جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

رسانه ها ؛ لغو هفده فرمان اجرایی ترامپ و…

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  اقدام بایدن به لغو فرمان های اجرایی ترامپ چند ساعت بعد از تحلیف، شورش در پورتلند همزمان با مراسم تحلیف بایدن، تسلط دموکرات ها  برکاخ سفید و کنگره آمریکا پس از یک دهه، واکنش روس ها به تحولات آمریکا، امضای قرارداد فروش اف-35 به امارات از سوی ترامپ در دقایق پایانی، اعلام آمادگی محمود عباس برای مذاکرات سازش در اولین پیام به بایدن، استقبال مقام‌های مکزیک از تصمیم بایدن برای توقف دیوار مرزی، واکنش سخنگوی کاخ سفید به برجام  در نخستین نشست مطبوعاتی، بایدن به دنبال "تشدید و تمدید" محدودیت‌های برنامه اتمی ایران،گسترش ویروس جهش یافته بریتانیایی به ۶۰ کشور جهان، گسترش مرزهای دریایی یونان، رکورد جدید سرمایه گذاری خارجی در چین،تحریم مقامات آمریکایی از سوی چین و واکنش دولت بایدن و ادامه تظاهرات ضد دولتی در تونس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: جو بایدن که روز چهارشنبه چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شد ، در روز اول کارش مجموعه ای از فرامین را امضا کرد که دستورات دونالد ترامپ سلف وی را لغو می کنند.رئیس دولت آمریکا از جمله بازگشت ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی (WHO) را تصویب  کرد. بایدن همچنین  ایالات متحده را به توافقنامه آب و هوایی پاریس برگرداند ، که پیش از این سلف وی تصمیم به خروج از آن گرفته بود. لغو ساخت دیوار در مرز با مکزیک و لغو منع ورود مهاجران به آمریکا از دیگر فرمانهایی بود که بایدن آنها را ملغی اعلام کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: همزمان با مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن در واشنگتن، برخی شهر‌های دیگر آمریکا شاهد اعتراضات معترضان به بی عدالتی نژادی و خشونت نیرو‌های پلیس بود.آشوب و خشونت‏، برخی خیابان‌های پورتلند در سیاتل را فراگرفت و حدود ۱۰۰ معترض به خشونت نیرو‌های پلیس، با راهپیمایی در خیابان‌های بخش شمال شرق این شهر، شیشه ساختمانی را شکستند که دفتر حزب دموکرات آمریکا در آن واقع شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): با ادای سوگند سه سناتور جدید دموکرات در روز چهارشنبه کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا در کنگره آمریکا، به همراه کاخ سفید، پس از حدود یک دهه بار دیگر در اختیار حزب دموکرات قرار گرفت. رافائل وارناک و جان اوساف در دور دوم انتخابات کنگره در ایالت جورجیا موفق شدند به کنگره راه یابند و آلکس پدیا نیز از سوی فرماندار کالیفرنیا جانشین کامالا هریس در سنا شد.از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا، ۵۰ کرسی در اختیار دموکرات‌ها و ۵۰ کرسی در اختیار جمهوری‌خواهان است، و با توجه به این که ریاست سنا بر عهده معاون رییس جمهوری است، اکثریت این مجلس را حزب دموکرات دارد.آخرین بار که دموکرات‌ها کنترل هر دو مجلس کنگره و همچنین کاخ سفید را همزمان در اختیار داشتند، ژانویه ۲۰۱۱ بود.

خبرگزاری مهر: سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین فعلا قصدی برای تماس با «جو بایدن» یا «دونالد ترامپ» ندارد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» فعلاً قصدی برای تماس با «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا یا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی که امروز دوره ریاستش به پایان می‌رسد، ندارد.پسکوف به خبرنگاران گفت: چنین تماس‌هایی ممکن است برقرار شود اما در زمان حاضر در برنامه کار پوتین گنجانده نشده است.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور سابق آمریکا در آخرین روز زمامداری خود قرارداد فروش جنگنده‌های اف-35 به امارات متحده عربی را امضا کرد. ترامپ با امضای این توافق‌نامه فروش 50 فروند جنگنده اف-35 و 18 فروند پهپاد تهاجمی از آمریکا به امارات متحده عربی را تصویب کرده است.جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که وی این توافق‌نامه را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

خبرگزاری فارس: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پیام تبریک به رئیس‌جمهور آمریکا از آمادگی خود برای «روند صلح فراگیر» سخن گفت.عباس افزود: ما به کار مشترک برای صلح و ثبات در منطقه و جهان چشم دوخته‌ایم .وی در ادامه از آمادگی خود برای «روند صلح فراگیر و عادلانه در راستای تحقق آرزوهای ملت فلسطین برای آزادی و استقلال» خبر داد.

خبرگزاری ایلنا: مقام‌های مکزیک از تصمیم دولت جدید آمریکا برای توقف ساخت دیوار مرزی بین دو کشور استقبال کردند. «مارسلو ابرارد» وزیر خارجه مکزیک از تصمیم دولت جدید آمریکا برای توقف ساخت دیوار مرزی بین دو کشور استقبال کرد.

 العالم فارسی:سخنگوی کاخ سفید در دولت جدید آمریکا، طی اولین نشست خبری خود، درباره دستورات اجرایی که رئیس‌جمهور این کشور صادر کرد و برنامه‌های او برای روزهای آینده صحبت کرد.«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» بامداد پنجشنبه اولین نشست خبری این دولت را برگزار و درباره برجام نیز صحبت کرد.

دویچه وله: به گفته سخنگوی کاخ سفید جو بایدن از طریق دیپلماسی به دنبال “تشدید و تمدید” محدودیت‌‌های برنامه اتمی ایران و گفت‌وگو بر سر سایر “موضوعات نگران‌کننده” است. او همچنین گفته که ایران باید به تعهداتش در برجام بازگردد. به گفته ساکی گفت‌وگوهای اخیر بایدن با شرکا و متحدان بخشی از این تلاش‌ها بوده است.

یورونیوز: گونه جهش یافته ویروس کرونا که برای نخستین بار اواخر سال گذشته میلادی نمونه‌هایی از آن در جنوب بریتانیا شناسایی شد اکنون به ۶۰ کشور جهان گسترش یافته است.سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه با اعلام این مطلب یادآور شد که نوع بریتانیایی گونه جهش یافته ویروس کرونا به سرعت در حال منتشر شدن در سراسر جهان است و هفته گذشته نمونه‌هایی از آن در ۶۰ کشور و سرزمین مختلف در سراسر جهان شناسایی شده است.

تی.آر.تی ترکیه: پارلمان یونان لایحه پیشنهادی را که افزایش حدود مرزهای دریایی یونان دردریای ایون از 6 مایل دریایی به 12 مایل دریایی پیش بینی میکند، تایید کرد.میچوتاکیس نخست وزیر یونان پیش از رای‌گیری، طی اظهاراتی، با دفاع از اینکه کشورش حق توسعه مرزهای دریایی خود را دارد، ابراز داشت که این گامها را بر اساس حقوق بین المللی و توافقنامه حقوق دریایی سازمان ملل متحد انجام می‌دهند.یونان و ایتالیا روز 9 آگوست توافقنامه محدود نمودن منطقه انحصاری اقتصادی در دریای ایون را امضا کرده‌بودند.

رادیو چین: بر اساس تازه ترین داده های منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی چین درباره رشد اقتصادی سال 2020، میزان رشد سرمایه خارجی در چین در سال 2020 با رشد 6.2 درصدی به 999.98 میلیارد یوان رسید که یک رکورد جدید به شمار می رود.رشد میزان کل سرمایه خارجی جذب شده و میزان رشد و سهم آن در سرمایه گذاری بین المللی در سال گذشته نشان می دهد که چین به عنوان یکی از مقاصد اصلی سرمایه گذاری بین المللی همچنان از جذابیت بسیار برخوردار است.

 ان. اچ.کی ژاپن: دولت چین اعلام کرده است که ۲۸ مقام ارشد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا را به علت ایجاد اختلال جدی در روابط چین و آمریکا تحریم کرده است. وزارت خارجه چین روز پنجشنبه از طریق سخنگوی این وزارتخانه بیانیه ای صادر کرد. مایک پمپئو وزیر خارجه سابق، پیتر ناوارو و رابرت اوبراین مشاوران سابق کاخ سفید در میان این تحریم شدگان هستند.

خبرگزاری ایرنا: در واکنش به اقدام چین، دولت بایدن تحریم را غیرسازنده خواند. دولت جو بایدن رئیس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا در اولین تقابل خود با چین، از دموکرات ها و جمهوریخواهان خواست تا اقدام این کشور در تحریم مقامات دولت دونالد ترامپ را محکوم کنند.

ایران پرس:  تظاهرات مردم تونس ضد دولت همچنان ادامه دارد. مردم تونس با سردادن شعارهایی خواستار کناره گیری دولت این کشور از قدرت شدند.شهرهای مختلف تونس از جمله “تونس” پایتخت در شب های اخیر شاهد اعتراضات مردمی به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی و همچنین اعمال محدودیت های کرونایی است. تونس با گذشت یک دهه از انقلاب سال 2011 مردم این کشور، همچنان درگیر ناآرامی های اجتماعی و اختلافات سیاسی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *