جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است / اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم/ من واقعا تا حالا نمی دانستم اسرائیل بدون امریکا 10دقیقه دوام نمی آورد

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. من این را نمی‌دانستم.

Loading

رسانه‌ها؛ اختلاف آمریکا و اسرائیل برسر برجام و…

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اظهارات بلینکن درباره اختلاف آمریکا و اسرائیل برسر برجام، طرح جدید سناتورهای جمهوری‌خواه برای مانع‌تراشی در مسیر بازگشت به برجام،اولین گفتگوی تلفنی مقامات تجاری چین و آمریکا، رشد صادرات آمریکا به چین، دعوت مصر از حماس، تل‌آویو و رام‌الله برای رایزنی در قاهره، انتقاد آلمان از توسعه شهرک‌سازی در فلسطین اشغالی، مذاکرات رهبران مصر و آلمان درخصوص خاورمیانه، انتقاد کی‌یف از ناتو برای تعلل در عضویت اوکراین در این ائتلاف، درخواست بایدن برای عقب نشینی نیروهای اریتره از منطقه تیگرای ، انتقاد روسیه از حضور نظامی آمریکا در سوریه، خروج سوئیس از مذاکرات ۷ ساله با اتحادیه اروپا، انتقاد سازمان ملل از اقدامات  لیبی و اتحادیه اروپا درقبال پناهجویان، واکنش چین به ادعای آمریکا در مورد "نشت آزمایشگاهی" ویروس کرونا، دفاع لوکاشنکو از فرود اجباری هواپیمای مخالف بلاروسی و افزایش قابل توجه بودجه زرادخانه هسته‌ای آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از خروج دولت این کشور از برجام که باعث کاهش محدودیت‌های ایران شد، گفت ما با اسرائیل در این باره اختلاف داریم که بر کسی پوشیده نیست. آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با کانال ۱۲ اسرائیل درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین، افزود: اکنون در دور پنجم گفت‌وگوها در وین هستیم. گفت‌وگوها غیرمستقیم است. این از طریق اتحادیه اروپا و سایر شرکای ما بوده است. وی ادامه داد: فکر می‌کنم ما به طور فزاینده‌ای توضیح داده‌ایم که هر یک از طرفین برای انطباق با برجام باید چه کاری انجام دهند.

خبرگزاری ایلنا: گروهی از سناتورهای آمریکایی در صدد ارائه طرحی برای سنگ‌اندازی در مسیر بازگشت این کشور به برجام هستند.این طرح جدید به ابتکار «ران جانسون»، قانونگذار حزب جمهوری‌خواه ارائه شده و تا کنون چند سناتور جمهوری‌خواه دیگر که مخالف پیشبرد دیپلماسی با ایران هستند، از آن حمایت کرده‌اند.حامیان این طرح خواستار ملزم کردن دولت به دریافت مجوز کنگره پیش از دستیابی به توافق با ایران هستند.

خبرگزاری صدا و سیما:براساس بیانیه وزارت بازرگانی چین، لیو هی معاون نخست وزیر چین با “کاترین تای” گفتگوی ” سازنده” و براساس”نگرش برابری و احترام متقابل” داشت. وزارت بازرگانی چین اعلام کرد؛ مقامات تجاری چین و آمریکا اولین گفتگوی تلفنی خود را از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید برگزار کردند.روابط بین پکن و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا رو به وخامت گذاشت و نقطه اوج این تنش درگیری تجاری بین دو قدرت برجسته جهانی بود.

رادیو چین: شورای تجاری آمریکا – چین در جریان برگزاری یک کنفرانس در شانگهای اعلام کرد که صادرات آمریکا به چین تقریبا به نفع تمامی ایالت های آمریکا و صنایع این کشور تمام شده است.داده های منتشر شده توسط این شورا نشان می دهد که صادرات آمریکا به چین در سال 2020 میلادی، رشدی حدودا 18 درصدی را در مقایسه با سال 2019 میلادی تجربه کرده و به بیش از 123 میلیارد دلار ثبت در سال 2020 رسیده است؛ این در حالیست که صادرات آمریکا به باقی کشورهای جهان با کاهشی 15 درصدی در همین بازه زمانی همراه بوده است.

خبرگزاری فارس: یک شبکه صهیونیستی از دعوت مصر از حماس، رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان برای رایزنی درباره تثیبت آتش‌بس خبر داد.شبکه «کان» تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، مصر از حماس، رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان برای سفر به قاهره در هفته آینده به منظور رایزنی درباره تثیبت آتش‌بس دعوت کرده است.

العالم فارسی: برلین با انتقاد از سیاستهای شهرک سازی صهیونیست‌ها گفت که این مسئله مانعی در حل اختلافات موجود در غرب آسیاست. دولت آلمان چهارشنبه از گسترش شهرک سازی صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی انتقاد کرد و گفت این مسئله مانعی برای اجرای «راه‌حل دو دولتی» است. «کریستوفر برگر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در یک نشست مطبوعاتی در برلین گفت که شهرک‌سازی اسرائیل با قوانین بین‌المللی سازگار نیست.

تی.آر.تی ترکیه: رهبران مصر و آلمان درباره خاورمیانه گفتگو کردند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر تلفنی گفتگو کردند. آنگلا مرکل در این گفتگوی تلفنی از مصر بعلت ایفای نقش میانجی در اعلام آتش‌بس بین اسرائیل و فلسطین سپاسگزاری کرده و هر دو رهبر در خصوص تقویت شرایط آتش‌بس و تداوم آن ابراز همفکری نموده و به حمایت خود از آغاز مجدد مذاکرات سیاسی بین طرفین تاکید ورزیدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):اوکراین با انتقاد از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، این سازمان را متهم کرد که علی‌رغم تنش زیاد با روسیه، که ده‌ها هزار سرباز را در مرزهای این کشور جمع کرده بود، برای تسریع در عضویت کی‌یف در این سازمان کاری نکرده است. دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هلگا اشمید، دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا، در کی‌یف، اطمینان داد که کشورش از ناتو به دلیل اینکه درهای خود را به روی جمهوری‌های شوروی سابق گشوده است، قدردانی می‌کند، ” اما حتی یک قدم نیز برای اجرای تصمیم اوکراین برای پیوستن به این سازمان برداشته نشده است”.

خبرگزاری مهر :  رئیس جمهور آمریکا با صدور بیانیه ای خواستار عقب نشینی نیروهای اریتره و اتیوپی از منطقه مورد مناقشه تیگرای در اریتره شد. بایدن گفت که کمک‌های انسان دوستانه باید در راستای جلوگیری از قحطی ناشی از جنگ به این منطقه ارسال شود. بر اساس این گزارش، «جو بایدن» در بیانیه خود گفت: جنگ طلبان در منطقه تیگرای باید اعلام آتش بس کرده و به آن پایبند بمانند و همچنین نیروهای نظامی اریتره و «امحارا» نیز باید عقب نشینی کنند.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به همکاری سازنده در چارچوب مرکز تبادل اطلاعات روسیه-ایران-سوریه-عراق در عرصه مبارزه با تروریسم، ادامه حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در سوریه را بی ثبات کننده ارزیابی کرد. “ماریا زاخارووا” در تفسیر سخنان “جان کربی” سخنگوی پنتاگون در اینباره که نظامیان آمریکایی قصد خارج شدن از سوریه را ندارند، تأکید کرد که تلاش ایالات متحده برای تقویت حضور نظامی خود در خاک سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم، کمکی به تثبیت و عادی شدن اوضاع در این منطقه نخواهد کرد.این دیپلمات گفت: «مقامات پنتاگون این حقیقت را از افکارعمومی پنهان می‌کنند که واحدهای نظامی آمریکایی بدون اجازه دولت این کشور در خاک سوریه حضور دارند، به همین دلیل این حضور غیرقانونی بوده است .

یورونیوز: سوئیس از مذاکرات ۷ ساله با اتحادیه اروپا کنار کشید.سوئیس اعلام کرد از مذاکراتی که از ۷ سال پیش تاکنون برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر اصلاح مقررات رفت و آمد و تجارت آزاد در جریان بود، خارج می‌شود.اتحادیه اروپا و سوئیس تاکنون در تلاش بودند تا پیش‌نویس نظام‌نامه روز‌آمد شده‌ای برای همکاری را امضا کنند به طوری که امکان دسترسی سوئیس به بازار واحد اتحادیه اروپا به طور منصفانه و برابر به این کشور داده شود. مقامات بروکسل غالبا این موازنه را «بازی با قواعد برابر» می‌نامند.

دویچه وله:  کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اتحادیه اروپا و لیبی را متهم کرده است که تلاش لازم برای نجات جان پناهجویانی که سعی می‌کنند از مسیر دریا خود را به اروپا برسانند نمی‌کنند.میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اتحادیه اروپا و لیبی را متهم کرده که در حفظ جان پناهجویان به شکل جدی اهمال می‌کنند. او گفته است که «از زندگی و امنیت افراد آسیب دیده به اندازه کافی محافظت نمی‌شود.»

اسپوتنیک روسیه: سفارت چین در واشنگتن تلاش برای متهم کردن پکن به “نشت آزمایشگاهی” ویروس کرونا را محکوم کرد. این مطلب در بیانیه منتشره  در وب سایت سفارت چین در واشنگتن پس از سخنان جو بایدن ، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام شده که در آن درستی چنین روایتی  در خصوص منشا پاتوژن کووید 19 منتفی دانسته نمی شود.در این بیانیه آمده است: برخی از نیروهای سیاسی از همان ابتدای شیوع همه گیری سعی کرده اند از این موضوع بهره برداری کرده و اتهاماتی را علیه دیگران مطرح سازند.

 ان. اچ.کی ژاپن: رئیس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو ادعا کرده فرود اجباری یک هواپیما که منجر به بازداشت روزنامه نگار مخالف دولت رومن پروتاسویچ شد بر اساس قوانین بین المللی بوده است. لوکاشنکو گفت دولت او هشداری از سوئیس مبنی بر تهدید بمبگذاری در این پرواز دریافت کرد.او همچنین گفت «بدخواهان» در داخل و خارج از کشور به بلاروس حمله می کنند و اینکه آنها از «خطوط قرمز» عبور کرده اند.

ایران پرس: دفتر بودجه کنگره آمریکا از افزایش قابل توجه مدرن سازی زرادخانه هسته ای آمریکا در سال جاری میلادی خبر داد. این دومین بار است که این نهاد پیش بینی‌های خود را برای هزینه‌های نوسازی نیروهای سه گانه هسته ای آمریکا افزایش می‌دهد. براساس گزارش دفتر بودجه کنگره آمریکا ، برآورد هزینه جایگزینی و به روزرسانی بمب افکن‌های استراتژیک، زیردریایی‌های مجهز به موشک های هسته ای و موشک‌های قاره پیمای زمین پایه مجددا افزایش یافته و از 315 میلیارد دلار در سال 2015 به 494 میلیارد دلار در سال 2019 و درسال جاری به 634 میلیارد دلار رسیده که نشان از افزایش 28 درصدی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *