در تل آویو که یکی از اهداف مورد حمله فلسطینیها بود حضور نداشت. همسر و فرزندان وی همچنان در امارات به سر می‌برند اما قرار است به زودی به فلسطین اشغالی بروند.

آناتولی  ترکیه: اسرائیل به حمایت بحرین و سودان از تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل کمیسیون تحقیقات علیه حملات تل‌آویو به فلسطین واکنش نشان داده و نارضایتی خود را ابراز کرد. به گزارش روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، وزارت امور خارجه اسرائیل به منامه و خارطوم برای رای مثبت‌ این دو کشور درباره تشکیل کمیسیون تحقیقات علیه اسرائیل واکنش نشان داده و اعلام کرد: «این اقدام به پیشرفت صلح در منطقه کمک نمی‌کند، انتظار داشتیم رای منفی بدهید؛ از این مسئله ناراضی هستیم». بحرین و سودان از جمله کشورهای عربی بودند که اواخر سال گذشته توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضا کردند.

ایران پرس: «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت، وزرای خارجه صربستان، ایرلند، لهستان و مجارستان به پکن سفر و با «وانگ یی» وزیر خارجه چین دیدار کردند. به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین در جریان سفر روز شنبه هیات اروپایی درباره «روابط دوجانبه، همکاری منطقه‌ای، روابط چین و اروپا و دیگر موضوعات مشترک» رایزنی و گفت و گو شد.

خبرگزاری صدا و سیما: تلویزیون مرکزی چین (CCTV) اعلام کرد شی جینپینگ رئیس جمهور این کشور با ارسال پیام تبریکی به بشّار اسد رئیس جمهور سوریه به دلیل انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور این کشور، قول داد همه کمک‌های ممکن برای احیای اقتصادی سوریه را ارائه کند. در این پیام تبریک آمده است: «چین به شدت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند و همه کمک‌های ممکن برای مبارزه با همه گیری کووید-۱۹، احیای اقتصاد کشور و بهبود زندگی مردم را ارائه و کمک خواهد کرد تا تضمین کند همکاری چین و سوریه به سطح جدیدی ارتقا می‌یابد.» شی در پیام تبریکش به بشار اسد نوشت چین و سوریه به طور سنتی کشور‌های دوست هستند؛ سوریه یکی از اولین کشور‌های عربی بود که روابط دیپلماتیک با چین برقرار کرد.

خبرگزاری تسنیم: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه‌شب در گزارشی که به رؤیت چندین رسانه غربی رسیده است، اعلام کرد که ایران اکنون 16 برابر سقف تعیین‌شده در برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد. لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت ژورنال در اروپا طی پیامی توئیتری با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ایران طی دوره سه‌ماهه مورد بررسی (اواخر بهمن‌ماه تا اواخر اردیبهشت‌ماه) حدود 273 کیلوگرم نسبت به دوره قبلی افزایش یافته است. به‌گفته خبرنگار وال‌استریت ژورنال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود ذخایر اورانیوم 20درصدی در ایران را 62.8 کیلوگرم اعلام کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *