جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

رسانه ها ؛ انتقاد فرانسه از متحد سابق و…

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انتقاد مکرون از سیاست خارجی بریتانیا، درخواست لندن برای پيوستن به پيمان تجارت آزاد، انتقاد از توافق اتحادیه اروپا  با چین، ادامه اختلال در داد و ستد میان بریتانیا و اتحادیه اروپا، اولین سخنرانی بایدن درباره سیاست خارجی دولت جدید آمریکا، چراغ سبز دولت بایدن برای هزینه استقرار نیروهای آمریکایی در ژاپن، کناره گیری 5عضو تیم حقوقی پرونده استیضاح ترامپ، اعلام  تاریخ نهایی سفر نتانیاهو به امارات و بحرین، ادامه تظاهرات علیه نتانیاهو، تلاش غربگرایان برای برگزاری اعتراضات گسترده علیه کرملین، درخواست اتحادیه اروپا و ناتو از  طالبان، عربستان در پی خرید تسلیحات مدرن روسی، رایزنی پوتین و علی‌اف پیرامون مرکز دیده‌بانی مشترک ترکیه-روسیه،آخرین آمار مبتلایان کرونا در جهان و انتقاد سازمان جهانی بهداشت از توزیع ناعادلانه واکسن کرونا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور فرانسه از سیاست خارجی انگلیس انتقاد کرد و خواستار شفافیت در انتخاب کشورهای متحد شد.امانوئل مکرون با اشاره به اینکه پادشاهی نمی تواند همزمان با ایالات متحده و اتحادیه اروپا ارتباط برقرار کند و سنگاپور جدید باشد، از دولت انگلیس خواست که نزدیکترین متحدان خود را تعیین کند.وی به گاردین و سایر رسانه‌ها گفت: ” او (بریتانیا) باید الگویی را انتخاب کند. اما من این تصور را داشتم که رهبری کشور همه این مدل ها را با هم پیش می‌برد. اگر تصمیم بگیرد که یک سیاست کاملاً خارج از پیمان آتلانتیک داشته باشد، پس به ما (اتحادیه اروپا) لازم است توضیحات بیشتری داده شود زیرا در قوانین و دسترسی به بازار اختلاف وجود دارد.”

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر تجارت بین الملل انگلیس قرار است به طور رسمی برای عضویت انگلیس در پیمان آزاد تجاری که یازده کشور منطقه اقیانوس آرام در آن عضو هستند، درخواست بدهد. وزارت تجارت بین الملل انگلیس اعلام کرد انگلیس به زودی برای عضویت در توافق تجارت آزاد در دو سوی اقیانوس آرام –مشارکت جامع و پیشرو دو سوی اقیانوس آرام- درخواست خواهد کرد. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در واکنش به این خبر اعلام کرد: «یک سال پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ما در پی یافتن شرکای جدید هستیم که منافع اقتصادی زیادی را برای مردم کشور به ارمغان خواهد آورد.»

یورونیوز: نیکولا شاپویی، سفیر اتحادیه اروپا در پکن در واکنش به رأی اخیر پارلمان اروپا در انتقاد از وضعیت حقوق بشر در چین گفت توافق اروپا با چین در زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی به معنی «پاسخ به مسائل حقوق بشری» در این کشور نیست.توافق اخیر اتحادیه اروپا با چین برای حمایت دو جانبه از سرمایه‌گذاری در واپسین روزهای سال ۲۰۲۰ میلادی به دست آمد. اما از همان زمان منتقدان در اروپا گفتند که این توافق در سالی که چین سرکوب دموکراسی‌خواهان در هنگ کنگ و اقلیت مسلمان اویغور در استان سین‌کیانگ را شدیدتر کرده، تنها به معنی پیروزی بزرگ دیپلماتیک برای دولت پکن بوده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: با گذشت یک ماه از اجرای یک رابطه پسا-برگزیت جدید، داد و ستد شرکت های بریتانیایی با اتحادیه اروپا همچنان با اختلال روبرو است. بریتانیا در سی و یکم ژانویه سال گذشته از اتحادیه اروپا خارج شد و در آغاز سال میلادی جدید بر اساس توافقنامه تجارت آزاد و دیگر توافقنامه ها، وارد رابطه جدیدی با این اتحادیه شد.داد و ستد بین بریتانیا و اتحادیه اروپا اکنون نیازمند کنترل های گمرکی شامل اظهار محتویات و حجم بار است. این کنترل ها ساعات کاری را طولانی کرده اند و هزینه های لازم برای این رویه را افزایش داده اند.

العالم فارسی: رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در اولین سخنرانی بزرگ خود، سیاست خارجی دولت جدید این کشور را تشریح خواهد کرد. شبکه ان بی سی نیوز با استناد به منبع عالی رتبه گزارش داد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه (فردا) در اولین سخنرانی بزرگ خود، سیاست خارجی دولت جدید این کشور را تشریح خواهد کرد. پیشتر جن پساکی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در گفتگویی خبری اعلام کرده بود که روز دوشنبه بایدن از وزارت خارجه بازدید خواهد کرد و با وزیر خارجه کشور انتونی بلینکن دیدار خواهد داشت.

خبرگزاری ایرنا: یک شبکه خبری ژاپنی مدعی شد، دولت آمریکا به پیشنهاد توکیو پیرامون سهم ژاپن از هزینه استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور طی سال مالی آینده واکنش مثبتی نشان داده و دو طرف در این مورد بزودی به توافق می رسند. ژاپن و آمریکا که در گفت و گوهای سطح کاری در مورد مبلغ کل سهم ژاپن از هزینه استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور که از نوامبر گذشته /آذر ماه ۱۳۹۹ / آغاز شد، به توافق نرسیده بودند؛ در نظر دارند این گفت و گوها را هفته جاری از سر بگیرند و هرچه زودتر آن را نهایی کنند.

خبرگزاری ایلنا: درحالی که کمتر از دو هفته به برگزاری جلسه استیضاح رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سنا باقی مانده است، پنج عضو تیم حقوقی دفاع از وی، انصراف دادند. با کناره‌گیری این پنج نفر، وضعیت بسیار دشوار و چالش‌برانگیزی برای ترامپ رقم خواهد خورد. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای پیدا کردن وکلایی که حاضر به پذیرش این پرونده و دفاع از وی شوند، تلاش زیادی کرده بود.«چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات‌ در سنای آمریکا از برگزاری جلسه استیضاح رئیس‌جمهوری سابق این کشور در تاریخ هشتم فوریه خبر داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیر رژیم صهیونیستی بالاخره پس از بارها تعویق قصد دارد اواسط ماه فوریه برنامه اش برای سفر به بحرین و امارات را عملی کند. روزنامه الحره نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی احتمالا یک روز را در ابوظبی، یک روز در دبی و روز سوم را در بحرین سپری می کند.این سفر نتانیاهو با تاخیر انجام می شود.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های صهیونیست از ادامه تظاهرات علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تجمع در میادین وخیابان‌های برخی شهرها از جمله «قدس اشغالی» و مقابل اقامتگاه وی خبر دادند. معترضان برای سی و دومین هفته متوالی در تقاطع خیابان‌ها و پل‌ها در بسیاری از شهرهای واقع در فلسطین اشغالی تجمع کرده‌اند. جنبش «جنایت نخست وزیر»، یکی از گروه‌های مهم برگزار کننده تظاهرات، نتانیاهو را متهم کرده که از همه گیری کرونا برای تاخیر در دادگاه رسیدگی به فساد مالی خود استفاده می‌کند.

خبرگزاری مهر : مخالفان دولت روسیه که با حمایت کشورهای غربی و ماجرای ناوالنی جان تازه ای گرفته اند قصد دارند امروز یکشنبه تظاهرات گسترده ای را علیه کرملین برگزار کنند. قرار است هواداران الکسی ناوالنی امروز یکشنبه برای درخواست آزادی او در شهرهای مختلف روسیه دست به تظاهرات بزنند در همین رابطه پلیس روسیه به هواداران الکسی ناوالنی هشدار داده که در تظاهرات امروز شرکت نکنند.

خبرگزاری تسنیم: اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای عضو ناتو با مسئول دانستن طالبان در حملات هدفمند اخیر در افغانستان تاکید کردند که این گروه برای تامین صلح باید خشونت‌ها را متوقف کند. هیئت اتحادیه اروپا و شماری از نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای عضو سازمان ناتو در افغانستان با محکوم کردن خشونت‌ها در افغانستان، گروه طالبان را مسئول بیشتر این رویدادها دانست.

الکوثر فارسی: نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی اعلام کرد احتمالا عربستان سعودی قصد خرید پنج نوع سلاح مدرن روسیه را دارد که پیشتر درباره آن مذاکره کرده است. مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی اعلام کرد عربستان سعودی پس از تعلیق فروش تسلیحات از سوی دولت جدید آمریکا، قصد دارد پنج نوع سلاح مدرن از روسیه خریداری کند که در سال‌های قبل درباره عقد قرارداد در این خصوص با مسکو مذاکراتی داشته است.

آناتولی  ترکیه:  کاخ کرملین از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور روسیه و آذربایجان درباره مرکز دیده‌بانی مشترک نیروهای ترکیه و روسیه در قره‌باغ کوهستانی خبر داد.کاخ کرملین عصر شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف، روسای جمهور روسیه و آذربایجان طی تماس تلفنی درباره آخرین تحولات مرکز دیده‌بانی مشترک نیروهای ترکیه و روسیه که از امروز به منظور نظارت بر آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی بحث و رایزنی کردند.

رادیو چین:  بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت ، شمار مبتلایان کرونا نسبت به روز قبل با 500 هزار و 985 مورد افزایش به 101 میلیون و 561 هزار و 219 نفر و شمار موارد مرگ و میر نیز با 13 هزار و 915  نفر به 2 میلیون و 196 هزار و 944 نفر رسیده است. دانشگاه جانز هاپکینز نیز همان روز با انتشار تازه ترین داده های همه گیری کرونا اعلام کرد تعداد کل مبتلایان کرونا در آمریکا به بیش از 26 میلیون نفر رسیده است.

دویچه وله:  رئیس سازمان جهانی بهداشت از این که کشورهای ثروتمند می‌کوشند واکسن کرونا را به انحصار خود در آورند انتقاد کرده است. او گفت، “انحصارگری و ملی‌گرایی” در توزیع واکسن مانعی در چیرگی جهانی بر پاندمی کرونا است. به گفته تدروس ادهانوم قبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت پاندمی کرونا شدت نابرابری‌ها را در جهان آشکار کرده و به آن دامن زده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *