جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

رسانه ها ؛ تصویب طرح بزرگ کمک اقتصادی بایدن و…

۱۳۹۹/۱۲/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تصویب سومین طرح بزرگ کمک مالی برای مقابله با آثار بحران کرونا در سنای آمریکا، نگرانی ژاپن از رشد هزینه های دفاعی چین، افزایش صادرات چين علیرغم  بحران کرونا، رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا، برگزاری رزمایش بزرگ «سپر بولیواری» جهت تقویت بنیه دفاعی ونزوئلا، آشوب و تظاهرات در لبنان، ادامه اعتراضات در اراضی اشغالی برای برکناری نتانیاهو، طرح دفاع صهیونیستی با پول عربی، تعلیق چهار مجوز صادرات تسلیحات از بلژیک به عربستان سعودی، سفرجان کری به اروپا، تاکید اشرف غنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام و واکنش طالبان،اتحادیه اروپا و خطر وقوع نبرد  تجاری بر سر واکسن کرونا، تظاهرات علیه محدودیت‌های کرونایی در آلمان و اتریش، تقدیم پیام پوتین به رهبر ایران و اظهارات دبیر کل ناتو درباره  تامین امنیت اروپا  توسط کشورهای غیرعضو از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو چین: سنای آمریکا سومین طرح بزرگ کمک مالی برای مقابله با آثار بحران همه‌گیری کرونا را تصویب کرد.این طرح به ارزش ۱.۹ تریلیون دلار با ۵۰ رای در مقابل ۴۹ رای تصویب شد و اکنون راهی مجلس نمایندگان می شود، جایی که انتظار تصویب آن می رود. این طرح با ابتکار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به عنوان راهی برای کمک به شهروندانی که از نظر اقتصادی دچار مشکل هستند، تهیه شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن:  مقام های وزارت دفاع ژاپن می گویند نحوه افزایش مصارف دفاعی چین در سال میلادی جاری را با دقت زیر نظر خواهند گرفت. دولت چین در نشست سالانه کنگره ملی خلق که از روز جمعه آغاز شد، پیشنویس بودجه امسال را ارائه کرد. بودجه مصارف دفاعی ۸ / ۶ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافت و به حدود ۲۰۹ میلیارد دلار رسانده شد که تقریبا چهار برابر بودجه دفاعی ژاپن برای سال مالی ۲۰۲۱ است که از ماه آوریل آغاز می شود.

خبرگزاری صدا و سیما: به رغم پیش بینی اقتصاد دانان درباره افزایش ۳۹.۹ درصدی تجارت خارجی چین، صادرات این کشور ۶۰.۶ درصد طی یک سال افزایش پیدا کرد. داده‌هایی که روز یکشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد صادرات چین در ماه‌های ژانویه و فوریه افزایش پیدا کرد و رشد واردات، سریعتر از آنچه که انتظار می‌رفت بوده است.بر اساس آمار سازمان گمرک چین، صادرات این کشور ۶۰.۶ درصد طی یک سال افزایش پیدا کرد در حالی که اقتصاددانان پس از رشد ۱۸.۱ درصدی در ماه دسامبر، افزایش ۳۹.۹ درصدی را نسبت به سال گذشته برای صادرات این کشور پیش بینی کرده بودند.

خبرگزاری مهر : کره جنوبی و آمریکا رزمایش نظامی مشترک برگزار می کنند.ارتش کره جنوبی بامداد یکشنبه از آغاز رزمایش نظامی مشترک بین این کشور و ایالات متحده آمریکا از روز دوشنبه اما در سطح محدودتر نسبت به سال های گذشته خبر داد.بر اساس این گزارش، این رزمایش به دلیل شرایط شیوع کرونا در سطح محدودتری نسبت به سال های گذشته برگزار می شود و ۹ روز به طول خواهد انجامید.حساسیت های کره شمالی نسبت به رزمایش‌های مشترک سئول-واشنگتن هم از دیگر علل تصمیم برای برگزاری محدودتر این رزمایش اعلام شده است.

خبرگزاری فارس: فرمانده عملیات راهبردی ونزوئلا از برگزاری رزمایشی بزرگ با مشارکت حدود ششصد هزار نفر جهت تقویت بنیه دفاعی ارتش ونزوئلا خبر داد. «رمیگیو سبالوس» فرمانده عملیات راهبردی ونزوئلا، گفت که این رزمایش  جهت افزایش توانمندی دفاعی ارتش و به یاد «هوگو چاوز» رئیس جمهور سابق فقید این کشور که سال 2013 درگذشت برگزار می‌شود. این مقام ارشد نظامی ونزوئلا گفت که رزمایش «سپر بولیواری» ونزوئلا به هدف تضمین قابلیت‌های دفاعی کشور است.براساس این گزارش، بیش از 545 هزار نظامی در قالب نیروهای مردمی، نظامی و نیروهای پلیس در سراسر کشور مقابله با قاچاق، جنایات سازمان یافته و تامین امنیت در کشور را تمرین می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا: شماری از شهرندان لبنانی در ادامه اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی و افزایش نرخ دلار، اقدام به بستن برخی جاده ها و معابر کردند.شهر صیدا  روز شنبه شاهد تحرکات اعتراض آمیز در منطقه ایلیا، میدان النجمه و بزرگراه شرق و برخی راه های داخلی بود. اعتراض های  مشابه و بستن جاده ها در برخی مناطق دیگر لبنان نیز رخ داده است .

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شهروندان اسرائیلی برای سی و هفتمین هفته متوالی تظاهرات کردند و خواستار برکناری بنیامین نتانیاهو از قدرت شدند. هزاران اسرائیلی با تجمع در میدان بالفور در نزدیکی محل اقامت بنیامین نتانیاهو در قدس اشغالی برکناری وی از نخست وزیری را خواستار شدند. این در حالی است که صدها نفر در پل ها و مسیرهای مختلف در شهرهای مختلف اراضی اشغالی تظاهرات کردند. برای بیش از ۸ ماه ، هزاران اسرائیلی به صورت هفتگی در اعتراض به فساد و سوء مدیریت نتانیاهو در مقابله با بحران ویروس کرونا تظاهرات کرده و خواستار استعفای وی هستند.

العالم فارسی: کارشناسان می گویند رژیم صهیونیستی بنا به توصیه های شیمون پرز رئیس جمهور اسبق رژیم، طرح خود در زمینه خاورمیانه جدید را بر اساس سه اصل، اندیشه یهودی، پول خلیجی (کشورهای عرب حوزه خلیج فارس) و نیروی کار عربی، بنا نهاده است. در این چارچوب، عادی سازی، ترجمه عملی طرح خاورمیانه جدید و ایجاد ائتلاف نظامی امنیتی رژیم صهیونیستی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی است.

الکوثر فارسی: دادگاه عالی ادرای بلژیک چهار مجوز برای صادرات تسلیحات از ناحیه «والونی» در جنوب این کشور برای گارد ملی عربستان سعودی را تعلیق کرد. ‌ این تصمیم پس از اعتراض سه شرکت حقوقی بلژیکی به تصمیم رئیس ناحیه «والونی» در ماه نوامبر گذشته مبنی بر صدور مجدد مجوز صادرات تسلیحات به عربستان سعودی صورت گرفته است.

خبرگزاری ایلنا: «جان کری»، نماینده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در زمینه آب‌وهوا، بناست فردا -‌دوشنبه- به اروپا سفر کند. این خبر را وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد.در این بیانیه آمده است: «نماینده ویژه ریاست‌جمهوری برای مسائل آب‌وهوایی بناست از هشت الی ۱۰ مارس به لندن، بروکسل و پاریس سفر کرده تا با متحدان‌مان در زمینه جاه‌طلبی‌های اقلیمی با همکاری کند.»

یورونیوز:  اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در تلاش برای پیشبرد گفتگوهای صلح با طالبان اعلام کرد که دولتش آماده است تا در موضوع برگزاری یک انتخابات زودهنگام وارد بحث شود؛ با این وجود تاکید کرد که هر دولت جدیدی باید از مسیر دموکراتیک انتخاب شود.غنی در جریان سخنرانی خود در مراسم افتتاح سومین سال کاریِ هفدهمین دور پارلمان این کشور گفت: «برای ما، انتقال قدرت از طریق انتخابات، یک اصل غیرقابل بحث است.

خبرگزاری تسنیم:  درحالیکه موضوع ایجاد دولت موقت در افغانستان شدت گرفته و آمریکا نیز طرح دولت مشارکتی را مطرح کرده طالبان تاکید کرد که این طرح مشکلات افغانستان را حل نمی‌کند. «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با رد حمایت این گروه از طرح ایجاد دولت موقت تصریح کرد که دولت‌های موقت سابقه خوبی در زمینه حل بحران افغانستان ندارند و چنین طرحی نمی‌تواند مشکلات افغان‌ها را رفع کند.

دویچه وله:  دولت ایتالیا مانع صادرات واکسن آسترازنکا شده و کمیسیون اتحادیه اروپا این تصمیم مناقشه‌برانگیز را تائید کرده است. این کمیسیون می‌گوید انتظار دارد شرکت‌های داروسازی به قراردادهای خود با اتحادیه پایبند باشند. شرکت آسترازنکا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ کمتر از نیمی از واکسن‌های وعده داده به اتحادیه اروپا را تحویل می‌دهد. تصمیم دولت ایتالیا درباره جلوگیری از صادرات ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونا آسترازنکا، ساخت شرکت‌های داروسازی بریتانیایی و سوئدی پرده جدیدی در معضل تامین واکسن مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اروپا گشوده است.

ایران پرس: هزاران نفر از مردم  آلمان و اتریش در اعتراض به ادامه محدودیت های شدید کرونایی در کشورهایشان به خیابان ها آمدند. معترضان تاکید دارند، محدودیت های شدید کرونایی، زندگی و کار را آنها را مختل کرده است. در شهر “لایپزیگ” Leipzig آلمان، صدها نفر با خودروهای خود در خیابان ها به حرکت درآمدند. همچنین در شهرهای “زاکسنس” و “زاکسن-آنهالت” حرکت اعتراضی مشابهی از سوی شهروندان انجام گرفت.

اسپوتنیک روسیه: سفیر روسیه در تهران در دیدار با علی اکبر ولایتی، پیام ولادیمیر پوتین در پاسخ به پیام رهبر ایران را تقدیم کرد. لوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در تهران در دیدار با علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران، پیام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پاسخ به پیام آیت الله خامنه‌ای را تقدیم وی کرد.سفیر فدراسیون روسیه در تهران در این دیدار بیان داشت: تقویت و تحکیم روابط دو جانبه بین روسیه و ایران به قوام و تداوم مناسبات و همکاری‌های فیمابین انجامیده است و دو کشور قدم‌های مؤثری برای ارتقا مناسبات برداشته‌اند.

آناتولی  ترکیه:  دبیرکل ناتو گفت که ترکیه، آمریکا، کانادا، انگلستان امنیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تامین می‌کنند.ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه (AFP) اظهار داشت: امنیت اروپا را کشورهایی غیرعضو مانند آمریکا، کانادا و انگلستان در شمال و ترکیه در جنوب تامین می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *