جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

Loading

رسانه‌ها؛تحریم های جدید آمریکا ضد روسیه و…

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تحریم  سه نهاد و 13 کشتی روسیه از سوی آمریکا، واکنش کرملین به تحریم‌های آمریکا علیه طرح خط لوله گاز "جریان شمالی-۲"، پیشنهاد روسیه به اعضای «همسود» برای استفاده از بنادر کریمه، موافقت رژیم صهیونیستی با آتش بس یکجانبه در نوار غزه، آمار جدید شهدای غزه، تاکید بایدن بر راه‌حل تشکیل دو دولت برای حل مساله فلسطین،تعیین نماینده جدید آمریکا در امور کره‌شمالی، شرط بایدن برای ملاقات با رهبر کره شمالی، تاکید دوباره بایدن و مون بر اتحاد کشورهایشان در نخستین دیدار مشترک، نشست شورای امنیت درباره لیبی، تاریخ احتمالی جمع بندی مذاکرات وین، کشته شدن سرکرده «بوکوحرام» در نیجریه ، آغاز رزمایش نظامی امارات و مصر، گفت‌وگوی وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا، توافق هفت کشور صنعتی جهان برای توقف سرمایه‌گذاری در معادن زغال‌سنگ و رونمایی از طرح ۵۰ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول برای مهار کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس: وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه واشنگتن علیه مسکو، سه نهاد و 13 کشتی روسیه را تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، این سه نهاد و 13 کشتی را  به دلیل مشارکت آنها در پروژه خط لوله “نورد استریم 2” روسیه تحریم کرده است. سازمان “خدمات امداد و نجات دریایی روسیه”، “مورترن سرویس” و صندوق “منابع انرژی و گرمایی سامارا” نهادهایی هستند که به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.طرح خط لوله گازی نورد استریم 2 در دو مسیر با قابلیت انتقال 55 میلیارد متر مکعب گاز در سال، از طریق دریای بالتیک بین روسیه و آلمان در حال اجرا است.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کرملین در واکنش به اعمال تحریم‌های جدید وزارت خزانه داری آمریکا علیه تعدادی از شرکت‌ها و کشتی‌های روسی فعال در زمینه ساخت خط لوله گاز “جریان شمالی-۲”، تأثیر این اقدام در نشست سران روسیه و آمریکا را منتفی ندانست. “دیمیتری پسکوف” سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه به اعمال تحریم‌های جدید وزارت خزانه داری آمریکا علیه پروژه ساخت خط لوله گاز “جریان شمالی-2” واکنش نشان داده و تأثیر آن بر برگزاری نشست سران روسیه و آمریکا را بعید ندانست.

خبرگزاری فارس: یک مقام روس از کشورهای مستقل مشترک المنافع برای استفاده از بنادر کریمه برای حمل و نقل بار دعوت کرد. «گئورگی مرادف» نماینده دائم رئیس جمهور روسیه در کریمه  از کشورهای مستقل مشترک المنافع برای استفاده از بنادر این شبه جزیره برای حمل و نقل بار دعوت کرد.وی در حاشیه اولین همایش بین المللی تجاری تحت عنوان «زمان صادرات» ضمن صحبت در مورد دورنمای همکاری بین المللی در منطقه، این موضوع را مطرح کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: رسانه‌های اسرائیلی از موافقت کابینه رژیم صهیونیستی با آتش بس یکجانبه در نوار غزه خبر دادند.رسانه ای اسرائیل ضمن اعلام موافقت اکثریت اعضای کابینه اسرائیل با آتش بس یکجانبه در نوار غزه، از تلاش مصر برای تعیین زمان آغاز آتش بس خبر دادند. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد طبق توافق با طرف مصری، آتش بس در نوار غزه از ساعت ۲ صبح روز جمعه (به وقت محلی) آغاز شده است.

خبرگزاری تسنیم: وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای از افزایش تعداد شهدای یازده روز حمله رژیم صهیونیستی به ۲۴۸ نفر خبر داد. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که با بیرون کشیدن اجساد شماری دیگر از شهدا از زیر آوار، شمار شهدای جنگ یازده روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه به 248 نفر افزایش یافته است.

دویچه وله: رئیس جمهوری آمریکا بر آن است تا با بهره‌‌گرفتن از آتش‌بس جاری در راستای حل مناقشه بین اسرائیل و فلسطینیان تلاش کند. جو بایدن بر پایان قهر و خشونت در خاورمیانه تاکید ورزید و راه‌حل را تشکیل دو دولت مستقل دانست.جو بایدن در سخنرانی خود پیرامون اوضاع خاورمیانه از راه‌حل تشکیل دو دولت مستقل اسرائیلی و فلسطینی به‌مثابه یگانه راه‌حل پایدار و درازمدت بحران خاورمیانه سخن گفت و افزود: این تنها راه‌حل است، یگانه راه‌حل این بحران.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری آمریکا از انتخاب دیپلمات باسابقه‌ای با اصالت کره‌جنوبی به عنوان نماینده ویژه واشنگتن در امور کره‌شمالی خبر داد. «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست خبری مشترک با «مون جائه این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، از انتخاب «سانگ کیم» به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده در امور کره‌شمالی خبر داد.کیم که دیپلماتی با اصالت کره‌جنوبی است، در حال حاضر به عنوان مقام ارشد در دفتر امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام فعالیت داشته و دیپلماتی کهنه‌کار در عرصه دیپلماسی با آسیا است.

اسپوتنیک روسیه:جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در صورت موافقت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با کنار گذاشتن سلاح های هسته ای آماده دیدار با وی خواهد بود. بایدن پس از مذاکرات با مون جه این، رئیس جمهور کره جنوبی گفت: “اگر او تعهدات مشخصی را  برعهده خود بگیرد، من با او ملاقات خواهم کرد. اگر این تعهد مربوط به زرادخانه هسته ای او باشد و این ملاقات وسیله ای برای کاهش شدت کارهای وی باشد.”

 ان. اچ.کی ژاپن:  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نشستی را در واشنگتن با مون جه این همتای خود از کره جنوبی برگزار کرد. رهبران دو کشور مشتاقانه اتحاد مستحکم خود را ستودند و گفتند که در راستای غیرهسته ای سازی شبه جزیره کره همکاری خواهند کرد.بایدن در یک کنفرانس خبری مشترک گفت که «هر دو کشور مشتاقند تا با جمهوری دموکراتیک خلق کره تعامل دیپلماتیک داشته باشند تا با اتخاذ اقداماتی واقع گرایانه روز به روز از تنش ها کاسته شود. هدف نهایی ما غیرهسته ای سازی شبه جزیره کره است.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):نماینده ویژه سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره لیبی اعلام کرد، اطلاعات این سازمان نشان می دهد که هزاران مزدور خارجی همچنان در این کشور حضور داشته و تهدیدی امنیتی بر لیبی هستند. یان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی در این نشست گفت، حضور مداوم هزاران مزدور خارجی و اعضای گروه‌های مسلح و کمک گرفتن از آنها و اقدامات این مزدوران تهدیدی امنیتی نه فقط برای لیبی و برای سراسر منطقه محسوب می‌شود.

خبرگزاری مهر : نماینده روسیه در مذاکرات وین می گوید اگرچه گمانه زنی دشوار است اما دست کم به نظر او، روند گفتگوها در روزهای آغازین ماه میلادی ژوئن تکمیل خواهد شد. میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین، در گفتگو با شبکه رادیویی «اکو مسکوووی» گفت که مذاکرات وین با محور احیای برجام ممکن است اوایل ماه میلادی ژوئن (تقریباً اواسط خرداد) به جمع بندی نهایی برسد.

الکوثر فارسی: گزارش ها نشان می دهد «ابوبکر شکائو» سرکرده گروهک تروریستی «بوکوحرام» در درگیری با یک گروه شبه نظامی رقیب در شمال شرق نیجریه به هلاکت رسیده است. تماس های اسلامگرایان که در 72 ساعت گذشته توسط سرویس های ویژه نیجریه مورد رهگیری قرار گرفت، نشان می دهد رئیس بوکوحرام، ابوبکر شکائو، کشته شده است. این خبر روز جمعه توسط روزنامه نیجریه ای Daily Nijirien با استناد به گزارش سرویس‌های اطلاعات ملی گزارش شد.

خبرگزاری ایرنا: منابع رسانه ای از آغاز رزمایش نظامی مشترک امارات متحده عربی و مصر با نام «زاید ۳» خبر دادند. رزمایش مشترک نظامی زاید ۳ با مشارکت یگان های نیروی زمینی دو کشور در امارات آغاز شده است و تا ۳۰ مه ادامه دارد.این تمرین در چارچوب برنامه های نظامی برنامه ریزی شده میان دو کشور انجام می شود که هدف آن تبادل تخصص نظامی و رزمی و افزایش آمادگی عملیاتی نیروهای مسلح امارات و مصر است.

آناتولی  ترکیه:  مولود چاووش‌اوغلو و آنتونی بلینکن وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه تلفنی گفتگو کردند.چاووش‌اوغلو و بلینکن در این گفتگوی تلفنی، علاوه بر روابط دوجانبه درباره نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین و آتش‌بس در غزه نیز رایزنی کردند.

العالم فارسی: توافق اعضای گروه هفت برای مقابله با گرمایش زمین اتخاذ شد. هفت کشور پیشرفته جهان تصمیم به توقف سرمایه‌گذاری در صنعت استخراج معادن زغال‌سنگ در جهان گرفتند.این تصمیم به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با گرمایش زمین اتخاذ شده است.اعضای گروه هفت شامل آمریکا، انگلستان، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن به همراه اتحادیه اروپا، همچنین اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری بین‌المللی در طرح‌های نیروگاه‌های برقی بدون تجهیزات جمع‌آوری گازهای گلخانه‌ای باید متوقف شود.

یورونیوز: صندوق بین‌المللی پول از طرح کمک ۵۰ میلیارد دلاری برای پایان دادن به همه‌گیری کووید۱۹ در جهان رونمایی کرد، طرحی که هدف از آن واکسیناسیون دست کم ۴۰ درصد از کل جمعیت جهان تا پایان سال جاری میلادی اعلام شده است.کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول در اجلاس جهانی بهداشت در چارچوب نشست گروه ۲۰ در رم برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: «در پیشنهاد ما اهداف تعریف، نیازهای بودجه‌ای بررسی و اقدامات عملی مشخص شده است.»از اهداف دیگر این طرح واکسیناسیون دست کم ۶۰ درصد از کل جمعیت جهان تا پایان ۲۰۲۲ میلادی است، امری که در نهایت به بهبود اقتصاد پایدار جهانی کمک خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *