جدیدترین مطالب

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

ایران تصویر جدیدی را در موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در حمله موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

تاکید امیرعبداللهیان بر ضرورت ایفای نقش سازمان‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای منطقه شرق مدیترانه در دیدار با وزیر امور خارجه گفت: با توقف خشونت‌ها و جنایت‌های رژیم در غزه، فرصت برای ارائه کمک‌های انسانی و بهداشتی و درمانی و دسترسی به واکسن، دارو و غذا برای مردم فلسطین فراهم شود.

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تهران به ویژه پس از جنگ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به این سو به شدت مراقب سیاستی بوده که دولت «بنیامین نتانیاهو» خواستار آن است؛ این‌که دامنه جنگ، از غزه تا خلیج فارس گسترش یافته و به‌این ترتیب صحنه به جنگ «اسرائیل‌_‌ایران»  تغییر وضعیت دهد. خویشتنداری تهران در برابر رویکرد زیرکانه تل‌آویو، اما به معنای آن نبوده و نیست که ارتدوکس‌های اسرائیلی قوانین بازی را با اقدام‌های خرابکارانه _ تروریستی تغییر دهند؛ درحالی که تهران هیچ پاسخی در این‌باره ندهد.

رایزنی امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، اما رژیم صهیونیستی شش ماه در حال قتل‌عام و نسل‌کشی کودکان و زنان بی‌دفاع در غزه است و آمریکا و متحدین او را متوقف نمی‌کنند.

غافلگیری‌های زیادی برای تل‌آویو تدارک دیده شده است/ایران پایبند به ارزشهای اخلاقی و انسانی

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» یکی از تحلیلگران جهان عرب ارتکاب هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی علیه ایران را آغازی بر پایان این رژیم دانست و از غافلگیری هایی خبر داد که برای آن تدارک دیده شده است.

Loading

رسانه ها ؛ بایدن و ادامه سیاست تحریم و…

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نخستین تحریم ضد ایرانی دولت بایدن،  پیشنهاد مسکو درخصوص بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام ، درخواست نمایندگان آمریکا از دولت بایدن برای توافق با ایران، بازنگری آمریکا در قرار دادن نام کوبا در فهرست کشور‌های حامی تروریسم، ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل برای اجماع در محکومیت کودتای میانمار، تاکید رئیس‌جمهوری چین بر آمادگی ارتش برای مقابله با بی‌ثباتی، درخواست چین برای تحقیق درباره آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا، توافق سوگا و مودی برای همکاری نزدیک ژاپن و هند، دیدار بن سلمان با فرستاده پوتین به سوریه، تاکید اتحادیه اروپا بر ادامه تحریم های سوریه ، واکنش ملکه  به بحران در خاندان سلطنتی انگلیس، هشدار شدید اللحن مقاومت نُجَباء عراق به سازشکاران با رژیم صهیونیستی ، انتخابات پارلمانی در اسرائیل، روسیه در تدارک برگزاری کنفرانس جدید افغانستان، ادامه بحران در ارمنستان،  اتحاد راهبردی‌ ازبکستان و ترکیه و گسترش همکاری های هسته ای ترکیه و روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس: وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از تحریم دو مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده علی همتیان و مسعود صفدری را به دلیل آنچه «نقض حقوق بشر» خوانده شده در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.تحریم‌های روزسه شنبه دولت آمریکا علیه مقام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حالی اعمال شده که مقام‌های دولت جدید آمریکا به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران اعتراف کرده‌اند.

یورونیوز:  دستگاه دیپلماسی روسیه بار دیگر ضمن تاکید بر حفظ و اجرایی شدن توافقنامه هسته‌ای وین خواهان بازگشت همزمان و هماهنگ تهران و واشنگتن به تعهدات داده شده در این پیمان شد. روسیه در حالی همچنان بر بازگشت ایران و ایالات متحده به تعهدات برجامی تاکید دارد که هر دو کشور از برداشتن نخستین گام تعیین کننده در این جهت سر باز زده و بر لزوم پیش‌دستی طرف مقابل تاکید می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا: نمایندگان مجلس آمریکا بدون اشاره به خروج غیرقانونی و بی پایه ایالات متحده از برجام طی نامه ای از دولت جو بایدن رییس جمهوری این کشور خواستند تا به مساله ایران فارغ از برنامه هسته ای رسیدگی شود. ۱۴۰ تن از نمایندگان آمریکا در نامه ای که به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ارسال شد، خواستار یک توافق “جامع” با ایران شدند که به غیر از برنامه هسته ای به نفوذ تهران در منطقه نیز رسیدگی کند.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، رئیس جمهور آمریکا در قرار دادن نام کوبا در فهرست کشور‌های حامی تروریسم، بازنگری می‌کند. «جین ساکی»سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در تصمیمی که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا در آخرین روز‌های فعالیت خود درباره قرار دادن نام کوبا در فهرست کشور‌های حامی تروریسم اتخاذ کرد، بازنگری می‌کند.

 خبرگزاری فارس:  شورای امنیت سازمان ملل در جلسه‌ای برای بررسی کودتای نظامی در میانمار، بدون محکوم کردن این اقدام، فقط از ارتش این کشور خواست که از خشونت علیه معترضان خودداری کند.علی‌رغم واکنش تند کشورهای اروپایی و آمریکا به کودتای نظامی در میانمار، شورای امنیت سازمان ملل اما نتوانست برای محکوم کردن کودتا به اجماع برسد.

خبرگزاری ایلنا:  رئیس‌جمهوری چین ارتش این کشور را به آمادگی برای مقابله با بی‌ثباتی و شبهه‌افکنی فرا خواند.«شی جین‌پینگ»، در نشست با هیئت نظامی شورای مردمی ملی تاکید کرد که نیروهای مسلح باید همیشه آماده برخورد با همه انواع مواضع پیچیده و سخت باشد. وی تاکید کرد که ارتش باید بر آمادگی جنگی تمرکز کند.

رادیو چین: وزارت خارجه تحقیق درباره آزمایشگاه بیولوژیک فورت دیتریک آمریکا را خواستار شد. جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما امیدواریم کشورهای ذیربط هم مانند چین با سازمان جهانی بهداشت برای همکاری در زمینه ردیابی [منشاء ویروس] چین همکاری کنند. چین نمونه ای برای مثال آورده است. امیدواریم کشورهای ذیربط نیز بتوانند همین کار را انجام دهند.

 ان. اچ.کی ژاپن: نخست وزیران ژاپن و هند توافق کرده اند در حالیکه همکاری با آمریکا و استرالیا را تقویت می کنند، برای ترویج یک منطقه آزاد و باز اقیانوس های هند و آرام با هم همکاری کنند. سوگا یوشیهیده، نخست وزیر ژاپن، و نارندرا مودی، همتای هندی اش، روز سه شنبه تلفنی با هم صحبت کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ولیعهد عربستان با فرستاده رئیس‌جمهور روسیه به سوریه در ریاض دیدار و درباره تحولات منطقه‌ای و بین المللی با او گفتگو کرد. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه در ریاض دیدار و با او درباره آخرین تحولات سوریه بحث و تبادل نظر کرد.در این دیدار عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه و مساعد بن محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو کابینه حضور داشتند.

خبرگزاری مهر : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی عنوان داشت که تحریم های این اتحادیه علیه سوریه تا زمان انجام «دوره گذار سیاسی» لغو نخواهند شد.«جوزف بورل» در جریان جلسه عمومی پارلمان اروپا برای بحث در مورد سوریه تأکید کرد که این اتحادیه از اجرای تحریم های اعمال شده علیه سوریه قبل از آغاز گذار سیاسی در این کشور دست نخواهد کشید. بورل در سخنرانی خود گفت: من در تاریخ ۲۵ مارس رئیس مشترک پنجمین کنفرانس درباره آینده سوریه خواهم بود. باید به همراه فرستاده ویژه سازمان ملل پشتیبانی خود را برای یافتن راه حلی سیاسی درخصوص این بحران مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل اعلام کنیم.

خبرگزاری تسنیم: ملکه الیزابت گفته است که خاندان سلطنتی از تجربیات چالش‌برانگیز شاهزاده هری نوه‌اش و همسر وی مگان، به‌شدت ناراحت شده است. بر اساس این گزارش، ملکه الیزابت وعده داده است به‌طور خصوصی به افشاگری‌های مربوط به نژادپرستی در خاندان سلطنتی رسیدگی کند.مگان مارکل همسر شاهزاده هری در مصاحبه اخیرش با اوپرا وینفری تأکید کرده است که پیش از تولد فرزندش، خاندان سلطنتی به‌شدت نگران تیره شدن رنگ پوست نوزاد او بودند، همین نگرانی‌ها نشان می‌دهد که چرا فرزند او از دریافت لقب و عنوان “شاهزاده” محروم شده است.

الکوثر فارسی: سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء به گمانه‌زنی‌ها و اظهارات هدفمند در راستای عادی‌انگاری سازش میان عراق و رژیم غاصب صهیونیستی، واکنشی شدیداللحن نشان داد. الشَمَّری به افراد یا احزابی که برای عادی‌سازی روابط بغداد ـ تل‌آویو تلاش می‌کنند، هشدار داد که عراق را ملک پدری‌شان ندانند و با این خطا خود را به مهلکه نیفکنند.

العالم فارسی: بیست و چهارمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در سفارتخانه های این رژیم از امروز (چهارشنبه) آغاز می شود و دو روز ادامه خواهد داشت. در رقابتی که از دو سال پیش جریان دارد، نام هیچ کدام از این شخصیت های نظامی یعنی “موشه یعلون ” و “گابی اشکنازی” و حتی گانتس که در اسرائیل به دوست خیانتکار معروف است، در فهرست های انتخاباتی دیده نمی شود.

دویچه وله: همزمان با افزایش فشار آمریکا برای تسریع روند صلح در افغانستان، روسیه هم از برگزاری کنفرانسی در هفته آینده خبر می‌دهد. دولت افغانستان و نیروهای طالبان دریافت دعوتنامه مسکو برای این کنفرانس را تائید کرده‌اند. محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به خبرگزاری آلمان گفته گروه طالبان در حال حاضر مشغول رایزنی درباره کنفرانس روسیه است.

اسپوتنیک روسیه: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که اونیک گاسپاریان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور از امروز چهارشنبه دهم مارس اخراج شده به حساب می آید.پاشینیان در بیانیه ای که در سایت هیئت دولت منتشر شده، گفت:” با در نظر داشتن این واقعیت که رئیس جمهور ارمنستان پیش نویس حکم ارائه شده توسط نخست وزیر در مهلت تعیین شده در قانون “خدمت نظامی و وضعیت شخص نظامی” را امضا نکرده…، اونیک گاسپاریان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان از دهم مارس توسط قانون از سمتش برکنار می شود.”

آناتولی  ترکیه:  عبدالعزیز کامل‌اف، وزیر خارجه ازبکستان اعلام کرد که ترکیه متحد راهبردی‌ ازبکستان در صحنه بین المللی است.عبدالعزیز کامل‌اف در نشست مشترک خبری با مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که طی سفری رسمی در تاشکند به سر می‌برد، اظهار داشت: ترکیه متحد راهبردی‌ ازبکستان در صحنه بین المللی است.او همچنین گفت که سفر و دیدارهای چاووش اوغلو در ازبکستان سطح روابط استراتژیک ازبکستان و ترکیه را ارتقا داده است.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه با روش ویدیو کنفرانس در مراسم پی‌ریزی راکتور سوم شرکت خواهند کرد.راکتور سوم نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو فردا پی‌ریزی خواهد شد.اولین راکتور این نیروگاه که در چهارچوب موافقتنامه ماه می 2010 بین ترکیه و روسیه در منطقه بویوک‌اجلی شهرستان گلنار استان مرسین در حال احداث می‌باشد، در 3 آوریل 2018 پی‌ریزی شده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *