جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟

درحالی‌که کابینه اسرائیل حمله نظامی به ایران را تصویب کرده، همراهی یا عدم همراهی امریکا با اسرائیل به مسئله سیاست خارجی این کشور و ائتلاف غربی‌ها متشکل از کشورهای اروپایی تبدیل شده است. اما آیا امریکا مقابل عمل انجام شده قرار خواهد گرفت یا بایدن تنش را کنترل خواهد کرد؟ برای بررسی پاسخ‌ها گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

ترکیه‌: غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری مواجه است

تهران- ایرنا- نماینده ترکیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (به وقت محلی) در نشست شورای امنیت درباره تحولات غرب آسیا و فلسطین، هشدار داد که نوار غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری مواجه است.

نمایندگان کنگره آمریکا: اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند

تهران- ایرنا- گروهی از نماینده دموکرات کنگره آمریکا ادعای جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی ناقض قوانین بین‌المللی نیست را رد و تاکید کردند که (رژیم) اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند.

لندن: اسرائیل باید دسترسی بدون مانع آنروا به شمال غزه را فراهم کند

تهران- ایرنا- باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در جریان نشست روز چهارشنبه (به وقت محلی) شورای امنیت درباره تحولات غرب آسیا و فلسطین، گفت: لندن آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را به رسمیت می‌شناسد و (رژیم) اسرائیل باید دسترسی بدون مانع این سازمان به شمال غزه را فراهم کند.

ببینید | جزئیات مهم از تسلیحات استفاده شده سپاه در حمله به اسرائیل

عملیات «وعده صادق» در پاسخ به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق رقم خورد. این عملیات در ساعات پایانی روز شنبه ۲۵ فروردین آغاز شد و اهداف مشخصی در سرزمین‌های اشغالی هدف پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک و کروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. منبع: ایرنا

درخواست کمیته آمریکایی برای تحریم نظامیان صهیونیست و بی توجهی بلینکن به جنایات صهیونیست‌ها

تهران- ایرنا- وب سایت آمریکایی پرو پابلیکا بامداد پنجشنبه گزارش داد که یک کمیته وابسته به وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار تحریم برخی از واحدهای نظامی رژیم صهیونیستی به خاطر نقض حقوق بشر شده بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به آن توجهی نشان نداده است.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار بایدن به روسیه و چین و…

۱۴۰۰/۰۲/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: سخنان بایدن  درخصوص روابط با روسیه و چین، تعهد بایدن به مقابله با تهدیدهای ایران و کره شمالی،گفتگوی مودی و پوتین ، پیام جوزف بورل به روسیه ، هشدار  رژیم صهیونیستی درخصوص حمله سایبری بزرگ ، مخالفت حماس با هرگونه تأخیر و یا لغو برگزاری انتخابات فلسطین، سفر نماینده آمریکا در امور یمن به منطقه، سفر هیات آمریکایی به خاورمیانه برای برجام، دفاع تمام قد آمریکا از آپارتاید و اقدامات ضد انسانی رژیم اسرائیل، هشدار رئیس جمهوری مقدونیه شمالی درخصوص عواقب  تغییر مرزها در بالکان، گفتگو‌های پنج رئیس جمهور در لهستان، خیز ترکیه برای  مالکیت مطلق بر اینجیرلیک، مصوبه جدید پارلمان ترکیه درباره مصر و لیبی، تاکید چین بر پیشبرد روند سیاسی سوریه، ادامه سرکوب معترضان در میانمار و تنش مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی در کنگره، با ادعای اینکه واشنگتن به دنبال تنش و تقابل با روسیه و چین نیست، اما تهدید کرد که اقدامات آن دو کشور پیامدهایی را برایشان خواهد داشت.«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه گفت واشنگتن به دنبال تنش‌زایی با روسیه یا چین نیست.بایدن در اولین سخنرانی خود در کنگره این کشور، با ارائه گزارشی از یک‌صد روز حضور در سمت ریاست‌جمهوری آمریکا، توضیح داد که واشنگتن و مسکو می‌توانند در حوزه‌های منافع مشترک از جمله تسلیحات اتمی و تغییرات اقلیمی همکاری کنند.

اسپوتنیک روسیه: بایدن قول داد که با تهدیدهای ناشی از ایران و کره شمالی مقابله کند.جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا وعده داده است که با “دیپلماسی و مهار قاطع ” با تهدیدهای ناشی از ایران و جمهوری دموکراتیک خلق کره مقابله کند. در متن سخنرانی بایدن که توسط کاخ سفید منتشر شد، آمده است: “در مورد برنامه های هسته ای ایران و جمهوری دموکراتیک خلق کره که تهدیدی جدی برای امنیت آمریکا و امنیت جهانی است ، ما با متحدان خود همکاری نزدیک خواهیم کرد تا از طریق دیپلماسی و مهار قاطع با تهدیدات ناشی ازایت  دو کشور مقابله کنیم”.

خبرگزاری ایلنا: نخست‌وزیر هند بر نتایج مثبت گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد.«نارندرا مودی» با انتشار پیامی توئیتری نوشت: «گفت‌و‌گوی خوبی با ‌ولادیمیر پوتین‌ انجام دادم. وضعیت پاندمی کرونا را بررسی کردیم و از پوتین برای حمایت و ارسال کمک به هند در مبارزه با بیماری همه‌گیر‌ کرونا تقدیر کردم.»وزارت خارجه هند نیز اعلام کرد که رهبران دو کشور بر ادامه همکاری در زمینه مبارزه با پاندمی کرونا تاکید کردند.

تی.آر.تی ترکیه: جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن حضور در نشست مجمع عمومی پارلمان اروپا با مضمون روسیه سخنانی خطاب به نمایندگان پارلمان ایراد کرد.بورل اعلام داشت: روابط اتحادیه اروپا و روسیه رو با وخامت گذاشته و با تاکتیک‌های ایجاد عرب و هراس روسیه مقابله به مثل خواهد شد ولی در عین‌حال آماده بهبودی بخشی به روابط با روسیه هستیم.

خبرگزاری مهر :  تل آویو نسبت به یک حمله بزرگ سایبری در روز قدس هشدار داد. اداره سایبر رژیم صهیونیستی مدعی شد که به مناسبت روز جهانی قدس، هکرهایی از سرتاسر جهان به حمله‌های سایبری هماهنگ شده علیه این رژیم دست خواهند زد. مراسم روز جهانی قدس که برای نخستین بار در سال ۱۹۷۹ به دعوت ایران و برای مقابله با تجاوز رژیم اشغالگر قدس پایه گذاری شد، هرساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: جنبش حماس بر مخالفت کامل خود با هرگونه تأخیر یا لغو انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین تأکید کرد و گفت که «انتخابات در قدس خط قرمز است و هیچ فلسطینی‌ای برگزاری انتخابات بدون قدس را نخواهد پذیرفت». جنبش حماس در بیانیه‌ای ضمن مخالفت کامل خود با تعویق یا لغو برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین اعلام کرد که «تنها راه‌حل برگزاری نشست ملی برای بررسی سازوکارهای تحمیل انتخابات در قدس بدون اجازه و یا هماهنگی با رژیم اشغالگر است».

الکوثر فارسی: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که نماینده ویژه این کشور در امور یمن، عازم عربستان و عمان می‌شود.وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «تیم لیندرکینگ» نماینده ویژه این کشور در امور یمن، عازم عربستان و عمان می‌شود.این وزارتخانه اعلام کرد که لیندرکینگ روز پنجشنبه به منطقه غرب آسیا سفر می‌کند.

دویچه وله: دولت بایدن تیمی در سطح عالی به چند کشور خاورمیانه می‌فرستد تا نگرانی‌های مربوط به بازگشت واشنگتن به برجام را کاهش دهند. گفته شده که عربستان، امارات، مصر و اردن، از جمله این کشورها هستند.خبرگزاری رویترز با استناد به اطلاعات یک “منبع مطلع” از سفر یک هیات عالیرتبه آمریکایی به خاورمیانه در هفته آینده گزارش داد. سرپرستی این هیات، با  برت مک‌گورک، هماهنگ کننده سیاست خاورمیانه در شورای امنیت ملی و درک کولت، مشاور وزارت خارجه آمریکا خواهد بود.

ایران پرس: آمریکا در موضعی جانبدارانه به گزارش اخیر دید‌بان حقوق بشر مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی علیه فلسطینی ها و سیاست تبعیض نژادی رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده و آن را رد کرد.«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد: “دید‌بان حقوق بشر در گزارش خود گفته که مقامات اسرائیلی دو جنایت علیه بشریت یعنی آپارتاید و آزار و اذیت را در حق فلسطینیان مرتکب شده‌اند. این اصطلاح، یعنی آپارتاید که این سازمان در بیانیه خود به کار برده است، دیدگاه ما را منعکس نمی‌کند.”دیدبان حقوق بشر که یک نهاد غیردولتی و بین‌المللی مستقر در نیویورک است، روز سه شنبه با انتشار یک گزارش 213 صفحه‌ای، رژیم صهیونیستی را رژیمی آپارتاید توصیف کرد و از دیوان بین‌المللی کیفری، محاکمه «مسئولان اسرائیلی» را خواستار شد.

یورونیوز:  رئیس جمهوری مقدونیه شمالی تاکید کرد: تغییر مرزها در بالکان حمام خون به راه می‌اندازد.اظهارات استوو پنداروسکی، پس از انتشار گزارشی از درز سند ترسیم دوباره مرزها در بالکان بیان می‌شود. در این سند پیشنهاد شده که بخش‌هایی از بوسنی و هرزگوین، مقدونیه شمالی و کوزوو در صربستان، کرواسی و آلبانی ادغام شوند.پنداروسکی در این باره گفت: «شما نمی‌توانید مرزهای بالکان را تغییر دهید و در بعد از ظهر همان روز شاهد حمام خون نباشید.»

خبرگزاری صدا و سیما: روسای جمهور پنج کشور در شهر ورشو پایتخت لهستان به گفتگو و مذاکره می‌پردازند.به مناسبت دویست و سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی لهستان، روسای جمهور پنج کشور در شهر ورشو پایتخت لهستان به گفتگو و مذاکره می‌پردازند.این مذاکرات بین روسای جمهور لهستان، اوکراین، لیتوانی، استونی و لتونی برگزار می‌شود.دراین نشست موضوعات آینده اروپا، میراث گذشته، تجربه مشترک تاریخی و همکاری ها، ارزش‌های مشترک و چشم انداز‌های مشترک اروپا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

آناتولی  ترکیه: وزارت دفاع ترکیه تاکید کرد که حق مالکیت پایگاه هوایی اینجیرلیک و تمام امکانات موجود در آن متعلق به دولت جمهوری ترکیه است.منابع وزارت دفاع ترکیه تاکید کردند حق مالکیت پایگاه هوایی اینجیرلیک در استان آدانا به‌عنوان یکی از پایگاه‌های هوایی نیروهای مسلح ترکیه به همراه تمام امکانات موجود آن در اختیار دولت جمهوری ترکیه است.این منابع در پی اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیان حوادث 1915 به‌عنوان “نسل‌کشی” در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی به ارزیابی پیرامون بحث‌های اخیر بر سر لزوم پایین کشیدن پرچم‌های آمریکا در پایگاه اینجیرلیک پرداختند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پارلمان ترکیه سند مربوط به تشکیل کمیته دوستی پارلمانی با همتایان لیبیایی و مصری را در اولین گام قانونگذاری برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها با مصر و لیبی تصویب کرد. این سند با اجماع آرا تصویب شد و همزمان با نزدیک بودن برگزاری اولین دیدار رسمی بین نمایندگان وزارت خارجه مصر و ترکیه در روزهای آینده انجام گرفت.حزب عدالت و توسعه حاکم ترکیه پیشنهاد تشکیل کمیته دوستی با مصر را چند روز پیش به پارلمان ارائه کرد.

رادیو چین: گنگ شوانگ، معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل در نشست ویدئویی شورای امنیت سازمان ملل در مورد مسائل سیاسی و بشردوستانه سوریه سخنرانی کرد و خواستار پیشبرد روند سیاسی سوریه و کاهش درد و رنج مردم سوریه شد. وی گفت که سازمان ملل باید به تلاشهای میانجیگری خود ادامه دهد و در پیشبرد روند سیاسی «رهبری مردم سوریه و تعلق به مردم سوریه» اصرار ورزد.

 ان. اچ.کی ژاپن: درحالیکه رهبران کشورهای عضو آ.سه.آن خواهان پایان فوری به خشونت ها در میانمار هستند ارتش این کشور به سرکوب معترضان همچنان ادامه می دهد. باور بر آن است که مبارزه شدید میان ارتش میانمار و شورشیان اقلیت قومی کارن که ازشهروندان این کشور حمایت می کنند همچنان ادامه دارد.این شورشیان در حمله ای شدید پایگاه یک یگان ارتش میانمار مستقر در نزدیکی مرز با تایلند که در مجاورت ایالت کارن در جنوب شرقی کشور قرار دارد را تصرف کردند.

خبرگزاری فارس: نصب دوربین‌های نظارتی در خط مرزی تاجیکستان و قرقیزستان باعث اعتراض مرزبانان قرقیزی به طرف مقابل شد و در پی آن درگیرهای مرزی آغاز شد. تاجیکستان در ساحل رودخانه « آق سای» در آبگیر «گلاونایا» دو دوربین نظارتی نصب کردند که محل نصب دوربین دوم توسط مرزبانان قرقیزستان مجاز شناخته نشده و این موضوع موجب درگیری شد. قرقیزستان خواستار حذف دوربین‌ها است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *