جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

گروه‌های فلسطینی: آماده مقابله با هر تجاوزی به رفح هستیم  

گروه‌های فلسطینی با تاکید بر آمادگی مقاومت جهت مقابله با هرگونه تجاوز دشمن صهیونیستی از جمله حمله زمینی به رفح اعلام کردند که آمریکا و جامعه غربی مسئول هر تحرک متجاوزانه اشغالگران در رفح هستند و فلسطینی‌ها هرگز مقابل این تجاوزات ساکت نمی‌مانند.

کنعانی: افکار عمومی جهان بیدار شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تظاهرات‌های حمایت از غزه در دانشگاه‌های آمریکا گفت که افکار عمومی مصمم به اجرای عدالت در برابر رژیم صهیونیستی است.

Loading

رسانه ها ؛مواضع تند آمریکا و چین در نخستین دیدار حضوری و…

۱۳۹۹/۱۲/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: جدل در نخستین نشست دیپلمات های ارشد آمریکا و چین در آلاسکا، چین بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا، واکنش کاخ سفید به پیشنهاد پوتین برای گفتگو با بایدن، نشست بایدن با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، تاکید شورای امنیت بر توقف درگیری‌ها در یمن، احتمال تمدید ۶ ماهه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، تصمیم برهم صالح برای پایان حضور نیروهای آمریکایی در عراق، تلاش بایدن برای  تحریم‌های جدید علیه خط لوله گازی روسیه، احداث دومین پایگاه بزرگ نظامی ترکیه در ادلب سوریه، انتخاب «ویلیام برنز» به عنوان مدیرآژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، هشدار روسیه درخصوص پیوستن بوسنی به ناتو، تصمیم نخست وزیر ارمنستان به برگزاری انتخابات پارلمانی، بیانیه پایانی نشست مسکو درباره صلح افغانستان و رشد سرمایه گذاری چین در کشورهای مسیر کمربند و جاده از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: دیپلمات های ارشد آمریکا و چین اولین مذاکرات رو در رو خود را از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جو بایدن، برگزارکرد ند. این جلسه در آنکوریج آلاسکا برگزارشد.آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با یانگ جیه چی، عضو دفتر سیاسی و نظارت بر سیاست خارجی پکن و وانگ یی، وزیر خارجه این کشور دیدار می کنند.

خبرگزاری مهر:  نخستین دیدار رسمی نمایندگان دولت چین با مقامات دولت «جو بایدن»، به جدال لفظی طرفین گذشت.جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در آغاز مذاکرات با همتایان چینی خود که در آلاسکا برگزار شد، اعلام کرد که واشنگتن از منازعه صحبت نمی‌کند بلکه از رقابت سخت استقبال می‌کند و همیشه برای اصول، مردم و دوستان خود ایستادگی می‌کند.آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که طرف آمریکایی در مورد نگرانی‌های عمیق خود از اقدامات پکن در سین کیانگ، هنگ کنگ و تایوان و همچنین حملات سایبری به آمریکا گفتگو خواهد کرد.«یانگ جیه چی» هم در مورد فشار واشنگتن به کشورها با استفاده از زور، اعلام کرد که آمریکا از قدرت نظامی و برتری مالی خود برای تحت فشار قرار دادن کشورها استفاده می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما: براساس اطلاعات منتشر شده از سوی اداره آمار اروپا، چین موقعیت خود را به عنوان بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا در ژانویه حفظ کرد.آمار و ارقام رسمی و داده‌های منتشر شده در اداره آمار اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد در ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی، اتحادیه اروپا ۱۶.۱ میلیارد یورو (حدود ۱۹.۲ میلیارد دلار) کالا به چین صادر کرد که نسبت به سال گذشته ۶.۶ درصد رشد داشت، در حالی که واردات از چین با ۳.۸ درصد کاهش به ۳۳.۳ میلیارد یورو رسید. از ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی، چین بزرگترین شریک تجاری اتحادیه بوده است. موقعیتی که قبلا متعلق به آمریکا بود.

اسپوتنیک روسیه: جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که کاخ سفید اطلاعتی در باره گفتگوی احتمالی با ولادیمیر پوتین با رئیس جمهور آمریکا در آینده در اختیار ندارد اما تماس ها با ریاست کشور روسیه ادامه دارد. ساکی در پاسخ به سوال خبرنگاران که پرسیدند آیا کاخ سفید پیشنهاد رئیس جمهور روسیه در باره انجام گفتگو با رئیس جمهور آمریکا در روز جمعه و یا دوشنبه را خواهد پذیرفت گفت: اگر به این موضوع بپردازیم به شما خبر خواهم داد. رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور پوتین گفتگو کرده است. هنوز رهبران دیگر جهان باقی مانده اند که رئیس جمهور بایدن باید با آنها گفتگو کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت، رئیس جمهوری آمریکا نشستی با نمایندگان دائم شورای امنیت سازمان ملل برگزار کرده و از آنها خواست تا فورا اقدامی در رابطه با میانمار، اتیوپی، لیبی، سوریه و یمن انجام دهند. در این بیانیه آمده است: به لطف نظارت لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر  آمریکا در سازمان ملل متحد در شرایطی که ایالات متحده این ماه ریاست این شورا را بر عهده داشت، رئیس جمهوری آمریکا همچنین بر لزوم اقدام شورای امنیت در خصوص طیفی از بحران‌های منطقه‌ای شامل مواردی در برمه (میانمار)، اتیوپی، لیبی، سوریه و یمن تاکید کردند.

العالم فارسی:  شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار توقف هر چه سریعتر درگیری‌ها در یمن و برقراری آتش بس در این کشور شد. در این بیانیه از همه طرف‌های درگیری در یمن خواسته شده تا بدون بدون تعیین هرگونه پیش‌شرطی با «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن به منظور توقف درگیری‌ها و پایان دادن به جنگ و درگیری در این کشور همکاری کنند.

خبرگزاری ایلنا:  منبع آگاه اعلام کردند: رئیس‌جمهوری آمریکا به‌رغم توافقی که در دولت سابق این کشور در خصوص عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان تا اول ماه می صورت گرفته بود، تصمیم دارد تمدید شش ماهه حضور آنها را بررسی کند. دو منبع آگاه اعلام کردند که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به‌رغم توافقی که در دولت سابق این کشور در خصوص عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان تا اول ماه می صورت گرفته بود، تصمیم دارد تمدید  شش ماهه حضور آنها را بررسی کند. به گفته این منابع، بایدن در صدد ارزیابی تمدید حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان تا ماه نوامبر ۲۰۲۱ است.

الکوثر فارسی:  رئیس جمهور عراق اعلام کرد برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی در این کشور تصمیمی اتخاذ شده است.برهم صالح گفت  که برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی خارجی در این کشور تصمیمی اتخاذ شده است و هم اکنون تعداد این نیروها بیشتر از 2500 نفر نیست. او همچنین گفت: روابط بین عراق و آمریکا مهم و اساسی و مبتنی بر منافع مشترک است. در گفت‌وگوی استراتژیک بین بغداد و واشنگتن به مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی پرداخته می‌شود.

خبرگزاری تسنیم : شبکه بلومبرگ فاش کرده است که دولت بایدن در حال بررسی تحریم‌های جدیدی برای متوقف کردن احداث خط لوله گازی نورداستریم ۲ است. بلومبرگ پنجشنبه به نقل از 3 منبع آگاه و نزدیک به این مساله اعلام کرده است که دولت جو بایدن در حال بررسی تحریم های جدیدی است تا ساخت خط لوله گازی نورداستریم 2 از روسیه به آلمان را متوقف و بلوکه کند.

خبرگزاری فارس: نظامیان ترکیه در گذرگاه مرزی باب الهوی در استان ادلب سوریه، دومین پایگاه نظامی بزرگ خود را احداث کردند. نظامیان ترکیه در ادامه سیاست‌هایی که دمشق از آن تحت عنوان «اشغالگرانه» یاد می‌کند، یک پایگاه نظامی در سوریه احداث کردند.

خبرگزاری ایرنا: مجلس سنای ایالات متحده دیروز دوعضو جدید دولت « جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا را تایید کرد. «ویلیام برنز» به عنوان مدیرآژانس اطلاعات مرکزی (سیا) و «خاویر بکرا» به عنوان وزیر بهداشت کار خود را شروع می کنند.خبرگزاری فرانسه نوشت که برنز در یک لحظه نادر که کنگره بشدت دو پاره شده، توانست رای اجماع اعضای  مجلس سنا را کسب کند.

یورونیوز: سفارت روسیه در بوسنی و هرزگوین اعلام کرد که در صورت گام برداشتن عملیِ بوسنی برای پیوستن به ناتو، مسکو این اقدام را «عملی خصمانه» تلقی کرده و واکنش نشان خواهد داد. بوسنی و هرزگوین از مدتها پیش پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا را به عنوان اهداف استراتژیک خود تعریف کرده است اما صرب‌های بوسنی مخالف این استراتژی هستند و ترجیح می‌دهند که کشورشان از این اتحاد نظامی که ایالات متحده کلیدی‌ترین عضو آن است، دور بماند.

دویچه وله:  نخست وزیر ارمنستان در پی تهدید به کودتا انتخابات پارلمانی برگزار می‌کند. نیکول پاشینیان که به دلیل توافق قره‌باغ با درخواست استعفا روبرو شده است، می‌خواهد انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار کند و خود نیز نامزد شود. مخالفان و ارتش می‌خواهند جلوی این کار را بگیرند.ارتش، رئیس دولت را به شدت برای کناره‌گیری تحت فشار گذاشته است.

آناتولی  ترکیه:  نمایندگان روسیه، آمریکا، چین و پاکستان در بیانیه پایانی نشست صلح افغانستان در مسکو اعلام کردند که صلح در این کشور تنها از طریق یک توافق سیاسی دست یافتنی است و کشورهای مذکور از بازگشت «امارت اسلامی» حمایت نخواهند کرد.نمایندگان چهار کشور روسیه، آمریکا، چین (کشورهای ترویکا) و پاکستان امروز پنجشنبه پس از برگزاری نشست یک روزه برای تسریع روند صلح و بحث درباره آینده سیاسی افغانستان در مسکو، طی بیانیه‌ای اعلام کردند: صلح در افغانستان تنها از طریق یک توافق سیاسی در چارچوب مذاکره دست یافتنی است.

رادیو چین: داده های منتشر شده توسط وزارت بازرگانی چین در روز پنجشنبه 18 مارس نشان داد که از ژانویه تا فوریه سال جاری، سرمایه گذاری مستقیم غیرمالی خارجی چین به 99.38 میلیارد یوان معادل 15.36 میلیارد دلار آمریکا رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 7.9 درصد کاهش داشته است.گائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین همین روز در پکن گفت که سرمایه گذاری در کشورهای مسیر کمربند و جاده به رشد خود ادامه میدهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *