جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.

انفجار مهیب در حیفا

رسانه‌های عبری از وقوع انفجار مهیبی در حیفا، واقع در شمال اراضی اشغالی خبر دادند.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

Loading

رسانه ها ؛ تلاش برای ادامه سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران و…

۱۳۹۹/۱۱/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست ضد ایرانی نمایندگان آمریکا از جو بایدن، گفتگوی فشرده وزیرخارجه فرانسه با همتایان آمریکایی، انگلیسی و آلمانی درباره ایران، اظهارات سخنگوی کاخ سفید درخصوص بازگشت به برجام، هشدار  بلینکن به چین، لغو مجوز پخش شبکه انگلیسی زبان چین در بریتانیا و واکنش پکن، موافقت وزارت خارجه آمریکا با نخستین قرارداد فروش تسلیحات در دولت بایدن، پایان همکاری اطلاعاتی آمریکا با عربستان در جنگ یمن، طرح پایان تحریم‌های کوبا از سوی سنای آمریکا، هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به رژیم صهیونیستی، توافق  طرف‌های درگیر در لیبی بر سر دولت موقت ، آمادگی مشروط انصارالله یمن برای مذاکره، اخراج ۳ دیپلمات اروپایی از سوی روسیه و واکنش اروپا، گفت‌وگوی وزیر دفاع آمریکا و رئیس‌جمهور افغانستان، آزمایش موشکی جدید ترکیه، سازمان بهداشت جهانی به دنبال سرنخ ها درباره منشاء کروناویروس جدید و  دفاع وزیر خارجه میانمار از کودتای نظامی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: ۵۰ قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن از او خواستند به برجام برنگردد و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را ادامه دهد. ۵۰ قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا که به ابتکار «مایک گارسیا» و «گرگ مورفی»، دو قانونگذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان این کشور تنظیم شده از بایدن خواستند به توافق هسته‌ای با ایران برنگردد و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را ادامه دهد.

خبرگزاری فارس: «جان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه شامگاه جمعه از گفت‌وگو گسترده با همتایان آمریکایی، انگلیسی و آلمانی خود درباره ایران خبر داد.وی در پیامی در توییتر نوشت: «گفت‌وگوهای گسترده‌ای با همتایان آمریکایی، انگلیسی و آلمانی درباره ایران و چگونگی تعامل با چالش هسته‌ای و در زمینه امنیت منطقه‌ای انجام شد.» لودریان اضافه کرد که با «آنتونی بلینکن»، «هایکو ماس» و «دومینیک راب» درباره موضوعات دیگر گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری مهر : سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود مدعی شد که درباره زمان بازگشت آمریکا به برجام توپ در زمین ایران است. جن ساکی» در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرامون اینکه رئیس جمهور آمریکا چه زمانی مذاکرات درباره توافق با ایران را آغاز خواهد کرد، گفت: این موضوع واقعاً به ایران بستگی دارد.وی افزود: اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش در برجام بازگردد، آمریکا نیز اقدام مشابه را انجام خواهد داد و از این موضوع به عنوان مبنایی برای دستیابی به توافق طولانی‌تر و قوی‌تر که سایر موضوعات محل نگرانی را هم دربرگیرد، استفاده خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه آمریکا در اولین تماس تلفنی با دیپلمات ارشد چین تاکید کرد که ایالات متحده به پای حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک در سین‌کیانگ، تبت و هنگ‌کنگ می‌ایستد. این اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با یانگ جیئچی، رئیس کمیسیون امور خارجی حزب کمونیست چین که موقعیتش در حزب حاکم کمونیست چین نفوذ او را حتی از وزیر خارجه چین هم بالاتر می‌برد، مطرح شد.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به لغو مجوز پخش شبکه تلویزیونی “سی جی تی ان” این کشور در انگلیس گفت: لندن بر اساس تعصب ایدئولوژیک، از دلایل سیاسی برای سرکوب ایستگاه تلویزیونی بین المللی چین (CGTN) در بریتانیا استفاده و مسایل فنی را سیاسی کرده است.رادیو بین المللی چین روز شنبه به نقل از «وانگ ون بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: بریتانیا با این اقدام به طور جدی به فعالیت های عادی رسانه های چینی و مبادلات عادی دو کشور آسیب رسانده است. پکن قاطعانه با این موضوع مخالفت می کند.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت خارجه آمریکا با نخستین قرارداد فروش تسلیحات در دولت بایدن موافقت کرده است.پنتاگون اعلام کرد: وزارت خارجه آمریکا نخستین قرارداد فروش تسلیحات در دولت بایدن را تصویب کرده که شامل تجهیزات مخابراتی و ارتباطی به ناتو و موشک به شیلی است و ارزش این قراردادها در مجموع 150 میلیون دلار است. دولت بایدن از زمان به قدرت رسیدن تاکنون به طور موقت فروش تسلیحات به برخی از شرکای آمریکا از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به حالت تعلیق درآورده است تا آنها را مورد بازنگری قرار دهد.

الکوثر فارسی: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در سخنانی مدعی پایان حمایت اطلاعاتی واشنگتن از عربستان در جنگ یمن شد. جان کربی در سخنانی درباره جزئیات تصمیم دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور درباره توقف حمایت از عربستان و امارات در جنگ علیه یمن گفت: طبق دستور رئیس جمهور‏، وزارت دفاع آمریکا تمامی حمایت‌های غیر نظامی از جمله اطلاعاتی، برخی مشاوره‌ها و پشتیبانی تاکتیکی از عربستان در جنگ یمن را متوقف کرده است.

العالم فارسی: رییس کمیته مالی مجلس سنا طرحی با عنوان “پایان تحریم‌های آمریکا علیه کوبا” را ارائه کرد.آبیل دریوت دبیر مطبوعاتی سفارت کوبا در واشنگتن در پیام توییتری نوشت: “ران وایدن” رییس کمیته مالی سنا، طرح تجارت ایالات متحده و کوبا در سال ۲۰۲۱ را به منظور لغو تحریم‌ها علیه کوبا و ایجاد روابط تجاری عادی ارائه کرده است.

یورونیوز:  دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) مستقر در لاهه هلند اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به پروندۀ وقوع جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی را دارد.به این ترتیب با رای قضات این دیوان و با وجود مخالفت‌های اسرائیل، راه برای انجام تحقیقات بیشتر در موضوع این پرونده هموار شد. قضات دیوان اعلام کردند که این تصمیم با استناد به آیین نامه‌ها و اسناد بنیادین این نهاد قضایی گرفته شده و به معنای تلاش برای تعیین دولت یا مرزهای قانونی نیست.

دویچه وله: سازمان ملل متحد اعلام کرد، طرف‌های درگیر در منازعات لیبی در نشست خود در ژنو محمد یونس منفی را به ریاست شورای ریاستی و عبدالحمید دبیبه را برای نخست‌وزیری دولت موقت برگزیدند. گفت‌وگوهای سیاسی طرف‌های درگیر لیبی که چند روز است با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو در جریان است، سرانجام نتیجه داد و شرکت‌کنندگان بر سر چیدمان دولت موقت به توافق رسیدند.

اسپوتنیک روسیه: عضو ارشد شورای سیاسی «جنبش انصارالله» یمن طی سخنانی گفت: ما آماده مذاکره هستیم اما سازوکار مذاکرات گذشته درست نبود. محمد البخیتی عضو ارشد شورای سیاسی «جنبش انصارالله» یمن گفت: اگر دولت آمریکا در سخنان خود صادق باشد، این به معنای پایان عملی جنگ در یمن است.البخیتی تصریح کرد: منتظر اقدام عملی دولت [جدید] آمریکا هستیم و با سخن گفتن آنها اقدام نمی‌کنیم.

خبرگزاری ایلنا: روسیه چند دیپلمات اروپایی را اخراج کرد. بنا به بیانیه وزارت خارجه روسیه، سه دیپلمات از کشورهای آلمان، لهستان و سوئد از سوی این کشور اخراج شده‌اند. دلیل اخراج این افراد مشارکت در تظاهرات مردم روسیه که در حمایت از «الکسی ناوالنی»، منتقد صاحب‌نام کرملین صورت گرفته عنوان شده است.

ایران پرس: مقامات سه کشور اروپایی سوئد، لهستان و آلمان به اخراج دیپلمات‌هایشان از روسیه واکنش نشان داده و حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ دانستند. وزارت خارجه سوئد با تایید اخراج دیپلماتش ، این اقدام را کاملا غیرقابل توجیه ارزیابی و حق اتخاذ اقدامات مناسبت را برای خود محفوظ دانست. لهستان نیز اعلام کرد، ورشو در واکنش به اقدام مسکو، یک دیپلمات روس را اخراج خواهد کرد.

آناتولی  ترکیه: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان پیرامون همکاری دفاعی میان کشور تلفنی گفت‌وگو کرد. وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی فداکاری مشترک نیروهای دو کشور و دستآوردهایی که طی 19 سال گذشته حاصل شده‌اند را بررسی کردند.براساس این بیانیه، آستین و غنی روند صلح افغانستان را نیز مورد بررسی قرار داده و تاکید کردند که فرصت برقراری صلح در این کشور نباید از دست داده شود.

تی.آر.تی ترکیه:  موشک دوربرد ضد کشتی آتماجا که توسط راکت‌سان ساخته شده است، در سینوپ آزمایش شد.آزمایش این موشک، در نظارت دریادار عدنان اوزبال فرمانده نیروی دریایی ترکیه و ارول کارامیر‌اوغلو استاندار انجام گرفت. دریاسالار اوزبال، در این خصوص گفت: آتماجا، محصول ملی ماست که موجب اعتماد و امنیت دوست و سبب ترس دشمن خواهد شد.

رادیو چین: سازمان بهداشت جهانی به دنبال سرنخ ها درباره منشاء کروناویروس جدید در سراسر جهان است. ماریا وان کرخوف مدیر پروژه های اضطراری سازمان بهداشت جهانی در نشست خبری اعلام کرد که این سازمان به دنبال سرنخ ها درباره منشاء کروناویروس جدید در سراسر جهان است. بر اساس گزارش های رسیده، در چند کشور جهان وجود کرونا ویروس جدید در نمونه های بدن انسان و یا محیط زیست در زمان قبل از ماه دسامبر سال 2019 کشف شده است. ماریا وان کرخوف در این باره گفت: سازمان بهداشت جهانی در این باره اعلام کرده است که این سازمان به دنبال این سرنخ هاست.

 ان. اچ.کی ژاپن:  وونا ماونگ لوین که پس از کودتای روز دوشنبه به عنوان وزیر خارجه میانمار منصوب شده در یک گفت و گوی آنلاین با سفیر ژاپن و کشورهای دیگر از بدست گرفتن قدرت توسط ارتش دفاع کرده است.تلویزیون دولتی میانمار گزارش کرد که او به این سفیران گفته است که کمیسیون انتخابات بی قانونی ها در انتخابات سراسری سال گذشته را نادیده گرفته و درخواست برای انجام تحقیقات در این مورد را رد کرده است.او گفته است ارتش بخاطر حفظ صلح و امنیت در میانمار چاره ای بجز در دست گرفتن قدرت نداشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *