جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است / اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم/ من واقعا تا حالا نمی دانستم اسرائیل بدون امریکا 10دقیقه دوام نمی آورد

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. من این را نمی‌دانستم.

Loading

رسانه ها؛ رایزنی اروپایی درباره برجام و…

۱۳۹۹/۱۱/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: رایزنی وزرای خارجه اروپایی درباره برجام، آغاز روند استیضاح ترامپ، تلاش دموکرات‌های کنگره برای حذف دائمی ترامپ از سیاست‌، اولین اظهار نظر ترامپ پس از تحلیف بایدن، مخالفت جمهوریخواهان با طرح مهاجرتی بایدن، گفت‌وگوی دبیر کل ناتو با وزیر دفاع جدید آمریکا، توافق جمهوری آذربایجان و ترکمنستان بر سر میدان نفتی خزر، تصمیم کاخ سفید برای بازنگری در توافق ترامپ با طالبان، احتمال خروج « انصارالله یمن » از فهرست تروریسم آمریکا، افشای گفت‌وگوی محرمانه وزرای خارجه قطر و اسرائیل، توافق بر سر نقشه راه روابط ترکیه-اتحادیه اروپا ، هشدار سازمان جهانی بهداشت دربار افزایش تلفات کرونا،اجلاس رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا با موضوع همه‌گیری کرونا، استقبال روسیه از تمدید «پیمان استارت نو» توسط آمریکا، تلاش فوق العاده کمیته المپیک توکیو برای برگزاری بازی ها و موج اعتراض‌ها در روسیه برای آزادی ناوالنی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه درباره «احیای برجام» و نحوه تعامل با کشورهای عربی خلیج فارس در این زمینه رایزنی خواهند کرد.«نومن لارنس» خبرنگار وال استریت ژورنال جمعه شب در پیامی توئیتری نوشت: یک دیپلمات ارشد اعلام کرد که بخشی از مذاکرات روز دوشنبه وزاری خارجه اتحادیه اروپا در مورد نحوه تعامل با کشورهای [عربی] خلیج فارس در حین حرکت برای احیای این توافق است.دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد اما جو بایدن رئیس جمهوری این کشور بارها وعده داده است که به این توافق بازمی‌گردد.متحدان اروپایی آمریکا از جمله تروئیکای اروپایی (آلمان انگلیس و فرانسه) ضمن تاکید بر ضرورت حفظ برجام، از دولت جدید آمریکا خواسته‌اند تا به این توافق بازگردد.

خبرگزاری مهر : رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که استیضاح دونالد ترامپ بیستم بهمن ماه جاری در این مجلس برگزار می شود.بر اساس این گزارش، چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا از برگزاری استیضاح ترامپ در تاریخ ۸ فوریه (بیستم بهمن) در این مجلس خبر داد.

خبرگزاری فارس: دموکرات‌های سنا در تلاش هستند با استناد به متمم 14 قانون اساسی، از بازگشت مجدد «دونالد ترامپ» به قدرت جلوگیری کنند. دموکرات‌های سنا گفت‌وگوهای اولیه درباره استناد به متمم ۱۴ قانون اساسی برای ممانعت از بازگشت ترامپ به قدرت را آغاز کرده‌اند و در حالیکه اعضای ارشد انجمن‌های درون حزبی سنا هنوز متقاعد نشده‌اند که چنین اقدامی یک راهکار مناسب است اما سناتورهای دموکرات پس از شورش ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در «واشنگتن دی سی» در تلاش برای یافتن گزینه‌ایی برای جلوگیری از به قدرت رسیدن مجدد رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):دونالد ترامپ در حالی خبر استیضاحش در سنا را دریافت کرد که شانزدهمین سالگرد ازدواجش را جشن می‌گرفت. رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مراسم سالگرد ازدواجش در باشگاه بین‌المللی گلف ترامپ در پالم بیچ فلوریدا، با دوستانش ناهار خورد.ترامپ در اولین اظهار نظر علنی‌اش پس از تحلیف جو بایدن، به روزنامه واشنگتن اگزماینر گفت: «یک کاری می‌کنیم، ولی هنوز نه.»

خبرگزاری صدا و سیما: طرح مهاجرتی فراگیر جو بایدن با مقاومت سریع اعضای جمهوریخواه اصلی سنا رو به رو شد.فعالان مهاجرت از این طرح استقبال گسترده‌ای کردند، اما مشاوران بلندپایه سنا در هر دو حزب شک دارند این طرح، دست کم بدون هیچ تغییراتی، بتواند ۶۰ رای لازم، از جمله ۱۰ رای جمهوریخواهان را برای مقابله با اطاله بررسی به دست آورد.مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا (تصویب این طرح) را کاری نشدنی دانست.

العالم فارسی: دبیرکل ناتو تلفنی با وزیر دفاع جدید آمریکا درباره چالش‌هایی که این پیمان با آن مواجه است گفت‌وگو کرد.«ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی بامداد شنبه (به وقت تهران) از گفت‌وگوی تلفنی با «لوید آستین» وزیر دفاع جدید آمریکا خبر داد و در پیامی توییتری نوشت: «با “لوید آستین” وزیر دفاع آمریکا گفت‌وگو کرده و تایید وی (در سنا) را تبریک گفتم. مذاکره عالی درباره ارزش‌های مشترک و چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم.

دویچه وله: جمهوری آذربایجان و ترکمنستان اختلافات خود را بر سر منابع نفتی مشترک در دریای خزر حل کردند. قرار است ۶۰ میلیون تن نفت و ۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز بین دو کشور حوزه دریای خزر مشترکا مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. مناقشه آذربایجان و ترکمنستان که زمانی دو کشور حاشیه خزر را در مقابل هم قرار داده بود اکنون به پایان رسیده است. این تحول مهم حدود دو ماه پس از پایان مناقشه قره‌باغ اتفاق افتاد.

ایران پرس: کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که مشاور امنیت ملی «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا به همتای افغانستانی خود اطلاع داده که آمریکا توافق منعقد شده دولت ترامپ با طالبان را بازنگری خواهد کرد. در بیانیه جمعه شب کاخ سفید آمده است، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به همتای افغانستانی خود اعلام کرده که ایالت متحده توافق منعقده با طالبان را بازنگری خواهد کرد.

الکوثر فارسی:  دولت جدید آمریکا بررسی‌های خود را در مورد تصمیم دولت قبلی این کشور در قرار دادن نام انصارالله یمن در فهرست سازمان تروریستی خارجی ایالات متحده آغاز کرده است.وزارت خارجه آمریکا در حال بازنگری تصمیم دولت قبلی این کشور به ریاست دونالد ترامپ در مورد قرار گرفتن نام انصارالله در فهرست سازمان تروریستی خارجی ایالات متحده است.

اسپوتنیک روسیه: منابع خبری عبری از گفت‌وگوی محرمانه وزیر خارجه قطر با همتای اسرائیلی خود پرده برداشتند. شبکه اسرائیلی “کان” به نقل از یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر و گابی اشکنازی، همتای اسرائیلی وی در شرایط تنش میان اسرائیل و نوار غزه چندین بار با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه ترکیه از توافق با اتحادیه اروپا بر سر نقشه راه برای اقدامات آتی در روابط دو جانبه خبر داد.مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از انجام دیدارهای رسمی در بروکسل در جمع خبرنگاران در دفتر نمایندگی ترکیه در اتحادیه اروپا حاضر شد. وی سال 2020 را از منظر روابط ترکیه با اتحادیه اروپا «مسئله‌دار» خوانده تاکید کرد اما در اجلاس سران اتحادیه اروپا به ترکیه چراغ سبز نشان داد و ما نیز به آن پاسخ متقابل دادیم.

یورونیوز: سازمان جهانی بهداشت با اشاره به افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، نسبت به احتمال جان باختن بیش از ۱۰۰ هزار نفر طی هر هفته در جهان بر اثر بیماری کووید۱۹هشدار داده است.رئیس بخش مدیریت وضعیت‌های اضطراری بهداشتی و پزشکی در سازمان جهانی بهداشت با اعلام این مطلب پیش بینی کرد که در صورت تداوم یافتن شرایط کنونی و با توجه به شیوع گونه‌های جدید ویروس این بیم وجود دارد که شمار جان باختگان هفتگی کرونا در جهان از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کند.

تی.آر.تی ترکیه: اتحادیه اروپا در مورد تعویق صدور گواهی واکسیناسیون کووید-19 و سیاحت‌های غیرضروری تدابیر بازدارنده‌ای اتخاذ می‌کند.رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی موضوعاتی چون تامین و توزیع واکسن کووید-19 ، دادن گواهی واکسیناسیون به افراد واجد شرایط، تدابیر مبارزه با همه‌گیری کرونا با روش ویدیو کنفرانس اجلاسی ترتیب دادند.

رادیو چین: دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه خبر داد: کاخ کرملین از تمایل سیاسی آمریکا برای تمدید «پیمان استارت نو» استقبال میکند، اما این به جزئیات پیشنهاد آمریکا بستگی دارد. دمیتری پسکوف گفت: هنوز مشخص نیست آیا آمریکا سند کتبی رسمی را از طریق سفارت روسیه در آمریکا ارائه کرده است یا خیر و روسیه هنوز برای اظهار نظر در این مورد آماده نیست.کاخ سفید 21 ماه جاری خبر داد: آمریکا در صدد تمدید «پیمان استارت نو» بین آمریکا و روسیه به مدت پنج سال دیگر است.

 ان. اچ.کی ژاپن: در حالی که فقط شش ماه تا شروع المپیک توکیو باقی مانده، به دلیل برقرار بودن وضعیت اضطراری در توکیو شهر میزبان، برگزارکنندگان این بازی ها سخت در حال انجام تدارکات و آماده سازی ها هستند. ورزشکاران واجد شرایط برای شرکت در این بازی ها با این باور که المپیک برگزار خواهد شد مصمم هستند تمرینات خود را ادامه دهند. در همین رابطه، بعضی افراد در داخل و خارج از توکیو درباره برگزاری بازی های المپیک در تابستان سال جاری ابراز نگرانی می کنند.

خبرگزاری ایلنا: ۷۰ شهر روسیه امروز -‌شنبه- شاهد موج اعتراض‌ها در حمایت از «الکسی ناوالنی»، رهبر مخالفان روس بوده است. برای این تظاهرات که در شبکه‌های اجتماعی اعلام شده هیچ مجوزی داده نشده ‌و «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین به مردم هشدار داد که در اعتراضات شرکت نکنند.برگزاری تظاهرات به دلیل قوانین اعمال شده با هدف کنترل بیماری همه‌گیر کرونا برای چندین ماه ممنوع شده است. ناوالنی ‌روز دوشنبه و پیش از محاکمه به ۳۰ روز حبس محکوم شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *