جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

استعفای اعتراضی در وزارت خارجه آمریکا بر سر جنگ غزه / افزایش مخالفت با جنگ در آمریکا

وزارت خارجه آمریکا کناره‌گیری یکی از کارمندان خود در اعتراض به آن‌چه که او «انفعال» ایالات متحده در قبال جنگ غزه نامیده بود، را ناشی از وجود «تنوع گسترده دیدگاه‌ها و نظرات» دانسته است.

Loading

رسانه ها ؛ رونمایی از سیاست خارجی بایدن و…

۱۳۹۹/۱۱/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری اولین سخنرانی سیاست خارجی بایدن بامحوریت روسیه و چین،  واکنش تند مقامات روسی نسبت به اظهارات بایدن ، طرح خروج نظامیان آمریکایی از آلمان ، تشکیل  گروه کارشناسی وزارت خارجه آمریکا برای تعیین سیاست آتی آمریکا در قبال ایران، نشست شورای امنیت ملی آمریکا با موضوع برنامه هسته‌ای ایران، وعده آمریکا برای توقف حمایت از عملیات‌ تهاجمی در یمن، استقبال ریاض از اظهارات بایدن ، مخالفت ترامپ با حضور در جلسه دادگاه استیضاح، انتخاب کاردار رژیم صهیونیستی برای سفارت خود در ترکیه، سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مسکو، اظهارنظر جدید دبیرکل ناتو درباره خروج از افغانستان، گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و روسیه، تمدید رسمی 5 ساله پیمان استارت جدید از سوی آمریکا، موافقت شورای امنیت با استقرار ناظران آتش بس در لیبی، درخواست شورای امنیت  از کودتاچیان میانمار ، چین بدنبال افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی و خیز ترکیه برای همکاری نظامی با قزاقستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تأکید کرده است که در میان افزایش نفوذ چین و روسیه روابط خود را با متحدانش تقویت خواهد کرد. بایدن روز پنجشنبه اولین سخنرانی سیاست خارجی خود را در محل وزارت خارجه ایراد کرد.او بر لزوم تعامل دوباره با جهان برای پاسخگویی به چالشهای امروز تأکید کرد و به «پیشروی اقتدارگرایی، از جمله جاه طلبی های فزاینده چین برای رقابت با آمریکا و عزم روسیه برای آسیب رساندن و اخلال در دموکراسی ما» اشاره کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: در پی سخنرانی شب گذشته جوبایدن رئیس جمهور آمریکا درباره راهبرد سیاست خارجی جدید واشنگتن، مقامات عالیرتبه روسی با انتقاد شدید از لحن دستوری و مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به روسیه، اعلام کردند: مسکو اجازه نخواهد داد کاخ سفید با لحنی دستوری در امور داخلی روسیه دخالت کند. لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه، سخنان جوبایدن را کلیشه‌ای، مداخله‌جویانه و دستوری عنوان کرد و گفت: این سخنان آشکارا از تمایل واشنگتن برای مداخله در امور داخلی سایر کشور‌ها، از جمله روسیه حکایت داشت.

یورونیوز:  جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ادامه بازنگری‌ها در برخی سیاست‌های بحث برانگیز دولت ترامپ، برنامه خروج نظامیان کشورش از خاک آلمان را به حال تعلیق در می‌آورد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا این مطلب را ساعاتی پیش از نخستین سخنرانی جو بایدن در خصوص سیاست خارجی کاخ سفید اعلام کرد.

اسپوتنیک روسیه: وزیر خارجه آمریکا دستور جدیدی درباره ایران صادر کرد.آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از نماینده ویژه دولت در امور ایران خواست تا تیمی از دیپلمات ها و کارشناسان با دیدگاه های متفاوت در خصوص سیاست آتی آمریکا در قبال ایران تشکیل دهد.

خبرگزاری فارس: یک وبگاه آمریکایی به نقل از منابع آگاه خبر داد که امروز نشست کمیته مدیران شورای امنیت ملی آمریکا با تمرکز بر برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت واشنگتن به برجام برگزار می‌شود. پایگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» به نقل از افراد آگاه گزارش داد کاخ سفید امروز (جمعه) جلسه کمیته مدیران شورای امنیت ملی آمریکا را با موضوع ایران و محوریت برنامه هسته‌ای آن تشکیل می‌دهد.

الکوثر فارسی: مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد، دولت جدید آمریکا به حمایت از عملیات‌های تهاجمی ائتلاف متجاوز سعودی در یمن پایان خواهد داد. جیک سالیوان اظهار داشت، “جو بایدن” رئیس‌جمهور آمریکا حمایت این کشور از عملیات‌های تهاجمی در یمن را متوقف می‌کند.آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد، این تصمیم در راستای وعده‌های جو بایدن برای پایان دادن به جنگ چند ساله در یمن است که باعث گسترش فقر و بیکاری و شیوع بیماری‌های واگیردار در این کشور  شده است.

خبرگزاری ایرنا:  ریاض از اظهارات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره حمایت واشنگتن از عربستان « برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود»، استقبال کرد.خبرگزاری رسمی سعودی (واس) در پی سخنان روز پنجشنبه بایدن گزارش داد که «ریاض از سخنان بایدن در باره پایبندی ایالات متحده به همکاری با عربستان برای دفاع از حاکمیت و مقابله با تهدیدهایی که عربستان را هدف قرار می‌دهد، استقبال می‌کند.»

خبرگزاری تسنیم: وکلای رئیس جمهور پیشین آمریکا با درخواست دموکرات‌ها برای شهادت دادن موکلشان در جلسه محاکمه استیضاحش مخالفت کردند.بر اساس این گزارش ترامپ قرار است هفته آینده در مجلس سنا برای بار دوم استیضاح شود.علت اصلی استیضاح مجدد ترامپ، نقش وی در تحریک طرفداران افراطی اش برای حمله مرگبار 6 ژانویه به ساختمان کنگره است که منجر به کشته شدن حداقل 5 نفر از جمله یک مامور پلیس شد.

العالم فارسی: پس از ابراز تمایل ترکیه برای احیای روابط با تل‌آویو، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که برای سفارت خود در آنکارا کاردار تعیین کرده است.وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، شامگاه پنجشنبه، «ایریت لیلیان» کارشناس امور ترکیه را به عنوان مسئول سفارت خود در آنکارا تعیین کرد.

دویچه وله: هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای سفری چندروزه به مسکو می‌رود. این سفر در شرایطی انجام می‌گیرد که اتحادیه اروپا قصد دارد به علت زندانی شدن آلکسی ناوالنی، علیه روسیه به اقدامات تحریمی دست بزند.جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیشب سفری چندروزه را به روسیه شروع  کرد. هدف این سفر گسترش همکاری‌های دوجانبه بود، اما اکنون با برخورد شدید حکومت روسیه با آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت پوتین، وضعیتی دشوار پیش آمده، زیرا اروپا در پشتیبانی از ناوالنی خواهان اقدامات تحریمی علیه روسیه است.

تی.آر.تی ترکیه: دبیرکل ناتو گفت : تصمیم خروج ناتو از افغانستان باید توسط تمام کشورهای عضو این پیمان اتخاذ شود. وی افزود: اگر افغانستان را ترک کنیم، این خطر وجود دارد که افغانستان مجددا به یک پناهگاه امن برای تروریسم بین‌المللی تبدیل شود.ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» بعد از دیدار با الکساندر دو کرو، نخست‌وزیر بلژیک طی یک نشست خبری مشترک در مورد خروج نیروهای این پیمان از افغانستان اظهار داشت: «تصمیم در مورد خروج یا ادامه حضور در افغانستان باید توسط کشورهای عضو اتخاذ شود».

خبرگزاری ایلنا: «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در تماسی تلفنی با «آنتونی بلینکن»، همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کرد. طی این تماس لاوروف بر آمادگی روسیه در زمینه بهبود روابط با آمریکا تاکید کرد. وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که لاوروف انتصاب بلیتکن به سمت وزیر خارجه را به وی تبریک گفت.

ایران پرس: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از رسمی شدن تمدید پیمان تسلیحاتی «استارت جدید» به مدت 5 سال خبر داد. بلینکن در بیانیه خود اعلام کرد: «رئیس‌جمهور بایدن وعده داده بود که از طریق احیای رهبری ایالات متحده در حوزه کنترل تسلیحات و منع اشاعه، مردم آمریکا را از تهدیدات هسته‌ای ایمن نگاه دارد. امروز ایالات متحده با تمدید معاهده استارت جدید با فدراسیون روسیه به مدت 5 سال، اولین گام را در راستای عمل به این وعده برداشت.»

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): شورای امنیت با پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل برای استقرار ناظران بین المللی جهت تضمین و نظارت بر رعایت آتش بس در لیبی موافقت کرد.منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند، شورای امنیت از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته به سرعت تیم ناظران را تشکیل و به لیبی اعزام کند.این شورا اعلام کرد، حداکثر ظرف ۴۵ روز منتظر گزارشی درباره مقدمات انجام شده توسط این تیم ناظران و همچنین پیشنهادات عملیاتی آن برای اصلاح اختیارات هیئت حمایت سازمان ملل در لیبی و اجرای فرآیند نظارت است.

خبرگزاری مهر: شورای امنیت سازمان ملل متحد بدون محکوم کردن کودتای نظامی اخیر در کشور میانمار خواستار آزادی رهبر غیر رسمی این کشور و سایر بازداشت شدگان از سوی ارتش شد. شورای امنیت در این بیانیه خواستار آزادی «سانگ سان سو چی» رهبر غیررسمی میانمار و افراد بازداشت شده از سوی ارتش این کشور شد. با این حال، شورای امنیت در بیانیه خود آشکارا از محکوم کردن کودتای نظامی ارتش میانمار خودداری کرد!

رادیو چین: چین  در حال افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری و کاهش موارد لیست های منفی برای سرمایه گذاری های خارجی در این کشور با هدف افزایش کیفیت مناطق آزاد تجاری و گشایش هر چه بیشتر در مسیر تجارت و بازار این کشور است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی چین، این کشور تاکنون مجموعا 21 منطقه آزاد تجاری تاسیس کرده است؛ اولین منطقه تجارت آزاد در سال 2013 میلادی و در شانگهای افتتاح شد. مقامات چین در تلاشند تا استقلال بیشتری به مناطق آزاد تجاری بدهند و لیست های منفی را با هدف افتتاح هر چه بیشتر بخش های سرمایه گذاری خارجی کاهش دهند.

آناتولی  ترکیه: ترکیه و قزاقستان قصد دارند در زمینه‌های نظامی و فنی قراردادهای جدید زیادی امضا کنند. محسن دره، معاون وزیر دفاع ملی ترکیه در چارچوب سفر کاری خود به قزاقستان با نورلان یرمکبایف، وزیر دفاع بیبیت آتامکولوف، وزیر صنعت و توسعه زیرساخت‌های این کشور دیدار کرد. وزارت دفاع قزاقستان  طی بیانیه‌ای اعلام کرد که محسن دره و نورلان یرمکبایف راه‌های همکاری‌های جدید دو کشور در زمینه‌های صنایع دفاعی و آموزش نظامی را بررسی کرده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *