جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده اصفهان: بعید است اسرائیل بخواهد وارد مهلکه با ایران شود

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

Loading

رسانه ها؛ روزهای پایانی ترامپ و…

۱۳۹۹/۱۰/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تصویب طرح استیضاح و گام اول برکناری ترامپ، واکنش بایدن به رای مثبت مجلس نمایندگان به استیضاح ترامپ، واکنش ترامپ به خشونت هفته گذشته در کنگره، آماده باش پلیس در سراسر آمریکا، استعفای یکی دیگر از مقامات کاخ سفید، دست رد سران اتحادیه اروپا بر سینه پمپئو، ورود بازرسان سازمان جهانی بهداشت به چین، تلفات بالای کرونا در انگلیس ، اعلام وضعیت اضطراری ژاپن، بحران سیاسی در ایتالیا ، برگزاری اجلاس سه‌جانبه وزرای خارجه ترکیه–آذربایجان-پاکستان، هشدار سازمان ملل به آمریکا برای تروریست خواندن انصارالله یمن، افزایش درگیری‌ها در مرز اتیوپی و اریتره و موافقت شهرداری قدس اشغالی با احداث ساختمان جدید سفارت آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام طرح استیضاح مجدد رئیس‌جمهور این کشور را تصویب کرد تا او به اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شود که در دوره حضورش در کاخ سفید، دو بار استیضاح می‌شود.جلسه رای‌گیری در مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی دومین استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور چهارشنبه شب برگزار شد و با اکثریت آراء به تصویب رسید، تا او به اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شود که در دوره حضورش در کاخ سفید، دو بار استیضاح می‌شود.طبق نتایج نهایی، ۲۲۲ نماینده دموکرات و ۱۰ جمهوری‌خواه از طرح استیضاح دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا حمایت کردند و ۱۹۷ نماینده به آن رأی مخالف دادند.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در واکنش به رای مثبت اعضای مجلس نمایندگان به استیضاح مجدد رئیس‌جمهوری فعلی این کشور، آن را اقدامی قانونی برای پاسخگو کردن وی دانست.«جو بایدن» همچنین ابراز امیدواری کرد که مقام‌های سنا نیز در خصوص استیضاح ترامپ، راهکاری برای انجام هم‌زمان وظایف قانونی خود و رسیدگی به سایر مشکلات کشور پیدا کنند.

دویچه وله: پس از پایان اولین مرحله روند استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا، او در یک پیام ویدیویی حمله اخیر به ساختمان کنگره را که به مرگ پنج نفر منجر شده بود، محکوم کرد. دونالد ترامپ بار دیگر درباره حمله به کنگره صحبت کرد و از هوادارانش خواست از خشونت پرهیز کنند. او در یک پیام ویدیویی گفت که به تمامی ادارات دستور داده تا هرکاری می‌توانند برای بازگرداندن آرامش و نظم به واشنگتن انجام دهند.او در پیامش از مردم آمریکا خواست تا روحیه‌شان را حفظ کرده و تنش را از خود دور کنند تا کشور به آرامش برسد.

خبرگزاری تسنیم: اف‌بی‌آی به همه روسای پلیس در سراسر ایالات متحده هشدار داده است تا در حالت آماده باش کامل باشند.روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه فاش کرده است که این هشدارها پس از گفت‌وگوی تلفنی 45 دقیقه‌ای کریستوفر ورای مدیر اف‌بی‌آی و کن کوچینلی مدیر موقت خدمات مهاجرت و شهروندی آمریکا با روسای پلیس صادر شده است.

ایران پرس: مشاور ارشد ترامپ نیز با ارائه استعفای خود که از پیش برنامه ریزی شده بود، کاخ سفید را ترک کرد. «هوپ هیکس» که در کاخ سفید به عنوان مشاور ارشد «دونالد ترامپ»، مشغول به فعالیت بود با ارائه استعفایش به فعالیت خود در این سمت پایان بخشید. برخی منابع آگاه مدعی هستند که استعفای هیکس از سمت خود هیچ گونه ارتباطی با تصویب طرح استیضاح ترامپ و یا حتی حمله هفته گذشته حامیان ترامپ به ساختمان کنگره ندارد و پیش از این موضوع برنامه ریزی شده بوده است.

رادیو چین: گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که وزیر امور خارجه لوکزامبورگ و مقامات ارشد اتحادیه اروپا بدنبال هجوم مرگبار حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، از دیدار با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا خودداری کرده اند.انتقادات و سرزنش شدید از پمپئو اولین بار توسط خبرگزاری رویترز و چند روز بعد از آن منتشر شد که حامیان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به ساختمان کنگره این کشور حمله کردند؛ حمله ای که بسیاری آن را تهاجمی بی سابقه به دموکراسی آمریکا توصیف کردند؛ این حمله باعث حیرت بسیاری از سران جهان و متحدان واشنگتن شد.

یورونیوز: چین پس از هشت ماه یک مورد مرگ در اثر ابتلا به کووید-۱۹ را رسما ثبت کرد.کمیسیون ملی بهداشت چین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک نفر در استان هِبِی این کشور در اثر ابتلا به ویروس کرونا در گذشته است. در شهرهای استان مذکور از چندی پیش مقررات قرنطینه برقرار شده است.این در حالی است که همزمان تیمی از بازرسان سازمان جهانی بهداشت وارد مرکز ایالت ووهان چین شدند تا دربارهٔ علل و منشأ انتشار ویروس کرونا تحقیق کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: شبکه ۴ انگلیس گزارش داد تعداد افرادی که در این کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند بسیار بیشتر از تعداد قربانیان جنگ جهانی دوم است. اداره ملی آمار انگلیس آماری را منتشر کرد که نشان می‌دهد بیش از نیمی از مرگ‌های ثبت شده در انگلیس و ولز در هفته آخر سال ۲۰۲۰ به علت ابتلا به ویروس کرونا بوده است. بر اساس این گزارش، قریب به نیمی از حدود پنج هزار مرگ ثبت شده در بیمارستان‌ها به علت ابتلا به کرونا است.

 ان. اچ.کی ژاپن: سوگا یوشیهیده، نخست وزیر ژاپن به منظور مهار گسترش ویروس کرونا برای هفت استان دیگر وضعیت اضطراری اعلام کرده است.این تصمیم در نشست کارگروه ویژه دولت در غروب چهارشنبه اتخاذ شد. سوگا گفت از آنجائیکه موارد ابتلا نه تنها در توکیو بلکه در بخش های مرکزی و غرب کشور نیز افزایش یافته شدیدا احساس اضطرار می کند.

آناتولی  ترکیه: حزب ایتالیا ویوا (Iv) اعلام کرد که از دولت ائتلافی این کشور خرج شده است. ماتئو رنتسی، رهبر حزب ایتالیا ویوا (Iv) طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران در مجلس نمایندگان اعلام کرد که این حزب تصمیم خروج از دولت ائتلافی گرفته است.اعضای حزب جنبش پنج ستاره (M5S)، حزب دموکراتیک (PD) و حزب آزادی و برابری (LeU) نیز به‌عنوان شرکای دولت ائتلافی ایتالیا به این اقدام واکنش نشان داده و از حزب ایتالیا ویوا انتقاد کردند.

تی.آر.تی ترکیه: اجلاس سه‌جانبه وزرای خارجه ترکیه–آذربایجان-پاکستان در اسلام آباد برگزار شد. مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه طی سخنانی در نشست مشترک خبری ، ضمن اشاره براینکه، در مورد توسعه روابط در بسیاری از عرصه‌ها بین ترکیه–آذربایجان-پاکستان به توافق رسیدیم، اظهار داشت، تصمیم گرفتیم برای افزایش امنیت، ثبات و آرامش گام‌های مهمی برداریم.چاووش‌اوغلو گفت، به‌ویژه درباره اهمیت گسترش زیرساخت‌ها در زمینه‌های حمل‌و‌نقل و انرژی بحث کردیم.

خبرگزاری ایرنا: «مارتین لوکوک»، مسؤول کمک های انسان دوستانه سازمان ملل متحد ضمن هشدار به آمریکا برای تروریستی خواندن انصارالله یمن گفت که از واشنگتن درخواست کرده که از تصمیمش درباره تروریستی خواندن این جنبش انصراف داده و نسبت به این تصمیم تجدید نظر کند.لوکوک روز پنجشنبه اعلام کرد که از آمریکا می خواهم از تصمیم خود برای معرفی انصارالله در رده گروه های تروریستی منصرف شود.

خبرگزاری فارس: ارتش اتیوپی اعلام کرد که در جریان تداوم درگیری‌های مسلحانه در شمال این کشور، چند تن از سران جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از جمله وزیر خارجه پیشین اتیوپی کشته شدند. جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن آبی احمد علی در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم «اورومو» اتیوپی است، حدود سه دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت. اورومو، بزرگترین قوم در اتیوپی با ۳۴.۹ درصد جمعیت ، یعنی حدود ۱۰۸ میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با ۷.۳ درصد سومین قوم بزرگ این کشور است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کمیته نقشه برداری و ساخت و ساز در شهرداری قدس اشغالی طرح احداث ساختمان جدید برای سفارت آمریکا در شهر قدس اشغالی را تایید کرد. موشه لیون، شهردار قدس اشغالی  گفت، این لحظه تاریخی و قابل توجهی است و کشورهای دیگر را به انتقال سفارت‌شان به قدس ترغیب خواهد کرد.موافقت با این طرح چند روز مانده به انتصاب جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در ۲۰ ژانویه است. بایدن گفته هرگز سفارت آمریکا را به تل‌آویو برنخواهد گرداند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *