جدیدترین مطالب

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

دستاورد حمله ایران به اسرائیل

شهریار شهریاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: عر بستان و ترکیه که داعی راهبری دنیای اسلام را داشتند چهره آنها بر همه مشخص شد و فهمیدند که تنها رهبر دنیای اسلام امام خامنه ای هستند.

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
Loading

أحدث المقالات

گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و پوتین

رئیس‌جمهور روسیه و همتای ایرانی او در تماسی تلفنی درباره حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و حمله تلافی‌جویانه ایران گفت‌وگو کردند.

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی سخنرانی دانشجوی حامی فلسطین را لغو کرد

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌ نیوز» امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به دلیل «نگرانی‌های امنیتی به واسطه تنش‌ها بر سر درگیری جاری در خاورمیانه»، سخنرانی برنامه‌ریزی شده جشن دانش‌آموختگی یک دانشجوی ممتاز خود را به دلیل مواضع حمایتی وی از فلسطین لغو کرد.

عبدالله دوم: امنیت اردن بالاتر از همه ملاحظات است

تهران- ایرنا- شاه اردن که به دلیل حمایت کشورش از رژیم صهیونیستی و فعال شدن پدافند آن در جریان پاسخ موشکی- پهپادی ایران به سرزمین های اشغالی با انتقادهایی مواجه است، امنیت اردن را بالاتر از همه ملاحظات دانست.

Loading

رسانه ها ؛ چالش اروپا و آمریکا برسر افغانستان و…

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  تقابل اتحادیه اروپا و آمریکا برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان، نظر واشنگتن درباره ادامه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز خاورمیانه باهمراهی اسرائیل و عربستان، اذعان عربستان به هدف قرار گرفتن یکی از «حفاظت‌شده‌ترین تاسیسات نفتی» این کشور، آغاز عملیات ائتلاف عربی علیه مواضع حوثی‌ها در صنعا، تاکید مصر بر لزوم خروج نیروهای خارجی از لیبی، موافقت کره جنوبی با افزایش هزینه حضور نیروهای آمریکا ، انتخابات محلی بولیوی وثبت پیروزی دیگری برای مورالس، ادامه اعتصاب عمومی در میانمار، قصد آمریکا برای انجام حملات سایبری به سیستم‌های روسی، دفاع وزیر خارجه چین از اصلاحات نظام انتخاباتی هنگ کنگ ، فوت بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار کرونایی در جهان و انتقاد رئیس جمهوری فنلاند از برنامه واکسیناسیون اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: درحالی که آمریکا طرحی را برای ایجاد دولت انتقالی در افغانستان مطرح کرده است، اتحادیه اروپا مخالفتش را با این طرح ابراز کرد.«زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در سفر اخیرش به کابل طرح واشنگتن برای ایجاد دولت انتقالی را به اطلاع سران افغانستان و سیاسیون این کشور گذاشت.این طرح مورد مخالفت شدید اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان قرار گرفته که تاکید دارد تنها از طریق انتخابات قدرت را واگذار می‌کند و بر حفظ قانون اساسی این کشور پافشاری می‌نماید.

العالم فارسی:  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که درباره خروج نظامیان این کشور از خاک افغانستان هنوز تصمیمی گرفته نشده و همه گزینه ها روی میز است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سرنوشت نظامیان آمریکایی در افغانستان گفت که دولت جو بایدن هنوز تصمیمی درباره ادامه استقرار نیروهایش در خاک افغانستان بعد از اول ماه مه نگرفته است، اما همه گزینه‌ها در این زمینه روی میز است.در حالیکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده طبق توافق با طالبان قول داده بود که نظامیان آمریکایی را تا ماه مه 2021 از افغانستان خارج می‌کند اما دولت بایدن قصد دارد در این تصمیم بازنگری کند.

یورونیوز: دو فروند بمب‌افکن آمریکایی بی-۵۲  در آخرین ماموریت خود در میان تنش‌های واشنگتن و تهران، بر فراز خاورمیانه پرواز کردند. ستاد کل فرماندهی مرکزی نیروهای ارتش آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) اعلام کرد که دو جنگنده آمریکایی با همراهی جنگنده‌هایی از اسرائیل، عربستان و قطر بر فراز منطقه پرواز کردند. این چهارمین ماموریت این بمب‌افکن‌ها در خاورمیانه از ابتدای ژانویه و دومین ماموریت آن‌ها از زمان روی کار آمدن جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهوری آمریکا بوده است.

خبرگزاری ایلنا: وزارت انرژی عربستان اذعان کرد که یکی از «حفاظت‌شده‌ترین تاسیسات نفتی» این کشور هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.این وزارتخانه اعلام کرد که یک انبار در پایانه صادراتی «رأس تنوره» توسط پهپادی که از دریا آمده بود هدف قرار گرفته است و ترکش‌های آن به یک منطقه مسکونی که محل سکونت کارکنان شرکت ملی نفت عربستان است، اصابت کرده است.

آناتولی  ترکیه:  ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از آغاز عملیاتی هوایی علیه مواضع نظامی حوثی‌ها در صنعا خبر داد. ائتلاف عربی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای ما عملیات هوایی را علیه مواضع شبه‌نظامیان حوثی در صنعا و برخی از استان های دیگر یمن آغاز کردند.در این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه مصر با فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی در قاهره دیدار و رایزنی کرد. سامح شکری، وزیر خارجه مصر با یان کوبیس، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی در مقر وزارت خارجه مصر در قاهره دیدار کرد و دو طرف در جریان این دیدار در خصوص بحران لیبی با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند. سامح شکری و یان کوبیس در جریان این دیدار همچنین بر لزوم دستیابی به راهکار سیاسی در لیبی که وحدت و تمامیت ارضی این کشور و نیز توانمندی‌های ملت لیبی را حفظ کند، تاکید کردند.

خبرگزاری مهر : مقامات واشنگتن و سئول بر سر تقسیم هزینه‌های حضور نیروهای آمریکا در خاک کره جنوبی به یک توافق رسیدند. دفتر امور نظامی- سیاسی وزارت خارجه ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که مقامات واشنگتن و سئول بر سر ترتیبات مالی جدید جهت تقسیم هزینه‌های مرتبط با حضور نیروهای نظامی ایالات متحده در خاک کره جنوبی به یک توافق جدید دست یافتند.طبق اعلام این دفتر، توافقنامه مزبور شامل «یک افزایش مورد توافق» در هزینه‌های محوله بر دولت کره جنوبی است. در حال حاضر، حدود ۲۸ هزار نیروی نظامی آمریکا در خاک کره جنوبی مستقر هستند

خبرگزاری ایرنا: براساس نتایج رأی‌پرسی‌های صورت ‌گرفته پس از انتخابات محلی بولیوی، پیشتازی جنبش «به سوی سوسیالیسم» تحت رهبری اوو مورالس (رئیس جمهوری پیشین این کشور) حاکمیت این جنبش را به عنوان قدرت اول کشور تثبیت کرد.پس از برگزاری انتخابات محلی ۷ مارس (۱۸ اسفند) طبق نظرسنجی‌های انجام شده از رأی دهندگان، اعضای «جنبش به سوی سوسیالیسم؛ ابزار سیاسی حاکمیت مردمی» (MAS-IPSP) از میان ۳۴۰ نامزد انتخابات شورا و شهرداری به برتری رسیدند.«اوو مورالس» رهبر حزب سوسیالیسم  و رئیس جمهوری سابق بولیوی با قدردانی از مردم برای حمایت از نامزدهای فراملی این نهاد سیاسی خاطرنشان کرد: نتایج آراء کسب شده تنها برتری کاندیداها را نشان نمی دهد بلکه نشان دهنده این است که بولیوی همچنان به سیاست های اجتماعی جنبش ماس امیدوار است.

دویچه وله:  با وجود سرکوب خونین معترضان در میانمار بار دیگر ده‌ها هزار نفر به خیابان آمدند و علیه نظامیان کودتاگر تظاهرات کردند. اکنون اتحادیه‌های صنفی با فراخوان به اعتصاب سراسری می‌کوشند جنبش اعتراضی را تقویت کنند.در حالی که نیروهای امنیتی و پلیس میانمار پیگرد و بازداشت حامیان دولت غیرنظامی به رهبری آنگ سان سوچی را شبانه ادامه می‌دهند حرکت‌های اعتراضی علیه کودتاگران ادامه دارد و تشدید می‌شود.

اسپوتنیک روسیه: ایالات متحده قصد دارد طی سه هفته چندین حمله سایبری به سیستم های روسی مرتبط با مقامات انجام دهد.به گفته منابع ناشناس، در سه هفته آینده ایالات متحده “ضد حمله‌های پنهانی” را انجام می دهد که برای ولادیمیر پوتین، سیستم اطلاعاتی و ارتش روسیه شناخته خواهد شد، اما جهان خارج از آن آگاه نخواهد شد.همانطور که گفته شد، علاوه بر حملات سایبری، ایالات متحده قصد دارد در واکنش به اقدامات هکرهای مسکو، تحریم های اقتصادی علیه مسکو را اعمال کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزیر خارجه چین، وانگ یی، از تغییرات پیشنهادی چین در مورد نظام انتخاباتی هنگ کنگ دفاع کرد و گفت این تغییرات برای حفظ ثبات بلند مدت این منطقه ضروری هستند. وانگ در یک کنفرانس خبری گفت که اجرای اصل «اداره هنگ کنگ توسط وطن پرستان» برای ترویج و ارتقای چارچوب «یک کشور، دو نظام» لازم است. دولت چین تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ به بهانه «خلا های قانونی و نقایص آشکار» در نظام انتخاباتی هنگ کنگ، طرحی را برای اصلاح قوانین انتخاباتی این منطقه ارائه کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  بر اساس آمار، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان بیش از ۱۱۷ میلیون نفر، تعداد جان باختگان بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و شمار بهبودیافتگان نیز ۹۲ میلیون نفر گزارش شده است. بر اساس اعلام سایت ورلد او مترز، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۱۱۷۴۳۷۹۲۸ نفر، شمار جان باختگان به ۲۶۰۵۰۹۴ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۹۲۹۴۶۵۷۱ نفر افزایش یافته، همچنین وضعیت بیش از ۸۹ هزار نفر از مبتلایان، وخیم گزارش شده است.

خبرگزاری ایرنا: سالی نینیسته رئیس جمهوری فنلاند از اتحادیه اروپا به خاطر برنامه مشترک خرید واکسن کرونا انتقاد کرد و گفت خرید مستقیم کشورها می تواند یک گزینه مناسب باشد. رئیس جمهوری فنلاند به ویژه از سازمان داروی اروپا (EMA) سازمان ناظر بر واکسن ها در اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت در زمینه تایید واکسن آسترازنکا بسیار عقب است و اکنون از تایید واکسن جانسون اند جانسون بسیار عقب افتاده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *