أحدث المقالات

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را «منبع ترور» خواند

وزیر دفاع پاکستان با تکرار اتهامات اسلام‌آباد علیه افغانستان مبنی بر کارشکنی حاکمان آن در مبارزه با تروریسم، خواستار تشدید کنترل مرزهای ۲ کشور شد و همسایه خود را «منبع ترور و منشأ حوادث تروریستی در پاکستان» توصیف کرد.

مشاور زلنسکی از وضعیت بد سربازان ارتش اوکراین در سراسر خط مقدم جبهه خبر داد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه ای که در وب سایت نشریه NV منتشر شد، گفت: نیروهای مسلح اوکراین به دلیل کمبود منابع در خط مقدم جبهه در حالت در جا زدن و رکود قرار دارند.

Loading

رسانه‌ها؛ یک گام تا پایان حیات سیاسی نتانیاهو و…

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: توافق لاپید و بنت برای تشکیل کابینه جدید، گزارش کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در باره جنایات اسرائیل در جنگ غزه، بودجه ۱.۹ تریلیون دلاری آمریکا برای مقابله با ایران، چین و روسیه، افزایش بودجه نوسازی اتمی پنتاگون، اقدام  آمریکا به تحریم ۹ شرکت دولتی بلاروس، حمایت پوتین از  اقدام بلاروس در بازداشت یک مخالف دولت، استقبال روسیه از عادی سازی روابط با اروپا، واکنش روسیه به اظهارات غرب مبنی بر غیرقانونی بودن انتخابات سوریه، افشای اسرار هسته ای پایگاه های آمریکا در اروپا، مقاومت ماکرون دربرابر افزایش سهم فرانسه در هزینه‌های ناتو، همکاری عربستان سعودی و روسیه برای ماموریت مشترک فضایی، نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قطر، افزایش چشمگیر ممانعت از سفر اروپاییان به انگلیس بعد از برگزیت، آغاز عملیات حفاری ترکیه در میدان گازی  دریای سیاه و ابراز نارضایتی شدید چین از پیام اعلامیه مشترک نشست سران ژاپن و اروپا  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم:  منابع رسانه‌‌ای رژیم صهیونیستی از توافق لاپید و بنت بر سر تشکیل کابینه تغییر خبر دادند.شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یائیر لاپید رهبر حزب یش عتید و نفتالی بنت رهبر ائتلاف یمینا بر سر تشکیل کابینه تغییر به توافق رسیدند.این شبکه تأکید کرد که احتمالاً کابینه جدید ظرف مدت 10 روز آینده تشکیل شود.طبق توافق شکل‌گرفته، نفتالی بنت تا سپتامبر سال 2023 نخست وزیر دولت جدید خواهد بود و پس از او لاپید تا نوامبر 2025 سکاندار دولت خواهد شد.

ایران پرس: میشل باشلت، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل گزارشی درباره جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی با گروه‌های مقاومت فلسطینی و حملات جنایتکارانه به باریکه غزه منتشر کرد. وی در این گزارش با اشاره به افزایش خصومت‌ها در فلسطین اشغالی تاکید کرد که اخراج قریب‌الوقوع فلسطینیان از محله شیخ جراح و استقرار نظامیان اسرائیلی در مسجدالاقصی به تنش‌های اخیر دامن زد. نکته مهم دیگری که باشلت با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به مکان‌های غیرنظامی در نوار غزه به آن تصریح کرد این بود که « اسرائیل ادعا می‌کند گروه‌های مسلح را در غزه بمباران کرده، اما حملات آن منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شد.

خبرگزاری ایرنا: دولت آمریکا روز شنبه از بودجه ۱.۹ تریلیون دلاری خود جهت مقابله با قدرت گرفتن ایران، چین و روسیه در خاورمیانه، اروپا و اوراسیا پرده برداشت.در بودجه آمریکا که به کنگره این کشور ارائه شده است، ۱.۹ تریلیون دلار جهت مقابله با “نفوذ” ایران، چین و روسیه در سرتاسر اروپا و اوراسیا با تمرکز ویژه بر خاورمیانه اختصاص یافته است. در سند بودجه آمریکا پیشنهاد شده است که تقریباً ۶۶۵.۸ میلیون دلار به طور خاص برای تقویت “مقاومت اروپا و اوراسیا در برابر نفوذ خارجی و پیشبرد ادغام یورو-آتلانتیک در کنار پرداختن به چالش‌های رو به رشد از سوی روسیه و چین اختصاص یابد.

العالم فارسی: آمریکا بودجه نوسازی اتمی پنتاگون را افزایش می‌دهد. بودجه سال ۲۰۲۲ وزارت دفاع آمریکا، ۷۵۲.۹ میلیارد دلار اعلام شده است که ۲۷.۷ میلیارد دلار آن برای نوسازی اتمی مرتبط با این وزارت‌خانه در نظر گرفته می‌شود.بودجه سال ۲۰۲۲ وزارت دفاع خواستار افزایش بی‌سابقه در موضوع تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی است. ۱۱۲ میلیارد دلار که نسبت به بودجه سال ۲۰۲۱، ۵.۱ افزایش داشته است.این همچنین شامل ۲۷.۷ میلیارد دلار برای نوسازی سه‌گانه هسته‌ای می‌شود.

دویچه وله: دولت جو بایدن نیز به پیروی از سیاست اتحادیه اروپا اقدام به تحریم شماری از مسئولان و شرکت‌های دولتی بلاروس کرد.یک هفته پس از اقدام بلاروس برای انحراف مسیر پرواز هواپیمای مسافربری شرکت رایان‌ایر و فرود اجباری هواپیما، دولت جو بایدن نیز تحریم‌هایی علیه برخی از شرکت‌ها و چهره‌های کلیدی دولت آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس پیش‌بینی کرده است.

یورونیوز: در بحبوحه اعتراض شدید غرب به رهبر اقتدارگرای بلاروس به دلیل منحرف کردن و نشاندن یک هواپیمای مسافربری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  حمایت خود از الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی‌اش را اعلام کرد. لوکاشنکو متهم شده است که روز یکشنبه ۲۳ مه (۲ خرداد) یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت رایان‌ایر را که از آتن به ویلنیوس می‌رفت هنگام عبور از آسمان بلاروس در فرودگاه مینسک به زمین نشانده و سپس رامان پروتاسویچ (پراتاسویچ)، روزنامه نگار و مخالف سرسخت تبعیدی را که سرنشین این هواپیما بود، بازداشت کرد.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه روسیه گفت که این کشور آماده عادی‌سازی روابط با اتحادیه اروپا براساس حقوق برابر است. «سرگئی لاوروف» افزود که این کشور آماده عادی‌سازی روابط با اتحادیه اروپا براساس حقوق برابر است.وی در نشستی خبری گفت: «ما آمادگی خود برای عادی‌سازی روابط با اتحادیه اروپا را ابراز کرده‌ایم.»

اسپوتنیک روسیه: وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد که اظهارات غربی ها مبنی بر غیرقانونی بودن انتخابات در سوریه، فشار اشکار بر دمشق و تلاش برای دخالت در امور داخلی سوریه است. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد:” بیانیه های برخی کشورهای غربی درمورد نامشروع بودن انتخابات (سوریه) که حتی قبل از برگزاری انتخابات نیز بیان شد، را به عنوان عنصر فشار سیاسی فاحش بر دمشق و تلاش دیگر برای دخالت در امور داخلی سوریه با هدف بی ثبات سازی (در این کشور) می دانیم.

خبرگزاری صدا و سیما: نظامیان آمریکایی مسوول مراقبت از تسلیحات هسته‌ای در اروپا،به شکل ناخواسته موقعیت دقیق و پروتکل‌های فوق سری امنیتی این کشور را لو دادند. وب سایت تحقیقاتی بلینگ کت  اعلام کرد نظامیان آمریکایی مسوول مراقبت از تسلیحات هسته‌ای در اروپا که از وب سایت‌های آموزشی معروف برای ایجاد فلش کارت استفاده کرده بودند ناخواسته موقعیت دقیق و پروتکل‌های فوق سری امنیتی را لو دادند.

خبرگزاری فارس: فرانسه سعی دارد در برابر پیشنهاد ناتو برای افزایش سهم کشورهای عضو در هزینه‌های نظامی، مقاومت کند و طرح خود را پیش ببرد.‌ «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در تلاش است دربرابر درخواست‌‌های صورت گرفته برای افزایش بودجه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مقاومت کند.به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از چهار منبع دیپلماتیک و یک منبع نظامی فرانسوی، طرحی برای افزایش بیست میلیارد دلاری هزینه‌های ناتو پیشنهاد شده است که هدف آن انعطاف‌پذیری بیشتر دربرابر تهدیدات نظامی، تغییرات اقلیمی و خیزش چین است اما با مخالفت فرانسه مواجه شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دو کشور روسیه و عربستان سعودی برای انجام یک ماموریت مشترک فضایی سرنشین‌دار با یکدیگر همکاری می‌کنند و در این راستا، روسیه در حال آموزش و آماده‌سازی فضانوردان عربستان سعودی است.این خبر از قول الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، پس از برگزاری نشست آنلاین کمیسیون بین‌دولتی روسیه و عربستان سعودی در روز سه‌شنبه، چهارم خردادماه، منتشر شده است.

خبرگزاری مهر : دبیرخانه اتحادیه عرب اعلام کرد که وزرای خارجه این اتحادیه طی هفته آینده در کشور قطر تشکیل جلسه خواهند داد. دبیرخانه اتحادیه عرب بیانیه‌ای را در خصوص نشست آتی این اتحادیه صادر کرد. در این بیانیه آمده است که وزرای خارجه اتحادیه عرب طی هفته آینده تشکیل جلسه خواهند داد. طبق اعلام این دبیرخانه، در جریان جلسه مذکور درخصوص آخرین تحولات جهان عرب بحث و تبادل نظر انجام خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه انگلیسی از افزایش چشمگیر ممانعت دولت انگلیس از ورود شهروندان اروپایی به این کشور از زمان تکمیل شدن روند برگزیت خبر داده است. روزنامه “کوریر” نوشت ، از زمان تکمیل شدن روند برگزیت در اول ژانویه سال جاری میلادی بیش از 3 هزار شهروند از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مرزهای انگلیس پذیرفته نشده و اجازه ورود به آن ها داده نشده است.روزنامه گاردین هم نوشت، تنها در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی در مجموع حدود 3294 شهروندان اتحادیه اروپا از سفر به انگلیس ممانعت شدند که تعداد آن ها 6 برابر بیشتر از همین دوره زمانی در سال قبل از آن بود.

آناتولی  ترکیه:  عملیات استخراج گاز طبیعی توسط کشتی حفاری «فاتح» ترکیه در چاه «ترک‌علی-3» در میدان گازی ساکاریا آغاز شد. شرکت ملی نفت ترکیه با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که کشتی حفاری «فاتح» فعالیت‌‌ استخراج گاز طبیعی در چاه «ترک‌علی-3» در میدان گازی ساکاریا که در دریای سیاه قرار دارد را آغاز کرد.

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی ضمن ابراز نارضایتی و مخالفت شدید با اظهارات مندرج در اعلامیه مشترک نشست سران ژاپن و اروپا تاکید کرد، چین قاطعانه از حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه ملی خود دفاع میکند.ژاپن و اتحادیه اروپا 6 خرداد با برگزاری نشست سران اعلامیه مشترک دو جانبه ای صادر کردند که در آن بر «اهمیت صلح و ثبات تنگه تایوان و حل صلح آمیز مسائل دو تنگه تایوان» تاکید شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *