جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

Loading

رسانه ها ؛ استقبال صهیونیست ها  از تحریم های بایدن ضد ایران و…

۱۳۹۹/۱۲/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: استقبال لابی یهودی در آمریکا از نخستین تحریم بایدن علیه ایران، واکنش روسیه به نامه ۱۴۰ نماینده کنگره آمریکا در خصوص برجام، اظهارات جدید  نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، تحریم های جدید آمریکا ضد فرمانده ارتش میانمار، مذاکرات سطح عالی آمریکا و چین در روزهای آینده، ورود ناوشکن آمریکایی به تنگه تایوان، سفر رئیس پنتاگون به هند با هدف تقویت همکاری نظامی، برگزاری بزرگ‌ترین نشست مصری-اسرائیلی در شرم‌الشیخ، سفر هیئت حزب‌الله به مسکو برای بررسی مسائل منطقه، سفرنتانیاهو  به  امارات عربی، تاکید دبیرکل ناتو بر اهمیت هم‌پیمانی با ترکیه، هشدار سازمان ملل متحد در خصوص بحران سیاسی در سومالی، تصویب طرح نجات اقتصادی درمجلس نمایندگان ایالات متحده، نگاهی به تحولات ارمنستان و روند کند واکسيناسيون در اتحاديه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: «کنفرانس روسای سازمان‌های یهودی بزرگ آمریکایی» با انتشار یک بیانیه از اقدام دولت جو بایدن در اعمال تحریم علیه دو ایرانی به اتهام نقض حقوق بشر استقبال کرد. «کنفرانس روسای سازمان‌های یهودی بزرگ آمریکایی» که یک گروه لابی متنفذ در آمریکا برای رژیم صهیونیستی است، درباره اقدام روز سه شنبه دولت جو بایدن در تحریم دو ایرانی به اتهام دست داشتن در ادعای نقض حقوق بشر بیانیه صادر کرد.

خبرگزاری تسنیم: نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خواسته‌های مطرح‌شده در نامه ۱۴۰ نماینده کنگره آمریکا در خصوص برجام را «بسیار دور از واقعیت» خواند. میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی توئیتری در واکنش به نامه 140 نماینده کنگره آمریکا به آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن مبنی بر ضرورت گنجاندن مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران در برجام تأکید کرد که خواسته این قانونگذاران آمریکایی بسیار دور از واقعیت است.

دویچه وله: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید هیچ روندی در ارتباط با جمهوری اسلامی به خاطر انتخابات کند یا سریع نمی‌شود. رابرت مالی‌گفت احتمال برداشته شدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی منتفی نیست اما رئیس جمهوری ایالات متحده، جو بایدن در این زمینه گام یک‌جانبه‌ای بر نمی‌دارد.رابرت مالی تاکید کرده که دولت آمریکا به خاطر انتخابات ایران تلاش برای مذاکرات را سریع‌تر یا کندتر نمی‌کند و این فرایند تنها در هماهنگی به منافع و امنیت ملی آمریکا پیش خواهد رفت.

خبرگزاری ایلنا: فرزندان فرمانده ارتش میانمار شمول تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند. آمریکا دو فرزند «مین اونگ هلاینگ» فرمانده ارتش میانمار را تحریم کرد.بنا اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، «اونگ پایه سونگ» پسر، «خین تیری تت مون» دختر فرمانده ارتش و شش شرکتی که توسط آنها اداره می‌شود تحت مجازات دولت آمریکا قرار گرفته‌اند.اتحادیه اروپا نیز در نظر دارد تا افراد و نهادهای مرتبط با کودتای میانمار را مجازات کند. ماه گذشته میلادی نظامیان میانمار، «آنگ سان سوچی» رئیس‌جمهور این کشور را بازداشت کرده و قدرت را در دست گرفتند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): واشنگتن اعلام کرد، آنتونی بلینکن و جیک سالیوان ظرف روزهای آینده با هیئت عالی‌رتبه چینی در آلاسکا ملاقات خواهند کرد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قصد دارند ۱۸ مارس در شهرک انکوریج در ایالت آلاسکا نشستی با هیئت عالی رتبه چینی داشته‌ باشند که شامل یان تزیچی، مدیر کمیته مرکزی امور خارجه و وانگ یی،‌ وزیر خارجه چین خواهد بود. این مذاکرات در نوع خود بعد از گذار قدرت به جو بایدن و ترک کاخ سفید از سوی دونالد ترامپ برای اولین بار بین دو طرف برگزار می‌شود.

خبرگزاری مهر :آمریکا در راستای به چالش کشیدن تمامیت ارضی چین و با ادعای دفاع از حق آزادی دریانوردی، برای سومین بار از زمان روی کار آمدن بایدن دموکرات، یکی از رزم ناوهایش را از تنگه تایوان عبور داد. ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا از عبور ناوشکن «یو اس اس جان فین» از تنگه تایوان خبر داد. در واقع، هدف بایدن به چالش کشیدن حق حاکمیت چین بر تایوان و آب‌های اطراف آن است.چین بارها هشدار داده که جدایی طلبی تایوان به معنای جنگ خواهد بود.

اسپوتنیک روسیه: وزیر دفاع آمریکا هفته آینده به هند سفر می کند و با همتای هندی خود مسئله تقویت همکاری نظامی را بررسی خواهد کرد. لوید استین در هند با وزیر دفاع این کشور و سایر مقامات عالی در زمینه امنیت ملی دیدار خواهد داشت. طرفین تقویت شراکت نظامی و پیشرفت همکاری برای تضمین منطقه  هند-اقیانوسیه آزاد، شکوفا و باز را بحث و بررسی می کنند.»

الکوثر فارسی: بزرگ‌ترین نشست مسئولان مصر و رژیم صهیونیستی طی ۲۰ سال گذشته در منطقه توریستی «شرم الشیخ» برگزار شد. هیأت رژیم صهیونیستی که به ریاست «الی کوهن» وزیر اطلاعات این رژیم به مصر سفر کرده است، در نشستی با مسئولان این کشور در شرم الشیخ که بزرگ‌ترین نشست دوجانبه طی ۲۰ سال گذشته بود، شرکت کرد. رسانه‌های اسرائیلی نوشتند که این نشست استثنایی با حضور ۶۰ بازرگان اسرائیلی و مصری متخصص در زمینه‌ صنایع مختلف و مسئولان دولتی مصر و رژیم صهیونیستی برگزار شد که هدف از آن توسعه همکاری اقتصادی بود.

العالم فارسی: برخی منابع لبنانی از سفر آتی هیئتی از سران حزب‌الله لبنان به مسکو برای بررسی مساله سوریه و بحران لبنان خبر می دهند. برخی منابع محلی لبنان اعلام کردند که یک هیئت عالی رتبه از رهبران حزب‌الله به دعوت مقامات روسیه، اواسط ماه جاری میلادی به مسکو سفر خواهند کرد و ریاست این هیئت را محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت بر عهده دارد. حزب‌الله به شکل رسمی این سفر را اعلام نکرده اما برخی محافل سیاسی لبنان این سفر را به دیدار چند روز قبل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان در ابوظبی ارتباط دادند.

یورونیوز: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل قرار است روز پنج‌شنبه اولین دیدار رسمی خود از امارات عربی متحده را انجام دهد.این خبر از سوی رسانه‌های اسرائیلی اعلام شد با این وجود مقامات ارشد دفتر آقای نتانیاهو از اظهار نظر دربارۀ این گزارش‌های خودداری کرده‌اند.

آناتولی  ترکیه: دبیرکل ناتو ضمن اشاره به اهمیت هم‌پیمانی ترکیه تصریح کرد فقط با نگاه کردن به نقشه متوجه این اهمیت خواهید شد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در نشست مجازی «سازگاری ناتو» که از سوی مرکز همکاری و امنیت بین المللی دانشگاه استنفورد برگزار شد، شرکت کرد. وی گفت: ترکیه بویژه به دلیل هم مرزی با سوریه و عراق، پیشرفت در مبارزه با داعش، آزادی میلیون‌ها نفر در مناطق تحت کنترل داعش در منطقه، زیرساخت‌های بنیادینش و فرودگاه‌های آن حائز اهمیت است.

تی.آر.تی ترکیه:  دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل ” اوچا ” با انتشار اطلاعیه‌ایی به وضعیت بغرنج انسانی در سومالی جلب دقت کرد. دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد ” اوچا ” اعلام کرد: بحران سیاسی موجود در سومالی موجب عمیق‌تر شدن بحران انسانی در این‌کشور شده‌است.

رادیو چین: مجلس نمایندگان ایالات متحده طرح نجات اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری را تصویب کرد. این طرح سپس به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده ارایه می شود و با امضای وی به قانون تبدیل خواهد شد. مجلس نمایندگان این طرح را با 220 رای موافق و 211 رای مخالف به تصویب رساند. کاخ سفید اعلام کرد که بایدن در تاریخ 12 مارس این طرح را به امضا می رساند.

ایران پرس: مخالفان دولت ارمنستان بار دیگر با برگزاری تظاهرات در ایروان برکناری «نیکول پاشینیان» نخست وزیر این کشور را خواستار شدند. از حدود ده روز پیش خیابان های ایروان صحنه درگیری بین طرفداران و مخالفان پاشینیان است که پس از امضای قرارداد آتش‌بس با جمهوری آذربایجان در ماه  نوامبر، میزان محبوبیت وی در ارمنستان به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

خبرگزاری صدا و سیما: روند واکسیناسیون در اتحادیه اروپا به کندی پیش می‌رود. اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تاخیر خود را در زمینه واکسیناسیون جبران کند، اما تاکنون کمی بیشتر از ۶ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا واکسینه شدند. اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا گفت ما از برخی مسائل مهم نگرانی‌هایی داریم. با وجود تمهیدات سختگیرانه اتخاذ شده، شاهد افزایش نرخ ابتلا هستیم. به همین دلیل کمیسیون اروپا برای دریافت ۴ میلیون دز واکسن بیو.ان.تک فایزر بیشتر، مذاکره کرده است. این واکسن قرار است در ماه مارس تحویل شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *