جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

Loading

رسانه‌ها: فرافکنی وزیر خارجه آمریکا درباره ایران و…

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تظاهرات علیه نتانیاهو همزمان با فرایند محاکمه وی در دادگاه، واکنش بایدن به شکست استیضاح ترامپ، سفر سرزده وزیر خارجه امارات به عمان، هشدار جنبش النجباء عراق به ترکیه، تبرئه ترامپ در دادگاه استیضاح، وقوع زمین‌لرزه 7.3 ریشتری در ژاپن، تائید ضمنی مسدود کردن اینترنت خارجی در روسیه توسط پوتین، شرط انصارالله برای پایان حملات به عربستان، فشار سفارت آمریکا برای دخالت مستقیم در انتخابات عراق، هشدار طالبان به ناتو، تظاهرات گسترده بحرینی ها در سالگرد انقلاب ۱۴ فوریه، اعلام جنگ حکمتیار علیه دولت افغانستان، واکنش چین به انتقادات آمریکا از کار سازمان جهانی بهداشت در ووهان و فرافکنی وزیر خارجه آمریکا درباره ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایران پرسگروه معترض موسوم به «پرچم‌های سیاه» شنبه شب بار دیگر با تجمع مقابل محل اقامت نخست وزیر رژیم صهیونیستی، خواستاراستعفای نتانیاهو شدند. سرزمین‌های اشغالی از ماه مه 2020 تاکنون هر شنبه شاهد تظاهرات علیه فساد مالی بنیامین نتانیاهو و نیز عملکرد ضعیف او در زمینه مقابله با ویروس کرونا بوده است. نتانیاهو در طول سال‌های اخیر درگیر 4 پرونده فساد مالی بوده ‌است.

یورونیوز: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای پس از شکست استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا تصریح کرد حتی سناتورهایی که با محکومیت ترامپ مخالفت کردند، بر این نظرند که «او در تخلف شرم آور از وظیفه در حمله به ساختمان کنگره گناهکار است.» آقای بایدن شامگاه روز شنبه ۱۳ فوریه به وقت آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد که دموکراسی شکننده است و باید همیشه از آن دفاع کرد. او در ادامه اظهارداشت: «این فصل غم انگیز در تاریخ ما، به ما یادآوری کرده است که دموکراسی شکننده است. باید همیشه از آن دفاع کرد. ما باید همیشه هوشیار باشیم. خشونت و افراط گرایی در آمریکا جایی ندارد. و هر یک از ما وظیفه و مسئولیتی دارد که باید به آن پایبند باشد. این مسئولیت برای یک رهبر سنگین‌تر است و باید از حقیقت دفاع کند و دروغ‌ها را شکست دهد.»

العالم فارسی: به نقل از رسانه های عربی، عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات وارد عمان شد. سفر بن زاید به سلطان نشین عمان که خیلی طولانی نخواهد بود، در حالی است که اخیرا محاصره کنندگان و تحریم کنندگان قطر شامل عربستان، امارات، بحرین و نیز مصر مجبور شدند تحت فشارهای ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، با دوحه آشتی کنند، بدون اینکه بتوانند به خواسته های و اهداف خود از تحریم قطر دست یابند.

خبرگزاری صدا و سیما: در پی اظهارات هادی العامری رئیس فراکسیون فتح در پارلمان عراق درباره نیت ارتش ترکیه برای حمله به منطقه جبل سنجار، جنبش النجباء در بیانیه‌ای تاکید کرد، در صورتی که ترکیه چنین اقدامی صورت دهد این جنبش در قبال مواضع رسمی کشور که مواضعی سست و متزلزل است، تماشاچی نخواهد بود. در این بیانیه آمده است، عراق در مرحله حساسی از تاریخ خود قرار دارد. کشور در سایه مواضع سست رسمی و منافع تنگ نظرانه گروهی، به میدانی برای تجاوزات دیگر دولت‌ها تبدیل شده و لازم است تمام گروه‌ها برای عبور از چنین تجاوزاتی، موضعی واحد و قاطع اتخاذ کنند.

آناتولی  ترکیه: نمایندگان مجلس سنای ایالات متحده آمریکا طی رأی گیری در جریان بررسی استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور، او را از اتهامات تبرئه کردند. این رأی‌گیری بامداد پنجشنبه در جریان پنجمین روز بررسی استیضاح ترامپ در مجلس سنای این کشور آغاز شد و برای محکومیت وی به حداقل 67 رأی مثبت نیاز بود. ترامپ که به دلیل نقش خود در حمله به کنگره در 6 ژانویه توسط دموکرات‌ها متهم شناخته می‌شد و اولین رئیس جمهوری بود که با درخواست استیضاح دوم محاکمه شد، در پنجمین روز دادگاه خود در سنا بی گناه شناخته شد. در رای گیری انجام شده پس از سخنرانی‌های اختتامیه در مجمع عمومی سنا، 57 سناتور علیه ترامپ و 43 سناتور دیگر به نفع وی رأی دادند. بنابراین ، ترامپ که برای محکومیت حداقل به رای 67 سناتور نیاز داشت، از اتهام “تحریک مردم به شورش” تبرئه شد.

تی.آر.تی ترکیه: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر شب گذشته در ساعت 23 و 7 دقیقه به وقت محلی در عمق 60 کیلومتری سطح زمین در سواحل ایالات فوکوشیما در شمال شرق این کشور رخ داد که در پی آن بیش از 100 نفر مصدوم شدند. بر این اساس، زمین لرزه تلفات جانی نداشته و نیروگاه‌های هسته‌ای در منطقه آسیب ندیده‌اند. از سوی دیگر، سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرد که به رغم ایجاد امواج در سواحل فوکوشیما، خطر وقوع سونامی وجود ندارد. دولت ژاپن نیز از تشکیل نیروی عملیاتی ویژه در رابطه با این زمین لرزه که در مناطق میاگی، اواته، آکیتا، گونما، سائیتاما، آموری و توکیو احساس شد، خبر داد.

خبرگزاری ایلنا: «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه به طور ضمنی احتمال مسدود کردن اینترنت خارجی در این کشور را تائید کرد. وی گفت که محدودیت‌ها علیه سرویس‌های اینترنت خارجی تنها هنگامی که کشورش گزینه جایگزین خود را به کار بگیرد، اجرا می‌شوند. پوتین در دیدار با دبیران رسانه‌های روسیه گفت: «زمانی که ما چیزی متعلق به خودمان داشته باشیم، محدودیت را، اگر که اصلا قرار به اجرایش باشد، تنها با در نظر گرفتن یک وضعیت خاص اجرا خواهیم کرد. من نمی‌خواهم هیچ چیز را به شکل مصنوعی قطع کنم، اما زمانی که اقداماتی خصمانه به اجرا در بیایند، من این کار را رد نمی‌کنم. اقدامات خصمانه در قبال کشور ما غیرقابل قبول هستند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): انصارالله یمن شنبه شب اعلام کرد در ازای پایان حملات ائتلاف متجاوز سعودی به این کشور، حملات خود علیه عربستان را متوقف می کند. محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت: ما خواهان صلح هستیم و راه حل های زیادی برای آن ارائه داده ایم، اما نتیجه آن تنها ادامه بمباران یمن توسط هواپیماهای آمریکایی، انگلیسی و اروپایی بود و جنگ ادامه دارد. وی افزود: توقف بمباران مقابل توقف بمباران. اگر جدیت (از سوی عربستان) به عنوان مهمترین نکته وجود داشته باشد، ما حاضریم.

خبرگزاری فارس: «فاضل جابر» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق از تحرکات ملموس سفارت آمریکا در بغداد به منظور اعمال فشار بر برخی گروه‌های سیاسی به منظور ترویج ایده دخالت مستقیم جامعه بین‌الملل در کلیه فرایندهای انتخابات آتی عراق خبر داد. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: سفارت آمریکا مدتهاست که برخی گروه‌های سیاسی طرفدار یا نزدیک به خود را به تحرک واداشته تا ایده دخالت مستقیم در کلیه مراحل فرایند فنی انتخابات به بهانه نظارت بین‌المللی را طرح  و ترویج کنند. این نماینده عراقی افزود: این فشار از طریق فراخوان‌ها برای گسترش نظارت بین‌المللی بر روند انتخابات در تمامی بخش‌های آن روشن‌تر می‌شود. آمریکایی‌ها تلاش دارند که تمامی صداهای خواستار خروج آنها از عراق و پایان دادن به اشغالگری این کشور را ساکت و از قدرت دور کنند.

خبرگزاری ایرنا: طالبان روز شنبه با اشاره به نشست آتی اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای تصمیم گیری در مورد ماندن یا ترک نیروهای ناتو از افغانستان، بیانیه هشدار آمیزی را خطاب به ناتو منتشر کرد. طالبان در این بیانیه آورده است: پیام ما به نشست آینده ناتو در سطح وزرا این است که ادامه اشغال و جنگ نه به نفع شما و نه به نفع مردم ما و شماست. در پی تشدید خشونت ها در افغانستان، وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو هفته آینده در مورد حفظ یا خروج نیروهای این سازمان از افغانستان گفتگو خواهند کرد. در بیانیه طالبان آمده است  آنهایی که به دنبال ادامه جنگ و اشغال هستند، درست مانند دو دهه گذشته مسئول آن خواهند بود.

خبرگزاری مهر: بحرینی ها به مناسبت دهمین سالگرد انقلاب ۱۴ فوریه، یک تظاهرات گسترده در این کشور برگزار کردند. معترضان بحرینی علیه رژیم آل خلیفه شعار داده و اقدامات منامه در خصوص سرکوب اعتراضات در این کشور را محکوم کردند. پیش از این نیز، ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین به مناسبت فرا رسیدن دهمین سالگرد انقلاب مردمی این کشور با صدور بیانیه‌ای خواهان ائتلاف تمامی گروه‌ها و اقشار مختلف ملت برای تغییر ریشه‌ای نظام سیاسی حاکم بر بحرین شدند. همچنین شب گذشته، شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین تاکید کرد: این جنبش مردمی تا زمانی که اصلاحات واقعی در بحرین محقق نشود ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری تسنیم: «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان در نشستی بین هوادارانش در کابل گفت که هنوز 30 هزار نفر از اعضای این حزب در زندان‌های دولت افغانستان قرار دارند و هشدار داد که اگر این افراد بطور فوری آزاد نشوند علیه دولت شورش خواهد کرد. حکمتیار هشدار داد که اگر زندانیان این حزب بطور فوری و بدون قید و شرط آزاد نشوند، ارگ ریاست جمهوری را محاصره و دولت اشرف غنی را از قدرت ساقط می‌کند.

اسپوتنیک روسیه: سفارت چین در واشنگتن انتقادات کاخ سفید درباره منشاء ویروس کرونا را رد کرد. به گزارش اسپوتنیک پیشتر مشاور رئیس جمهور آمریکا جیک سالیوان از نتایج اولیه سازمان جهانی بهداشت در خصوص  منشاء SARS-CoV-2 ابراز نگرانی کرد و از چین خواست که در نتیجه گیری کارشناسان تاثیر نگذارد. سفارت چین در پاسخ اعلام کرد: «آمریکا طی سالهای اخیر به طور جدی نهادهای چند جانبه را تضعیف کرده، از جمله سازمان بهداشت جهانی و خسارت سنگینی به همکاری بین المللی در خصوص کووید ۱۹ وارد کرده است. در عین حال آمریکا طوری عمل می کند که گویا هیچ اتفاقی نیافتاده است و انگشت اشاره اش را به سمت سازمان بهداشت جهانی و سایر کشورهایی که صادقانه از این سازمان حمایت می کنند، گرفته است.» دیپلمات ها شک دارند که ایالات متحده با چنین سابقه ای قادر باشد اعتماد کل جهان را جلب کند.

دویچه وله: آنتونی بلینکن عصر شنبه در یادداشت توئیتری خود نوشت: از دیدن اینکه رابرت مالی، نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور ایران آغاز خوبی [برای دیپلماسی] در وزارت خارجه داشته است، خرسندم. وی افزود: دیپلماسی اصولی بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *