جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

رکود اقتصاد انگلیس تائید شد/چالش سوناک برای جلب آراء انتخاباتی

لندن – ایرنا – تازه‌ترین داده‌های مرکز آمارهای ملی انگلیس که امروز (پنجشنبه) منتشر شد نشان می‌دهد که اقتصاد انگلیس در اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) وارد دوره رکود شده است؛ مساله‌ای که در آستانه برگزاری انتخابات سراسری، اعتبار حزب حاکم محافظه‌کار را به شدت مخدوش کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ آغاز رزمایش مشترک نظامی آمریکا، ژاپن و فرانسه برای مقابله با نفوذ چین و…

۱۴۰۰/۰۲/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست اتحادیه اروپا برای گفتگوهای «بدون وقفه» در وین، اعلان آتش بس 3 روزه توسط طالبان، شلیک بیش از ۲۵۰ راکت و موشک از نوار غزه، حمایت آمریکا از گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان، کارشکنی آمریکا در صدور بیانیه شورای امنیت درباره جنایات اسرائیل، آغاز رزمایش مشترک نظامی آمریکا، ژاپن و فرانسه برای مقابله با نفوذ چین، نشست گروه‌های شیعه عراق با الکاظمی، طرح پوتین برای خروج روسیه از پیمان آسمان‌های باز، افزایش تولید نفت ایران به بالاترین رقم دو سال اخیر، کشف محموله بزرگ تسلیحاتی در دریای عرب توسط ناوگان آمریکا، ادعای پنتاگون درباره مانور قایق‌های ایران در نزدیکی شناور‌های آمریکایی و تأکید بورل بر لزوم عدم تیرگی بیشتر روابط با روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: اتحادیه اروپا روز دوشنبه خواستار تداوم گفتگوهای هسته‌ای در وین تا به نتیجه رسیدن کامل مذاکرات و احیای برنامه جامع اقدام مشترک، برجام شد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این خواسته اعلام کرد که مذاکرات در وین باید تا دستیابی به موفقیت کامل برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و نیز ملزم کردن تهران به اجرای کامل تعهدات پیشین خود در چارچوب برجام، بدون وقفه ادامه پیدا کند. آقای بورل که پس از نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل سخن می‌گفت در ادامه یادآور شد:«این مذاکرات یک فرایند دیپلماتیک بسیار ظریف و فشرده است؛ من این جرات را به خرج می‌دهم که بگویم نسبت به نتیجه و فرجام آن خوش‌بین هستم.»

ان. اچ.کی ژاپن: گروه طالبان اعلام داشته که در پایان ماه رمضان به مناسبت تعطیلی اسلامی عید فطر سه روز در افغانستان آتش بس برقرار خواهد کرد. ماه رمضان حدود یک ماه پیش آغاز شد و عید فطر در اواخر هفته جاری است. طالبان در بیانیه ای در روز دوشنبه این آتش بس را اعلام کرد و گفت که به همه جنگجویان این گروه گفته است که در مدت تعطیلات همه حمله ها را متوقف کنند. بنا به گزارش ها، مقام های دولت افغانستان از این تصمیم استقبال کرده اند. آمریکا قصد دارد تا همه نیروهای خود را تا ماه سپتامبر از افغانستان خارج کند. این در حالی است که نبردها میان گروه ستیزه جوی طالبان و نیروهای دولتی افغانستان همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری فارس: ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای گفت از دیشب تا صبح امروز بیش از دویست‌وپنجاه فروند راکت و موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده و در عسقلان نیز هفت صهیونیست زخمی شدند. به نوشته وبگاه ارتش رژیم صهیونیستی، در این بیانیه ادعا شده که مواضع گروه مقاومت جهاد اسلامی در نوار غزه را نیز هدف قرار داده که در پی آن حداقل ۱۵ عضو این گروه به شهادت رسیدند. صهیونیست‌ها که با موشک‌ها و راکت‌های جدید گروه‌های مقاومت فلسطینی غافلگیر شده‌اند، سعی کردند در این بیانیه با زبان تهدید مقداری از آبروی ریخته‌شده خود را پس بگیرند: «حملات ما تنها شروع این مسیر هستند، روز سخت‌تری را در پیش خواهید داشت و آنچه که در طول شب رخ داد، به‌صورت مستقیم ادامه خواهد یافت». ایران پرس: اتحادیه عرب سرانجام برای بررسی جنایات رژیم صهیونیستی تصمیم به برگزاری نشست گرفت.اتحادیه عرب اعلام کرد که بنا به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین برای بحث درباره راه‌های مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در قدس، روز دوشنبه نشست اضطراری برگزار می‌کند.

خبرگزاری ایلنا: ایالات متحده از گفتگوی سعودی و ایران در عراق پشتیبانی اما مشارکت در آن را رد می کند. جویی هود، مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه گفت که دولت بایدن از تلاش‌های عراق در میزبانی گفتگوهای ایران و عربستان سعودی پشتیبانی می‌کند اما واشنگتن هیچ نقشی در این گفت‌وگو نخواهد داشت. جوی هود،  دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک گفت که گفت‌وگوی آزاد همیشه به جنگ ارجح است.

العالم فارسی: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه جلسه‌ای برای بررسی خشونت‌ها در قدس شرقی برگزار کرد. منابع خبری گزارش داده‌اند این شورا، در حال بررسی صدور بیانیه‌ای است که از اسرائیل می‌خواهد به سیاست تخلیه منازل فلسطینی‌ها پایان دهد. طبق این گزارش، بیانیه مذکور علاوه بر این خواستار «خویشتن‌داری» و احترام به «وضعیت کنونی در اماکن مقدس» است. سفیر ایرلند در سازمان ملل متحد که خواستار این نشست فوری در شورای امنیت شده بود گفت: «شورای امنیت باید فوراً نظرش را اعلام کند و ما امیدواریم که بتواند امروز این کار را انجام دهد.» دیپلمات‌های شورای امنیت گفته‌اند تمامی ۱۵ عضو این شورا از شدت گرفتن خشونت‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند اما آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد رژیم صهیونیستی مدعی شده صدور بیانیه در شرایط فعلی، چندان سودمند نیست.

خبرگزاری ایرنا: نخستین رزمایش آمریکا، ژاپن و فرانسه با هدف آنچه مقابله با نفوذ روز افزون چین در منطقه خوانده می شود امروز سه شنبه در جنوب توکیو آغاز شد. ژاپن به ندرت تمرینات نظامی مشترک با کشورهای اروپایی برگزار کرده است با این حال انتظار می رود هم ناو هواپیمابر انگلیس و هم ناوچه آلمانی در اواخر سال جاری میلادی به منطقه هند و اقیانوس آرام اعزام شوند. آمریکا بعد از حضور جو بایدن در کاخ سفید، علیرغم تصور عمومی، حضور نظام خود در اطراف چین به ویژه دریای جنوبی را افزایش داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): گروههای شیعه عراق برای بررسی سه پرونده سیاسی و امنیتی، اواخر هفته جاری با نخست وزیر این کشور تشکیل جلسه می‌دهند. قرار است در این نشست حوادث اخیر استان کربلا، ظهور مجدد پدیده ترور فعالان و روزنامه نگاران و آمادگی دولت برای تامین امنیت و برگزاری انتخابات پارلمانی بررسی شود. روز یک شنبه، افراد مسلح ناشناس، ایهاب الوزنی، فعال مدنی برجسته در اعتراضات عراق را در نزدیکی منزلش ترور کردند.

خبرگزاری مهر : «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور، روسیه طرح قانونی خروج این کشور از پیمان آسمان های باز را به مجلس دومای روسیه ارائه کرد. این طرح قانونی امروز سه شنبه در دستورکار دوما قرار گرفت. رئیس جمهور روسیه روز گذشته هم «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، را به عنوان نماینده خود برای بررسی طرح قانونی خروج از پیمان آسمان های باز در مجلس دوما و شورای فدراسیون تعیین کرد. پیمان آسمان‌های باز، توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲ میلادی به امضا رسید و مربوط به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است. این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

الکوثر فارسی: منابعی که معاملات نفتی را دنبال می کنند اعلام کردند ایران در ماه آوریل به طور متوسط 2 میلیون و 350 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است که بالاترین میزان تولید نفت ایران از ماه مه 2019 است. به نظر می رسد که به‌خاطر افزایش تولید نفت ایران، تولید نفت اوپک هم در ماه آوریل به بالاترین رقم طی سه ماه گذشته یعنی ۲۴.۹۶ میلیون بشکه در روز رسیده است. تحلیلگران تخمین می‌زنند تولید نفت خام اوپک ۷۰ هزار بشکه در روز در آوریل افزایش یافته باشد که نتیجه ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید نفت ایران است.

دویچه وله: ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا موفق به کشف و ضبط یک محموله بزرگ تسلیحاتی در آب‌های واقع در شمال دریای عرب شد. مقصد این محموله نظامی روشن نیست. این قایق حامل جنگ‌افزارهای ساخت روسیه و چین بوده است. این نخستین باری نیست که ناوگان آمریکا موفق به کشف جنگ‌افزارهایی می‌شود که توسط کشتی‌های باری یا قایق‌ها حمل می‌شوند. تحقیقات بر سر مقصد این شناور از خدمه آن ادامه دارد. یکی از مقصدهای محتمل این قایق بندری در یمن بوده است.

اسپوتنیک روسیه:  زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در سخنانی گفت که اسرائیل تجاوز علیه قدس را آغاز کرد و در صورتی که حملات و جنایات علیه این شهر متوقف نشود، وساطت و تلاش‌های سیاسی برای آرام‌سازی اوضاع و توقف درگیری‌ها بی‌معنی خواهد بود. همزمان ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام به رژیم اسرائیل اولتیماتوم داد که اگر محاصره مسجد الاقصی را به‌سرعت پایان ندهد، باید ظرف دو ساعت آینده منتظر پاسخ سنگین و قاطع ما باشد. از سوی دیگر، فوزی برهوم، سخنگوی حماس خطاب به اسرائیل گفت: «تا زمانی که حملاتش ادامه داشته باشد، مقاومت در وضعیت درگیری با رژیم اشغالگر قرار خواهد داشت».

خبرگزاری صدا و سیما: «دیفنس وان»؛ «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا دوشنبه‌ شب در یک نشست خبری مدعی شد که قایق‌های تندروی ایرانی در فاصله ۱۵۰ تا ۳۰۰ یاردی شناور‌های نظامی آمریکایی مانور‌های «غیرایمن» انجام داده‌اند. سخنگوی پنتاگون در این خصوص ادعا کرد: قایق‌های تندروی ایرانی اقدام به مانور‌های «غیرایمن و غیرحرفه‌ای» در نزدیکی شناور‌های نیروی دریایی آمریکا که در تنگه هرمز مشغول اسکورت کردن زیردریایی یو‌اس‌اس جورجیا بوده‌اند، کرده‌اند. وی در ادامه مدعی شد: یک شناور گارد ساحلی آمریکا [که مشخص نیست در تنگه هرمز چه می‌کند!]طی دو مرحله در مجموع ۳۰ گلوله اخطار برای هشدار دادن به ۱۳ قایق ایرانی که در مسافت ۱۵۰ تا ۳۰۰ یاردی بودند، شلیک کرد. سخنگوی پنتاگون در توجیه حضور این شناور گارد ساحلی آمریکا در تنگه هرمز، مدعی شد که آن‌ها در حال اسکورت زیردریایی یو‌اس‌اس جورجیا بوده‌اند.

تسنیم: “جوزپ بورل” مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست وزیران 27 کشور عضو این سازمان اعلام کرد، همه کشورهای اتحادیه اروپا  بطور جدی از مواضع جمهوری چک و بلغارستان علیه مسکو حمایت می‌کنند، ولی در عین حال معتقدند که تیرگی بیش از حد روابط با روسیه مورد نیاز هیچکس نیست و باید تلاش کرد که وخامت اوضاع کاهش یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *