جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ترامپ: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه رژیم صهیونیستی شرم‌آور است

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در حالی که برای روز ششم محاکمه‌ خود در منهتن به دادگاه می‌رفت، به خبرنگاران گفت: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه (رژیم) اسرائیل شرم‌آور است.

حماس: قصد خروج از قطر را نداریم

تهران- ایرنا- مسئول رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان، گفت: سران حماس در دوحه حضور دارند و قصد جابجایی و خروج از قطر را ندارند.

رئیس‌جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی می‌شود

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی خواهد شد، افزود: اراده و خواست ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواهان جهان تحت لوای انسجام و یکپارچگی برای آزادی قدس و پیروزی فلسطین حتما محقق خواهد شد.

Loading

رسانه‌ها؛نگرانی کی یف از آرایش نظامی روسیه و…

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار اوکراین نسبت به آرایش نظامی روسیه در منطقه دونباس شرقی، تاکید وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا بر مقابله با تحرکات مسکو در مرز با اوکراین، انتقادها در آمریکا از بودجه نظامی مورد نظر بایدن، آماده‌باش پلیس سرتاسر آمریکا در آستانه تظاهرات گروه‌های راستگرا، اعلام تعداد کلاهک هسته ای آمریکا و روسیه ، ژاپن و هند  درتدارک نشست دو بعلاوه دو، اتحادیه اروپا به دنبال تمدید آتش‌بس در جنگ تجاری بوئینگ و ایرباس ، هشدار نخست وزیر ایرلند درباره تبعات تشدید ناآرامی‌ها در ایرلند شمالی، گفتگوی بوگدانف با نماینده سازمان ملل درباره نقشه راه لیبی، ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو ، ادعای عجیب آمریکا درباره تحریم‌ها علیه کره شمالی، ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت نسبت به روند کند واکسیناسیون در کشورهای اروپایی، رکورد دیگر ابتلا به کرونا در آمریکا، گفتگوی غنی و خلیل‌زاد پیرامون نشست استانبول، ادامه تنش در میانمار و همه پرسی تغییر قانون اساسی در قرقیزستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر: وزیر دفاع اوکراین با صدور بیانیه ای نسبت به تحرکات نظامی روسیه در منطقه دونباس شرقی هشدار داد. «آندری تاران» وزیر دفاع اوکراین در بیانیه‌ای ادعا کرد که اتهام‌های روسیه مبنی بر نقضِ حقوق جمعیت روس زبانان در اوکراین ممکن است دلیلی برای شروع مجدد تهاجم نظامی روسیه به خاک این کشور باشد. وی در ادامه هشدار داد که اوکراین با هرگونه اقدام روسیه در جهت تشدید مناقشه در منطقه دونباس شرقی به شدت برخورد خواهد کرد. وزیر دفاع اوکراین در این بیانیه اعلام کرد: «در ضمن باید در نظر داشت که تشدید تهاجم مسلحانه فدراسیون روسیه علیه اوکراین تنها در صورتی ممکن است که تصمیم سیاسی مقتضی در بالاترین سطوح [مقامات] در کاخ کرملین گرفته شود».

خبرگزاری ایلنا:  وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا بر حمایت از اوکراین در مقابله با اقدام‌های تحریک‌آمیز روسیه تاکید کردند. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه این کشور به همراه «دامنیک راب» همتای بریتانیایی خود بر حمایت از اوکراین در مقابل اقدام‌های تحریک‌آمیز روسیه تاکید کردند. وزرای خارجه دو کشور همچنین خواستار توقف تجمع نظامی و اظهارت تحریک‌آمیز مسکو شدند.

خبرگزاری صدا و سیما: درخواست ۷۵۳ میلیارد دلار برای هزینه‌های نظامی آمریکا در بودجه جدید این کشور به بهانه تقویت قدرت بازدارندگی واشنگتن در برابر روسیه و چین، موجب انتقاد دموکرات ها و جمهوریخواهان شده است. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، شب گذشته از بخشی از بودجه مورد نظر خود برای سال ۲۰۲۲ رونمایی کرد که بر اساس آن ۷۵۳ میلیارد دلار برای هزینه‌های نظامی ایالات متحده درخواست شده است؛ از این میزان بودجه در صورت تصویب، ۷۱۵ میلیارد دلار مستقیماً در اختیار وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) قرار می‌گیرد.

خبرگزاری فارس:  در پی برنامه ریزی گروه‌های راست‌گرای افراطی و سفید برتر پندار برای تظاهرات در سرتاسر آمریکا، نیروهای پلیس این کشور به حال آماده‌باش درآمدند.به نوشته نشریه «فوربس»، تجمعات روز یکشنبه گروه‌های راست افراطی و سفیدبرترپندار که «جان سفیدپوستان اهمیت دارد» نام گرفته است، قرار است در شهرهای مختلف آمریکا برگزار شود.

رادیو چین: آمریکا و روسیه تعداد کلاهک هسته ای خود را اعلام کردند. به گزارش رسیده، تا اول مارس سال 2021، تعداد کلاهک هسته ای راهبردی در حال آماده باش آمریکا 1357 و این تعداد کلاهک هسته ای در روسیه 1456 است.این نخستین بار است که دو کشور تعداد کلاهک هسته ای خود را پس از اعلام تمدید «پیمان خلع سلاح های تهاجمی راهبردی» توسط دو کشور در ماه فوریه سال جاری اعلام می کنند.

ان. اچ.کی ژاپن: دولت های ژاپن و هند در حال آماده شدن برای نشستی میان وزیران خارجه و دفاع دو کشور در ماه میلادی جاری در توکیو هستند. قرار است که موتگی توشیمیستو، وزیر خارجه، و کیشی نوبوئو، وزیر دفاع ژاپن، در این نشست شرکت کنند. از هند نیز سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه و راجنا سینگ، وزیر دفاع، شرکت خواهند کرد.دو کشور قرار است درباره راه های همکاری نزدیکتر در امور دفاعی با یکدیگر گفت و گو کنند.

خبرگزاری ایرنا: مسئول امور تجاری اتحادیه اروپا به روزنامه آلمانی اشپیگل گفت که بروکسل به واشنگتن پیشنهاد کرده تا آتش‌بس در جنگ تعرفه واردات میلیاردها دلار کالا ۶ ماه دیگر تمدید شود تا در این فرصت بتوان با مذاکره به راه‌حلی دست یافت.ولادیس دومبرووسکیس (Valdis Dombrovskis) به اشپیگل گفت: ما پیشنهاد کرده‌ایم تا تمامی تعرفه‌های دوجانبه به مدت ۶ ماه تعلیق شود تا به توانیم از طریق مذاکره به راه‌حلی دست یابیم. این می‌توانید فرصتی در اختیار صنایع و کارگران در دو سوی اقیانوس اطلس قرار دهد.پیش‌تر اتحادیه اروپا و آمریکا به توافقی چهار ماهه برای تعلیق اعمال تعرفه بر واردات برخی از کالاهای دیگر رسیده بودند.

خبرگزاری تسنیم:  نخست وزیر ایرلند نسبت به تبدیل شدن ناآرامی‌های اخیر در ایرلند شمالی به درگیری‌های فرقه‌ای هشدار داده است. مایکل مارتین نخست وزیر ایرلند روز شنبه در اظهاراتی هشدار داده است که این احتمال وجود دارد که ناآرامی های اخیر در ایرلند شمالی به درگیری و خشونت های فرقه‌ای تبدیل شود. بر اساس این گزارش، اظهارات نخست وزیر ایرلند در حالی است که اعتراضات و ناآرامی ها طی یک هفته گذشته در ایرلند شمالی ادامه داشته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به شمال آفریقا در دیدار با رئیس هیات سازمان ملل برای حمایت از لیبی نقشه راه سازش در لیبی را بررسی کرد. طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، مذاکرات میان میخائیل بوگدانف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر خارجه این کشور با یان کوبیس، رئیس هیات سازمان ملل در لیبی بر مسایل مربوط به اقدام دولت انتقالی جدید لیبی در اجرای نقشه راه ویژه سازش که در کنفرانس گفتگوی سیاسی لیبی در نوامبر ۲۰۲۰ اتخاذ شد، متمرکز بود.

الکوثر فارسی: صدها نفر علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در شهر قدس اشغالی تظاهرات کردند. حاضران در این تظاهرات که در برابر اقامتگاه نتانیاهو در شهر قدس اشغالی برگزار شد با در دست داشتن پارچه نوشته و سر دادن شعار برکناری وی از مقامش را به دلیل فساد خواستار شدند.

العالم فارسی: سخنگوی کاخ سفید مدعی شده که تحریمهای آمریکا علیه کره شمالی، مردم این کشور را هدف قرار نگرفته است.به نوشته وبگاه «رادیو بین ا‌لمللی کره» «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری گفت که تحریم‌ها بر کره شمالی، علیه مردم این کشور نیست. وی مدعی شد که تحریم‌ها و اقدام‌های آمریکا علیه این کشور بر روند زندگی مردم کره شمالی تاثیر نگذاشته بلکه مشکل ناشی از اقدام‌های دولت کره شمالی بوده است.

یورونیوز: سازمان جهانی بهداشت در یک بیانیه از کندی روند واکسیناسیون کووید۱۹ در قاره اروپا انتقاد کرد.شعبه اروپایی این سازمان با انتشار یک بیانیه تاخیر در روند واکسیناسیون در اروپا را «غیرقابل قبول» خواند و اعلام کرد نگرانی های زیادی در این رابطه وجود دارد.

اسپوتنیک روسیه: در ایالات متحده طی یک روز بیش از 82 هزار مورد جدید ابتلا به کرونا به ثبت رسیده است. بر اساس داده‌های دانشگاه جونز هاپکینز، در ایالات متحده طی یک روز 82698 هزار مورد جدید ابتلا به کرونا به ثبت رسیده است و 958 بیمار مبتلا به کووید-19 جان سپردند.اوایل سال جاری میلادی، موارد ابتلا با 299 هزار به ثبت رسید که یک رکورد دیگر مرتبط با این بیماری بود.  در ماه ژانویه حداکثر مرگ و میر طی یک روز (بیش از 4300 نفر) بر اثر ابتلا به این بیماری به ثبت رسید.

آناتولی  ترکیه:  نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان پس از ورود به کابل با رئیس‌جمهور این کشور پیرامون نشست آتی استانبول با محوریت صلح دیدار و گفت‌وگو کرد. ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان طی سفر رسمی به کابل با محمد اشرف غنی٬ رئیس جمهور در مورد آخرین تحولات روند گفت‌وگوهای صلح و آمادگی‌ها برای نشست استانبول که قرار است در هفته‌های آینده برگزارش شود٬ رایزنی کردند.

دویچه وله: جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی میانمار می‌گوید از آغاز کودتا تاکنون ۶۱۸غیرنظامی جان باخته‌اند.این سازمان با استناد به شواهد میدانی و منابع خود اعلام کرده که ماموران امنیتی، در روزهای پنجشنبه و جمعه، برای مقابله با معترضان در کلانشهر یانگون به مسلسل و نارنجک متوسل شده‌اند.میانمار از هنگام کودتای ارتش، صحنه اعتراضات و ناآرامی گسترده است. دو ماه از کودتا گذشته ولی به دلیل سانسور شدید اطلاعات، مسدود شدن راه‌های ارتباطی و فیلترینگ اینترنت، اخبار محدودی از جزییات اوضاع، سرکوب معترضان یا آمار و چگونگی دستگیری‌ها به گوش می‌رسند.

خبرگزاری فارس: همه پرسی قانون اساسی و انتخابات شوراهای محلی قرقیزستان امروز برگزار شد. در صورت رای آوردن همه پرسی قانون اساسی قرقیزستان 81 اصلاحیه در قانون اساسی این کشور صورت خواهد گرفت.«سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در ساعت اولیه آغاز این انتخابات در شعبه شماره 1053 در منطقه «لنینسکی» شهر «بیشکک» حاضر و رای خود را در صندوق انداخت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *