جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتار متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

Loading

رسانه ها ؛ تعیین سرنوشت سیاسی نتانیاهو  و…

۱۴۰۰/۰۱/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری چهارمین  انتخابات رژیم صهیونیستی طی دو سال، پیشنهاد عربستان به یمن برای آتش‌بس و واکنش انصارالله و آمریکا، مذاکرات بی نتیجه عون و حریری درباره تشکیل دولت، درخواست چین برای  بازبینی در منشور ملل متحد، واکنش پکن به تحریم های جدید اتحادیه اروپا، ادامه تنش در روابط چین با  کانادا و اروپا، احضار سفیر اتحادیه ‌اروپا به وزارت خارجه چین، احضار سفیر چین به کاخ الیزه، اعلام شروط اروپا برای  بهبود روابط با روسیه، اظهارات پوتین و لاوروف درباره روابط روسیه و اتحادیه اروپایی، توافق وزیران خارجه چین و روسیه برای افزایش همکاری ها، سفر وزیر خارجه آمریکا به اروپا با محوریت چین، روسیه و ناتو و  رزمایش نظامی مشترک ترکیه – ازبکستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رای دهندگان اسرائیلی امروز (سه شنبه) به پای صندوق‌های رای رفتند و این انتخابات سرنوشت سیاسی بنیامین نتانیاهو را تعیین خواهد کرد. این چهارمین انتخابات طی دو سال است که در اراضی اشغالی برگزار می‌شود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل امیدوار است که نقشش در واکسیناسیون کرونا، بتواند به وی در پیروزی در انتخابات کمک کند. دولت کنونی نتانیاهو که ائتلافی با بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل است، در دسامبر هفت ماه پس از تشکیل آن فروپاشید.

الکوثر فارسی: «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان از طرح پیشنهادی ریاض برای پایان جنگ یمن خبر داد.وزیر خارجه سعودی همچنین مدعی شده که طرح ریاض مبتنی بر طرح پیشین ارائه شده از سوی سازمان ملل در خصوص آتش بس سراسری در یمن، رفع محاصره و از سرگیری مذاکرات سیاسی خواهد بود.بر اساس این طرح، عربستان به یمن اجازه می‌دهد فرودگاه اصلی و بین‌المللی خود را بازگشایی کند. وی که این سخنان را در جریان برگزاری کنفرانس خبری خود عنوان می‌کرد، در این خصوص گفت: طرح ابتکاری (عربستان) به محض موافقت جنبش انصارالله، به اجرا در خواهد آمد.

العالم فارسی: محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصار الله به پیشنهاد آتش‌بس سعودی واکنش نشان داد.رییس هیات مذاکره کننده یمن گفت: هرگونه موضع و یا ابتکاری که بخش انسانی را از معاملات نظامی و یا سیاسی جدا نسازد و محاصره را از یمن رفع نکند، جدی نیست و هیچ مساله تازه ای را در بر نمی گیرد.محمد عبدالسلام تاکید کرد: عربستان باید توقف تجاوزگری و رفع محاصره را اعلام کند نه آنکه افکاری را مطرح کند که پیش از این مورد بحث و مناقشه قرار گرفته اند.

خبرگزاری فارس:  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت واشنگتن طرف‌های جنگ یمن را به آتش‌بس دعوت می‌کند. «جالینا پورتر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده از تعهد عربستان سعودی و دولت جمهوری یمن به آتش‌بس و روند سیاسی در یمن استقبال می‌کند.» وی با اشاره به اینکه رایزنی‌ها جهت برقراری صلح تداوم دارند گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم فوراً به آتش‌بس متعهد شده و وارد مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل شوند.»

خبرگزاری تسنیم: منابع لبنانی گزارش دادند که مذاکرات امروز میشل عون و سعد حریری درباره تشکیل دولت به بن‌بست رسیده است. «سعد حریری» نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان پس از نشست امروز با «میشل عون» رئیس جمهور این کشور، از رایزنی‌های انجام شده با وی ابراز نارضایتی کرد.حریری با طرح این ادعا که میشل عون خواستار اجرای یک سوم معطل (یک سوم تضمین کننده در کابینه) در تشکیل کابینه شده است، افزود: من نمی‌توانم این پیشنهاد را بپذیرم.

خبرگزاری ایرنا: وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه از همه کشورهای جهان خواست که با بازبینی در اصول اساسی منشور ملل متحد ، چندجانبه‌گرایی حقیقی را برای ساختن جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت محقق سازند. وانگ یی در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در شهر “گولین” Guilin در منطقه خودمختار گوانگشی ژوانگ در جنوب چین ، تاکید کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه چین مغایر با قوانین بین‌المللی است و دولت پکن مصمم به دفاع از حاکمیت ملی ، امنیت و منافع توسعه‌ای خود است.

رادیو چین: چین تحریم  14 نهاد و شخص چینی را از سوی اتحادیه اروپا محکوم کرد.چین اعلام کرد: اروپا با این کار واقعیتها را نادیده گرفته و سفید را سیاه جلوه داده و به شدت در امور داخلی چین دخالت و آشکارا قوانین بین المللی و اصول اساسی روابط بین الملل را نقض کرده است که به روابط چین و اتحادیه اروپا آسیب جدی وارد میکند.

دویچه وله:  دولت چین دو شهروند کانادایی را ظرف سه روز به اتهام “جاسوسی” به دادگاه برد. محافل غربی می‌گویند مسئله به دستگیری مدیر مالی “هواوی” و احتمال استرداد او به آمریکا بر می‌گردد. خانم وانژو به دور زدن تحریم‌های ایران متهم است.هر دو شهروند کانادایی با تهدید احکام طولانی‌مدت زندان روبرو هستند.

خبرگزاری مهر:  وزارت امور خارجه چین امروز در بیانیه ای از احضار سفیر اتحادیه ‌اروپا در پکن در واکنش به تحریم‌های بروکسل خبر داد. وزارت امور خارجه چین امروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نیکولا شاپیوس» (Nicolas Chapui) سفیر اتحادیه اروپا در این کشور را به منظور اعلام «اعتراض جدی» در پی اعمال تحریم‌های بروکسل علیه مقامات پکن به بهانه‌های حقوق‌بشری، احضار کرده است.انگلیس و اتحادیه اروپا در اقدامی مشترک و هماهنگ با ایالات متحده و آمریکا علیه مقامات بلندپایه چین تحریم‌هایی همسو وضع کرده‌اند.

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که سفیر چین در این کشور را به بهانه اظهارات «غیر قابل قبول» فراخوانده است. «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که سفیر چین در این کشور را به بهانه اظهارات «غیر قابل قبول» و «اقدام علیه مقامات منتخب، محققان و دیپلمات‌های اروپایی» فراخوانده است.وزیر خارجه فرانسه در این خصوص اعلام کرد «لو شای» (Lu Shaye) را به وزارت خارجه فرانسه احضار کرده است.

آناتولی  ترکیه: اتحادیه اروپا شروط بهبود روابط با روسیه را اعلام کرد. اجرای توافق مینسک، توقف حملات سایبری و احترام به قوانین حقوق بشر به عنوان شروط اتحادیه اروپا برای بهبود روابط با روسیه اعلام شد. شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ارتباط با بهبود مناسبات دو جانبه بر ضرورت اجرای توافق مینسک در رابطه با توقف درگیری‌ها در شرق اوکراین، احترام به قوانین حقوق بشر و توقف حملات سایبری توسط مسکو تاکید کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: در پی افزایش تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد پس از آن که بروکسل روابط را نابود کرد، روسیه دیگر هیچ روابطی با اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان ندارد. سرگئی لاوروف گفت اگر و زمانی که اتحادیه اروپا آماده باشد این ناهنجاری در روابط را برطرف کند، روسیه آماده خواهد بود تلاش کند روابط با این اتحادیه را تقویت کند.

ایران پرس: ولادیمیر پوتین در گفت و گوی تلفنی با رئیس شورای اروپا، روابط روسیه و اتحادیه اروپا را نامطلوب و غیررضایت‌بخش خواند. دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد با توجه به اینکه روزهای ۲۵ و ۲۶ ماه مارس جاری (پنجشنبه و جمعه آینده) در نشست شورای اروپا، روابط روسیه و اتحادیه اروپا بررسی می‌شود، «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا در گفت و گو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برخی مسائل دوجانبه و دورنمای روابط مسکو و بروکسل را مطرح کرد.در این بیانیه آمده است: پوتین وضع روابط روسیه و اتحادیه اروپا را به خاطر رویکرد خصومت‌گرایانه و غیرسازنده شرکای اروپایی نامطلوب خواند. 

 ان. اچ.کی ژاپن: وانگ یی، وزیر خارجه چین، و سرگئی لاوروف، همتایش از روسیه در شهر گویلین در جنوب چین با یکدیگر دیدار کردند. وزارت خارجه چین گفت که این دو وزیر درباره دولت بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تبادل نظر کردند. آنها در مورد اینکه آمریکا باید تشکیل ائتلاف ها برای مقابله با کشورهای دیگر را متوقف کند، هم نظر بودند.

خبرگزاری ایلنا: «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا بناست امروز -‌سه‌شنبه- با رهبران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا دیدار کند. این دیدارها بخشی از تلاش دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا برای ترمیم پیمان‌های فراآتلانتیکی است. بلینکن بناست در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو شرکت کرده و فردا و پس‌فردا با «ینس استولتنبرگ»،‌ دبیرکل ناتو دیدار کند. روسیه، چین و نقش ناتو در افغانستان از جمله محورهای این دیدارهای خواهد بود.

تی.آر.تی ترکیه: رزمایش مشترک نیروهای مسلح ازبکستان و ترکیه در شهر ترمذ آغاز شد.در مراسم افتتاحیه لذیذ عثمان‌اف از وزارت دفاع ازبکستان، پولات استاولدیف فرمانده منطقه عملیاتی جنوب و رشدی توردی معاون فرمانده تیپ عملیات ویژه ترکیه حضور یافتند.سربازان دو کشور به طور مشترک برای عبور از راهرو تاکتیکی ویژه 15 کیلومتری، تیراندازی ویژه، مبارزه تن به تن و زنده ماندن در شرایط سخت آموزش می‌بینند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *