جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

Loading

رسانه ها ؛  واکنش اروپا به سفر گروسی و…

۱۳۹۹/۱۲/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: حمایت اتحادیه اروپا از تلاش‌های مدیرکل آژانس در تهران، نخستین سخنرانی ترامپ بعد از ترک کاخ سفید، انتقاد روسیه از کنفرانس امنیتی مونیخ، واکنش چین به نشست سران گروه 7 و کنفرانس امنیتی مونیخ، درخواست بیل گیتس برای اتحاد جهان جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی، پایان بدون نتیجه مذاکرات درباره تبادل اسرا در یمن، رزمایش دریایی مصر و اسپانیا در دریای سرخ، حفظ و تقویت  نیروهای ناتو در افغانستان و عراق و واکنش بغداد، تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در قدس اشغالی، ابراز نگرانی شورای همکاری خلیج فارس از تحولات سومالی، تاکید اردوغان بر تقویت همکاری‌ها با دولت جدید ‌آمریکا ، ادامه اعتراضات ضد کودتا در میانمار و واکنش سازمان ملل، مانور دریایی مشترک ژاپن، آمریکا و فرانسه و ثبت سومین واکسن کرونای ساخت روسیه، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  همزمان با سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی گفت که این اتحادیه از تلاش‌های مدیرکل برای دستیابی به تفاهم درباره تداوم نظارت‌های ضروری آژانس در ایران، حمایت می کند. استفن کلمنت روز یکشنبه با انتشار پیامی در توئیتر افزود که نظارت‌های آژانس بخش مهمی از چارچوب برجام بشمار می‌رود.پیشتر «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزارت امور خارجه اتریش هم سفر مدیر کل آژانس به تهران را مهم ارزیابی کرده و از تلاش‌های وی حمایت کردند.

العالم فارسی: یک منبع مطلع گفت که رئیس‌جمهور سابق آمریکا قصد دارد طی اولین سخنرانی عمومی خود بعد از ترک کاخ سفید، درباره آینده حزب جمهوری‌خواه صحبت کند.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا قصد دارد یکشنبه هفته آینده برای اولین بار بعد از ترک کاخ سفید، به ایراد سخنرانی عمومی بپردازد.این منبع که نامش فاش نشد، توضیح داد: «او (ترامپ) درباره آینده حزب جمهوری‌خواه و جنبش محافظه‌کار صحبت خواهد کرد.

خبرگزاری مهر :  وزارت خارجه روسیه به ادعاهایی که در کنفرانس امنیتی مونیخ علیه مسکو و پکن مطرح شد واکنش نشان داد و گفت حل مشکلات جهان در دایره محدود کشورهای غربی، امکان پذیر نیست. ماریا زاخارووا می گوید شرکای غربی، در دایره ای محدود به خودشان، به دنبال حل مسائل هستند تا بتوانند تصمیماتی را که به مذاقشان خوش می آید، بر دیگر اعضای جامعه بین الملل، تحمیل کنند. وی ادامه داد: اینکه آنها در جمع خصوصی خودشان و بدون دعوت از چین و روسیه، به دنبال حل مسائل جهانی هستند، غیر قابل درک است.

رادیو چین:  چین به نشست سران گروه 7 و کنفرانس امنیتی مونیخ که به صورت آنلاین برگزار شد، واکنش نشان داد.چین اعلام کرد نکته قابل ملاحظه این است که شماری از کارشناسان فرانسوی، آلمانی و آمریکا بر این باورند با توجه به اختلافات شدید دو طرف بر سر مسائلی چون توزیع واکسن کرونا، بودجه نظامی و خط لوله انتقال گاز «نورد استریم2»، جبران شکاف و اختلافات گسترده میان آنها امری دشوار خواهد بود.

یورونیوز: بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت در گفتگو با یورونیوز درخصوص فاجعه اقلیمی گفت : متحد کردن جهان درباره این موضوع کار سختی است اما اگر موفق شویم، بهترین کاری است که بشر تاکنون انجام داده است. بیل گیتس افزود : «منابع تولید گازهای گلخانه‌ای بسیار گسترده است و ما واقعا شروع به بررسی و محاسبه اینکه چگونه از انتشار بسیاری از این گازها جلوگیری کنیم، نکرده‌ایم. کل بخش تولید، حمل و نقل هوایی و حتی برنامه‌هایی برای رشد شبکه برق مورد نیاز است و ما باید کارهای بیشتری از امروز انجام دهیم از جمله نوآوری‌های فراوان.

خبرگزاری صدا و سیما: دومین دور از گفتگو‌ها برای تبادل اسرا بین انصارالله یمن و دولت وابسته به منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) در اردن بدون نتیجه پایان یافت. دومین دور از گفتگو‌ها برای تبادل اسرا بین انصارالله یمن و دولت وابسته به منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) در اردن بدون نتیجه پایان یافت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نیروهای مسلح مصر اعلام کردند، نیروهای دریایی این کشور و اسپانیا رزمایش دریایی مشترکی در ناوگان جنوبی مصر در دریای سرخ اجرایی کردند. نیروهای مسلح مصر در بیانیه‌ای اعلام کردند، این رزمایش که در آن ناوچه مصر و اسپانیا شرکت داشتند شامل فعالیت های رزمایشی مختلف از جمله تمرین های تخصصی برای کنترل کشتی های مشکوک و اقدامات امنیتی دریایی بود.

دویچه وله:  به منظور پیشگیری از بازگشت داعش، نیروهای مستشاری ناتو به تدریج از ۵۰۰ نفر به ۴۰۰۰ نفر خواهند رسید. دبیرکل ناتو در اجلاس وزیران دفاع کشورهای عضو گفت نمی‌گذاریم افغانستان بار دیگر “پناهگاه امن” تروریست‌ها شود. این تصمیمی است که وزیران دفاع پیمان آتلانتیک شمالی در اولین اجلاس خود بعد از روی کار آمدن بایدن اتخاذ کردند.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با اشاره به استمرار خشونت‌های مرگبار، تاکید کرده که هنوز شرایط برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان فراهم نیست.

خبرگزاری فارس:یک نماینده ائتلاف الفتح تصریح کرد که دولت عراق برای افزایش شمار هرگونه نیروی خارجی در کشور، ملزم به جلب موافقت پارلمان است. «عباس الزاملی» نماینده ائتلاف الفتح در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد: توافقهای دولت عراق درباره حضور نیروهای آمریکایی یا هر نیروی دیگری باطل است تا زمانی پارلمان با آن موافقت نکرده باشد.  وی افزود: دولت ملزم است که موافقت پارلمان را پیش از موافقت با هرگونه افزایش نیروهای خارجی در عراق جلب کند چه برای نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و چه نیروهای آمریکایی.

ایران پرس:  ساکنان فلسطین ‌اشغالی بار دیگر علیه “بنیامین نتانیاهو” نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. ساکنان فلسطین‌اشغالی  شنبه شب با تظاهرات مقابل ساختمان محل اقامت “بنیامین نتانیاهو” نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی خواستار استعفای وی شدند.سرزمین های اشغالی طی ماه های اخیر بارها شاهد تظاهرات علیه فساد مالی بنیامین نتانیاهو و نیز عملکرد ضعیف او در زمینه مقابله با ویروس کرونا بوده است.

الکوثر فارسی: شورای همکاری خلیج فارس درباره حوادث خشونت‌بار در سومالی که به کشته و زخمی شدن تعدادی در موگادیشو پایتخت این کشور منجر شد، ابراز نگرانی کرد. نایف الحجرف،  دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس همه طرف‌های درگیر در سومالی را به آرام‌سازی و حل مسالمت‌آمیز اختلافات از طریق مذاکرات و دستیابی به توافق ملی فراخواند. الحجرف تأکید کرد که گفت‌وگوی سازنده و دستیابی به توافق سیاسی، امنیت و توسعه در کشور را تقویت خواهد کرد.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد آنکارا می‌خواهد با یک چشم انداز بلند مدت همکاری خود با دولت جدید آمریکا را بر اساس اصل برد-برد تقویت کند.رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهور ترکیه در یک پیام ویدئویی که برای مراسم افتتاحیه کانال تلویزیونی کمیته راهبردی ملی تُرک-آمریکا فرستاد، اظهار داشت: « ارتباط عاملان پشت پرده حمله به کنگره آمریکا با گروه تروریستی ی.پ.گ/پ.ی.د روشن شد. حمله به کنگره آمریکا، بار دیگر روشن ساخت که تروریسم دشمن دموکراسی و همچنین بشریت است».

تی.آر.تی ترکیه:  در نتیجه درگیری بین تظاهرکنندگان مخالف کودتا و پلیس میانمار 6 تظاهرکننده زخمی و حداقل 14 نفر بازداشت شدند. تظاهر کنندگان برای اعتراض به کودتا در دو شهر نپیدو و نیز یانگون پایتخت میانمار، پرجمعیت‌ترین شهر کشور، گرد هم آمدند.

خبرگزاری ایلنا:  دبیر کل سازمان ملل توسل ارتش میانمار به زور مرگبار علیه تظاهر کنندگان را محکوم کرد. «آنتونیو گوترش» با انتشار پیامی در توئیتر استفاده از گلوله‌های مرگبار را توسط ارتش میانمار علیه تظاهرکنندگان مخالف کودتا که دو کشته بر جای گذاشت، محکوم کرد‌. گوترش اعلام کرد: «استفاده از خشونت مرگبار در میانمار را محکوم می‌کنم. توسل به زور کشنده و ارعاب و سخت گرفتن برای تظاهر‌کنندگان صلح‌طلب موضوعی غیر قابل‌قبول است.»

 ان. اچ.کی ژاپن: نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن مانور مشترکی را با کشتی های نظامی آمریکا و فرانسه در آب های ساحلی کیوشو واقع در جنوب غربی ژاپن انجام داده است.نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن می گوید که کشتی تدارکاتی هامانای ژاپن، ناوشکن کرتیس ویلبر آمریکا و ناوچه پریریال فرانسه روز جمعه به طور سه جانبه انتقال ملزومات از کشتی به کشتی در دریا را تمرین کردند.

اسپوتنیک روسیه: نخست وزیر روسیه از ثبت سومین واکسن روسی کرونا، ساخت مرکز چوماکوف، خبر داد. میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه اعلام کرد، وزارت بهداشت روسیه واکسن کرونا “کوویواک” را که در مرکز علمی چوماکوف تولید کرده است را به ثبت رساند. به گفته وی، از اواسط ماه مارس واکسیناسیون با 120 هزار دوز از این واکسن آغاز می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *