جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده اصفهان: بعید است اسرائیل بخواهد وارد مهلکه با ایران شود

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

Loading

رسانه‌ها؛افزایش تنش روسیه با آمریکا و ناتو و…

۱۴۰۰/۰۱/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تنش در مرزهای اوکراین و روسیه، نگرانی مسکو از افزایش فعالیت‌های ناتو در دریای سیاه، هشدار روسیه به آمریکا درباره مانع‌تراشی‌ها علیه خط لوله «نورد استریم ۲»، ابراز نگرانی پنتاگون از افزایش حضور نظامی روسیه در مرز اوکراین، اعلام حمایت وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان از اوکراین، اقدام تحریک آمیز آمریکا درتایوان، تحریم های جدید آمریکا ضد چین، تکذیب دیپلماسی واکسن از سوی پکن، چین و روسیه بهانه بایدن برای افزایش بودجه پنتاگون، سایه سنگین محاکمه نتانیاهو بر سر تشکیل کابینه صهیونیستی، افزایش تنش در روابط قاهره- آنکارا،گزارش آژانس درباره اقدام جدید در کارخانه ساخت صفحات سوخت اصفهان، پایان هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، گفتگوی اردوغان و پوتین و نگاهی به تحولات میانمار از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: همزمان با ادامه تنش‌ها میان روسیه با اوکراین و متحدان غربی کی‌یف، ترکیه از حرکت دو ناو ایالات متحده به سوی دریای سیاه خبر داد. آنکارا روز جمعه پیام‌هایی مبنی بر عبور دو ناو آمریکایی از تنگه‌ بسفر به سوی دریای سیاه از واشنگتن دریافت کرد. روسیه و اوکراین در دریای سیاه مرز مشترک دارند.

خبرگزاری صدا و سیما: معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد افزایش فعالیت‌های ناتو در دریای سیاه، مسکو را نگران کرده است.الکساندر گروشکو گفت، مسکو نگران افزایش فعالیت کشور‌های عضو ناتو در دریای سیاه است. از سوی دیگر، سفارت روسیه در آنکارا اعلام کرد ترکیه به روسیه اطلاع داده است دو فروند ناو جنگی آمریکایی در چارچوب قوانین بین المللی به سمت دریای سیاه حرکت می‌کنند.

خبرگزاری فارس:«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه به آمریکا درباره نقض مقررات بین‌المللی و ادامه مانع‌تراشی‌ در مسیر اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» هشدار داد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری ضمن محکوم کردن فشارهای آمریکا به شرکت‌ها و کشورهای اروپایی در زمینه اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲»، مواضع واشنگتن را غیرقانونی خواند.

العالم فارسی: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه جمعه نگرانی این کشور از افزایش حضور نظامی روسیه در طول مرز اوکراین را ابراز داشت.«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت ما فکر نمی‌کنیم که روسیه در کل درباره کاری که در حال انجام آن است شفاف باشد. وی که در کنفرانس خبری روزانه پنتاگون صحبت می‌کرد، افزود: «تجمع بزرگی (در مرز اوکراین) وجود دارد که بزرگترین تجمعی است که از سال 2014 تا کنون بوده است».

خبرگزاری مهر : وزرای خارجه سه کشور ایالات متحده، فرانسه و آلمان ضمن تأکید بر حمایت خود از اوکراین در برابر اقدامات روسیه از مقامات مسکو خواستند تا هرگونه آرایش نظامی در مرزهای اوکراین را متوقف کنند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «آنتونی بلینکن» وزارت خارجه ایالات متحده و همتایان فرانسوی و آلمانی او از روسیه خواستند تا هرگونه استقرار نیرو در مرزهای اوکراین را متوقف کند و بر حمایت خود از کی‌یِف در برابر مسکو تأکید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت امور خارجه آمریکا قوانین جدیدی را برای ارتباطات دولت آمریکا با تایوان آشکار ساخت که احتمالا باعث خشم چین می‌شود اما به نظر می‌رسد که محدودیت‌هایی را که توسط دولت قبلی واشنگتن رفع شده بود، مجددا اعمال می‌کند. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از این تغییر سیاست خبر داد و گفت: دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا “آزادسازی” این قوانین را در نظر گرفته تا “تعمیق روابط غیررسمی” میان آمریکا و تایوان را منعکس کند.

دویچه وله:  آمریکا صادرات تجهیزات پیشرفته برای چند شرکت سازنده ابررایانه که با ارتش چین همکاری می‌کنند را ممنوع کرد. این نخستین اقدام دولت جو بایدن برای دشوار کردن استفاده شرکت‌های چینی از فناوری‌های پیشرفته آمریکا به شمار می‌رود. شرکت‌های چینی از پیشتازان ساخت ابررایانه هستند و در آنها از فناوری پیشرفته آمریکا استفاده می‌کنند.

رادیو چین: چین ادعای مقامات تایوان درباره دیپلماسی واکسن را تکذیب کرد. نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه چین با رسانه های خارجی در پکن برگزار شد. در این نشست خبرنگار بلومبرگ سوال خود را این گونه مطرح کرد که تایوان گفته است، دولت چین اعلام کرده، اگر پاراگوئه “روابط دیپلماتیک” خود را با تایوان قطع کند، کمک واکسن از چین دریافت می کند. اما هند قبلا به پاراگوئه واکسن ارسال کرده است. وزارت امور خارجه چین در این باره چه نظری دارد.

ایران پرس:  دولت آمریکا در لایحه بودجه خود برای سال مالی 2022 که روز جمعه به کنگره این کشور ارائه شد، پیشنهاد افزایش بودجه وزارت دفاع آمریکا به 715 میلیارد دلار را مطرح کرد. در صورت موافقت کنگره آمریکا با بودجه پیشنهادی بایدن برای وزارت دفاع این کشور، این وزارتخانه شاهد افزایش 1.5 درصدی بودجه خود نسبت به سال مالی 2021 خواهد بود.دولت آمریکا  اعلام کرده است، بخشی از این بودجه برای مهار چین و روسیه هزینه خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس رژیم صهیونیستی این بار در شرایطی ناگزیر به اعطای حق تشکیل کابینه به «بنیامین نتانیاهو» شده که سایه دادگاه و جلسات محاکمه بر روی نخست‌وزیر «رشوه‌گیر» و مأموریت تازه او سنگینی می‌کند.محاکمه نخست‌وزیر 71 ساله رژیم اسرائیل که به «فساد»، «ارتشا» و «سوء استفاده از قدرت» متهم است، یکشنبه گذشته با حضور شخص نتانیاهو و شهود از سرگرفته شد و تا پایان روز دوشنبه ادامه داشت.

خبرگزاری تسنیم: مصر گفت‌وگوهای خود را برای عادی سازی روابط قاهره – آنکارا تا اطلاع ثانونی به حالت تعلیق درآورد. منابع رسانه‌ای مصر اعلام کردند: دولت قاهره تماس‌های امنیتی با ترکیه را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آورد.این منابع افزودند: مصر به دلیل سستی ترکیه در خروج مزدورانش از لیبی گفت‌وگوهای عادی سازی روابط قاهره – آنکارا را به حالت تعلیق در آورد و درخواست ترکیه برای برگزاری نشست گفت‌وگوهای فراگیر با مصر ( پیش از پایان آوریل ) را  به تعویق انداخت.

خبرگزاری ایلنا: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان را تایید کرده است.رویترز  گزارش داده است: «دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد در تاریخ هفتم آوریل ۲۰۲۱ در تاسیسات ساخت صفحات سوخت در اصفهان تایید کرد که ایران شش صفحه اوراقی پرتوافکنی‌نشده سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران حاوی ۴۳۰ گرم اورانیوم غنی‌شده با درجه خلوص حداکثر ۲۰ درصد ایزوتوپ ۲۳۵ را حل کرده است».

آناتولی  ترکیه:  دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک ‌برجام با تصمیم ادامه گفت‌وگو‌ها در سطح معاونین وزیران امور خارجه در وین به پایان رسید. در این نشست نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی های کارشناسان ایران و کشورهای 1+4 را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند.

اسپوتنیک روسیه: یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران اعلام کرد ایالات متحده حتی اگر به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد، حاضر به لغو همه تحریم ها علیه ایران نیست . این مقام آمریکایی گفت ایالات متحده فقط در صورت بازگشت ایران به اجرای مفاد این توافقنامه، حاضر خواهد بود تحریم های اعمال شده پس از خروج خود از برجام را لغو کند.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تلفنی گفتگو کردند.روسای جمهور ترکیه و روسیه طی گفتگوی تلفنی توسعه روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد ارزیابی قرار دادند.

 ان. اچ.کی ژاپن: یک گروه حقوق بشر در میانمار می گوید در اعتراض های سراسری که بعد از کودتای اول فوریه آغاز شدند، ۶۱۸ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. روز جمعه یک سخنگوی ارتش گفت اگر مسئولان امنیتی واقعا از سلاح های خودکار استفاده می کردند، احتمال داشت در هر ساعت ۵۰۰ نفر کشته شوند. در همان روز، رسانه های محلی گفتند هنگامی که نیروهای امنیتی به روی غیرنظامیان آتش گشودند، دست کم ۱۰ نفر در شهر باگو واقع در مرکز میانمار کشته شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *