جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading

رسانه ها ؛ فعال شدن شبکه‌های دفاعی در قطب شمال و…

۱۳۹۹/۱۲/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: طرح آمریکا و کانادا برای به روز رسانی شبکه‌های دفاعی در قطب شمال، درخواست گورباچف از پوتین و بایدن برای ممانعت از وقوع جنگ هسته‌ای، تکذیب مجوز آمریکا به آلمان برای ادامه پروژه نورد استریم۲، هشدار طالبان برای جنگ بی‌سابقه در افغانستان، انتشار اعلامیه کاخ سفید در مورد عربستان سعودی فردا، موضع جانبدارانه دبیرکل اتحادیه عرب در واکنش به گزارش سیا درخصوص خاشقچی، سوءاستفاده انتخاباتی نتانیاهو از شرایط کرونا، ادامه تظاهرات‌ها علیه نتانیاهو در فلسطین اشغالی، مقاومت معترضان میانمار با وجود بازداشت‌های گسترده، صدور قطعنامه شورای امنیت برای توزیع عادلانه واکسن کرونا، واکنش پمپئو به احتمال بازگشت آمریکا به برجام، ادامه بحران ارمنستان، واکنش آمریکا به تحولات  منطقه تیگرای اتیوپی و تاکید چین بر ضرورت صلح و ثبات خاورمیانه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: آمریکا و کانادا برای مقابله با افزایش حضور نظامی روسیه و چین در منطقه به دنبال به روز رسانی شبکه‌ای از ماهواره‌های دفاعی و رادار در قطب شمالی هستند. آمریکا و کانادا تلاش می‌کنند برای مقابله با افزایش حضور نظامی چین و روسیه در منطقه شبکه‌ای ماهواره‌های دفاعی و رادار در قطب شمال را به روز‌رسانی کنند.«جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا از «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا روز سه‌شنبه خواسته بود که هزینه‌های این کشور برای دفاع از جمله ارتقای سطح فرماندهی دفاع هوایی آمریکای شمالی معروف به  «نوراد» را افزایش دهد.

خبرگزاری تسنیم: آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی از روسای جمهوری روسیه و آمریکا خواست تا با یکدیگر ملاقات و خطر جنگ هسته‌ای را بررسی کرده و با استفاده از تجربه گذشته، از وقوع احتمالی آن جلوگیری کنند. “میخائیل گورباچف” گفت: «تجربه نشان داده است که نشستن بر سر میز مذاکره و رسیدن به توافق ضروری است و مهمترین مسئله این است که روسای جمهوری روسیه و آمریکا از دیدار با هم اذیت نشوند و راحت به گفت‌وگو بپردازند.

خبرگزاری صدا و سیما: مقامات دولت آمریکا مذاکره با آلمان در خصوص توافقی بالقوه برای مجوز دادن به پروژه نورد استریم ۲ را انکار کردند. البته اوایل هفته این موضوع در وزارت خارجه آمریکا به بحث گذاشته شد. با این حال، «مولی مونتگمری» از معاونان وزارت خارجه آمریکا مذاکره با برلین و اجازه دادن برای ادامه این پروژه را رد کرد. وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد هیچ مذاکره‌ای در سطح وزارتخانه‌های خارجه با آمریکا بر سر پروژه نورد استریم ۲ وجود ندارد، هر چند برلین مایل است چنین رایزنی‌هایی را انجام دهد.

خبرگزاری ایرنا: انس حقانی عضو هیأت مذاکره کننده طالبان با اشاره به تجهیز این گروه به سلاح های پیشرفته، هشدار داده است اگر آمریکایی‌ها در ماه می از افغانستان خارج نشوند جنگی بی سابقه آغاز خواهد شد. انس حقانی پسر بنیانگذار شبکه حقانی و برادر سراج الدین حقانی در توئیتی اعلام کرده است: ما تکنولوژی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را داریم و به راکت‌های پیشرفته مجهز هستیم.به گفته حقانی، این بار اگر طالبان جنگ را با دشمنان از سر بگیرند، به صورتی خواهد بود که تاکنون مشاهده نشده است.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهور ایالات متحده پیرو گزارش نهادهای اطلاعاتی این کشور که از موافقت ولیعهد سعودی با قتل فجیع «جمال خاشقجی» خبر می‌دهد، روز دوشنبه اعلامیه‌ای درباره عربستان سعودی صادر می‌کند. دولت «جو بایدن» رئیس جمهور جدید ایالات متحده که در هفته‌های نخست ریاست جمهوری خود به دلیل عدم اتخاذ موضعی سختگیرانه نسبت به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بر سر پرونده قتل فجیع «جمال خاشقجی» از جمله عدم وضع تحریم علیه این مقام سعودی، با انتقادات فراوانی روبرو شده بود، روز دوشنبه اعلامیه‌ای در این خصوص صادر می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دبیرکل اتحادیه عرب در واکنش به گزارش سیا: نباید در مسائل حقوق بشری “سیاسی‌کاری” شود!دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه هایی جداگانه به انتشار گزارش سیا درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول واکنش نشان دادند. یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در موضعی جانبدارانه بر مخالفت خود با نتایج این گزارش آمریکایی تاکید کرد و مدعی شد که این گزارش فاقد هرگونه “ادله و مدارک قطعی” است!

خبرگزاری فارس: رهبران احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند در پی مسدود شدن مرزهای فلسطین اشغالی به دلیل شیوع ویروس کرونا، کابینه نخست وزیر این رژیم تنها به رای‌دهندگان احتمالی خود مجوز ورود به سرزمین‌های اشغالی را صادر می‌کند.در پی شیوع ویروس کرونا در سرزمین‌های اشغالی، کابینه رژیم صهیونیستی محدودیت ورود از تمامی مرزها را اعمال کرده و هر روز تنها تعداد محدودی اجازه ورود به فلسطین اشغالی را دارند.بر اساس یک گزارش تلویزیونی، اغلب کسانی که طی روزهای اخیر مجوز ورود به سرزمین‌های اشغالی را دریافت کرده‌اند از ارتدوکس‌ها هستند که جزو حامیان نتانیاهو به شمار می‌آیند.

العالم فارسی: صدها نفر در فلسطین اشغالی برای سی و ششمین هفته متوالی علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. معترضان در مقابل منزل بنیامین نتانیاهو در قدس اشغالی تجمع و علیه او شعار سر دادند. همچنین تظاهرات دیگری نیز در محل اقامت ویژه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در شهر قیساریه واقع در نزدیکی تل آویو برگزار شد.

یورونیوز: مخالفان دولت کودتا در میانمار از پا ننشسته و همچنان در برابر سرکوب کودتاچیان مقاومت می‌کنند. مأموران پلیس ضد شورش تنها دیروزصدها تن از معترضان در یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار را بازداشت کردند. در حاشیه راهپیمایی این روز، برخی از جوانان معترض با روش‌های ابتکاری برای خود سپر و ماسک درست کردند تا بتواند در برابر شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی پلیس از خود محافظت کنند.

دویچه وله: شورای امنیت برای توزیع عادلانه واکسن کرونا قطعنامه صادر کرد. قطعنامه‌ای در شورای امنیت تصویب شده که قرار است دسترسی کشورهای بحران‌زده و فقیر به واکسن کرونا را تسهیل کند. پیش‌نویس این قطعنامه را بریتانیا تهیه کرده و تمامی ۱۵ عضو شورا به آن رای موافق داده‌اند.

اسپوتنیک روسیه: مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده به احتمال بازگشت آمریکا به برجام واکنش نشان داد. پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ در نشست محافظه کاران آمریکا از اعمال تحریمهای اقتصادی بر ایران دفاع کرد و در ادامه صلح با ایران را برای آمریکا و منطقه خاورمیانه فاجعه‌بار دانست.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور ارمنستان با درخواست نخست‌وزیر این کشور برای برکناری رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور مخالفت کرده است. آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان در خواست نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر برای برکناری اونیک گاسپاریان، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور را امضا نکرد.گفتنی است اونیک گاسپاریان و فرماندهان ارشد ارتش ارمنستان در 26 فوریه با انتشار بیانیه‌ای خواستار استعفای نیکول پاشینیان شدند.پاشینیان نیز این فرخوان ارتش را «اقدام به کودتا» دانسته و با صدور بخشنامه‌ای گاسپاریان را برکنار کرد.

تی.آر.تی ترکیه: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت : آمریکا از وخیم‌تر وضعیت در تیگرای و قتل‌عام‌ها  در این منطقه عمیقا احساس نگرانی می‌کند. بلینکن ضمن محکوم کرد نقض موارد حقوق بشر علیه غیرنظامیان، دولت اتیوپی را به دادن اجازه به تحقیقات پرشمول، مستقل و بین‌المللی در مورد ادعاهای مربوط به موارد نقض حقوق بشر در منطقه فراخواند. بلینکن با تاکید براینکه، عقب‌نشینی فوری نیروهای اریتره و آمهارا از منطقه در درجه اول اهمیت قرار دارد، گفت، تمامی طرفین باید در مورد پایان دادن به درگیری‌ها گام‌های ملموسی بردارند.

رادیو چین: «ژایی جون» نماینده ویژه دولت چین در خاورمیانه با اشاره به اینکه صلح و امنیت در خاورمیانه صرفا به منافع اساسی کشورهای منطقه مربوط نیست بلکه با ثبات و توسعه جهان نیز در ارتباط است، تاکید کرد که چین به همکاری با کشورهای خاورمیانه جهت ساخت یک خاورمیانه صلح آمیز، امن و در حال توسعه و مرفه تمایل دارد و به حمایت از کشورهای خاورمیانه در مسیر حفافظت از حاکمیت و عزت ملی اشان ادامه خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *