جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

Loading

رسانه ها ؛ اتحاد آمریکا و کانادا مقابل چین و…

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید بایدن و ترودو بر تقابل با چین، تمرکز پنتاگون بر دفاع موشکی دربرابرکره شمالی به جای چین، روسیه و ایران، مشکلات بیشتر در پروژه "نورد استریم ۲" براثر تهدیدهای آمریکا،گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران، بیانیه تروئیکای اروپا درباره  محدودیت بازرسی از تاسیسات هسته‌ ای ایران، واکنش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کاهش تعهدات ایران، واکنش مسکو به تعلیق پروتکل الحاقی برجام، افشای تماس‌های مکرر ریاض و تل‌آویو درباره بایدن، اظهارت نتانیاهو‌ در مورد بازگشت ایران و آمریکا بر سر میز مذاکره، واکنش ونزوئلا به تحریم‌های اروپا، واکنش آمریکا به تصمیم مصر مبنی بر خرید جنگنده‌های سوخو 35، استقرار بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا برای نخستین بار در نروژ ، مخالفت بغداد با بحث پیرامون افزایش نیروهای ناتو در عراق،  محکومیت کودتای میانمار از سوی وزیران خارجه «گروه ۷» و ورود کاوشگر مریخ‌  چین به مدار این سیاره از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر :  بایدن در نخستین دیدار خود با یکی از سران کشورهای خارجی، از طریق ویدئو کنفرانس با نخست وزیر کانادا صحبت کرد و ضمن ابراز دوستی عمیق با این کشور، از تلاش مشترک برای مقابله با چین سخن گفت.آنها در این دیدار قرار گذاشتند تا با عبور از (تنش‌های) دوره ترامپ، در راستای توسعه روابط گام بردارند و برای مقابله با نفوذ چین با یکدیگر همکاری کنند.مقابله با تغییرات اقلیمی نیز از دیگر مباحث مطرح شده میان طرفین بود.

العالم فارسی: معاون رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: توانایی دفاع موشکی آمریکا به وضوح بر کره شمالی متمرکز است، نه چین، روسیه و ایران و باید برای مقابله با تهدیدات این کشور به پیشرفت خود ادامه دهیم. ژنرال جان هایتن معاون رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا ، در نشست مجازی به میزبانی اتاق فکر مرکز مطالعات بین الملل و راهبردی مستقر در واشنگتن گفت که ما ایران را توجه داریم زیرا این کشور به روش قابل توجهی به ساخت موشک ادامه می دهد و ما باید بتوانیم به آن پاسخ دهیم.

دویچه وله: بنا به خبرهایی که از واشینگتن رسیده است، دست‌کم ۱۸ شرکت بزرگ اروپایی قصد دارند از پروژه تأسیس شاهلوله انتقال گاز روسیه به آلمان کناره‌گیری کنند.آمریکا شرکتهای دخیل در ساخت شاهلوله انتقال گاز را به اقدامات تحریمی تهدید کرده است. بنا به گزارش شرکت‌های آلمانی بیلفینگر Bilfinger مستقر در مانهایم و بنگاه بیمه “ری سیندیکیت” متعلق به مجموعه بیمه مونیخ، از جمله شرکت‌هایی هستند که قصد دارند به همکاری با “نورد استریم ۲” پایان دهند. 

یورونیوز: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران را «۱۴ برابر» حد تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عنوان کرد.گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است ماه آینده در جلسه شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد. در این گزارش همچنین از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم با غلطت ۲۰ درصد در ایران نیز تائید شده است.

اسپوتنیک روسیه: بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از محدودسازی بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران ابراز تاسف کردند. در بیانیه مشترک لندن، پاریس و برلین محدودیت بازرسی ها از فعالیت های هسته ای ایران «خطرناک» توصیف شده است زیرا ایران از نیمه شب گذشته کلیه دسترسی‌های تکمیلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای خود را متوقف کرد.

ایران پرس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به اینکه طرف اروپایی به تعهداتش در قبال برجام عمل نکرده است، خواستار محدود شدن مذاکرات با ایران تنها در مسئله برجام شد.«جوزپ بورل» در نشست شورای آتلانتیک با  بیان اینکه اکنون مهمترین و فوری ترین اولویت در همکاری اروپا و آمریکا موضوع توافق هسته ای ایران است اظهار داشت، جمهوری اسلامی ایران تا زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام، به تعهداتش در قبال این توافق پایبند بود و این پایبندی را برای مدت طولانی هم ادامه داد.بورل در ادامه به پایبند نبودن اروپایی ها به تعهداتشان در قبال برجام و نیز عدم کارایی «اینستکس» اشاره کرد  و افزود، برجام یک توافق دو طرفه است که باید به مسیر صحیح خود بازگردانده شود.

خبرگزاری ایلنا:  نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به تعلیق پروتکل الحاقی برجام توسط ایران واکنش نشان داد.«میخائیل اولیانوف» گفت که مسکو امیدوار است که تعلیق پروتکل الحاقی برجام توسط ایران مدت زیادی طول نکشد و استفاده موقت از این ابزار، منجر به بازگشت طرفین به برجام شود.

خبرگزاری تسنیم:  رسانه‌های صهیونیستی از تماس‌های مکرر میان عربستان و رژیم اسرائیل جهت آرام کردن مواضع و خشم «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ریاض خبر دادند.رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که مقامات عربستان خطوط ارتباطی خود را با تل آویو برای تشکیل یک ائتلاف دوجانبه در برابر جو بایدن باز کرده‌اند.

تی.آر.تی ترکیه: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در برنامه‌ای مباحثات مربوط به بازگشت آمریکا و ایران بر سر میز مذاکرات هسته‌ای را مورد ارزیابی قرار داد. وی گفت: برجام اجرا شود با نشود، برای جلوگیری از صاحب شدن ایران به سلاح هسته‌ای کلیه اقدامات لازمه انجام خواهد گرفت.

خبرگزاری صدا و سیما: مجمع ملی (پارلمان) ونزوئلا از دولت خواست در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کاراکاس، نماینده اتحادیه اروپا در این کشور را اخراج کند. خورخه رودریگز رئیس پارلمان ونزوئلا اعلام کرد: “ایزابل بریلانتی پیدروزا نماینده اتحادیه اروپا در این کشور عنصر نامطلوب است  و من خواستار بازنگری شرایط حضور اتحادیه اروپا در ونزوئلا هستم. اتحادیه اروپا روز دوشنبه با افزایش تحریم‌ها علیه مقامات ونزوئلا، ۱۸ مقام دیگر این کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داد که رئیس و معاون شورای ملی انتخابات ونزوئلا، رئیس فرماندهی عملیات راهبری نیرو‌های مسلح این کشور، قانونگذاران و قضات از جمله این افراد هستند.

 خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای مصری خود ضمن ابراز نگرانی واشنگتن از تصمیم قاهره برای خرید جنگنده‌های روسیه، گفت که روابط دو کشور متأثر از وضعیت حقوق بشر در مصر خواهد بود. وزارت خارجه آمریکا به تصمیم مصر مبنی بر خرید جنگنده‌های روسیه واکنش نشان داد و گفت که از این تصمیم نگران است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بمب‌افکن‌های بی-۱ بی لنسر نیروی هوایی آمریکا از پایگاه نیروی هوایی دیس واقع در ایالت تگزاس به پرواز درآمدند و برای یک ماموریت آموزشی در اروپا وارد نروژ شدند. براساس بیانیه نیروی هوایی آمریکا، این نخستین بار است که بمب‌افکن‌های آمریکایی وارد نروژ شده‌اند.

آناتولی  ترکیه: سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که هنوز صحبت کردن درباره افزایش تعداد نیروهای ناتو در این کشور زود است.تحسین الخفاجی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی رسمی این کشور اعلام کرد که هنوز برای صحبت کردن درباره افزایش تعداد نیروهای ناتو در عراق زود است.از سوی دیگر، نعیم العبودی نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق طی اظهاراتی در همین شبکه تلویزیونی در مخالفت با تصمیم دولت برای افزایش تعداد نیروهای ناتو در عراق اعلام کرد که هیچ اطلاعی درباره تمایل دولت نسبت به تصمیم مبنی بر افزایش تعداد نیروهای ناتو در عراق نداریم.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزیران خارجه گروه هفت کشور صنعتی جهان خشونت های اعمال شده از سوی مقام های امنیتی میانمار بر معترضان به کودتا در این کشور را محکوم کردند. این وزیران در بیانیه ای گفتند که «استفاده از گلوله جنگی بر ضد مردم بی سلاح غیر قابل قبول است.»آنها در مورد « سرکوب آزادی بیان، از جمله از طریق بستن اینترنت و تغییرات ظالمانه در قوانین که آزادی بیان را سرکوب می کند» ابراز نگرانی کردند.

رادیو چین: کاوشگر مریخ‌ چین وارد مدار این سیاره شد. مریخ‌کاو تیان ون 1 چین با موفقیت به مدار معین کره مریخ با حداقل فاصله 280 کیلومتر و حداکثر فاصله 59 هزار کیلومتر از مریخ شد. این کاوشگر قرار است به مدت 3 ماه در این مدار مأموریت هایی علمی برای رصد مریخ را انجام دهد. این کاوشگر تجهیزاتی چون دوربین های با کیفیت عالی و طیف سنج مجهز است و می تواند وضعیت جغرافیایی برای فرود و شرایط جوی مکان فرود خود را رصد و بررسی کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *