جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این رژیم به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس گفت: حجم مبادلات تجاری تهران – مینسک در سال ۲۰۲۳ میلادی، رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد، با این حال، این رقم با نقطه مطلوب و سطح مورد انتظار رهبران دو کشور فاصله زیادی دارد.

کی‌یف برای تامین تجهیزات دفاعی به ناتو متوسل شد

تهران-ایرنا- هیات اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: بدنبال حملات موشکی روسیه به زیرساخت‌های حیاتی و انرژی اوکراین، کی‌یف در نشست فوق العاده امروز (پنجشنبه) شورای ناتو و اوکراین از متحدان غربی خود خواست تجهیزات دفاعی در اختیار این کشور قرار دهند.

استعفای اعتراضی در وزارت خارجه آمریکا بر سر جنگ غزه / افزایش مخالفت با جنگ در آمریکا

وزارت خارجه آمریکا کناره‌گیری یکی از کارمندان خود در اعتراض به آن‌چه که او «انفعال» ایالات متحده در قبال جنگ غزه نامیده بود، را ناشی از وجود «تنوع گسترده دیدگاه‌ها و نظرات» دانسته است.

Loading

رسانه‌ها؛مقابله با چین و روسیه  محور نشست گروه هفت و…

۱۴۰۰/۰۲/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار بلینکن به روسیه،تاکید لندن  بر مقابله با چین و روسیه  در نشست گروه هفت، رایزنی هیأت ارشد آمریکایی با شاه اردن درباره احیای مذاکرات سازش، شکست سفر فرستادگان سازمان ملل و آمریکا در امور یمن به عمان، دیدار  هیئت عربستانی با بشار اسد در سوریه،تلاش جمهوری‌خواهان برای مقابله با بازگشت بایدن به برجام، تاکید بورل برپیشبرد احیای برجام، ابراز نگرانی پنتاگون از فعالیت‌های نیروی دریایی ایران، تاکید مجدد وزیران خارجه گروه G7 بر غیرهسته ای سازی کره شمالی، رای منفی پارلمان ارمنستان به نخست وزیری پاشینیان، افزایش سقف پذیرش پناهجویان بادستور بایدن، خریداری ۳۰ جنگنده رافال توسط مصر،اتحاد سیاسی و راهبردی لیبی و مصر، انتقاد ترکیه از رویکرد یونان در مورد حل مسئله قبرس، سفر نماینده ویژه آمریکا به افغانستان، رایزنی مقامات نظامی آمریکا و کره جنوبی درباره وضعیت امنیتی منطقه،گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره رشد مثبت بخش نفت اقتصاد ایران و هشدار محققان انگلیسی درباره احتمال «ناکامی واکسن کرونا» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای انگلیسی خود گفت: در پی تنش با روسیه نیستیم، اما اگر مسکو در پی رفتار‌های تنش زا باشد بدان پاسخ خواهیم داد.وزیر خارجه آمریکا افزود : آمریکا متحدی نزدیک تر و شریکی نزدیک تر از انگلیس ندارد و جو بایدن، رئیس جمهور امیدوار است در کنفرانس گروه هفت که یک ماه دیگر در انگلیس برگزار می شود، حاضر شود.

خبرگزاری مهر : وزیر خارجه انگلیس در یک بیانیه‌ با اشاره به ریاست این کشور بر گروه هفت، این دوره را یک فرصت مناسب برای متحد ساختن جوامع دموکراتیک در برابر چالشهای مشترک و تهدیدهای در حال ظهور خواند. انگلیس روز سه شنبه در نشست گروه هفت خواهان اقدام قاطع کشورهای عضو گروه هفت برای حراست از دموکراسی‌ها علیه تهدیدات جهانی مشابه با تهدیدات برخاسته از جانب روسیه و چین است.

خبرگزاری فارس: هیأت ارشد آمریکایی در سفری به امان پایتخت اردن با شاه این کشور دیدار و درباره تحولات منطقه به ویژه فلسطین گفت‌وگو کرد.هیأت ارشد آمریکایی به ریاست سناتور «کریس مورفی» عضو مجلس سنای آمریکا به همراه «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی کاخ سفید، «تیموتی لیندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در یمن و تعدادی از مسئولان وزارت دفاع و خارجه آمریکا روز دوشنبه (دیروز) با «عبدالله دوم» شاه اردن دیدار کرد.

خبرگزاری تسنیم: منابع وابسته به  دولت نجات ملی یمن از شکست سفر فرستادگان سازمان ملل و امریکا در امور یمن به عمان برای متوقف کردن جنگ و از سرگیری مذاکرات سیاسی خبر دادند. «عبدالملک العجری» عضو تیم مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در توییتی از ناکامی سفر فرستادگان سازمان ملل و امریکا در امور یمن به عمان برای توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات سیاسی خبر داد.العجری در توئیتی نوشت: «منابع رسانه‌ای اعلام کرده‌اند که فرستادگان سازمان ملل و آمریکا بی سر و صدا و بی نتیجه از مسقط بر گشتند، اما صحیح‌تر آن است که بگویند آنها دست‌خالی به مسقط آمدند و چیزی برای عرضه نداشتند.

الکوثر فارسی: روزنامه رای الیوم روز دوشنبه از سفر یک هیئت بلندپایه عربستان به دمشق و دیدار با «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه برای آماده سازی بازگشت روابط بین دو کشور خبر داد.این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک سوریه نوشت: هیئت عربستانی به ریاست «خالد الحمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان به دمشق رفته و با بشار اسد و «علی المملوک»، معاون ریاست جمهوری در امور امنیتی دیدار کرد.

 خبرگزاری ایلنا: جمهوری خواهان به دنبال مقابله با بازگشت بایدن به برجام هستند. در حالی که دولت بایدن گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را در مورد برجام با ایران آغاز کرده‌، جمهوری خواهان در حال تلاش برای اتخاذ رویکردهایی هستند که ورود مجدد بایدن به توافق را سخت‌تر و پیچیده کند. دولت ترامپ ابزارهای قانونی در این راستا را برای آن‌ها فراهم کرده است و جمهوری‌خواهان به دنبال استفاده از آن هستند.

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید نشست وزرای خارجه کشورهای گروه هفت فرصت مناسبی برای پیگیری احیای برجام به شمار می‌رود. بورل دوشنبه برای حضور در نشست جدید اعضای گروه ۷ که بعد از حدود دو سال به صورت حضوری در لندن، برگزار می‌شود، وارد پایتخت بریتانیا شد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز پیشتر وارد لندن شده است. بورل گفت من به عنوان هماهنگ کننده برجام بر نیاز استفاده از فرصت فعلی برای پیشبرد بازگشت ایالات متحده به برجام و اجرای کامل این توافق تاکید کردم.

العالم فارسی: سخنگوی پنتاگون طی نشست خبری درباره تحولات اخیر منطقه غرب آسیا مرتبط با ایران،‌ افغانستان و عراق اظهار نظر کرد.«جان کربی» «جان کربی» در پاسخ به سوالی درباره تقابل اخیر بین شناورهای نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس گفت: «ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک، نگرانی خود را از فعالیت‌های نیروی دریایی ایران که امنیت منطقه خلیج فارس را تحت تأثیر قرار می‌دهد ، اعلام کردیم».سخنگوی پنتاگون در ادامه مدعی شد: «ما با نیروی دریایی ایران ارتباط مستقیم داریم، اما آنها به اخطارها توجه نمی‌کنند».

 ان. اچ.کی ژاپن: نشست وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان (G7) روز دوشنبه در لندن برگزار شد و حاضران با هدف «خلع کامل، قابل اثبات و برگشت ناپذیر» تسلیحات کشتار جمعی و موشک های بالستیک با هر بردی برای کره شمالی موافق بودند.آنها همچنین در این زمینه که همه کشورها باید به طور کامل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی را اجرا کنند، هم نظر بودند.در این نشست، موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن، از همتایانش خواست که حل و فصل سریع مسئله آدمربایی اتباع ژاپنی توسط کره شمالی را درک و از آن حمایت کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پارلمان ارمنستان به نخست وزیری پاشینیان رای منفی داد.قانونگذاران ارمنستان برای یک نشست ویژه تشکیل جلسه دادند و نامزدی نیکول پاشینیان را به عنوان رئیس جدید دولت برای سازماندهی انتخابات زود هنگام پارلمان رد کردند.آرارات میرزویان، رئیس پارلمان ارمنستان گفت: یک قانونگذار به انتخاب پاشینیان رای داد، سه تن مخالف بودند و ۷۵ تن رای ممتنع داشتند. پاشینیان نخست وزیر منتخب نیست.

دویچه وله: بایدن سقف پذیرش پناهجویان را چهار برابر کرد. طبق تصمیم جو بایدن، ایالات متحده تا پایان ماه سپتامبر حداکثر ۶۲هزار و ۵۰۰ پناهجو خواهد پذیرفت و این میزان را در سال آینده به ۱۲۵هزار نفر می‌رساند. دونالد ترامپ این سقف را به ۱۵ هزار نفر تقلیل داده بود.رئیس جمهور آمریکا، شامگاه دوشنبه (چهارم مه)  سقف تعیین شده  ترامپ برای پذیرش پناهجو را لغو کرد و گفت  ۶۲هزار و ۵۰۰ نفر از متقاضیان اجازه خواهند یافت در سال ۲۰۲۱ وارد ایالات متحده شوند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع مصر از امضای قراردادی با فرانسه برای خرید ۳۰ جنگنده رافائل خبر داد. وزارت دفاع مصر در بیانیه‌ ای اعلام کرد: ارتش مصر با شرکت داسو اویاسیون فرانسه قراردادی را برای خرید ۳۰ جنگنده رافال امضا کرد که هزینه آن از طریق یک وام که مدت بازپرداختش حدود ۱۰ سال خواهد بود، پرداخت می‌ شود. در این بیانیه آمده است: این جنگنده‌ ها از توانایی‌ های بالایی برخوردارند که از جمله آن توانایی انجام مأموریت‌ هایی در مسافت طولانی و داشتن سامانه تسلیحاتی پیشرفته و توانایی بالا در رزمایش است.

آناتولی  ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه بر اهمیت محافظت از تمامیت ارضی، حاکمیت، استقلال و اتحاد سیاسی لیبی برای آنکارا تاکید کرد.مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که برای انجام برخی دیدارهای رسمی در طرابلس به سر می‌برد، با نجلا المنقوش، همتای لیبیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

تی.آر.تی ترکیه: ترکیه از رویکرد یونان و بخش روم‌نشین قبرس در مورد حل مسئله قبرس انتقاد کرد. عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه در کنفرانس خبری پس از نشست هیئت اجرایی مرکزی حزب متبوعش به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: مذاکره با تفکری که ترک‌های قبرس، جمهوری ترک قبرس شمالی و مسئله آنها را قبول ندارد، امکان پذیر نیست.چلیک با انتقاد از موضع طرف بخش روم نشین قبرس و یونانی در رابط با حل مسئله قبرس و همچنین تلاش آتن برای تبدیل این موضوع به مسئله بین اتحادیه اروپا و ترکیه گفت: اگر استفاده ابزاری اتحادیه اروپا توسط بخش روم نشین قبرس برای آن‌ها قابل قبول است، مبارکشان باشد.

ایران پرس: نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان بار دیگر وارد کابل پایتخت این کشور شد. قرار است «زلمی خلیل‌زاد» در این سفر با «محمد اشرف غنی»، رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان دیدار و درباره مذاکرات صلح این کشور گفتگو کند.آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه تامین امنیت و مبارزه تروریسم در افغانستان به این کشور حمله کردند.

خبرگزاری ایرنا: ستاد مشترک ارتش کره جنوبی (JCS) در بیانیه ای اعلام کرد: ژنرال های ارشد کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا، درباره وضعیت امنیتی منطقه و تعهد واشنگتن برای ایجاد بازدارندگی گسترده در هاوایی گفت و گو کردند.در جریان گفت و گوهایی که روز جمعه در هاوایی برگزار شد ژنرال وون این چول” رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی و ژنرال “مارک میللی” همتای آمریکایی وی در مورد وضعیت امنیت منطقه تبادل نظر و بر تعهد خود برای تامین امنیت و ثبات منطقه تاکید کردند.

خبرگزاری فارس: صندوق بین‌المللی پول گزارش داد، بخش نفتی ایران علی رغم افت شدید و چشمگیر در سال 2019 که منفی 38.9 درصد برآورد شده است، در سال 2020 همزمان با شیوع کرونا و در عین حال تحریم‌های نفتی، رشد 3.1 درصدی را ثبت و در سال جاری میلادی رشد 4.1 درصدی را ثبت خواهد کرد. صندوق بین المللی پول IMF در بخشی از یکی از گزارش چشم انداز اقتصادی منطقه‌ای خود که به بررسی منطقه غرب آسیا و آسیای میانه پرداخته است، از رشد بخش نفتی و غیر نفتی ایران در سال 2020 یعنی سال شیوع کرونا و همچنین سال پیش رو یعنی سال 2021 خبر داد.

رادیو چین: مطالعه انجام شده در انگلیس نشان داده است که بیش از 500 نفر از کسانی که دوز واکسن ضد کرونای خود را دریافت کرده اند، به دلیل ابتلا به بیماری کووید-19 در بیمارستان پذیرش شده اند. محققان دانشگاه «لیورپول» می گویند که تمامی این بیماران حداقل سه هفته قبل از پذیرش در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید-19، یک دوز از واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند؛ این محققان می گویند که این دسته از بیماران عمدتا ضعیف و سالخورده اند و این تعداد افراد پذیرش شده در بیمارستان صرفا 1 درصد از 52 هزار نفر شرکت کننده در پروسه تحقیقات این محققان انگلیسی را تشکیل می دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *