جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

رسانه‌ها؛ تقویت اتحاد نظامی آمریکا واتحادیه اروپا و…

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: الحاق آمریکا به برنامه دفاع مشترک اتحادیه اروپا، سفر وزیر امور خارجه آمریکا به کی یف،ادعای واشنگتن درباره حضور نظامیان روسیه در مرز اوکراین، بیانیه قاطع گروه هفت ضد چین، توافق ژاپن، آمریکا و کره جنوبی برای همکاری نزدیک در قبال کره شمالی، طرح کمیسیون اروپا برای مقابله با گسترش نفوذ شرکت‌های چینی درکشورهای عضو، نتانیاهو در آستانه فروپاشی سیاسی، اقدام اتحادیه اروپا در محکومیت شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی، ادامه مذاکرات «وین» درباره برجام، سفر هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران،اولین اظهار نظر رسمی سوریه درباره روابط با عربستان، سفر ناگهانی «محمد بن زاید » به عربستان برای گفت‌وگو درباره ایران، اولین مذاکرات مصر و ترکیه برای عادی‌سازی روابط پس از ۸ سال،تصمیم اپوزیسیون میانمار برای مقاومت مسلحانه ، درخواست افغانستان برای عضویت ناظر در شورای ترک وگفتگوی اردوغان و مرکل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا به برنامه دفاع مشترک اتحادیه اروپا ملحق می‌شود. منابع دیپلماتیک گزارش دادند ، سه کشور غیرعضو در اتحادیه اروپا شامل آمریکا، نروژ و کانادا به ابتکارعمل بروکسل با هدف ارتقای سرعت استقرار دوباره نیروها در اروپا پیوسته‌اند. در همین حال هیچ نشانه‌ای مبنی بر تلاش انگلیس که به تازگی از اتحادیه اروپا خارج شده است، برای ملحق شدن به این ابتکارعمل دیده نمی‌شود. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، تصمیم درباره تعیین این مشارکت‌کنندگان خارجی در پروژه مذکور امروز (پنجشنبه) رسمی خواهد شد. پیمان “پسکو” (PESCO) عمدتا برای کمک به ائتلاف ناتو طراحی شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک سفر رسمی وارد کی یف شد. هدف او از این سفر تقویت مشارکت بین اوکراین و آمریکا، گفتگو در مورد روسیه و اصلاحات در اوکراین اعلام شده است. وی در این سفر با ولدیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین دیدار خواهد کرد.این اولین سفر یک مقام بلندپایه آمریکایی به اوکراین پس از روی کار آمدن دولت بایدن است.

العالم: مقام‌های آمریکایی با ادعای تداوم حضور هشتاد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، گفتند مسکو با این اقدام قصد دارد پیامی به واشنگتن، کی‌یف و کشورهای عضو ناتو بدهد.روزنامه «نیویورک تایمز» بامداد پنجشنبه به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش داد که روسیه برای ارسال پیامی به کی‌یف و متحدانش، حدود ۸۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرز اوکراین نگاه داشته است.

ان. اچ.کی ژاپن: وزیران خارجه کشورهای گروه هفت مذاکرات سه روزه خود در لندن را با صدور بیانیه مشترکی که لحنی قاطع در برابر چین دارد به پایان بردند. این وزیران در مورد وضعیت در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی و اطراف آنها که پکن مشغول افزایش حضور خود در آنجا بوده ابراز نگرانی کردند. آنها همچنین بر مخالفت قوی خود با هر اقدام یک جانبه که نظم بین المللی بر اساس قانون را تضعیف کند تاکید کردند.

خبرگزاری ایرنا: دیپلمات های ارشد ژاپن، آمریکا و کره جنوبی توافق کردند که برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی همکاری نزدیک با هم داشته باشند. موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و چونگ اویی یونگ وزیر خارجه کره جنوبی روز گذشته /چهارشنبه / در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای گروه هفت با هم دیدار کردند.موتگی ضمن استقبال از این سیاست گفت: این خط مشی هدف خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره را کاملا حفظ می کند و متعهد می شود که تلاش برای تضمین امنیت متحدان آمریکا را افزایش دهد.

یورونیوز:کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهادی ارائه کرد که براساس آن امکان جلوگیری از فعالیت و سرمایه گذاری آن دسته از شرکت های خارجی که از اعتبارات دولتی بهره می‌برند، فراهم می‌شود.هرچند در این طرح پیشنهادی نامی از شرکت‌های چینی برده نشده است اما هدف از آن مقابله با حضور طرف‌های چینی در بازار خریدهای دولتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. چین با این که دومین شریک تجاری اتحادیه اروپا پس از آمریکا محسوب می‌شود اما بروکسل به دنبال ایجاد توازن در رابطه اقتصادی و تجاری با این کشور است.

اسپوتنیک روسیه: رووین ریولین رئیس اسرائیل از یائیر لاپید برای تشکیل  دولت دعوت کرد. ریولین گفت: بر اساس توصیه که امروز از احزاب عضو پارلمان دریافت کردم، تصمیم گرفتم که اختیار تشکیل دولت را به نماینده لاپید منتقل نمایم.

ایران پرس: سخنگوی اتحادیه اروپا با تاکید بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌ صهیونیست‌ها در اراضی خصوصی فلسطینیان، درباره تحولات منطقه شیخ جراح ابراز نگرانی کرد. اتحادیه اروپا بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینی‌ها و تخریب منازل آنها را محکوم کرد.«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا در این بیانیه گفت: «ما ساخت شهرک‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را رد می‌کنیم زیرا طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند».

خبرگزاری فارس: مذاکرات «وین» درباره برجام فردا ازسرگرفته می‌شود. مذاکرات برای احیای برجام فردا (جمعه 17 اردیبهشت ماه) در وین از سر گرفته می‌شود.

خبرگزاری ایلنا: هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر می‌کند. تیم ارشدی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده به تهران بازمی‌گردد تا بررسی‌های پادمانی از مواد هسته‌ای را ادامه دهد‌.

خبرگزاری مهر : سفیر سوریه در لبنان در اظهار نظری که اولین واکنش رسمی دمشق درباره روابط با عربستان محسوب می شود، از هر گونه بازنگری ریاض در مواضعش در قبال سوریه استقبال کرد. در اولین واکنش و اظهار نظر رسمی سوریه درباره روابط با عربستان، سوریه اعلام کرد که از هر طرح و ابتکاری که در آن بازنگری مسئولانه باشد، استقبال می کند زیرا به براداران خود تمایل دارد و عربستان کشور برادر است.

خبرگزاری تسنیم: ولیعهد ابوظبی در سفری ناگهانی وارد عربستان شد. «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار کرد.بر اساس این گزارش، دو طرف در این دیدار پرونده‌های مختلف منطقه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله شرایط یمن و سوریه و مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دادند.

الکوثر فارسی: قاهره میزبان اولین نشست مقامات مصر و ترکیه طی ۸ سال گذشته است که با حضور شخصیت‌های عالی رتبه دیپلماتیک و امنیتی دو طرف برگزار می‌شود. مذاکرات سیاسی میان مصر و ترکیه  از دیروز به ریاست سادات اونال، معاون وزیر خارجه ترکیه و حمدی سند، معاون وزیر خارجه مصر آغاز شد و امروز ادامه خواهد یافت . در این مذاکرات درباره اقداماتی که باید برای عادی سازی روابط میان دو کشور اتخاذ شود، صحبت خواهد شد.

دویچه وله: ​​​​​​​با گذشت چند ماه از کودتای نظامی میانمار هنوز از اعتراض‌های خیابانی کاسته نشده است. مخالفان حکومت نظامی حال از تشکیل “نیروهای مدافع مردم” خبر می‌دهند.حکومت نظامی در میانمار با خشونت تمام جواب معترضین و تظاهرکنندگان را می‌دهد. پس از اعلام حکومت نظامی در روزهای نخست ماه فوریه، نظامیان تاکنون بیش از ۷۶۰ نفر را به گلوله بسته‌اند و بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ نفر را نیز بازداشت کرده‌اند.”دولت وحدت ملی” که از مخالفان کودتای نظامی تشکیل شده روز چهارشنبه ۵ مه (۱۵ اردیبهشت) اعلام کرد که برای دفاع از معترضین در خیابان‌ها در حال آماده‌سازی واحدهای مسلح “نیروهای مدافع مردم” است.

آناتولی  ترکیه:  وزارت امور خارجه افغانستان طی ارسال نامه‌ای به شورای کشورهای ترک زبان، خواهان کسب عضویت ناظر در این شورا شد.محمد حنیف اتمر، وزیر امورخارجه افغانستان با ارسال نامه‌ای به بغداد عامریف، دبیرکل شورای کشورهای تُرک زبان خواهان کسب عضویت کشورش به عنوان کشور ناظر در این شورا شد.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از طریق ویدئو کنفرانس در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. اردوغان در این دیدار تاکید کرد که پیشرفت دریافت شده در روابط ترکیه-اتحادیه اروپا نباید از دست داده شود.وی همچنین اظهار داشت که یونان به اقدامات تحریک‌آمیز خود علیه ترکیه و عقب راندن قایق‌های حامل پناهجویان در دریای اژه به شکل غیرقانونی و غیروجدانی ادامه می‌دهد، اما ترکیه در قبال این اقدامات رویکرد میانه‌روی خود را حفظ می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *