جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

رسانه ها؛ خیز روسیه برای تحکیم موقعیت در قطب شمال و…

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: گسترش برنامه های روسیه برای نفوذ در قطب شمال، تشدید بحران در شرق اوکراین، برگزاری رزمایش دریایی مشترک ترکیه و ناتو، تأکید آنکارا بر تداوم عملیات نظامی در خاک عراق، آشوب در ایرلند شمالی، تشکیل کابینه اسرائیل همچنان در هاله‌ای از ابهام، حمایت رژیم صهیونیستی از «صدام حفتر» برای حکومت بر لیبی، کودتای نافرجام در اردن و واکنش آمریکا ،توافق اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید ، نشت اطلاعات 533 میلیون کاربر فیسبوک، افزاش احتمال بروز جنگ داخلی در میانمار، مذاکره وزیران خارجه کره جنوبی و چین درباره کره شمالی، دیدار نخست وزیر ارمنستان و ولادیمیر پوتین، هشدار WHO درباره آمار رو به رشد ابتلا به کرونا و توزیع کند واکسن در اروپا و افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به بیش از ۱۳۱ میلیون نفر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: دولت روسیه برنامه سه ساله ای را تایید کرد که با اجرای آن موقعیت این کشور پهناور شمالی در عرصه های مهمی همچون اقتصادی و نظامی در قطب شمال تحکیم خواهد یافت. برنامه جدید روسیه برای حضور گسترده در قطب شمال «برنامه توسعه اجتماعی-اقتصادی قطب شمال تا سال ۲۰۲۴» نام دارد و روز شنبه در پورتال اخبار رسمی روسیه منتشر شده است.

ایران پرس:  یک هفته پس از کشته شدن چهار نظامی اوکراینی در شرق این کشور توسط جدایی طلبان، آمریکا وعده داد از اوکراین در برابر روسیه حمایت کند. «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با «دمیترو کولبا»(1) همتای اوکراینی خود، کشته شدن نظامیان این کشور را تسلیت گفت و حمایت واشنگتن را از آنچه «تمامیت ارضی اوکراین» می‌خواند، اعلام کرد.روسیه طی هفته‌های اخیر حدود 25 گروهان از نیروهای ارتش خود را در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده و شمار نیروهای مستقر خود در کریمه را به 32 هزار و 700 تن رسانده است.افزایش تنش ها در شرق اوکراین با توجه به درگیری های اخیر بین جدایی طلبان و نظامیان اوکراین، اوضاع را در این منطقه بحرانی کرده است.

خبرگزاری ایلنا:  وزارت دفاع ترکیه از انجام رزمایش مشترک بین نیروهای دریایی این کشور با گروه دوم وظایف دریایی دائمی ناتو خبر داد.وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نیروهای دریایی این کشور به همراه دومین گروه وظیفه دریایی دائمی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، رزمایش عبور  انجام داد‌ند.در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است که این رزمایش روز سه‌شنبه با مشارکت ناوچه «تی سی جی یاووز» ترکیه و گروه دوم وظایف دریایی دائمی ناتو برگزار شد.

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع ترکیه در بازدید از مرز عراق و سوریه بر تداوم عملیات‌های نظامی در خاک عراق تأکید کرد.«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه دیروز از مرکز فرماندهی یگان پیاده نظام ۲۳ در منطقه شرناق واقع در جنوب شرقی ترکیه در نزدیکی مرز عراق و سوریه بازدید کرد.او در جریان این بازدید گفت که عملیات‌ها در عراق ادامه دارد و بزودی شاهد تحرکات نظامی خواهیم بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در دومین شب متوالی آشوب در بخش‌های طرفدار بریتانیای ایرلند شمالی و در بحبوحه ظهور تنش‌های پسا-بریگزیت در این منطقه، خودروها به آتش کشیده شدند و افراد نقاب‌دار به یک ون پلیس، کوکتل مولوتف پرتاب کردند.بسیاری از اتحادیه‌های طرفدار بریتانیا، به شدت مخالف موانع تجاری جدیدی که به عنوان بخشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بین ایرلند شمالی و  سایر مناطق بریتانیا وضع شده، هستند و هشدار داده‌اند که نارضایتی آن‌ها ممکن است به خشونت منجر شود.

خبرگزاری مهر : در بیانیه ای مشترک، آلمان و فرانسه درباره تحولات شرق اوکراین موضع گیری کردند. وزرای خارجه آلمان و فرانسه درحالی مدعی حمایت از حفظ تمامیت ارضی از راه اجرای پیمان مینسک شدند که روسیه به ناتو و کشورهای اروپایی درباره اعزام نیرو به اوکراین هشدار داده است. «ژان ایو لودریان» و «هایکو ماس» وزرای خارجه فرانسه و آلمان مدعی ادامه تلاش برای اجرای کامل پیمان مینسک  و حمایت از مذاکرات پیرامون این مسئله شدند.

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه رژیم صهیونیستی درباره بروز فاجعه در صورت تشکیل کابینه‌ای نیم بند و نامتوازن توسط نتانیاهو هشدار داد و کاریکاتوری را درباره شرایطی که رژیم اسرائیل درحال حاضر دچار آن شده، منتشر کرد. بنی گانتس رهبر حزب آبی سفید به رسانه‌ها اعلام کرد: “در صورت تشکیل کابینه‌ای راست گرا توسط بنیامین نتانیاهو توازن برای حمایت از شهروندان اسرائیلی دچار اختلال خواهد شد”. در همین راستا شماری از احزاب چپگرای اسرائیلی هم با اشاره به ائتلافی که تاکنون نتانیاهو تشکیل داده خبردادند در صورت تشکیل کابینه توسط این ائتلاف آزادی های فردی و به ویژه حقوق زنان در اسرائیل(مناطق اشغالی 1948) سر بریده خواهد شد.

الکوثر فارسی: یک رسانه آمریکایی خبر داد، «صدام حفتر» پسر خلیفه حفتر ژنرال سابق ارتش لیبی و فرمانده نیروهای شرق لیبی اخیرا با مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دیداری محرمانه داشته است. به نوشته وبگاه «واشنگتن فری بیکن» وابسته به جمهوری خواهان تندرو، مقام‌های اسرائیلی در ماه گذشته (مارس) با صدام حفتر پسر «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای صحبت درباره نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2021  لیبی دیدار کردند.

یورونیوز: پترا، خبرگزاری دولتی اردن اعلام کرد دو مقام ارشد دربار اردن و چند نفر دیگر روز شنبه ۳ آوریل به دلایل امنیتی بازداشت شده‌اند.گزارش‌هایی نیز درباره بازداشت شاهزاده حمزه، ولیعهد سابق و برادر نانتی ملک عبدالله پادشاه اردن منتشر شده است.شاهزاده حمزه بن حسین در پیامی ویدئویی می‌گوید در بازداشت خانگی است، ادعایی که ارتش اردن آن را رد می‌کند اما می‌گوید در قالب تحقیقات امنیتی فراگیر به اطلاع شاهزاده حمزه هم رسانده شده است تا از هر اقدامی که هدف آن «امنیت و ثبات» کشور باشد، بپرهیزد.

العالم فارسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه گزارش‌ها درباره تحولات اردن را به دقت زیر نظر دارند، گفت که شاه اردن شریک مهمی برای واشنگتن بوده و از حمایت کامل آمریکا برخوردار است.ساعاتی بعد از انتشار برخی گزارش‌ها از وقوع کودتای نافرجام در اردن و بازداشت گسترده اعضای خاندان سلطنتی در این کشور، دولت آمریکا نیز به این تحولات واکنش نشان داد.

دویچه وله: تولید کنندگان نفت امیدوارند با گسترش واکسیناسیون و فروکش کردن پاندمی، اقتصاد جهانی تکان بخورد و تقاضا بالا برود. در نشست اوپک پلاس قرار شد از ماه مه، تولید نفت روزی ۳۵۰هزار بشکه افزایش یابد و در ژوئیه به ۴۰۰هزار برسد.ویروس‌های جهش یافته چشم‌اندازی قطعی برای عادی شدن امور باقی نمی‌گذارند اما به احتمال زیاد از ماه مه تولید اوپک روزانه ۳۵۰هزار بشکه افزایش می‌یابد. در مذاکرات اوپک پلاس شامل اعضای اوپک، روسیه، مکزیک و قزاقستان که پنجشنبه اول آوریل انجام شد، طرفین بر سر تولید تدریجی نفت تا ماه ژوئیه به توافق دست یافتند.

اسپوتنیک روسیه: اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک از 106 کشور بطور آزاد در اینترنت قابل دسترس است. این اطلاعات در همایش هکری منتشر شده است. بدین ترتیب، این اطلاعات بطور رایگان برای هر شخصی که از عهده انجام کار با این اطلاعات برآید، قابل دسترس خواهد بود.اطلاعات بیش از 32 میلیون کاربر از آمریکا، بیش از 28 میلیون از عربستان سعودی و تقریبا حدود 10 میلیون کاربر از روسیه در شبکه اینترنت آزاد شدند. این موضوع از جمله شامل مشخصات شخصی و دیگر اطلاعات در باره کاربران است.

آناتولی  ترکیه: فعالیت‌های سیاستمداران مخالف برای تشکیل دولت مدنی و حمایت برخی گروه‌های مسلح قومی از معترضان به کودتای نظامی احتمال بروز جنگ داخلی در میانمار را تقویت می‌کند.حمایت برخی گروه‌های مسلح قومی از معترضان و حملات ارتش میانمار به ایالت کارن باعث نگرانی جامعه بین‌المللی نسبت به از سرگیری درگیری‌ها میان ارتش و گروه‌های قومی در این کشور شده است.کریستین شرنر بورگنر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمارتاکید کرد: مداخله ارتش بسیار بی‌رحمانه است و این وضعیت باعث افزایش احتمال بروز جنگ داخلی می‌شود. در میانمار 20 گروه مسلح قومی وجود دارد.

 ان. اچ.کی ژاپن: کره جنوبی و چین موافقت کرده اند تا تلاش هایشان برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره را افزایش دهند.چونگ ایویی-یونگ، وزیر امور خارجه کره جنوبی، با وانگ یی، همتای چینی خود، ملاقات کرد. چونگ در اولین سفر خارجی از زمان عهده دار شدن این سمت در ماه فوریه به چین رفته است. چونگ گفت انتظار دارد دولت چین در روند صلح شبه جزیره کره نقش سازنده ای ایفا کند.

تی.آر.تی ترکیه: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و ولادمیر پوتین رئیس دولت روسیه روز 7 آوریل دیدار خواهند کرد. پاشینیان قبل از این دیدار حساس که در مسکو ترتیب خواهد یافت، وارد قرنطینه به مدت یک هفته شد.در نشست پوتین و پاشینین در مسکو، آخرین وضعیت ارمنستان و روند اجرای توافقنامه امضا شده در قره‌باغ (با آذربایجان در 10 نوامبر) مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

رادیو چین: سازمان بهداشت جهانی ضمن انتقاد از روند کند و غیرقابل قبول توزیع واکسن های کرونا در اروپا، موج ابتلا به عفونت های کرونایی در این منطقه را نگران کننده توصیف کرد.«هانس کلوگه» مدیر بخش اروپا در سازمان بهداشت جهانی در این رابطه گفته است: «واکسن ها بهترین راه در دسترس ما برای خروج از این پاندمی هستند اما با این وجود، توزیع این واکسن ها به طور غیر قابل قبولی به کندی صورت می گیرد و این روند پاندمی کرونا را طولانی تر می سازد. ما باید با افزایش تولید، کاهش موانع برای تزریق این واکسن ها و استفاده از هر ویال موجود در انبار، به این روند (توزیع واکسن) سرعت ببخشیم».

خبرگزاری صدا و سیما : بر اساس آمار، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به بیش از ۱۳۱ میلیون نفر، شمار جان باختگان به بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و تعداد بهبودیافتگان به بیش از ۱۰۵ میلیون نفر افزایش یافته است.تا این لحظه آمریکا با بیش از ۳۱ میلیون و ۳۸۳ هزار نفر، برزیل با ۱۲ میلیون و ۹۵۳ هزار، هند با ۱۲ میلیون و ۴۸۴ هزار نفر به ترتیب در رده‌های اول تا سوم ابتلا به ویروس کرونا در جهان قرار دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *