أحدث المقالات

وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را «منبع ترور» خواند

وزیر دفاع پاکستان با تکرار اتهامات اسلام‌آباد علیه افغانستان مبنی بر کارشکنی حاکمان آن در مبارزه با تروریسم، خواستار تشدید کنترل مرزهای ۲ کشور شد و همسایه خود را «منبع ترور و منشأ حوادث تروریستی در پاکستان» توصیف کرد.

مشاور زلنسکی از وضعیت بد سربازان ارتش اوکراین در سراسر خط مقدم جبهه خبر داد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه ای که در وب سایت نشریه NV منتشر شد، گفت: نیروهای مسلح اوکراین به دلیل کمبود منابع در خط مقدم جبهه در حالت در جا زدن و رکود قرار دارند.

Loading

رسانه ها؛ واکنش کره شمالی به پیشنهاد مذاکره بایدن و…

۱۳۹۹/۱۲/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش کره شمالی به تلاش آمریکا برای تماس با پیونگ‌یانگ، هشدار چین به اتحادیه اروپا،تاکید بلینکن بر همکاری سه جانبه ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در مورد کره شمالی، هشدار جامعه اطلاعاتی آمریکا به افزایش تهدید سفیدپوستان نژادپرست، احتمال پیوستن 4کشور دیگر به توافق سازش، رزمایش مصر و آمریکا در دریای سرخ، توافق آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تشکیل یک تیم ویژه درباره برنامه هسته‌ای ایران، نگرانی آلمان از آغاز غنی سازی اورانیوم در نطنز، تمایل آمریکا برای گفتگو با ایران، بالا گرفتن تنش میان سعد الحریری و میشل عون درباره تشکیل کابینه، اظهارنظر بایدن درخصوص خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و واکنش طالبان، اقدام روسیه به فراخواندن سفیر خود از واشنگتن ، نگاهی به آخرین تحولات میانمار و تاکید سازمان جهانی بهداشت برادامه استفاده از واکسن آسترازنکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: کره شمالی اعلام کرد، تلاش آمریکا برای تماس با پیونگ‌یانگ، حقه بی ارزشی برای تلف کردن زمان است.خبرگزاری رسمی کره شمالی بامداد پنجشنبه به نقل از دولت این کشور یادآور شد: آمریکا تلاش کرده است از طریق پست الکترونیک و پیام‌های تلفنی با مقامات کره شمالی تماس بگیرد.خبرگزاری رسمی کره شمالی تصریح کرد، دولت این کشور تا زمانی که سیاست‌های خصمانه آمریکا کنار نرفته است به تلاش‌های واشنگتن برای برقراری تماس اعتنایی نخواهد کرد.

خبرگزاری فارس: روزنامه دولتی چینی به اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر تحریم‌هایی را علیه مقامات این کشور به بهانه حقوق بشری وضع کند، باید منتظر اقدامات متقابل پکن باشد. روزنامه دولتی «چاینا دیلی» در یادداشت سردبیری امروز (پنجشنبه) خود درباره هرگونه اعمال تحریم از سوی اتحادیه اروپا بر چین هشدار داد.

 ان. اچ.کی ژاپن: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بر ضرورت همکاری ژاپن، آمریکا و کره جنوبی درباره نحوه برخورد با کره شمالی تاکید کرده است. وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه پیش از پرواز به سئول به صورت آنلاین با خبرنگاران ژاپنی در توکیو صحبت کرد. بلینکن گفت در حالی که مشغول بازبینی سیاست آمریکا در قبال کره شمالی هستند، مقامات وزارت خارجه آمریکا با ژاپن و کره جنوبی درباره کره شمالی گفتگو کردند. او گفت که آنها درباره نحوه برخورد با چالش برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی وهمچنین نقض حقوق بشر آن کشور منافع مشترک فراوانی دارند.

خبرگزاری ایرنا: جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش جدید خود هشدار داد که تروریست‌های داخلی، گروه‌های شبه نظامی و ناسیونالیست‌های سفیدپوست، تهدیدهای خرابکارانه و افراطی را در کشور افزایش داده‌اند. جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود که درخصوص  حمله ۶ ژانویه به کنگره منتشر شد، هشدار داد که ادعای تقلب در انتخابات سراسری اخیر این کشور، شرایط مربوط به همه‌گیری بیماری «کووید-۱۹ » و نظریه‌های توطئه، خشونت افراطی‌گرایان در داخل را در سال جاری میلادی افزایش داده است .

خبرگزاری ایلنا: وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی ادعا کرد: ۴ کشور دیگر به زودی با اسرائیل توافق سازش امضا می‌کنند. «الی کوهن»، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گفت که انتظار می‌رود که سه کشور عربی و یک کشور آفریقایی دیگر به زودی توافق سازش با اسرائیل را امضا کنند. کوهن گفت که این چهار کشور، عربستان سعودی، سلطنت‌نشین عمان، قطر و نیجریه هستند.

خبرگزاری مهر: ستاد نیروهای مسلح مصر از برگزاری یک رزمایش مشترک دریایی با نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ خبر داد. ستاد نیروهای مسلح مصر اعلام کرد در این رزمایش دریایی که چهارشنبه شب برگزار شد ناوچه مصری «شرم الشیخ» و همچنین شناور آبی – خاکی «USS SOMERSET- LPD ۲۵» در محدوده عملیاتی ناوگان جنوبی شرکت داشتند. در رزمایش مشترک دریایی مصر و آمریکا، تمرین های مقابله با تهدیدهای غیرمعمول دریایی، تجزیه و تحلیل موقعیت (سطح / هوا / زیرسطحی / الکترونیکی) و آموزش اقدامات امنیتی دریایی در مناطق عملیاتی دریای سرخ انجام شده است.

خبرگزاری تسنیم:  رسانه آمریکایی فاش کرد که در جریان نشست راهبردی اخیر مقامات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی، دو طرف توافق کرده‌اند که یک تیم ویژه مشترک برای تبادل اطلاعات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تشکیل دهند. پایگاه خبری اکسیوس در گزارشی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در جریان نشست راهبردی اخیر مقامات امنیتی و اطلاعاتی خود، توافق کرده‌اند که با تشکیل یک تیم ویژه مشترک اطلاعات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه آلمان ضمن ابراز نظر در خصوص اطلاعیه آغاز غنی سازی اورانیوم در کارخانه نطنز، نگرانی خود را اعلام کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۱ (۲۵ اسفند) تایید کرد  که ایران گازدهی به آبشار ۱۷۴ سانتریفیوژهای IR-۴ را که پیشتر در سایت غنی سازی اورانیوم با گاز هگزا فلوراید اورانیوم یو اف 6 نصب کرده بود را آغاز کرده است.نماینده آلمان توسعه مدارم برنامه هسته ای ایران را بسیار نگران کننده خواند.

الکوثر فارسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای گفت‌وگو با ایران در خصوص تبادل زندانیان ابراز آمادگی کرد. «جالینا پورتر»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه آمادگی دولت این کشور درباره تبادل زندانیان با ایران را ابراز کرد.جالینا پورتر گفت: «البته، ما همیشه آماده تعامل معنادار و ورود به دیپلماسی معنادار با ایران هستیم و از اینکه آنها در آن میز به ما ملحق شوند استقبال می‌کنیم.»

العالم فارسی: نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه جدید در لبنان، به درخواست رئیس جمهور این کشور مبنی بر تشکیل سریع دولت و یا کناره گیری پاسخ داد.«سعد الحریری» در بیانیه‌ای که به فاصله ساعتی از انتشار بیانیه میشل عون منتشر شد، او را به تأخیر در فرآیند تشکیل دولت متهم کرد و گفت که بعد از گذشت هفته‌های زیاد از ارائه فهرست کابینه «متخصصین غیر حزبی»، منتتظر تماس تلفنی عون بوده تا درخصوص ساختار پیشنهادی کابینه گفت‌وگو کند.حریری گفته که از زمانی که میشل عون او را مأمور تشکیل کابینه کرده، ۱۶ بار برای مشورت در خصوص تشکیل کابینه به کاخ ریاست جمهوری رفته است و حاضر است «در صورتی که رئیس جمهور وقت دیدار داشته باشد»، برای هفدهمین بار هم با او دیدار کند.

دویچه وله: رئیس جمهوری آمریکا خروج نیروهای کشورش از افغانستان تا اول ماه مه یعنی تا شش هفته دیگر را دشوار خواند. او تصمیم ترامپ در تعیین این مهلت را براساس توافقی غیرجامع دانست. طالبان گفت این تصمیم برای روند صلح پیامد دارد.جو بایدن در یک مصاحبه تلویزیونی گفت خروج نیروهای آمریکایی بر اساس توافقی که آمریکا در دوران ترامپ با طالبان کرده دشوار خواهد بود.بنابر توافق‌نامۀ آمریکا با طالبان، تمامی نیروهای آمریکایی باید تا اول ماه مه سال جاری میلادی یعنی شش هفته دیگر افغانستان را ترک کنند.

یورونیوز: گروه طالبان تهدید کرد که اگر ایالات متحده نیروهای خود را تا مهلت از پیش تعیین شده یعنی اول مه (۱۱ اردیبهشت) از این کشور خارج نکند، باید «پیامدهای» آن را بپذیرد. این هشدار پس از آن اعلام شد که جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده اعلام کرد خروج این نیروها در مهلت تعیین شده در چهارچوب توافق دولت پیشین آمریکا «دشوار» است.ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت: «آمریکایی‌ها باید مطابق با توافق دوحه به اشغال خود پایان دهند و همه نیروهای خود را تا اول ماه مه از افغانستان خارج کنند.

آناتولی  ترکیه: در پی اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مورد پوتین، روسیه سفیر خود در واشنگتن را به مسکو فراخواند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مورد پوتین، روسیه آناتولی آنتونوف٬ سفیر خود در واشنگتن را به مسکو فراخوانده است.وی با اشاره به اینکه آمریکا تاوان این اظهارات را خواهد پرداخت، گفت: سفیر کشورمان را برای رایزنی در مورد آینده روابط ایالات متحده و روسیه به مسکو فراخواندیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): میانمار امروز (پنجشنبه) در حالی با انزوای بیشتر روبرو شده که ارتش این کشور خدمات اینترنت را بیشتر محدود کرده و انتشار آخرین روزنامه خصوصی این کشور نیز متوقف شده و ارتش پرونده‌ای جدید را علیه رهبر دوفاکتوی میانمار ایجاد کرده است.آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار با کودتای اول فوریه سال جاری میلادی از سوی ارتش به همراه سایر مقام‌های این کشور و قانونگذاران دستگیر شد و اکنون در حبس به سر می‌برد.

تی.آر.تی ترکیه: سازمان جهانی بهداشت ضمن اشاره به اینکه مزایای واکسن آسترازنکا بیشتر ازمضرات آن است به لزوم ادامه امور واکسیناسیون تاکید کرد.سازمان جهانی بهداشت در رابطه با واکسن ضد کرونای آسترازنکا که در بسیاری از کشورهای جهان بعلت لخته شدن خون استفاده از آن را تعلیق کردند، اعلام کرد: کمیته مشاورتی سازمان در حال بررسی اطلاعات ایمنی واکسن آسترازنکا بوده و پس از اتمام این بررسی‌ها نتیجه آن بالفور به اطلاع افکار عمومی جهان رسانده خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *