جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.
Loading

أحدث المقالات

نیویورک‌تایمز: تل‌آویو تصور نمی‌کرد پاسخ ایران به حمله به کنسولگری دمشق تا این اندازه شدید باشد

نیویورک تایمز نوشت: مقامات اسرائیلی نسبت به شدت پاسخ ایران به حمله اول آوریل به ساختمان کنسولگری تهران در دمشق که طی آن چندین مستتشار نظامی ایرانی به شهادت رسیدند، دچار اشتباه محاسباتی شدند.

ببینید | گاف عجیب بایدن درباره حمله اسرائیل به حیفا!

رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا با اشتباه گرفتن رفح در نوار غزه جایی که آوارگان فلسطینی به آنجا پناه برده‌اند با حیفا شهری در فلسطین اشغالی، عنوان کرد «من به اسرائیلی‌ها گفته‌ام که به حیفا حمله نکنید.» کاربران شبکه‌های اجتماعی با بازنشر این فیلم در حال تمسخر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هستند.‌ منبع: آخرین خبر

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

تهران- ایرنا- روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند.

پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید

مقامات عربستان و امارات پیامی را به دولت بایدن ابلاغ کرده اند که بر اساس آن تقویت ائتلاف دفاعی منطقه‌ای علیه ایران مشروط به ارائه ضمانت‌هایی برای امنیت آنها از سوی ایالات متحده است: «همانطور که شما به اسرائیل دادید».  

پیام مقام‌های آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

آکسیوس نوشت: ارزیابی نیروهای آمریکا حکایت از آن دارد در صورت حمله مجدد ایران به اسرائیل، توانایی لازم برای تکرار عملیات پدافندی شنبه شب جهت مقابله با پرتابه‌های ایرانی بسیار محدود است.

Loading

رسانه ها ؛ واکنش اروپا به تحرکات روسیه درشرق اوکراین و…

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نگرانی اتحادیه اروپا از تحرکات ارتش روسیه در مرزهای اوکراین، واکنش پنتاگون به  تحرکات روسیه در شرق اروپا ، توافق اپوزیسیون نتانیاهو برای نخست‌وزیری، آغاز محاکمه نتانیاهو، طرح ۳ مرحله ای اشرف غنی در مذاکرات با طالبان برای صلح افغانستان، ادعاهای جدید عربستان علیه برنامه هسته‌ای ایران، افزایش تنش میان مصر و امارات، تاکید نخست وزیر اتیوپی بر ادامه جنگ در تیگرای، نگاهی به تحولات کودتای اردن و واکنش کشورهای عربی ، حمله سنگین مائوئیست‌های هند به نیروهای ارتش ، هشدار  وزیر امور خارجه  چین به آمریکا، مشاجره فیلیپین و چین بر سر دریای چین جنوبی، انتقاد مجدد دبیرکل سازمان ملل از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان  و خیز جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: همزمان با تشدید تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تحرکات مرزی ارتش روسیه در مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کرد.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن حمایت کامل بروکسل از کی‌یف، از نگرانی این اتحادیه در زمینه تحرکات مرزی ارتش روسیه در مرزهای اطراف اوکراین خبر داد. «جوزپ بورل» بعد از مذاکره تلفنی با «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین از اقدامات نظامیان روسیه در نزدیکی اوکراین ابراز نگرانی کرد.وی در عین حال تاکید کرد که اتحادیه اروپا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: تارنمای هیل نوشت: روسیه تهدیدهای نظامی خود در شرق اروپا و منطقه شمالگان را افزایش داده است؛ اقدامی که زنگ هشدار را برای دولت جو بایدن و پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) به صدا در آورده است. این رسانه آمریکایی نوشت: در دو هفته گذشته مسکو با تقویت تجهیزات نظامی خود در شرق اوکراین، استقرار هواپیماهای نظامی در نزدیکی حریم هوایی آلاسکا و فعالیت های زیردریایی در منطقه حومه قطب شمال (شمالگان) واشنگتن و متحدانش را از زمین و هوا و دریا به چالش کشیده است. جان کربی سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون به تازگی گفت: موضوع ما درباره تهدیدهای روسیه در این منطقه کاملا روشن است. ما این تهدیدها را بسیار جدی می دانیم.

الکوثر فارسی: رئیس رژیم صهیونیستی، یک روز بعد از توافق جریان اپوزیسیون برای نخست‌وزیری، امروز با سران احزاب سیاسی این رژیم دیدار می‌کند تا گزینه مأمور تشکیل کابینه را انتخاب کند. چند روز بعد از اعلام نتایج چهارمین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی طی دو سال اخیر، احزاب مخالف «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه به توافق رسیدند.شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه گزارش داد که «یائیر لاپید» رئیس حزب «یش‌عتید» و رهبر احزاب اپوزیسیون در کنست با «نفتالی بِنِت» رئیس حزب یامینا درباره نخست‌وزیری چرخشی به توافق رسیده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، برای رسیدگی به اتهامات خود شامل فساد، دریافت رشوه، فریبکاری و خیانت در جلسه دادگاه در قدس اشغالی حاضر شد.دادستان رژیم صهیونیستی هفته گذشته در نشست خبری  نخست وزیر این رژیم را ملزم کرد در جلسه امروز دادگاه برای رسیدگی به اتهامات وارده علیه وی شرکت کند. دادگاه مرکزی در قدس اشغالی لایحه اتهام علیه نتانیاهو به اتهام دریافت رشوه، فریبکاری و خیانت در امانت مورد بررسی قرار می‌دهد.

خبرگزاری مهر :  رئیس جمهور افغانستان طرح سه مرحله‌ای را به‌ عنوان «نقشه راه صلح» در نشست آینده ترکیه پیشنهاد خواهد کرد. بر اساس سندی که در اختیار رویترز قرار گرفته «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان طرح سه مرحله‌ای را به عنوان «نقشه راه صلح» در نشست آینده ترکیه پیشنهاد خواهد کرد. بر اساس این سند، اشرف غنی در صدد است تا پیش از برگزاری انتخابات در افغانستان با گروه طالبان به توافق برسد و آتش‌بس دائمی حاصل شود.این سند نشان می‌دهد که در فاز نخست، اشرف غنی خواستار دستیابی به اجماع در مورد توافق سیاسی و استقرار آتش‌بس با نظارت سازمان‌های بین‌المللی است.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه عربستان طی اظهاراتی مطبوعاتی ادعاهای جدیدی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته طی اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد، کشورش این اطمینان را دریافت کرده است که هر توافقنامه هسته‌ای جدید برای ایران الزام‌آورتر خواهد بود. وزیر خارجه عربستان مدعی شد، ما اطمینان داریم که جامعه بین المللی برای رفع نواقص موجود در توافق هسته‌ای و بی ثباتی در منطقه به دلیل فعالیت‌های تهران سخت تلاش خواهد کرد. همچنین محدودیت‌های بیشتری علیه برنامه هسته‌ای ایران در توافق جدید اعمال خواهد شد.

خبرگزاری فارس: منابع مصری می‌گویند، تنش خاموش در روابط قاهره و ابوظبی تا جایی بالا گرفته که رئیس جمهور مصر دستور داده روابط اخیر برخی مقامات مصری با امارات بررسی شود.روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، به نقل از منابعی که آن‌ها را «ویژه» ‌نامیده، نوشت که دولت قاهره از ارتباط عمیق برخی مقامات سابق و فعلی مصری با اماراتی‌ها بسیار نگران است. در این گزارش به نقل از منابع مذکور آمده است که اداره امنیتی دفتر عبدالفتاح السیسی خواستار جمع‌آوری اطلاعات کامل از سفر مقامات مصری به امارات و محتوای دقیق دیدارها یا جزئیات هرگونه ارتباطی میان مقامات مصری و اماراتی شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیر اتیوپی با بیان اینکه ارتش کشورش در هشت جبهه در کانون‌های تنش از جمله منطقه تیگرای می‌جنگد، گفت که دشمنان در این منطقه تاکتیک‌های جنگ چریکی را در پیش گرفته‌اند. آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی در اشاره به جبهه آزادسازی تیگرای گفت: گروه نظامی که ما آن را طی سه هفته کنار زدیم خود را به نیروی جنگ چریکی تبدیل کرده و با کشاورزان در هم آمیخته است و شروع به انتقال از یک مکان به مکان دیگر کرده و ما نمی‌توانیم آن را طی سه ماه از بین ببریم.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه اردن، روز یکشنبه برای اولین بار رسماً در مورد بازداشت تعدادی از مقامات سابق اردن اظهار نظر کرد. ایمن صفدی برای اولین بار رسماً در مورد بازداشت تعدادی از مقامات سابق اردن اظهار نظر کرد و گفت که آنها، همراه با شاهزاده حمزه بن الحسین، امنیت کشور را تضعیف می کنند. نیروهای امنیتی اردن رئیس دفتر سابق پادشاه اردن باسم عوض الله، که همچنین دارای پست های وزیری و الشریف بن زید فرستاده ویژه سابق پادشاه به عربستان سعودی، بود را به همراه چندین مقام دیگر بازداشت کردند.

آناتولی  ترکیه: برخی کشورهای عربی در واکنش به تحولات اخیر اردن حمایت خود از این کشور و از تصمیمات پادشاه آن را اعلام کردند. در پی گزارش رسانه های غربی مبنی بر “توطئه برای برکناری عبدالله دوم پادشاه اردن” برخی کشورهای عربی حمایت خود از این کشور و از تصمیمات پادشاه آن را اعلام کردند. وزارت امور خارجه عمان طی بیانیه‌ای حمایت خود از اردن و از اقدامات عبدالله دوم برای حفظ امنیت و ثبات این کشور را اعلام کرد.امارات متحده عربی نیز با اعلام حمایت خود از دولت اردن تاکید کرد از تصمیمات پادشاه این کشور که برای امنیت و ثبات اتخاذ شده است، پشتیبانی می کند.جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» نیز حمایت خود را از تصمیمات پادشاه اردن برای حفظ امنیت و ثبات این کشور اعلام کرد.

یورونیوز: دست کم ۲۲ نفر از نیروهای ویژه پلیس هند در حمله مائوئیست ها در ایالت چتیسگر کشته شدند. مقامات هند با علام این خبرگفتند که این یکی از خونین‌ترین حملات گروه‌های شورشی چپ افراطی در سال جاری بوده است.ایالت چتیسگر که منطقه‌ای غنی از نظر مواد معدنی محسوب می‌شود، تحت نفوذ نیروهای قبیله‌ای است.

رادیو چین: وانگ یی عضو شورای دولتی  و وزیر امور خارجه  چین پس از دیدار با  وزیران خارجه سنگاپور ، مالزی ، اندونزی ، فیلیپین و کره جنوبی با خبرنگاران مصاحبه کرد. وزرای خارجه چهار کشور آسه آن و کره جنوبی یکی پس از دیگری از چین دیدار کردند که  اندکی پس از  گفتگوی چین و آمریکا در انکوریج  ایالت آلاسکا صورت گرفت. وانگ یی در پاسخ به سوالات در مورد روابط چین و ایالات متحده گفت که چگونگی تعامل چین و آمریکا با صلح ، ثبات ، توسعه و رفاه جهانی ارتباط دارد. وی گفت: یک احساس برجسته این است که همه معتقدند توسعه و رشد چین یک روند حتمی تاریخی و مطابق انتظارات مشترک و منافع بلند مدت همه کشورهای منطقه و همچنین مقاومت ناپذیر است و نباید امریکا جلوی آن را بگیرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: فیلیپین و چین در مورد حضور قایق های ماهیگیری چین در منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین در دریای چین جنوبی اتهاماتی را به یکدیگر نسبت می دهند. دولت فیلیپین پس از شناسایی حدود ۲۲۰ کشتی چینی که در فاصله ۳۰۰ کیلومتری غرب جزیره پالاوان در اوایل ماه مارس لنگر انداخته بودند، به دولت چین اعتراض کرد. اما چین اصرار داشت که این کشتی ها برای فرار از وضعیت نامساعد آب و هوا وارد این منطقه شده بودند.اما وزارت دفاع فیلیپین روز شنبه با صدور بیانیه ای با امضای دِلفین لورِنزانا، وزیر دفاع، گفت که ۴۴ فروند از این شناورها هنوز هم در این منطقه مستقر هستند.

ایران پرس:  دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر از نحوه تولید و توزیع واکسن کرونا بین کشورهای جهان انتقاد کرد. «آنتونیو گوترش» در توییتی نوشت: «پاسخ هیچکدام از بخش‌های جهانی به همه‌گیری کرونا از تولید و توزیع واکسن گرفته تا حمایت از کشورهای در حال توسعه، آنچنان که لازم است، پیش نمی‌رود.»گوترش افزود «ما فقط با یک اقدام جسورانه به این دوره وحشتناک پایان خواهیم داد و بهبودی پایدار و فراگیر را شروع خواهیم کرد.»

خبرگزاری ایلنا: چین بیشترین شمار ابتلای روزانه به ویروس کرونا طی دو ماه گذشته را در شهر رویلی ثبت کرد.چین بالاترین جهش روزانه در شمار میتلایان جدید به ویروس کرونا طی دو ماه گذشته را ثبت کرد و موارد داخلی ابتلا در شهر «رویلی» در مرز با میانمار شناسایی شد. دولت محلی رویلی وابسته به استان «یانان» در جنوب غرب چین ساکنان مناطق شهری را قرنطینه خانگی کرده و از یک هفته پیش ورود و خروج از شهر را ممنوع اعلام کرده است. همچنین آزمایش‌های گسترده‌ای را برای شناسایی موارد جدید ابتلا آغاز کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *