جدیدترین مطالب

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

ایران تصویر جدیدی را در موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در حمله موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

تاکید امیرعبداللهیان بر ضرورت ایفای نقش سازمان‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای منطقه شرق مدیترانه در دیدار با وزیر امور خارجه گفت: با توقف خشونت‌ها و جنایت‌های رژیم در غزه، فرصت برای ارائه کمک‌های انسانی و بهداشتی و درمانی و دسترسی به واکسن، دارو و غذا برای مردم فلسطین فراهم شود.

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رایزنی امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل‌عام و نسل‌کشی کودکان و زنان بی‌دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی‌کنند.

غافلگیری‌های زیادی برای تل‌آویو تدارک دیده شده است/ایران پایبند به ارزشهای اخلاقی و انسانی

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» یکی از تحلیلگران جهان عرب ارتکاب هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی علیه ایران را آغازی بر پایان این رژیم دانست و از غافلگیری هایی خبر داد که برای آن تدارک دیده شده است.

Loading

رسانه ها ؛ یمن در دستورکار اروپا و آمریکا و…

۱۳۹۹/۱۲/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید اتحادیه اروپا  بر آتش بس فوری در یمن و همراهی آمریکا، واکنش انصارالله به طرح آمریکا برای آتش بس در یمن، رایزنی ژاپن،آمریکا، استرالیا و هند برای گسترش همکاری ها و واکنش چین، پایان سفر لاوروف به منطقه خلیج فارس،خیز قانون‌گذاران آمریکایی برای لغو اختیار رئیس‌جمهور در استفاده از قدرت نظامی، افزایش تعداد کلاهک‌های اتمی انگلیس، تصمیم واشنگتن برای  همکاری نزدیک با اروپا درباره ونزوئلا ، تشکیل  ائتلاف حفاظت از منشور سازمان ملل ، رزمایش اسرائیل و قبرس و یونان در آب‌های مدیترانه، برگزاری مذاکره صلح افغانستان در استانبول، تمدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه، استقبال ترکیه از رویکرد منطقه ای مصر، مخالفت سازمان جهانی بهداشت با محدودیت صادرات واکسن کرونا و انتقاد صدر اعظم اتریش از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نسبت به تشدید درگیریها در استان مأرب ابراز نگرانی کرد و خواستار برقراری آتش بس فوری در این کشور شد. «جوزف بورل» در گفت‌وگوی تلفنی با «احمد بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نسبت به تشدید درگیری‌ها به ویژه در استان مأرب ابراز نگرانی و تصریح کرد که اتحادیه اروپا از تمام طرف‌های درگیر [در جنگ داخلی یمن] می‌خواهد تا بدون تعلل، به فعالیت‌های خصمانه پایان داده و مذاکرات سیاسی فراگیر را با تأکید بر اهمیت زنان در روند صلح آغاز کنند.

الکوثر فارسی: وزارت خارجه آمریکا از پیشرفت در زمینه برقراری آتش‌بس در یمن خبر داد.وزارت خارجه آمریکا علی‌رغم اعلام پیشرفت در برقراری آتش‌بس در یمن، طرف‌های درگیر در این کشور را به پایبندی بیشتر فراخواند.در ادامه این بیانیه با چشم‌پوشی از حملات ائتلاف متجاوز عربی به ملت بی‌دفاع یمن تأکید شده است که انصارالله یمن حملات خود به مأرب و عربستان را متوقف کند.  

العالم فارسی: سخنگوی جنبش انصارالله طرح فرستاده آمریکا به یمن برای آتش بس در این کشور را نمایانگر دیدگاه سعودی و سازمان ملل متحد و توطئه ای علیه یمن در یکی از خطرناکترین مراحلش دانست. محمد عبدالسلام در گفت وگو با شبکه المسیره افزود: در طرح آمریکا سخنی از پایان محاصره و آتش بس گفته نشده بلکه به گونه ای طراحی شده که به شکلی حیله گرانه باعث استمرار محاصره یمن خواهد شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: رهبران ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند توافق کرده اند که از طریق تشکیل یک سری گروه های کاری که به مسائل اساسی از قبیل واکنش به ویروس کرونا می پردازند، همکاری های نزدیک بیشتری داشته باشند.سوگا یوشیهیده، نخست وزیر ژاپن، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، جمعه شب به وقت ژاپن اولین نشست خود موسوم به اجلاس کواد را بصورت آنلاین و به مدت بیش از ۹۰ دقیقه برگزار کردند.

خبرگزاری صدا و سیما: چین اجلاس چهارجانبه سران کشورهای هند-استرالیا-ژاپن و آمریکا را یادآور ذهنیت مسموم دوران جنگ سرد توصیف کرد. چین این اجلاس چهارجانبه را رد و آن را طرحی ضدچینی توصیف کرده و گفته است که این اقدام یادآور ذهنیت مسموم دوران جنگ سرد است.

خبرگزاری ایرنا: سفر سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه به منطقه خلیج فارس با جلسه ای غیرمعمول پایان یافت. آخر هفته، وزیران خارجه روسیه، قطر و ترکیه نشست مشترکی با تمرکز بر سوریه برگزار کردند و قرار شد این نشست سه جانبه را ادامه دهند؛ «نشستی که روند آستانه را در ذهن تداعی می کند».سرگئی لاوروف در یک تور پنج روزه، سفر به امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر را از ۸ مارس(۱۸ اسفند) آغاز و تا ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) ادامه یافت.

خبرگزاری ایلنا: قانون‌گذاران دموکرات آمریکایی‌ از تلاش برای اصلاح اختیار استفاده از نیروی نظامی رئیس‌جمهور خبر دادند. قانون‌گذاران آمریکایی از حزب دموکرات  اعلام کردند ‌که ظرف هفته‌های آتی برای ارائه پیش‌نویس قانونی جهت اصلاح اختیار استفاده از نیروی نظامی که طی دهه‌های قبل توسط رؤسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه این کشور در خارج مورد استفاده قرار گرفته اقدام خواهند کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): انگلیس تعداد کلاهک‌های اتمی خود را افزایش می‌دهد. روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف گزارش داد، انتظار می‌رود دولت لندن تعداد کلاهک‌های هسته‌ای که می‌تواند ذخیره کند، افزایش دهد. براساس گزارش آوریل ۲۰۲۰ مرکز کنترل تسلیحات و عدم اشاعه، انگلیس حدود ۱۹۵ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد که از آن میان، ۱۲۰ کلاهک به لحاظ عملیاتی در دسترس هستند. کلاهک‌های مستقر شده انگلیس در کنترل نیروی دریایی سلطنتی است.انگلیس حدود ۱۸۰ کلاهک ذخیره شده در اختیار دارد.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور به دنبال همکاری با اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای آمریکایی درباره ونزوئلا است. «ند پرایس»  گفت که آمریکا به دنبال همکاری نزدیک‌تر با شرکای بین‌المللی خود از جمله اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای آمریکایی است تا آن چیزی را که به ادعای آمریکا دموکراسی است،‌ به ونزوئلا بیاورد.آمریکا و گروهی از متحدان این کشور از جمله انگلیس سوم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی گوآیدو را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را ، غیرقانونی اعلام کردند.

خبرگزاری تسنیم: ۱۷ کشور عضو سازمان ملل متحد، ائتلافی با عنوان “گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد” را آغاز کردند که هدف آن اعتلای منشور و مقابله با اقدامات قهریه یکجانبه است. وضع تحریم‌های یکجانبه و اعمال فشار به کشورها با اهرم مجازات، کار را به جایی رساند که هیچ نهاد بین‌المللی برای مقابله با بحران‌ها و همچنین حفظ صلح و امنیت بین‌المللی قادر به ایفای وظیفه نبود و رفته رفته، کشورها را به سمت این کشاند که ائتلافی را برای صیانت از منشور ملل متحد تشکیل دهند.

یورونیوز: اسرائیل اعلام کرد در راستای همکاریهای نظامی با دو کشور یونان و قبرس، رقبای پرتنش با ترکیه در دریای مدیترانه، رزمایش مشترک دریایی را با این دو کشور برگزارکرده است. به گفته اسرائیلی ها، در این رزمایش موسوم به «نوبل دینا»، بخشی از نیروی دریایی فرانسه هم حضور داشته است.

دویچه وله: هم‌زمان با افزایش درگیری‌ها در افغانستان ترکیه اعلام کرد در ماه آوریل در استانبول نشست صلح افغانستان برگزار می‌شود. اوضاع در افغانستان بسیار ناامن شده و حملات طالبان به مراکز و نیروهای دولتی اخیرا افزایش یافته است. 

آناتولی  ترکیه:  شورای اتحادیه اروپا از تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه برای 6 ماه دیگر خبر داد. شورای اتحادیه اروپا روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی این نهاد علیه روسیه به دلیل نقش مسکو در «بی‌ثباتی اوکراین» تا 15 سپتامبر 2021 تمدید خواهد شد.براساس این بیانیه تهدید تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و آزادی اوکراین دلیل تمدید این تحریم هاست.

تی.آر.تی ترکیه: وزیر دفاع ترکیه اظهار داشت رویکرد مصر و تحولات اخیر به نفع دو کشور و کشورهای دیگر منطقه است.خلوصی آکار طی سخنانی در مراسم تحویل هشتمین تیپ تکاور کشور به فرماندهی تیپ گفت: «رویکرد مصر و تحولات اخیر به نفع دو کشور و کشورهای دیگر منطقه است. این تحولات متناسب با روابط فرهنگی و تاریخی ماست. احترام گذاشتن مصر برای صلاحیت مرزهای دریایی ترکیه در مدیترانه گام مهمی است».

رادیو چین: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد محدودیت های در نظر گرفته شده از سوی برخی کشورها برای صادرات واکسن کرونا مخالف است و بار دیگر خواستار توزیع عادلانه  واکسن های کرونا در جهان شد. ماری آنجلا سیمائو، معاون بخش دسترسی به دارو و محصولات بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری و در پاسخ به گزارش رسانه ها در مورد محدودیت صادرات واکسن کرونا از سوی برخی کشورها گفت که سازمان جهانی بهداشت بسیار نگران وضعیت صادرات محصولاتی است که به پایان همه گیری کرونا کمک می کند.

ایران پرس:  صدر اعظم اتریش در اظهاراتی از روند ناعادلانه توزیع واکسن کرونا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتقاد کرد. “سباستین کورتس” Sebastian Kurz  با ناعادلانه توصیف کردن توزیع واکسن کرونا در اتحادیه اروپا گفت: برخی از اعضای اتحادیه اروپا دوزهای بیشتری در مقایسه با دیگر کشورها دریافت کرده‌اند.”کورتس” با بیان اینکه  تحویل واکسن‌ها بر اساس جمعیت کشورها صورت نمی‌گیرد  افزود، «میان برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرکت‌های دارویی،‌ بازاری ایجاد شده که در آنجا قراردادهای اضافی بسته می‌شود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *