جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

رسانه ها ؛ اعلام حالت فوق العاده در واشنگتن و…

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: موافقت ترامپ با اعلام حالت فوق العاده در واشنگتن، استیضاح ترامپ فردا در مجلس نمایندگان، تاکید شورای اروپا برحفظ برجام، ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران، برگشت کوبا به فهرست تروریسم آمریکا، نامزدی مجدد گوترش برای دبیرکلی سازمان ملل،آمادگی قطر برای میانجیگری بین ترکیه و عربستان، بیانیه مشترک آذربایجان، روسیه و ارمنستان برای احیای اقتصاد قره‌باغ کوهستانی و واکنش پوتین، آغاز مذاکرات اکتشافی ترکیه و یونان در 25 ژانویه ، طراحی گذرنامه جدید تایوان برای تمایز از چین، ادامه همه گیری بیماری کووید ۱۹ و برگزاری چهارمین اجلاس یک سیاره در پاریس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: کاخ سفید در بیانیه ای از موافقت دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا با اعلام حالت فوق العاده در پایتخت این کشور قبل و بعد از تحلیف جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا خبر داد. بر اساس این گزارش، اعلام وضعیت فوق العاده در واشنگتن به دلیل برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا صورت گرفته است. طبق این تصمیم، در راستای کمک به اقدامات و تدابیر امنیتی در پایتخت آمریکا در بحبوحه تحلیف بایدن، در واشنگتن از تاریخ ۱۱ ژانویه تا ۲۴ ژانویه وضعیت اضطراری برقرار است.

خبرگزاری فارس: مجلس نمایندگان آمریکا فردا (چهارشنبه) طرح استیضاح ترامپ برای برکناری وی از قدرت به دلیل تحریک به شورش در ایالات متحده را به رأی خواهند گذاشت. نمایندگان دموکرات کنگره اعلام کردند که مجلس نمایندگان آمریکا فردا (چهارشنبه) طرح استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهند و آن را به رأی خواهند گذاشت.

خبرگزاری مهر: یک مقام دیگر دولت ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا از سمت خود استعفا کرد. بر اساس این گزارش، «چاد وولف» روز دوشنبه به کارکنانش گفت که از مقام خود استعفا خواهد کرد. وی تحولات اخیر آمریکا از جمله حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی این کشور به ساختمان کنگره را دلیل استعفای خود عنوان کرد.

خبرگزاری ایلنا: شورای اروپا در بیانیه‌ای گفت: برجام عنصر کلیدی معماری جهان برای عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و دستاورد دیپلماسی چندجانبه است.در این بیانیه آمده است:  اورانیوم با غنی سازی۲۰ درصد در فردو تحول جدی و باعث نگرانی  است. ما از ایران می‌خواهیم از تنش‌زایی بیشتر خودداری کند و به برجام بازگردد.

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد در ایران را موجب «نگرانی عمیق» این اتحادیه دانست.به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد در تاسیسات فردو می تواند از نظر تکثیر جنگ افزارهای هسته‌ای به طور بالقوه پیامدهای شدیدی به دنبال داشته باشد. او همچنین افزود که غنی سازی در این سطح برخلاف مفاد برجام محسوب می شود.

دویچه وله:  چند روز پیش از پایان دوره زمامداری دونالد ترامپ، دولت آمریکا بار دیگر کوبا را به فهرست کشورهای حامی تروریسم افزود. پس از اعلام خبر افزودن شورشیان حوثی به فهرست گروه‌های تروریستی، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که کوبا نیز دوباره به لیست کشورهای حامی تروریسم افزوده می‌شود.مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده کوبا را به تلاش برای نفوذ در قوه قضاییه آمریکا متهم کرد.

ایران پرس: گوترش برای بار دوم نامزد دبیر کلی سازمان ملل متحد شد. سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به رئیس مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داده که برای خدمت در این سمت برای یک دروه پنج ساله دیگر آمادگی دارد.آنتونیو گوترش یک سیاست‌مدار پرتغالی است که به عنوان نهمین دبیرکل سازمان ملل متحد مشغول به کار است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): قطر آمادگی خود را جهت میانجیگری برای حل تنش‌های بین عربستان و ترکیه اعلام کرد.مطلق القحطانی، فرستاده ویژه وزیر خارجه قطر در امور مبارزه با تروریسم در همایشی گفت: قطر بین عربستان و ایران قرار دارد که چالش‌هایی میان آن‌ها وجود دارد برای همین سیاست مستقل و بی‌طرفانه‌ای را در پیش گرفته‌ایم و به مذاکره و میانجیگری و حل و فصل بحران‌ها از طریق مسالمت‌آمیز ایمان داریم. این گزینه استراتژیکی برای ماست.

 آناتولی  ترکیه:  جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان بیانیه مشترکی برای احیای روابط اقتصادی و حمل و نقل در منطقه قره‌باغ کوهستانی که در زمان اشغال ارمنستان بسته شده بود، را امضا کردند.الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بیانیه سه جانبه با موضوع قرباغ کوهستانی را امضا کردند.

خبرگزاری تسنیم:  ولادیمیر پوتین در پایان مذاکرات ۴ ساعته با رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در مسکو، گفت: ما توانستیم به توافق رسیده و بیانیه مشترکی درباره توسعه منطقه قره باغ و ایجاد یک گروه کاری برای این منظور امضا کنیم. رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو‌های خود “الهام علی‌اف” رئیس جمهوری آذربایجان و “نیکول پاشینیان” نخست وزیر ارمنستان پیرامون رعایت توافقات مربوط به حل و فصل اوضاع قره باغ کوهستانی را بسیار با اهمیت و مفید ارزیابی کرد.

تی.آر.تی ترکیه: وزارت امور خارجه ترکیه: شصت و یکمین دور مذاکرات اکتشافی با یونان در تاریخ 25 ژانویه در استانبول آغاز خواهد شد.مذاکرات ترکیه و یونان 12 مارس 2012 به منظور تامین بستری برای راه حل عادلانه، پایدار و جامع مورد قبول هر دو طرف درباره مشکلات اژه در آنکارا آغاز شده بود.مذاکرات که در دوره دولت وقت یونان به تعلیق گرفته شده بود، پس از این تاریخ در قالب رایزنی‌های سیاسی ادامه یافت اما به چارچوب مذاکرات اکتشافی بازنگشت.

ان. اچ.کی ژاپن:  تایوان برای آنکه شهروندانش با اتباع چینی اشتباه گرفته نشوند، گذرنامه جدیدی طراحی کرده است. مقام های تایوان از روز دوشنبه پذیرش درخواست برای دریافت این گذرنامه را آغاز کردند. روی جلد گذرنامه های قبلی واژه های «جمهوری چین» و «تایوان» با اندازه تقریبا یکسانی به انگلیسی نوشته شده بود.

خبرگزاری صدا و سیما:  بر اساس آمار، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان بیش از ۹۱ میلیون نفر، تعداد جان باختگان بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر و شمار بهبودیافتگان نیز بیش از ۶۵ میلیون نفر گزارش شده است. بر اساس اعلام سایت ورلد او مترز، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۹۱۳۱۴۳۷۰ نفر، شمار جان باختگان به ۱۹۵۲۸۷۹ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۶۵۲۸۶۳۲۸ نفر افزایش یافته، همچنین وضعیت بیش از ۱۰۸ هزار نفر از مبتلایان، وخیم گزارش شده است. تا این لحظه آمریکا با بیش از ۲۳ میلیون و ۱۴۳ هزار نفر، هند با ۱۰ میلیون و ۴۷۹ هزار و برزیل با ۸ میلیون و ۱۳۳ هزار به ترتیب در رده‌های اول تا سوم ابتلا به ویروس کرونا در جهان قرار دارند.

خبرگزاری ایرنا: چهارمین اجلاس یک سیاره در کاخ الیزه به میزبانی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و مشارکت بسیاری از سران کشورها و رؤسای سازمان های بین المللی با موضوع حفاظت از تنوع زیستی برگزار شد.امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در این اجلاس میزبان سران کشورها، دولت ها و همچنین رؤسای سازمان های بین المللی، نهادهای مالی و سازمان های غیردولتی با هدف تسریع در اقدامات بین المللی برای حفاظت از محیط زیست و الزام به تعهدات بین المللی برای مبارزه با تخریب تنوع زیستی بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *