جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

نامه بسیار مهم ایران به شورای امنیت پیرامون دریای سرخ

ایران در پاسخ به مطالبی که در جریان نشست علنی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون یمن که مورخ ۱۴ مارس ۲۰۲۴ ذیل دستور کار وضعیت خاورمیانه (S/۲۰۲۴/۹۵۷۶) تشکیل شد، اعلام کرد: متأسفانه در این نشست، نماینده‌های ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کردند.

حماس: اسرای اسرائیلی را مجانی تحویل نخواهیم داد

محمد نزال عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که این جنبش اسرای اسرائیلی را به رایگان آزاد نخواهد کرد. وی درباره مذاکرات آتش بس با اسرائیل گفت: مذاکرات روز دوشنبه غیرمستقیم آغاز شد، اما هنوز زود است که بگوییم به نتیجه می‌رسیم یا خیر.

امیرعبداللهیان: موضوع ارایٔه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از ایرانیان خارج از کشور را ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات جهت تردد ایرانیان به وطن و سرزمین مادری، گفت: بی‌تردید موضوع ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

Loading

رسانه ها ؛ چالشی به نام  نورد استریم و…

۱۴۰۰/۰۱/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادامه مناقشه بین آمریکا و اروپا بر سر پروژه نورد استریم، توقیف   زمین‌های "اتباع بیگانه" در کریمه،تاکید وزرای دفاع آمریکا و ژاپن بر همکاری در حمله احتمالی چین به تایوان، گسترش همکاری های دفاعی آمریکا و هند، اظهارات وزیر دفاع امریکا درخصوص خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، تاکید بایدن بر پایان خشونت علیه آسیایی تبارهای آمریکا، تداوم حملات نظامی ترکیه به خاک عراق، گسترش همکاری های ترکیه و آمریکا در مدیترانه شرقی، اعزام ناوشکن آمریکایی به دریای سیاه، اذعان ارمنستان به خرید جنگنده از روسیه، تاکید بورل بر حفظ  برجام، افشای طرح اتصال ریلی بین حیفا و ابوظبی، تهدید اتحادیه اروپا علیه آسترازنکا، حمله تروریستی به تاسیسات گاز ونزوئلا، برگزاری نخستین نشست سه‌جانبه‌ افغانستان، آمریکا و تاجیکستان درباره روند صلح ، طرح "آتش‌بس عادلانه" و "جدول زمانی سریع" واشنگتن برای مذاکرات یمن و کاهش شدید سود نفتی عربستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: مدیر عامل شرکت اتریشی او ام وی از احداث خط لوله نورد استریم ۲ بین روسیه و آلمان حمایت کرد. “راینر سیل” مدیر عامل شرکت او ام وی اتریش در مصاحبه با روزنامه واینر زیتانگ گفت: شرکت او ام وی از احداث خط لوله گازی نورد استریم 2 بین روسیه و آلمان حمایت می‌کند، آن هم علی رغم تهدید آمریکا برای اعمال تحریم.وی افزود: این پروژه اهمیت زیادی برای امنیت عرضه در بازار گاز اروپا دارد. در نتیجه این مسئولیت اروپا است تا درباره آن تصمیم بگیرد.شرکت اتریشی او ام وی یکی از شرکای گازپروم روسیه برای اجرای این پروژه 9.5 میلیارد یورویی است.

دویچه وله: دولت روسیه هزاران زمین‌ متعلق به خارجیان را در شبه جزیره کریمه ضبط کرد. اعتراض اوکراین نتوانست از تصرف مستغلات که به فرمان ولادیمیر پوتین صورت می‌گیرد، جلوگیری کند. روسیه علت امر را “الزامات امنیتی” را عنوان کرده است. طبق بخشنامه‌ای که در ۲۰ مارس سال پیش به امضای ولادیمیر پوتین رسید، به صاحبان املاک یک سال فرصت داده شده بود که تکلیف مالکیت زمین خود را روشن کنند.مالکان می‌توانستند ملک خود را به شهروندان یا شرکت‌های روسیه بفروشند اما بسیاری از آنها گفته‌اند که به علت  پاندمی کرونا و محدودیت مسافرت، نتوانسته‌اند به وضعیت املاک خود رسیدگی کنند.

خبرگزاری فارس:  وزرای دفاع آمریکا و ژاپن در دیداری که هفته گذشته داشتند، بر لزوم همکاری در موضوع درگیری نظامی احتمالی چین با تایوان تاکید کردند.«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «نوبو کیشی» همتای ژاپنی وی هفته گذشته درباره مسئله تایوان به رایزنی پرداختند. آستین و کیشی در این دیدار که روز سه‌شنبه در توکیو برگزار شد، درباره همکاری نزدیک در موضوع درگیری نظامی احتمالی چین و تایوان به توافق رسیدند.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزیران دفاع آمریکا و هند توافق کرده اند که به منظور تضمین صلح و ثبات در گستره اقیانوس هند تا اقیانوس آرام همکاری کنند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در دهلی نو با راجنات سینگ، همتای هندی خود، ملاقات کرد.آنها بر افزایش همکاری منطقه ای بین آمریکا، هند، استرالیا و ژاپن (کشورهای موسوم به کواد) مجددا تاکید کردند. این دو بر طرح ها برای همکاری نزدیک با کشورهای انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) نیز تاکید کردند.

خبرگزاری ایلنا: وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که تصمیم درباره خروج نیروهای این کشور از افغانستان هنوز نهایی نشده است. «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا که در دهلی‌نو به سر می‌برد، اعلام کرد که تصمیم درباره خروج نیروهای این کشور از افغانستان هنوز نهایی نشده است. وی ادامه داد: «می‌دانم که گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری تصمیم دارد نیروها را تا ماه نوامبر در افغانستان نگه دارد. واضح است که تا ماه نوامبر من یک فرد اصلی در این مذاکرات هستم و از نظر من رئیس‌جمهور تصمیمی نگرفته است».

رادیو چین: بایدن از آمریکاییها خواست تا درمورد جلوگیری از خشونت علیه هموطنان آسیایی تبار صحبت و اقدام کنند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که مرتباً در جریان تحقیقات در مورد تیراندازی در آتلانتای جورجیا قرار دارد و از آمریکاییها میخواهد در مورد جلوگیری از خشونت علیه هموطنان آسیایی تبار خود صحبت و اقدام کنند.بایدن و معاونش، کامالا هریس، پس از کشته شدن هشت نفر از جمله شش زن آمریکایی آسیایی تبار در رشته حملات مسلحانه ای به سالنهای آبگرم محلی به جورجیا رفتند.

خبرگزاری ایرنا: در ادامه نقض مکرر حاکمیت عراق و تجاوز مرزی، حملات توپخانه ای ترکیه مناطقی از اقلیم کردستان عراق را مورد هدف قرار داد.شبکه تلویزیونی “النجباء” عراق صرفا خبر حمله ترکیه را منتشر کرد و اطلاعات و جزییات بیشتری ارائه نداد.

تی.آر.تی ترکیه:  ناو جنگی “تی‌‌سی‌جی گملیک” ترکیه و ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا در مدیترانه شرقی برنامه‌های آموزشی اجرا کردند. وزارت دفاع ملی ترکیه در پیامی که در شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشت، به برنامه آموزش عبور موقت ناو جنگی “تی‌‌سی‌جی گملیک” و ناو هواپیمابر آیزنهاور اشاره کرد.این در حالیست که یونان همیشه به تحرکات دریای ترکیه در مدیترانه شرقی واکنش منفی داشته است .

ایران پرس: نیروی دریایی آمریکا از اعزام یک ناوشکن موشک انداز دیگر به دریای سیاه خبر داد. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد، به منظور انجام «عملیات امنیت دریایی»، ناوشکن “یو اس اس توماس هادنر” را به دریای سیاه اعزام کرده است.ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا پیشتر حضور ناوهای آمریکا در دریای سیاه را بیانگر تعهد نیروی دریایی آمریکا به متحدان و شرکای واشنگتن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی “ناتو” توصیف کرده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر ارمنستان خرید جنگنده های سوخو Su-۳۰ بدون موشک از روسیه را تایید کرد. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان تأیید کرد که ایروان جنگنده های روسی Su-۳۰SM بدون موشک را  ماه مه سال ۲۰۲۰ ، ماه‌ها قبل از درگیری قره باغ خریداری کرده است. هاکوپیان، رئیس ستاد پیشین ارتش ارمنستان در ماه نوامبر گفت که جنگنده‌ها برای آنها نیستند ، زیرا روسیه فروش موشک Su-۳۰SM به سایر کشورها را ممنوع کرده است.

خبرگزاری مهر : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی از کتاب خود نسبت به از دست رفتن برجام هشدار داده و گفته است که این توافق از جبهه های مختلف تحت فشار قرار دارد. «جوزف بورل» در کتاب خود تحت عنوان «سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوران کووید -۱۹» نوشته است: برجام در حال حاضر از جبهه‌های مختلف تحت فشار قرار دارد و من یقین دارم که اقدام برای حفظ آن حداقل به دو علت نه فقط ضروری بلکه اضطراری است.

العالم فارسی: یک مسؤول اسراییلی از تصمیم امارات و رژیم صهیونیستی برای اتصال ریلی بین دو طرف براساس طرحی عظیم پرده برداشت. روزنامه عبری زبان معاریو در مصاحبه‌ای با آوی سمحون، رئیس شورای اقتصادی دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد، اسرائیل و امارات روی راه اندازی تعدادی پروژه زیرساختی عظیم و استراتژیک و در راس آن احداث خط آهن ریلی که امارات را به بندر حیفا در دریای مدیترانه متصل می‌کند، رایزنی می‌کنند. این مسؤول تصریح کرد: خط راه آهن که اسرائیل و امارات در حال بررسی افتتاح آن هستند از اردن و عربستان می‌گذرد.

یورونیوز: اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا تهدید کرد که اتحادیه اروپا در صورت عدم دریافت به موقع واکسن های کرونا از سوی شرکت داروسازی آسترازنکا مانع از صدور واکسن های این شرکت خواهد شد.به گفته رئیس کمیسیون اروپا رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته آینده وضعیت دریافت واکسن های سفارش داده شده را بررسی خواهند کرد. کمیسیون اروپا روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که ساز و کار پیش بینی شده در قرارداد خرید واکسن از شرکت آسترازنکا را به دلیل عدم دریافت به موقع واکسن ها فعال کرده است.

اسپوتنیک روسیه: وزیر نفت ونزوئلا از حمله تروریستی به کارخانه گاز PDVSA خبر داد. وی گفت: زیرساخت کارخانه گاز «التهیدو» واقع در شمال ونزوئلا به خاطر انفجار از کار افتاده است.

آناتولی  ترکیه: نخستین نشست سه‌جانبه افغانستان، تاجیکستان و آمریکا با محور روند صلح در افغانستان به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. وزارت امور خارجه کشورهای مذکور با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که این نشست با حضور سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان،‌ دیوید هیل، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا و حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان برگزار شده است. طبق بیانیه فوق٬ در این نشست ضمن امضای توافقنامه‌های همکاری میان کابل و دوشنبه٬ پیرامون روند صلح افغانستان و امنیت منطقه‌ای نیز تبادل نظر شده است.

الکوثر فارسی: روزنامه “الشرق الاوسط” در گزارشی به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت، نماینده جو بایدن در امور یمن پیشنهاد “آتش بس عادلانه” را ارائه کرده است. واشنگتن و سازمان ملل “جدول زمانی سریعی” را ارائه کرده‌اند که از طریق آن می‌توان مشکلاتی همچون دسترسی به بنادر را به سرعت حل و فصل کرد. تیم لیندرکینگ، نماینده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در یمن، پیشنهاد آتش بس “عادلانه” در کشور یمن را ارائه داده است.

خبرگزاری صدا و سیما: حمله نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از یک سو به مشروعیت سران ریاض و از سوی دیگر به وجهه سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا در بازار‌های بین المللی آسیب سختی وارد کرده است. رسیدن هواپیما‌ها و موشک‌های یمنی (جنبش انصارالله) به تأسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکو در «ریاض»، «جده»، «الدمام»، «رأس تنوره» و «جیزان» در سطح زیادی از ارزش نفت این شرکت در بازار‌های محلی و جهانی کاسته است .

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *