جدیدترین مطالب

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

طرح جنجالی دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان چیست؟

لندن – ایرنا – طرح جنجالی اخراج پناهجویان مستقر در انگلیس به کشور آفریقایی روآندا که پیشتر از سوی دادگاه این کشور غیرقانونی اعلام شده بود، درحالی از سوی پارلمان انگلیس تصویب شد که کارشناسان نسبت به سابقه خطرناک اجرای این طرح در نقض قوانین حقوق بشری هشدار داده‌اند.

Loading

رسانه‌ها؛ اولتیماتوم پوتین به غرب و…

۱۴۰۰/۰۲/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: خط و نشان تند ولادیمیر پوتین برای آمریکا و ناتو، درخواست اوکراین از غرب برای تجهیزات نظامی جهت تقابل با روسیه، پاسخ روسیه به اولتیماتوم چک، درخواست سنای جمهوری چک برای خاتمه پیمان دوستی با روسیه، برگزاری دور دوم مذاکرات ایران و عربستان، موافقت مجلس نمایندگان آمریکا بامحدودیت فروش تسلیحات نظامی به ریاض، انفجار موشک در نزدیکی تأسیسات اتمی «دیمونا»، تایید نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز ، رونمایی از بسته تحریمی جدید علیه ایران با حضور وزیر خارجه دولت ترامپ، سلب حق رای سوریه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، تاکید چاووش‌اوغلو بر اجرای معاهده مونترو، اصرار سئول از دولت بایدن برای بازگشت به گفتگو با پیونگ یانگ، تصمیم آلمان برای عقب‌نشینی از افغانستان، ابراز نگرانی ژاپن و فیلیپین  ازاقدامات چین در دریای چین جنوبی و شرقی ، نگاهی به تحولات چاد  و وضع قوانینی برای محافظت از شهروندان اروپایی در برابر هوش مصنوعی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود گفت: روسیه آماده پاسخی قاطع، سریع و سخت به هرگونه اقدام خصمانه علیه خود است. پوتین گفت: روسیه آماده پاسخی قاطع، سریع و سخت به هرگونه اقدام خصمانه علیه خود است. ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خود در جمع نمایندگان مجالس دوما و سنا، وزرا، فرماندهان عالیرتبه نظامی و مقامات بلندپایه سیاسی، مذهبی و فرهنگی کشورش، با اشاره تلویحی به اقدامات ضد روسی از سوی آمریکا و ناتو افزود: اینگونه اقدامات نه تنها روسیه را تضعیف نمی‌کند، بلکه موجب تقویت بیشتر روسیه خواهد شد.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه اوکراین با درخواست از آمریکا برای ارائه تجهیزات جنگ الکترونیک به این کشور برای تقابل با روسیه، از اتحادیه اروپا نیز خواست تحریم‌هایی از جمله قطع دسترسی به سوئیفت را علیه مسکو اعمال نماید.«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین از همتای آمریکایی خود خواست تا از کی‌یف برای دستیابی به تجهیزات جنگ الکترونیکی برای مقابله با روسیه حمایت کند.

اسپوتنیک روسیه: ماریا زاخاروا نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه ضمن اظهار نظر درخصوص بیانیه وزارت خارجه چک به پراگ پیشنهاد داد که اولتیماتوم را برای گفتگو درون ناتو نگه دارند.وزیر خارجه چک پیشتر گفته بود که ارسال دیپلمات ها از روسیه باید فردا تا ساعت ۱۲.۰۰ برگردند در غیر این صورت تعداد اعضای سفارت روسیه نیز به میزان مشابه کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اعضای سنای جمهوری چک در نشستی از دولت کشورشان خواستند تا به پیمان روابط دوستانه و همکاری با روسیه خاتمه دهد. یکی از شبکه‌های تلویزیونی جمهوری چک گزارش داد، سناتورها با تصویب قطعنامه‌ای وقوع انفجار در کارخانه مهمات‌سازی وربتیچ را اقدام تروریسم دولتی خوانده و از دولت خواستند تا به پیمان روابط دوستانه و همکاری با روسیه خاتمه داده و همچنین تعداد کارکنان سفارت روسیه در پراگ را به یک تن کاهش دهد.

خبرگزاری ایلنا:  منابع آگاه از برگزاری دور دوم مذاکرات میان ایران و عربستان خبر دادند.منابع آگاه مدعی شدند: دور دوم مذاکرات میان ایران و عربستان در ماه آوریل برگزار می‌شود؛ مذاکرات پیشین در مورد  بسیاری از مسائل، به خصوص  یمن بسیار مفید بود و توافق هسته‌ای ایران نیز مورد بحث و رایزنی  قرار گرفت.این مقام آگاه افزود: تاریخ دقیق این نشست مشخص نیست و بستگی به نشست وین دارد.

خبرگزاری مهر : مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه لایحه محدودیت فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را با اکثریت آرا به تصویب رساند. مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه (به وقت واشنگتن) در یک رأی گیری لایحه‌ای را تصویب کرد که فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را محدود می‌کند. این لایحه قانونی با کسب ۳۵۰ رأی موافق در برابر ۷۱ رأی مخالف از تصویب این مجلس گذشت.

الکوثر فارسی: منابع محلی بامداد پنجشنبه از به‌صدا درآمدن آژیر هشدار حمله موشکی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه و انفجار موشک نزدیک تاسیسات اتمی دیمونا خبر دادند. خبرگزاری فلسطینی شهاب گزارش داد: «آژیرهای هشدار در نقب اشغالی به صدا درآمدند. پس از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار دهنده در شهرک‌های نزدیک نوار غزه ، صدای انفجار مهیبی شنیده شده است».

العالم فارسی: آژانس اتمی در گزارشی به اعضای شورای حکام، تایید کرد که ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری را در تأسیسات غنی‌سازی نطنز نصب کرده است.رسانه‌های آمریکایی بامداد پنجشنبه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دادند که جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود برای نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در تأسیسات غنی‌سازی نطنز را به اطلاع این سازمان رسانده است.

خبرگزاری تسنیم:گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا با حضور وزیر خارجه سابق این کشور از طرحی رونمایی کردند که به گفته آنها «بزرگترین بسته تحریمی علیه ایران» محسوب می‌شود.در این طرح که توسط کمیته مطالعاتی حزب جمهوری‌خواه تدوین شده، علاوه بر گسترش تحریم‌ها علیه برنامه موشکی و گروه‌های وابسته به ایران در منطقه، شروط 12 گانه مایک پامپئو در قالب مفاد قانونی مد نظر قرار گرفته است.

دویچه وله:  با رای اکثریت اعضای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی حق رای سوریه در این سازمان از این کشور گرفته شد. این تصمیم به دلیل استفاده سوریه از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی این کشور علیه مخالفان گرفته شد. دیروز به پیشنهاد ۴۶ عضو از ۱۹۳ عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW)، حق رای سوریه در نشست این سازمان در آمستردام به رای گذاشته شد. این حرکت عمدتا نمادین است.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه ترکیه ب اشاره به ثبات در دریای سیاه تصریح کرد که اجرای معاهده مونترو طور شفاف و بدون جانبداری ادامه خواهد داشت. مولود چاووش‌اوغلو در اظهاراتی در یک وبینار مشترک با موضوع «اهمیت همکاری ترکیه، رومانی و لهستان در برابر چالش‌های امنیتی دوره همه گیری کرونا» معاهده مونترو را عامل اصلی ثبات در منطقه دریای سیاه پس از جنگ جهانی دوم دانست.وی در این وبینار که توسط بنیاد پژوهش های سیاسی و اقتصادی ترکیه «ستا»، مراکز استراتژی‌های جدید رومانی و پژوهش‌های شرقی لهستان برگزار شد، ادامه داد : اجرای شفاف و بی طرف این معاهده از سوی ترکیه از دوره انعقاد آن در سال 1936 همچنان ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ایرنا: کره جنوبی از دولت بایدن می خواهد تا مانند دولت ترامپ در مورد سلاح های هسته ای وارد گفتگو با کره شمالی شود. “مون جائه این” رییس جمهوری کره جنوبی در مصاحبه با نیویورک تایمز اظهار داشت که رییس جمهوری آمریکا لازم است مستقیماً با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی وارد مذاکره شود و گفتگوهای هسته ای را با مقامات سطح پایین از سر نگیرد.مون در ادامه افزود: مهمترین نقطه شروع برای هر دو دولت داشتن اراده برای گفتگو و نشستن رو در رو در یک تاریخ زودهنگام است.

تی.آر.تی ترکیه: آلمان از چهارم جولای به خارج ساختن سربازان خود از افغانستان شروع خواهد کرد.وزارت دفاع آلمان، در خصوص عقب‌نشینی سربازان ارتش آلمان از افغانستان به تاریخ چهارم جولای اطلاعاتی در اختیار نمایندگان مجلس فدرآل قرار داده‌است.آلمان قبلا قرار بود تا سربازان خود را در اواسط ماه آگوست از افغانستان خارج کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزیران خارجه ژاپن و فیلیپین در مورد نگرانی های جدی مشترک خود درباره تلاش های یک جانبه چین برای تغییر وضع موجود در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی با توسل به زور، گفت وگو کرده اند. موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن، و تئودور لاکسین وزیر خارجه فیلیپین روز سه شنبه تلفنی صحبت کردند. موتگی به برخی از اقدامات اخیر چین از جمله اجرای قانون جدیدی که پکن تصویب کرده اشاره کرد که به گارد ساحلی این کشور اجازه استفاده از سلاح را می دهد.

ایران پرس: تلویزیون چاد اعلام کرد «ادریس دبی» رئیس جمهور این کشور در اثر جراحت‌های وارده در جریان درگیری با شورشیان کشته شد.این خبر چند ساعت پس از اعلام پیروزی ادریس دبی در ششمین دور از انتخابات ریاست جمهور چاد منتشر شد.وی توانسته بود 79 درصد آرا را در این دور از انتخابات به دست آورد. درهمین حال ارتش چاد اعلام کرد: شورای نظامی این کشور به ریاست فرزند رئیس جمهور مقتول تشکیل شد و امور کشور را به عهده گرفت.

یورونیوز: اروپا برای محافظت از شهروندان در برابر هوش مصنوعی قوانین جدید وضع می‌کند. تیری برتون، کمیسر فرانسوی بازار داخلی اروپا و دنیای دیجیتال نسبت به خطرات زیادی که «هوش مصنوعی» دارد هشدار داد. وی اعلام کرد که بروکسل متقاعد شده است که «برای گسترش این انقلاب باید به اروپایی‌ها تضمین داد و اعتمادسازی کرد.»در طرح جدید استفاده ازفناوری کنترل و رتبه بندی شهروندان، مانند آنچه در چین استفاده می‌شود به طورکامل ممنوع خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *