جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

رسانه‌ها: آغاز رزمایش دریایی مشترک ایران و روسیه و…

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تظاهرات مردم سوریه در حمایت از «بشار اسد»، آغاز رزمایش «غافلگیرانه» نیروی هوایی اسرائیل در مرزهای شمالی این کشور، باقی ماندن ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، ابراز نگرانی پارلمان انگلیس به نقض حقوق بشر در بحرین، رکوردشکنی قیمت نفت، افتتاح نمایندگی قطر در مقر فرماندهی ناتو در بروکسل، بیانیه وزارت خارجه روسیه در مورد برجام، انتصاب نخستین سفیر امارات در اراضی اشغالی، اطلاعات خطرناک و موثق از اقدام آمریکا در انتقال داعش به عراق، احداث پایگاه‌های جدید آمریکا در شمال سوریه، ادعای جانسون درباره نزدیک شدن دیدگاه انگلیس و آمریکا درباره ایران، هشدار طالبان به از سرگیری حملات و آغاز رزمایش دریایی مشترک ایران و روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایران پرسشمار زیادی از ساکنان شهرهای الحسکه و قامشلی سوریه با برگزاری تظاهراتی، ضمن اعلام حمایت از رئیس جمهور این کشور، پایان اشغالگری آمریکا و ترکیه در سوریه را خواستار شدند. شهروندان سوری تصریح کردند، سیاست تحریم‌های فلج‌کننده که آمریکا بر ملت سوریه تحمیل کرده، فقط به مقاومت و ایستادگی آنان خواهد افزود و مانع از حضور فعال آنان در انتخابات ریاست جمهوری آینده نخواهد شد. تظاهرکنندگان با تأکید بر اینکه بشار اسد در دور بعدی نیز رئیس جمهور سوریه خواهد شد، تأکید کردند آمریکا باید تحریمهای سوریه را لغو کند، از غارت منابع ملت سوریه دست بردارد و از این کشور خارج شود.

یورونیوز: ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور، یک «رزمایش غافلگیرانه» را برای بهبود آمادگی رزمی در امتداد مرز شمالی اسرائیل آغاز کرده است. در اطلاعیه ارتش اسرائیل آمده است در جریان این رزمایش که تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت، ترافیک هوایی در سراسر کشور افزایش خواهد یافت و صدای انفجار در شمال اسرائیل به گوش می‌رسد. بر اساس این اطلاعیه، نیروی هوایی اسرائیل در این رزمایش، سناریوهای جنگی را در جبهه شمالی شبیه سازی می‌کند و تمام مولفه‌های اصلی را برای برتری هوایی این نیرو، محافظت از آسمان کشور و همچنین حمله و جمع آوری اطلاعات آزمایش می‌کند.

آناتولی  ترکیه: قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات صبح امروز دوشنبه 15 فوریه 2021 با افزایش 1.76 درصدی به 63 دلار و 53 سنت رسید. این درحالی است که نفت برنت معاملات روز جمعه را با 62.83 دلار به پایان برده بود. همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) نیز هم‌ اکنون به بهای 60.77 دلار داد و ستد می‌شود. نگرانی از تشدید تنش در منطقه پس از ساقط شدن پهپاد مسلح حوثی‌ها توسط نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی موجب افزایش قیمت نفت شد.

تی.آر.تی ترکیه: براساس گزارش خبرگزاری رسمی قطر QNA دوحه و پیمان دفاعی ناتو، توافق گشایش نمایندگی در مقر فرماندهی ناتو در بروکسل پایتخت بلژیک را امضا کردند. گفته شد، گشایش نمایندگی توسط قطر در مقر ناتو، ثمره مناسبات طولانی و خوب طرفین می‌باشد. قطر روابط خود با ناتو را در ابتکار همکاری استانبول در فوریه 2005 را آغاز و در سال 2018، توافق همکاری در زمینه‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی با این سازمان امضا کرده بود.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: از واشنگتن می‌خواهیم که پیام‌های روشنی  در خصوص  آمادگی برای بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به ایران ارسال کند. از تهران هم می‌خواهیم، خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری در مورد برجام داشته باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): امارات یکشنبه شب از انتصاب “محمد محمود آل خواجه” به عنوان اولین سفیر این کشور در اراضی اشغالی خبر داد. خبرگزاری رسمی امارات گزارش داد: محمد محمود آل خواجه یکشنبه شب مقابل نخست وزیر امارات و چند تن از مقامات دیگر به عنوان اولین سفیر منصوب این کشور در اراضی اشغالی سوگند یاد کرد.

خبرگزاری فارس: «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از وجود ادله و مدارک در خصوص اقدام آمریکا در انتقال عناصر داعش به عراق خبر داد. وی در گفت‌‌وگو با شبکه العهد تصریح کرد: ویدئوهای متعددی در دست است که نشان می‌دهد چگونه هواپیماهای آمریکایی، داعشی‌ها را وارد خاک عراق می‌کنند.نیروهای آمریکایی، این تروریست‌ها را به مناطق مختلف در عراق انتقال می‌دهند. زمانی که این ویدئوها به دست ما رسید، آنها را در کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان بررسی کردیم و از فرماندهان امنیتی با مدرک، خواستیم تا با این مسأله برخورد کنند. الزیادی افزود: یکی از فرماندهان ارشد امنیتی اعتراف و صحت این امر را تایید کرد و گفت که برای ما ثابت شده که این هواپیماها تروریست‌های داعش را به مناطق مختلف در عراق انتقال می‌دهند.

خبرگزاری ایرنا: گروه موسوم به «هماهنگی عناصر مسلح در سوریه» از تأسیس چند پایگاه نظامی جدید ائتلاف آمریکایی در شمال سوریه خبر داد؛ منطقه ای که به میدان عملیات نظامی اخیر ترکیه در خاک عراق در استان دهوک نزدیک است. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز هفته پیش در گزارشی اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی در منطقه «الیعربیه» واقع در حومه شرقی الحسکه در حال احداث یک پایگاه جدید هستند و کاروان های حامل محموله های لجستیک و مهمات به این پایگاه منتقل شده است.

خبرگزاری مهر: «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، در مصاحبه با سی بی اس گفت: با روی کار آمدن دولت جدید در کاخ سفید، تحولات مهمی در روابط انگلیس و آمریکا رخ داده و مواضع دو کشور به ویژه در خصوص مسائلی چون ایران به یکدیگر نزدیک شده است. جانسون افزود که این تحولات شامل راه‌های همکاری در کشور در خصوص مقابله با چالش‌های آب و هوایی، زیست محیطی و ناتو را شامل می‌شود. وی توضیح بیشتری درباره مواضع انگلیس در خصوص ایران ارائه نکرد. نخست وزیر انگلیس عنوان کرد که روابط لندن با کاخ سفید در وضعیت مناسبی قرار دارد که این امر یکی از ماموریت‌های نخست وزیر انگلیس است.

خبرگزاری تسنیم: طالبان با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر تخطی‌های مکرر آمریکا از توافقنامه قطر، خواستار خروج نیروهای خارجی در مهلت تعیین شده در این توافق شد. در این بیانیه، طالبان ضمن ابراز پایبندی خود به توافقنامه می‌افزاید: «اکنون در کنار دیگر سرپیچی‌های آمریکا، احتمال این تخلف نیز وجود دارد که آمریکا و متحدین آن از مهلت تعیین شده در توافقنامه نیز سرپیچی کنند». طالبان تصریح کرد: «جامعه جهانی باید بداند که از نقض این پیمان تاریخی و تمدید اشغال افغانستان هیچ کسی سود نمی‌برد؛ تمدید اشغال امیدهای افغانستان، منطقه و جهان درباره صلح را از بین می برد و افغان ها را وادار می‌سازد که یکبار دیگر دست به اسلحه ببرند و از خاک و ارزش‌های خود دفاع نمایند».

اسپوتنیک روسیه: ماکسیم سوسلوف، وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در تهران گفت، تمرینات دریایی ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند از روز دوشنبه آغاز شد. پیش از این، سرویس مطبوعاتی ارتش ایران اعلام کرده بود که رزمایش “کمربند امنیت دریایی” با مشارکت روسیه و ایران از 16 فوریه آغاز می شود. در طول مانور، عملیات شلیک و نجات انجام خواهد شد. هدف از این رزمایش تقویت امنیت در منطقه و گسترش همکاری های دو جانبه است. پیش از این، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران گفته بود که در طول تمرینات چند جانبه، برنامه ریزی شده است که همکاری در انجام عملیات جستجو و نجات و اقدامات برای اطمینان از ایمنی ناوبری انجام شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *