جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | اعتراف یک نظامی آمریکایی درباره پایگاه نظامی نابود شده نواتیم اسرائیل توسط ایران

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا گفت: پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت شده ترین نقطه زمین دربرابرحملات موشکی بوده که حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران با پنج موشک آنجا را درهم کوبید و به همه ازجمله آمریکایی‌ها ثابت کرد که هیچ دفاعی دربرابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. منبع: خبرفوری

یک رهبر حماس: معادله جدیدی شکل گرفته است

عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کرد عملیات طوفان الاقصی با تمامی جزئیات آن، یک مرحله (جدید) و نقطه عطف اساسی به شمار می‌آید.

Loading

رسانه‌ها؛افزایش بی‌سابقه بودجه نظامی کشورهای جهان و…

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: افزایش بی‌سابقه بودجه نظامی کشورهای جهان به‌رغم بحران کرونا، افشای کمبود مهلک زیردریایی در آمریکا، تاکید لاوروف بر آماده بودن روسیه برای  اقدامات تلافی جویانه جدید علیه آمریکا، اعتراف آلمان به ناکارآمدی تحریم‌های اروپا علیه روسیه، برگزاری اجلاس حضوری اتحادیه اروپا با موضوع روسیه و کرونا، هشدار حماس به رژیم صهیونیستی، دستور آماده باش وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ارتش، هشدار به بوریس جانسون درباره خلاء سیاسی خطرناک در ایرلند شمالی،آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و واکنش مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان، استقرار تفنگداران آمریکایی در شرق یمن، ادامه تنش ها بر سر سد «النهضه»، تبدیل شدن چین به صادرکننده مهم فناوری در جهان، شکست حزب لیبرال دموکرات ژاپن در انتخابات میان دوره پارلمانی و تشدید قوانین نظارت و رصد اینترنتی در فرانسه برای مقابله با اقدامات تروریستی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله:  بر اساس آخرین آمار منتشر شده، کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار صرف بودجه نظامی خود کرده‌اند. اختصاص چنین بودجه‌ای برای تجهیز نظامی کشورهای جهان در یک سال امری بی‌سابقه بوده است.انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) گزارش سالانه خود را درباره بودجه نظامی و دفاعی کشورهای مختلف جهان منتشر کرده است.بر اساس گزارش سیپری، کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ مجموعا بودجه‌ای معادل ۱۹۸۱ میلیارد دلار صرف خرید تسلیحات کرده‌اند. به این ترتیب، شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی برخاسته از آن تاثیری بر هزینه‌های تسلیحاتی کشورهای جهان نداشته است.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا با کمبود مهلک زیردریایی مواجه است. . آمریکا با کمبود مهلک زیردریایی مواجه است. نشریه آمریکایی«نشنال اینترست» با بیان این مطلب نوشت ، زیردریایی های نیروی دریایی آمریکا برای برقراری ارتباط با کیفیت بالا، باید در عمق پریسکوپ قرار داشته باشند. آمریکا با کمبود مهلک زیردریایی مواجه است. این نشریه افزود: پهپادهای جنگی و هواپیماهای شناسایی و کشتی های مجهز به سیستم سونار می توانند برای زیردریایی خطرناک باشند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که اگر طرف آمریکایی همچنان به مسیر تشدید تنش در روابط دو کشور ادامه دهد، مسکو آماده اتخاذ تدابیر مضاعف برای مقابله با اقدامات آنها خواهد بود. “سرگئی لاوروف” در مصاحبه با برنامه مستند «مسکو.کرملین.پوتین» از شبکه اول تلویزیون این کشور اعلام کرد که اگر ایالات متحده همچنان به راه در پیش گرفته در مسیر تشدید تنش در روابط بین دو کشور ادامه دهد، روسیه آمادگی دارد تا اقدامات تلافی جویانه جدیدی در برخورد با آنها انجام دهد.

العالم فارسی:  وزیر خارجه آلمان اعمال تحریم بیشتر علیه روسیه در ارتباط با پرونده «الکسی ناوالنی» را رد و تاکید کرد که تحریم بیشتر اوضاع را خرابتر می‌کند.«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان اعمال تحریمهای بیشتر علیه روسیه در ارتباط با پرونده الکسی ناوالنی چهره مخالف دولت مسکو را رد کرد.ماس در مصاحبه با شبکه ARD گفت: من تردید دارم که وضع تحریمهای بیشتر علیه مسکو شرایط ناوالنی را بهبود ببخشد و فکر می‌کنم عکس این موضوع صادق باشد.

یورونیوز: سخنگوی شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد اجلاس حضوری سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۵ مه (۴ خرداد) در بروکسل با موضوع بیماری کووید-۱۹، تنش‌ها با روسیه و تغییرات آب و هوایی برگزار می‌شود. اقدامات مربوط به واکسیناسیون در کشورهای عضو و ارائه گواهی بهداشت نیز در دستور کار این اجلاس است.

خبرگزاری ایرنا: «خالد مشعل» رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به رژیم صهیونیستی نسبت به انتفاضه مردم فلسطین علیه اشغالگران و شهرک نشینان هشدار داد. مشعل گفت: ما بیست و هشتم ماه مبارک رمضان را لحظه‌ای سرنوشت ساز در مسیر انتفاضه در برابر رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان قرار خواهیم داد.وی افزود: امت اسلامی باید به  ساکنان قدس به هر شکلی کمک کنند. ما با یک نبرد بزرگ روبرو هستیم.

خبرگزاری ایلنا:  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ارتش این رژیم دستور داد برای مقابله با هرگونه سناریوی احتمالی در نوار غزه، همچنان در حالت آماده‌باش بماند. «بنی گانتز» به ارتش این رژیم دستور داد برای مقابله با هرگونه سناریوی احتمالی در نوار غزه، همچنان در حالت آماده‌باش بماند.این دستور در نشستی که با حضور «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش و برخی دیگر از فرماندهان نظامی بلندپایه این رژیم برگزار شده بود، صادر شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): طبق گفته‌های یک گروه فراحزبی از وزرای سابق کابینه بریتانیا که از ایرلند شمالی تجربه دارند، این منطقه با خطر خلاء سیاسی مواجه است و اگر دولت لندن سریع وارد عمل نشود ممکن است سقوط کند.این گروه دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر بریتانیا گفتند که بوریس جانسون باید توجه بیشتری نشان داده و روی بهبود خسارت بریگزیت بر روند صلح تمرکز کند.این نامه تاکید دارد که ناآرامی‌های اخیر در مناطق عمدتا وفادار نشانه ناکامی بلفاست و دولت لندن در حفظ حرکت مثبت سیاسی است که لازمه صلح و ثبات در این منطقه از بریتانیا به شمار می‌رود.

خبرگزاری صدا و سیما: اسکات میلر فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان از آغاز فرایند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از شماری از پایگاههای افغانستان خبر داد. ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیرو‌های خارجی در افغانستان گفت روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از شماری از پایگاه‌ها در افغانستان آغاز شده است. هفته گذشته، ائتلاف ناتو اعلام کرد که خروج منظم نیرو‌های آمریکایی و ناتو از افغانستان از اول ماه می (۱۱ اردیبهشت ماه) آغاز خواهد شد و ظرف چند ماه تکمیل می‌شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه: مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد که مردم این کشور نگران وضعیت امنیتی پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از کشورشان نباشند.حمداللله محب، مشاور امنیت ملی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طی نشست خبری در کابل٬ پایتخت این کشور اعلام کرد که مردم نگران وضعیت امنیتی پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از کشورشان نباشند. نیروهای امنیتی افغان آماده دفع هر نوع حمله ای هستند.

خبرگزاری مهر : تشدید جنگ قدرت میان عربستان سعودی و امارات در جنوب یمن از یک سوی و پیشروی های گسترده مقاومت در استان مأرب از سوی دیگر موجب شده است تا پای تفنگداران آمریکایی به محور شرقی یمن باز شود.منابع رسانه‌ای از ورود تفنگداران ایالات متحده آمریکا به محور شرقی یمن خبر دادند. نیروهای آمریکایی پس از ورود به یمن در فرودگاه «الغیضه» واقع در استان «المُهره» مستقر شدند.

الکوثر فارسی: در میان حساسیت مصری‌ها و سودانی ها به آبگیری سد النهضه و تنش های چندین ساله در این باره از اتیوپی خبر می رسد که این کشور بدون توجه به این اختلاف ها برای آبگیری مرحله دوم سد النهضه خیز برداشته است. نخست وزیر اتیوپی در اوج این حساسیت ها و بدون توجه به تبعات منفی این کار اعلام کرد که کشورش تسلیم فشارهای داخلی و خارجی نمی شود و آبگیری مرحله دوم سد «النهضه» (رنسانس) در زمان مقرر انجام خواهد شد.سد النهضه که در ۱۵ کیلومتری مرز اتیوپی با سودان به روی رود نیل ساخته شده در صورت آبگیری کامل و راه اندازی، بزرگ‌ترین نیروگاه برق آبی آفریقا و هفتمین سد بزرگ جهان خواهد بود.

رادیو چین: وانگ بینگ نن، معاون وزیر بازرگانی چین در شانگهای گفت که با افزایش مداوم توانایی صادرات فناوری، اکنون چین از یک واردکننده بزرگ فناوری به یک صادرکننده مهم فناوری درجهان تبدیل شده و سهمش از پیشرفت علمی و فناوری جهانی به طور فزاینده در حال افزایش است. وی در همایش افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بینالمللی واردات و صادرات فناوری چین  موسوم به نمایشگاه شانگهای گفت که از زمان اجرای سیاست اصلاح و گشایش، چین با تشویق واردات  فناوری پیشرفته و حضور فعال در زنجیره صنعت و نوآوری جهان توانست به جایی برسد که اکنون تواناییهایش در زمینه نوآوری به میزان زیادی افزایش یافته و به رشد جهشی اقتصادی دست پیدا کرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در انتخابات پارلمانی هر سه کرسی به رای گذاشته شده در انتخابات روز یکشنبه را از دست داد. این اولین انتخابات سراسری از زمان سر کار آمدن نخست وزیر سوگا یوشیهیده در سپتامبر سال قبل بود.حزب لیبرال دموکرات در دو مورد از این سه حوزه نامزد معرفی کرده بود.

خبرگزاری فارس:  در پی حملات اخیر تروریستی در فرانسه، وزیر کشور فرانسه از تصویب قانون ضد تروریسم جدیدی برای نظارت و رصد شبکه‌های اجتماعی و موارد مرتبط خبر داد. وزیر کشور فرانسه گفت که در پی حملات اخیر تروریستی، قانون ضد تروریسم جدیدی را که به طور خاص به اداره اطلاعات فرانسه اختصاص داده شده است، به تصویب می‌رساند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *